Skinnställ eller snyggt textil till sporthoj

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Ska köpa en hypermotard och behöver råd vad man ska köpa för kläder, ska man köra traditionellt tvådelad skinnställ eller jacka o byxa i textil?

Vad tror ni om Alpinestars T missile textiljacka o byxa med Alpinestars Web alt SmX boot

Eller
Dainese mistel 2delat skinnställ
Alpinestars smx

Sedan Shoei NXR Dystopia hjälm till båda?
Eller ska man toka till sig o köra mangahjälmen NXR stimuli...eller är man för gammal som 45åring? Den e ju sjukt cool...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag gillar ju skinn... men använder mest textil.
Skall du åka långt, och är inte rädd för regn? Textil.
Kommer du att vända hem så snart du ser ett regnmoln? Skinn. :) *)

*) Jo, jag vet att det finns skinn med membran i. Men det tar ju ett par dagar innan skinnet torkar. Så ett extra regnställ behövs.

Textil torkar (oftast) över natten. Fast kan behöva regnställ också. Beroende på hur påkostat ställ du köper.

EDIT: Har använt Alpinestars Web i 10 år. Jättebra. Alltid torr om fötterna. Men nu är de utslitna. Hål i sulan efter 10 år och nära 10 000 mil! Skandal! :D
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har diverse kläder.
Skinnställ för bana eller när jag vill e sportig ut. Alpinestars.
Textilställ med Goretex när jag åker iväg utanför kommungränsen. Rukka, Inte vattentätt så regnställ följer med.
Textilbyxa, en för varm sommar och en för kallare dagar och är lite grövre och dessa får sällskap av skinnjacka.
Givetvis fullt med L2-skydd i alltihop.
NXR eller HJCRPHA90 på skallen.
TCX racepjuck eller TCX halvlåga textilskor eller Richa racepjuck.
Det är ju halva nöjet med hoj att köpa tillbehör. Handskar vågar jag inte räkna.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Ahh, är det L2 som skydden ska heta, bra tack!
Såg nu att mitt förslag på textil blandar L1 o L2...inge bra
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
He-he... känner igen det där med "diverse kläder". :)

Har tre skinnjackor. Alla köpta på rea. 400 kr för den billigaste. Men fick köpa till ryggskydd för 500 kr... ;)
Två skinnbyxor - tunna för sommarbruk, tjockare för vår/höst. Köpta på rea. 500 spänn för de billigaste.
Två textilbyxor - samma som ovan, tunnare för sommar och tjockare för vår/höst.
Textiljackor.... massor. 7-8 stycken? Någon tunn och sliten. Men ser cool ut. Ett par varmare för vår/höst. Ett felköp - funkar bra men inte tillräckligt varm på våren/tillräckligt sval på sommaren. Två meshjackor. En alldeles för tunn. Kräver över +25 för att användas, annars fryser man. En som jag köpte för den var snygg, men har samma fel som den innan.
En som är utrangerad för att den inte längre står emot väta, men sparad som reserv i fall något vill låna. En extra lång (rea 500 spänn!) för att funka till jobbet med kavaj. En John Doe - för att den såg ball ut, som en modsjacka (rea!).
Skall jag fortsätta...? :D

EDIT: Glömde - 3 par kevlarjeans....
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ahh, är det L2 som skydden ska heta, bra tack!

Beror ju på hur rädd man är om sig.
Level 1 ger väl dubbla överförda energin in i kroppen jämfört med level2 så jag tycker valet är enkelt.
Tyvärr så är det ibland svårt att få tydliga svar vad som sitter i kläderna.
I mitt fall är ryggskyddet absolut viktigast men är kinkig med övriga också. Skulle aldrig dra på mig en byxa utan höftskydd men det är vanligt att det inte finns ficka för eller inte följer med utan ska köpas separat.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Har du något tips på nån snygg modell av kläder med bra skydd
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har du något tips på nån snygg modell av kläder med bra skydd

Jag tycker Klims jacka Latitude är både snygg och bra. Ser inte ut som BMW-gubbe, då den inte har foder och man alltså kan köpa i tightare storlek. Massor av ventilationsöppningar direkt till kroppen (obs att det flesta billigare textilställ INTE ventilerar genom membranet, alltså hyfsat värdelöst) samt laminerat membran. Nackdelen är kragen, som är lite otät.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag gillar båda! Så fort vädret tillåter kör jag helst i odelat skinnställ. Säkrare, skönare, snyggare, i den ordningen.

För allt annat, Goretexställ. Jag har bara ett textilställ, och det funkar till det mesta. Sämst är det en riktigt varm sommardag, men det är ok. Sällan det är så varmt och jag kör i textil.

TCX stövlar i nån sportigare modell som har Goretex hittade jag och kör med både till textil och skinnställ.

Till sist har jag några par mc-jeans som används med Goretexjackan till och från jobbet såvida det inte ösregnar eller är snorkallt (har bara en mil till jobbet).

Så mitt enkla svar på din fråga är: båda såklart!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Har du något tips på nån snygg modell av kläder med bra skydd

Klim, om man har gott om pengar.
Held har en del snyggt.
IXS, både Held och IXS är ju mer ovanliga, on man vill skilja sig lite från mängden.
Och så Alpinestars och Dainese
Man får kolla specifikationerna och ev köpa till bättre skydd, de är rätt billiga.
Halvarsson / Jofama / Lindstrandär väl osäkert om man kan köpa när de nu är i konkurs, annars tror jag Handelsboden säljer deras prylar.

Jag vet att Motorad haft en del tester på senare tid av textilställ, tyvärr är de ju rätt BMW-fixerade. Har du Readly så finns Motorad där.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Slog ju till på ett Revit textilställ, men nu har jag sålt min T700a och ska köpa sporthoj. Vad är det för skinn som är bäst idag, ska ha endelat race...sett att pojkarna på 44teeth kör RST och de verkar ganska billiga, är det något som ni avråder till köp av?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kolla noga så du får bra skydd i stället om du köper RST.
Jag har tittat på deras modeller i UK och det är svårt att få grepp på vad som sitter i.
Vill du ha L2-skydd så får du nog byta efteråt själv.
Jag har deras racehandskar och kommer helt säkert att köpa ett par till vid tillfälle, välsydda och prisvärda med vetig skyddsnivå.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kör RST TracTech EVO-R på race. £320 på rea söndagen efter Senior TT. Trivs bra med det, men armbågspuckarna tror jag aldrig jag kommer att nöta på Lite mindre i storlek än Lindstrand. Som jag har tvådelat skinn för bandagar med gatcykel. Enklare besök på muggen. För längre turer oftast textilställ. För korta turer varma sommardagar på gammelhojarna kevlarjeans och skinnjacka.
På bana Shoei X-spirit III, på landsväg HJC FG-ST som är tystare.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Held är väl ansedda som bästa tillverkare nu för tiden på sina race-ställ. Vet att Nilssons MC säljer Held och har typ 20 % på alla skinnställ i butiken och det var nu innan B-friday så de lär ju ha ännu bättre deals denna helgen. Kolla med dem. Hade det inte varit för att jag redan har ett Held ställ så hade jag köpt ett nu! Deras ställ är the real deal! :rock
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top