Vad heter denna typ av låsmutter?

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag undrar om någon vet vad en sån här mutter med två "låsflänsar" heter och/eller kallas på Svenska?

20200413_172533.jpg

20200413_172507.jpg

20200413_172424.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Muttern på bilden är en låsmutter med inbyggd bricka (= fläns). Den borde klassas som "flänslåsmutter med två låsbleck".
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
"Helmetallisk flänslåsmutter med fjädrande låsbricka" torde vara i närheten av sanningen.

Om nästa fråga blir "var får man tag i en sådan" blir nog tyvärr svaret "köp original-delar"...
 

Vinden

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
I garaget
Hoj
GSXR 1000
Stam Nut = stammutter kallas även flänsad mutter används nog mest i vårt avlånga land....
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kolla vilken gänga det är. Kan mycket väl vara fingängat tex M10×1,25
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Kallas väl helmetallisk låsmutter i dagligt tal. En sådan låsmutter fast utan fläns kallas på ritningen Låsmutter sexkant HLM6M 8 FZB DIN 6925/ISO 7042
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag vet vad det är för gänga, men det jag vill veta är vad jag skall söka på för att hitta sådana muttrar.

Jag har googlat bl.a flänslåsmutter men utan framgång.

Muttrarna skall sitta på bultarna som håller motorn på plats i ramen, och enligt verkstads manualen så skall dom absolut inte återanvändas, det skulle kanske gå att försiktigt knacka ner låsflänsarna igen, men det hade känts mycket tryggare med nya muttrar.
 

Vinden

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
I garaget
Hoj
GSXR 1000
Är det till din gsxxer 750 98??? om det är till Suzuki så kan jag plocka fram art nr till dig direkt....
 
Last edited:

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Är det till din gsxxer 750 98??? om det är till Suzuki så kan jag plocka fram art nr till dig direkt....

Nej, det är till min TL1000S, men tänkte dels att det kanske går att köpa muttrar som inte är Suzuki oem och dels att den typen av muttrar kan funka fint även till andra saker än motorfäste där man vill att saker verkligen skall sitta fast så man kanske skulle köpa ett gäng av några olika storlekar och gängor.
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag vet vad det är för gänga, men det jag vill veta är vad jag skall söka på för att hitta sådana muttrar.

Jag har googlat bl.a flänslåsmutter men utan framgång.

Muttrarna skall sitta på bultarna som håller motorn på plats i ramen, och enligt verkstads manualen så skall dom absolut inte återanvändas, det skulle kanske gå att försiktigt knacka ner låsflänsarna igen, men det hade känts mycket tryggare med nya muttrar.

Beställ hos din lokala mc-handlare. Kostar inte många kronor extra.

Samma typ av mutter håller bakdrevet och skall inte återanvändas enligt verkstadsmanualen. När jag köpte nytt bakdrev av en av de större mc-butikerna i Göteborg ville jag även köpa dessa men de hade inga hemma. Expediten kollade med verkstan som sa att de återanvänds, byts inte. Eftersom jag vill hålla samma höga nivå på underhållet som auktoriserad verkstad återanvände jag muttrarna.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Beställ hos din lokala mc-handlare. Kostar inte många kronor extra.

Samma typ av mutter håller bakdrevet och skall inte återanvändas enligt verkstadsmanualen. När jag köpte nytt bakdrev av en av de större mc-butikerna i Göteborg ville jag även köpa dessa men de hade inga hemma. Expediten kollade med verkstan som sa att de återanvänds, byts inte. Eftersom jag vill hålla samma höga nivå på underhållet som auktoriserad verkstad återanvände jag muttrarna.

Jag brukar oftast byta muttrarna till bakdrevet när jag byter drivpaket, även fast det säkerligen funkar lika bra att återanvända dom gamla muttrarna ett par gånger om man använder lite loctite, men då en sats med rostfria muttrar till bakdrevet inte kostar många kronor på t.ex ebay är kostnaden för nya muttrar försumbar om man räknar in det i priset för ett drivpaket av bra kvalité.

Jag tackar för alla tips om vad muttrarna heter/kallas och var man kan få tag i sådana!

Jag skall googla lite nu och kolla om jag hittar något vettigt!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top