Otäta hjälmar

Gjutjärn

Medlem
Gick med
22 Dec 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati Monster 1200 2017
Hojsäsongen igång igen och för andra gången i rad har jag lyckats köpa en hjälm där det blåser i ansiktet innanför visiret.
Min första hjälm kostade tusen spänn. Lite högt brus men annars ok. Tänkte jag skulle köpa en med mindre oljud i nästa säsong.
Valde en Schuberth. Dånade lika mycket som billghetshjälmen. Dessutom blåste det innanför visiret. Skit jobbigt när det är kallt. Fick ont i huvudet och tårögd. Noll kul. Schuberth svarade att det är bra med lite ventilation innanför visiret. Ok?
Senaste hjälmen är en Nolan. Döm om min förvåning när det blåser innanför visiret på den också.
För säkerhets skull skriver jag här att bägge ventiler är stängda och visiret är ordentligt stängt. Har försökt sätta i en extra tätningslist upptill under visiret. Ingen skillnad.
Någon som varit med om detta och vet vad det kan bero på?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
I min Schuberth blåser det inte in. Haft en C3 och nu en SR1. Vet inte om Schuberth har någon modell med konstant öppning i, jag vet att sådana hjälmar finns. På min SR1 kan jag stänga allt iaf.

Däremot så blåser det runt huvudet, och är inte särskilt tyst, oavsett hjälm. Varför? Jo jag (liksom du om profilen stämmer) kör nakenhoj. Då är det oftast fullt spett med vind i nyllet. Det finns få (inga?) hjälmar som fixar det. Dånar gör det på nakenhoj i hastigheter över 70 som oftast. Öronproppar är din vän, annars kör långsammare eller byt hojtyp. På min hoj hjälpte det en del med en liten tillbehörsruta som lyfter vinden lite grann. Men det är fortfarande blåsigt på toppen av en nakenhoj. :)
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Kan det vara turbulens som kommer underifrån? Testa att täpp till öppningen under hakan mha av handen när du kör och se om det blir bättre.
På många hjälmar får man med ett skydd som kan sättas där och blir klart mindre luftcirkulation inuti hjälmen då.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Shoei Neotec väldigt tät upplever jag det som, måste även vid kyla helst ha hakventilen öppen, annars känns det instängt, kör med 3M öronproppar för även om Neotec:en ska va tyst så vill jag ha proppar ändå.

Ny för denna säsong köpt en AGV K5-S, kört 3 längre turer och, stor skillnad mot Shoei, med alla ventiler stängda upplever jag samma som dig, det blåser inne i ansiktet, dock inget jag stör mig på men idag då det är svinkallt ute för hojåkning, +6 grader, så efter 2 timmar är det lite kyligt om kranen. Öronproppar även i denna.
 

Gjutjärn

Medlem
Gick med
22 Dec 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati Monster 1200 2017
Tack för svaren så långt. Glömde nämna att jag lyft axlar, hållit handen på ovansida visir, undersida hjälm på sidor. Blåser likt förbannat. Bullret inget problem längre. Kör med Nolans intercom bluetooth till telefonen. Radio o annat hörs klockrent trots öronproppar. Installerat hakgardin. Blåser ändå. Z1000sx, inte hittat nån lösning på blåsandet innanför antar jag? Övertygad om att det är turbulens från undersidan runt om som tar sig in i hjälmen o kommer ut vid ansiktet. På Schuberth-hjälmen satte jag på en windjammer, vilket reducerade blåsten rätt mycket, men det funkar inte på nuvarande eftersom det är en öppningsbar modell. Fan, måste man leva med att det blåser in?
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Du får äta mer så kinderna tätar...

Skämt åsido, du har inte valt för stor hjälm?

Min NXR sitter taaajt, har medium men tryckt in huvudet i en small!
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 954 RR Fireblade
Jag kör med en ARAI Chaser. Kan stänga alla öppningar så jag inte får in kall luft i hjälmen. Dock kostar den ju ca 7000:- men hjälmen är för mig en av de viktigaste skydden så där kostar jag på mig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Testa och fäll ner visiret och tejpa sedan runt visiret så du täcker skarven mellan visir och hjälm med tejp.
Blåser det likadant som förut så kommer i varje fall inte luften in genom glapp mellan visir och hjälm.
Och då får du börja med att täta ventilationsöppningar.
På min X-Lite 803 så är utsuget mycket bättre än på X-Lite 802 så visst blåser det upp för ansiktet.
Men inte så jag har problem med det.
Men kåpglasen på Sprint RS och ett extra höjt på GSX1300R skyddar ju lite.

