Nytt golv till släpkärra

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Behöver ett nytt golv i storlek 258x128 cm men tycker de jag hittar kostar lite för mkt.

Har ngn tips på var jag kan köpa detta till överkomligt pris? Vill ha liknande kvalite som original eller bättre.
Är sådan där rödaktiv skiva som ligger där idag men den har varit med en stund och börjar bli sliten.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Vad anser du vara "för mycket"?
Jag har köpt av Christer i Reftele och hämtat på plats, bör ju vara inom rimligt avstånd även från Göteborg... jag hade 12-15 mil dit och det är ju lätt kört.
Hans priser till allt gällande släpar har varit bra, har köpt ett par skivor där men även nya hjul mm.
Vet inte om han har nån hemsida, men på Blocket finns ofta annons... hittade denna nu tex när jag sökte... ring och kolla.
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/nya_natgrindar_till_slap_1_matt_utforsaljning/30452241
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur mycket tycker du är lagom i pris? Skall man ha bra vädertålig plywood i bredd överstigande 158cm så kostar den 1500-2000kr
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Högsbo trä
August Barks Gata 24
421 32 Västra Frölunda
Kan ha vattenfast Plywood lämplig till släpkärran.

Men jag tror inte du hittar en skiva i måtten 258x128 cm utan det blir och skarva.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi hade en öststatare här som sålde flakplyfa för många år sedan, tror han tog den från Polen eller baltstaterna.

Några bekanta köpte en släp som hade ny plyfa från honom, dom var väl lite skeptiska till att den skulle hålla, men deras tanke var att sälja släpet när kåken var färdigrenoverad, nu blev det inte så då dom insåg att det är bra att ha en släpvagn ståendes för att köra skrot till återvinningen.

Den har stått utomhus på deras gård i 10 år nu, plyfan ser som ny ut, däremot växer inget gräs runt släpvagnen, varje gång det har regnat så droppar det brunt regnvatten från släpet som tar död på allt levande.
Förmodligen är plyfan impregnerad med Kreosot, spillolja från militärlasbilar och grafitdamm från Tjernobyl. :banana
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Hur mycket tycker du är lagom i pris? Skall man ha bra vädertålig plywood i bredd överstigande 158cm så kostar den 1500-2000kr
Bredden är alltså 128cm och jag tycker allt över 2000 är för mkt.

Över 158 behövs nog inte.

Hittade en annons på Blocket som Christer hade... där säljer han flakplyfa med övermått för 900:-
(12 mm 1525x3050 mm 900:- inklusive moms)

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/parti_ny_flakplyfa_12_18___21_mm_till_slap_mm/85916312
Har sett den och klart intressant. Har 15 mil enkel dit så hade gärna hittat ngt närmare även om det rent ekonomiskt lönar sig att köpa den där.

Högsbo trä
August Barks Gata 24
421 32 Västra Frölunda
Kan ha vattenfast Plywood lämplig till släpkärran.

Men jag tror inte du hittar en skiva i måtten 258x128 cm utan det blir och skarva.
VIll inte skarva utan köper isåfall en större och kapar. Skall kolla med dem.

Vi hade en öststatare här som sålde flakplyfa för många år sedan, tror han tog den från Polen eller baltstaterna.

Några bekanta köpte en släp som hade ny plyfa från honom, dom var väl lite skeptiska till att den skulle hålla, men deras tanke var att sälja släpet när kåken var färdigrenoverad, nu blev det inte så då dom insåg att det är bra att ha en släpvagn ståendes för att köra skrot till återvinningen.

Den har stått utomhus på deras gård i 10 år nu, plyfan ser som ny ut, däremot växer inget gräs runt släpvagnen, varje gång det har regnat så droppar det brunt regnvatten från släpet som tar död på allt levande.
Förmodligen är plyfan impregnerad med Kreosot, spillolja från militärlasbilar och grafitdamm från Tjernobyl. :banana
En sån skulle jag också vilja ha.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
När mitt släps golv började ge sig så nyttjade jag en livlina och handlade durkplåt via en kontakt på Stena.
Golvet kommer överleva släpet!
:fakta
Har du några sådana kontakter så kan det vara värt att kolla upp :tummenupp
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
När mitt släps golv började ge sig så nyttjade jag en livlina och handlade durkplåt via en kontakt på Stena.
Golvet kommer överleva släpet!
:fakta
Har du några sådana kontakter så kan det vara värt att kolla upp :tummenupp
Låter det inte onödigt mkt när man lastar på/av släpet?
Sedan är det vär klart svårare att skjuta tyngre grejor på släpet utan de måste lyftas?

