Metzeler M9RR

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Är nästan alltid bakdäcket som får punka (samma på bil).
Man kör över liggande spik eller liknande med framhjulet och sedan sätter det sig i bakhjulet.:tummenupp

Jodå har lyckats punka framhjulet på hjullastaren. Smög över en tomtgränspinne i järn ca 3-4 cm grov som gömde sig i vegetationen. Stor suck från däcket och på ett par sekunder hade det pyst färdigt. :D
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Frågan är ju också hur billigt jag kan få loss ett set M7RR för... Det är ett däck där jag i min körning inte saknar något efter de 300 mil jag hunnit med. Inte provat på bana än dock, men där är jag säker på att de är fullgoda för mitt harvande.

Men det blir ju M9RR var det lider på hojen ändå.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Frågan är ju också hur billigt jag kan få loss ett set M7RR för... Det är ett däck där jag i min körning inte saknar något efter de 300 mil jag hunnit med. Inte provat på bana än dock, men där är jag säker på att de är fullgoda för mitt harvande.

Men det blir ju M9RR var det lider på hojen ändå.

Har kört en del bana med m7rr och trivs bra, alla krasher har varit innan de fått upp tempen så se bara till att köra lugnt första 2-4 varven :hihi
 

Raderad medlem 51742

Guest
Toknöjd med M7RR, har kört många uppsättningar av dessa på både gata och bana och innan dess M5. Nu är nuvarande uppsättning snart slut så det blir definitivt att lägga på nya M9RR under vinterdvalan!
 

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, KTM 990 SMT, CRF450, Ape RS125
Hittade en uppsättning M9RR på rea i Finland, skall bli intressant att testa. Har bara kört på tämiigen fyrkantiga michelin sen jag köpte hojen i somras.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu har jag provat M9RR på våt gräsmatta med höstlöv.
Väldigt halt och särskilt jobbigt när det lutar och är ojämnt!:crash
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nu har jag provat M9RR på våt gräsmatta med höstlöv.
Väldigt halt och särskilt jobbigt när det lutar och är ojämnt!:crash

All däckutveckling handlar om att göra den bästa kompromissen mellan olika egenskaper och uppenbarligen var det denna egenskap de prioriterade bort :hihi
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kan tillägga att väggreppet är mycket bra i +3° då en räv rusade över vägen och det gick fint att lätta bakhjulet:tummenupp
 

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Ort
Mariestad
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Köpte m9rr set nu till hojen.
Typ 2800 hemskickat.
Kändes som ett ok pris.
Motorcykeldack.com
5b05e55e2693287889392662602cbd5c.jpg


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 
Last edited:

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Nu är det dags att beställa däck!
Varifrån beställer ni era däck? Brukar alltid beställa från dackonline.se, men dom är ju betydligt dyrare än de alternativ som anges tidigare här i tråden.
Men samtidigt så har jag beställt från dom förut och det har ju alltid fungerat och det är ju en trygghet i sig.
Kan man lita på alla, det är väl där skon klämmer. Kan inte ord tyska(okej, kanske ett då) och blir det något strul så är jag rökt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu är det dags att beställa däck!
Varifrån beställer ni era däck? Brukar alltid beställa från dackonline.se, men dom är ju betydligt dyrare än de alternativ som anges tidigare här i tråden.
Men samtidigt så har jag beställt från dom förut och det har ju alltid fungerat och det är ju en trygghet i sig.
Kan man lita på alla, det är väl där skon klämmer. Kan inte ord tyska(okej, kanske ett då) och blir det något strul så är jag rökt.
Telefonsupporten är på svenska. Beställde ett Dunlop GP212 och fick ett racedäck (slick) trots jag beställt ett gatdäck med mönster. Det tog några minuter innan det gick in. Skillnad mellan Slick och Gatdäck. Men sen rullade det på. Rätt däck kom och Returfraktsedel till slicket. Men då hade jag redan packeterat slicket med många varv gladpack och en A4 med rätt adress i Tyskland på båda sidor. Så det var bara tejpa dit Returfraktsedeln utanpå.
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Telefonsupporten är på svenska. Beställde ett Dunlop GP212 och fick ett racedäck (slick) trots jag beställt ett gatdäck med mönster. Det tog några minuter innan det gick in. Skillnad mellan Slick och Gatdäck. Men sen rullade det på. Rätt däck kom och Returfraktsedel till slicket. Men då hade jag redan packeterat slicket med många varv gladpack och en A4 med rätt adress i Tyskland på båda sidor. Så det var bara tejpa dit Returfraktsedeln utanpå.
Från vilken leverantör var det?
Det är ju även detta med olika däcksmarkeringar, alltså att vissa är däck, säg m9rr, är specialanpassade till en viss hoj eller land. Där tycker jag dackonline.se är hyfsat tydliga och andra mindre tydliga. Man vill ju få rätt däck och det kan ibland vara lite lurigt om man inte har koll på läget.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Från vilken leverantör var det?
Det är ju även detta med olika däcksmarkeringar, alltså att vissa är däck, säg m9rr, är specialanpassade till en viss hoj eller land. Där tycker jag dackonline.se är hyfsat tydliga och andra mindre tydliga. Man vill ju få rätt däck och det kan ibland vara lite lurigt om man inte har koll på läget.
Det var från dackonline.se
Vet man vilka däck vilket däck man vill ha (kolla t.ex. i manualen till hojen) tex ett 190/50 17" bakdäck och beställer det lär man väl få 190/50 17" bakdäck.
Tar man däremot och matar tex Honda CBR 900 RR 1998 finns ju risken att leverantören har fel i datasystemet och man får fel däck.
Jag beställer alltid typ 190/50 17 Metzeler M7RR och det har aldrig varit något strul.
Utom i exemplet ovan där jag fick ett slick efter beställt mönstrat gatdäck. Men det löste sig.
Det mönstrade gatdäcket kom och jag fick returfraktsedel till Slicket.
 
Last edited:

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Det var från dackonline.se
Vet man vilka däck vilket däck man vill ha (kolla t.ex. i manualen till hojen) tex ett 190/50 17" bakdäck och beställer det lär man väl få 190/50 17" bakdäck.
Tar man däremot och matar tex Honda CBR 900 RR 1998 finns ju risken att leverantören har fel i datasystemet och man får fel däck.
Jag beställer alltid typ 190/50 17 Metzeler M7RR och det har aldrig varit något strul.
Utom i exemplet ovan där jag fick ett slick efter beställt mönstrat gatdäck. Men det löste sig.
Det mönstrade gatdäcket kom och jag fick returfraktsedel till Slicket.
Det var mer dom extra bokstäverna jag menade, typ "N" eller typ "PT", alltså däck som är tillverkade speciellt för en viss motorcykel eller en viss marknad, där man måste ha just detta däck för att hojen ska vara laglig.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nu är det dags att beställa däck!
Varifrån beställer ni era däck? Brukar alltid beställa från dackonline.se, men dom är ju betydligt dyrare än de alternativ som anges tidigare här i tråden.
Men samtidigt så har jag beställt från dom förut och det har ju alltid fungerat och det är ju en trygghet i sig.
Kan man lita på alla, det är väl där skon klämmer. Kan inte ord tyska(okej, kanske ett då) och blir det något strul så är jag rökt.
Jag låter vår lokale däckshandlare både sälja (ta hem) och kränga. Inte så mycket dyrare trots allt och han finns dessutom där för att ta hand om krängningen av bildäck när det aktuellt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top