Det som förvånar mig är att du kunnat få en Schuberth på huvudet. Inte en chans för mig alldeles för smal hjälm.
Och nu har du Nolan hjälm som görs på samma fabrik som X-Lite och alltså är en mycket bredare hjälm för jag kan ha X-Lite.
:va
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det låter mysko.
Jag kör själv med en Schuberth C3Pro.
Om Jag har ventilen vid hakan öppen så kan det blåsa en hel del i högre hastigheter men den är bara att stänga. Den ska ge basventilation i landsvägsfart även i stängt läge.
Med ventilen stängd så blåser det inte alls i hjälmen skulle jag säga.
Det som jag kan tänka mig är att du antingen inte stängt visiret ordentligt alternativt att det inte är korrekt injusterat.
Visiret går att stänga i 2 lägen. Ett läge som är stängt men stadsläge. Då släpper det igenom en del luft. Trycker man till det lite så klickar det till och är helt stängt då ska det inte komma någon luft den vägen. Om det trots det kommer luft runt visiret så är det ett tecken på att det inte är korrekt justerat och då kommer det ju att läcka luft där.
Men min bild är att dom är korrekt justerade för det mesta. Så jag misstänker att det bara är frågan om att du inte stängt visiret ordentligt.
Jag har flera kompisar som kör med Schuberth och ingen av dom har nämnt något om att det skulle blåsa i hjälmen.

Det faktum att du kör nakenhoj kan ju göra att det blåser mer eftersom du inte har något som skyddar från blåsten alls. Men hjälmen brukar kunna ta hand om det. I alla fall dom hjälmar jag haft. Till och med Biltemas hjälmar som ju inte är dom allra dyraste.
 

Gjutjärn

Medlem
Gick med
22 Dec 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati Monster 1200 2017
Är säker på att det inte är visiret. Har hållit handen för runt om utan någon skillnad. Har haft i skumgummi nu i nederkant på hjälmen mellan fodret och skalet. Borde stoppa eventuellt läckage där. Ska testa och tejpa över ventilerna. Kanske att det läcker trots att de är stängda. Måste byta däck fram först. Hoppas det kommer innan helgen. Ska byta själv för första gången. Återkommer när jag testat. Måste gå att hitta var det kommer in luft.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är säker på att det inte är visiret. Har hållit handen för runt om utan någon skillnad. Har haft i skumgummi nu i nederkant på hjälmen mellan fodret och skalet. Borde stoppa eventuellt läckage där. Ska testa och tejpa över ventilerna. Kanske att det läcker trots att de är stängda. Måste byta däck fram först. Hoppas det kommer innan helgen. Ska byta själv för första gången. Återkommer när jag testat. Måste gå att hitta var det kommer in luft.

Den stora skillnaden mellan X-Lite 803 och X-Lite 802 är utformningen av ventutsug bak på hjälmen.
Genom att bygga ut ett tak baktill på 803an så blir det undertryck vid utsuget och luft bara strömmar upp vid hakan och uppåt för att försvinna bakåt över håret.
Har löst problemet med lätt kondens på 802an.
Men visst blåser det.
Och Nolan görs ju på samma fabrik som X-Lite.
Så kolla utsuget. Tror att tejpa där kan minska blåsten över ansiktet.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Har du testat att "håll för öronen" med handflatorna på hjälmen? Stoppningen är tunnare eller obefintlig runt öronen och fångar lätt upp turbulens.
Testa också att med handen täcka för olika sidor runt hojen för att se om det blir tyst. Ofta kommer turbulensen från framgaffel eller lykta vid sidan om och upp. Ibland runt tanken. Inte så mycket att göra åt kanske om man inte vill montera "vingar".
På min Nolan N87 blåser det in en hel del runt halsen men framför allt in under öronen. Kanske är det tomrummet mellan öronen som skapar turbulens?
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Själv är jag rätt tjockskallig med utskjutande panna och har alltid problem med att få hjälmen att sitta perfekt, har haft bla Schuberth SR1 och C3. Hade inga problem med att visir släppt in luft men däremot visst läckage från undersidan framme vid hakan.

Om hjälmen sitter hyfsat har jag haft god nytta av hjälmhuva. Har en tjockare nånstans som tillsammans med öronproppar gör att det blir hur mysigt som helst inne i krukan även med visiret på glänt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top