Utan att veta kostnaden hade det varit smidigt med durkplåt.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Låter det inte onödigt mkt när man lastar på/av släpet?
Sedan är det vär klart svårare att skjuta tyngre grejor på släpet utan de måste lyftas?

Utan att veta kostnaden hade det varit smidigt med durkplåt.

Enda gången det "låter mycket" är om man lastar sten eller liknande i släpet - absolut inget jag reflekterat över!
Att skjuta saker är hur smidigt som helst, det glider rätt bra på durkplåten.
Ser bara fördelar med att använda durkplåt, det har blivit en helt annan stabilitet i mitt släp!
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag har fri tillgång till aludurk men skulle aldrig lägga det på flakyta.
Dels är det totalt värdelöst om man har något på flaket som skall skyfflas av, skyffeln klibbar fast överallt.
Sen får man inte väck allt, nästan omöjligt att ens sopa det rent.
...sen då detta med skrammel mm... men visst ser det lyxigt ut osv, men tänk på att välja 5/7 för stabilitet.
En 3/5 är vek och behöver massa stöd under för att inte bågna
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag håller med, durk-alu har sina användningsområden, men som släpvagnsgolv vill jag ha en slät plyfa.

Jag vet inte när/var trnden med durk-alu uppstod, visst det är bra att gå på med grova skor, men utöver det är det inte mycket det är bra till.

Folk gör hasplåtar och skärmar av skiten, till och med tankar, men få material spricker så lätt som durk-alu
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Har aludurk ovanpå plyfan i mitt släp. Min morfar som lade dit den när han skulle köra betong från väggar han rivit, för att inte slita på "slitplyfan".
Ligger kvar för att jag inte vet var jag ska förvara plåten... Men håller med ovanstående att det är fler nackdelar än fördelar med aludurk i botten.

När det gäller plyfa, vissa lastbilspåbyggare har såna i lager. Vill dom sälja till dig blir det oftast billigare än att köpa från fogelsta. Tvivlar dock på att du kommer billigare undan än den i jönköping, men man kan ju alltid fråga.
I göteborg har du bland annat Fassi, AM Hydraulteknik och RI Nordic som bygger lastbilsflak.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag lånade en släpvagn som hade två ränder durk-alu på plyfan om man ville köra en bil på den, men dom var löstagbara med vagnsbult och vingmutter, det kan ju vara ett alternativ om du känner att du måste ha en slityta
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Inhandlade nyligen ett gammalt släp jag tänkte fixa till framöver.
Golvet på den nu är något murket med aludurk fastskruvat ovanpå. Visst det håller, men skall bytas ut när jag går över allt annat sen.
Vad är det som gäller när det kommer till golv, är det minst 12 mm som man bör ha?
Är det slitskyddsplywood som gäller eller funkar någon annan variant/material?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inhandlade nyligen ett gammalt släp jag tänkte fixa till framöver.
Golvet på den nu är något murket med aludurk fastskruvat ovanpå. Visst det håller, men skall bytas ut när jag går över allt annat sen.
Vad är det som gäller när det kommer till golv, är det minst 12 mm som man bör ha?
Är det slitskyddsplywood som gäller eller funkar någon annan variant/material?

En bekant fick begagnad formplyfa från en betonggjutning, han skrapade den så gott det gick och vände den fräsha sidan upp, det har funkat i flera år, det är möjligt att den inte är lika vattentålig men han har släpen under tak när den inte används
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
För oss med skoter är Aludurk perfekt när man vill att coromanten i styrstålet ska skära fast så man flyger över styret vid lastning.
Jag fixade mitt släp i ren impuls inför en besiktning och tog helt vanlig plywood och dränkte in med felköpt grå olja till altanen, ingen aning över livslängden men den ser fin ut efter 3 år och det jag rispat upp är bara att kladda på nästa gång jag oljar en altan. Släpvagnsplywood fanns inga prisvärda format för 1,8x3,5 meter.

Formplyfa och andra blanka skivor skulle jag aldrig stoppa dit, det blir den absolut dyraste skivan när regn eller snö orsakar en sjukskrivning.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Framöver blev visst tidigare än jag planerade. :rofl

Rev av aluminiumdurken och drog av det som var kvar under för att svetsa ihop lite förstärkningar och se över alla gamla svetsförband.
Så här ser vanlig plywood ut efter några år. Luktade möglig jordkällare :crash

Släp_1.jpg
Släp_2.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top