Metzeler M9RR

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det verkar som att metzeler har lyckats att förbättra M7RR ganska väsentligt till nya M9RR om man skall tro detta.

Metzeler Sportec M9RR, has some big shoes to fill and the claims of its enhancement are bold; better all-around the spider chart in terms of mileage, dry grip, lap time, consistency, handling and wet weather performance. Off we went to the roads around Ronda in Southern Spain plus the private Ascari test track to assess the declarations of this latest road and track-biased rubber.

New compounds and layout of those compounds plus a whole new carcass construction had led to a 5% increase in effectiveness of the contact patch while at lean and a 3.4s improvement in lap time at the 5km Pergusa test circuit on the same day, in the same conditions, with the same rider, on the same BMW S 1000 RR using the M7RR followed by the M9RR.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Och jag som tyckte Sportec M3 var helt underbart. Hur bra kan ett däck bli...?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att en förare blir 3,4s snabbare på en dags träning har ju inte alltid med däcken att göra ;)

Förutom att jag ofta får punka med M7RR så gillar jag dom, så det ska bli spännande att se hur bra M9orna är.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Att en förare blir 3,4s snabbare på en dags träning har ju inte alltid med däcken att göra ;)

Förutom att jag ofta får punka med M7RR så gillar jag dom, så det ska bli spännande att se hur bra M9orna är.

Punka?? Jag kör ju grus varje dag till o från jobbet och nu är det bara 1,5mm kvar o nästan 1000 mil. Men det ligger ju mycket skit på vägarna efter folk som bara öppnar fönstret och kastar ut allt möjligt.

Jag har beställt M9 så det blir färskt gummi bak M7,n fram klarar nog 500mil till. Men dom e dyra 2045:- med frakt på däckonline.. ser att metzelers rekomenderade pris är 240 euro per sett. Så som vanligt är allt dyrt i Svedala.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Blir att prova M9RR nästa gång, är nu 250 mil in på M7RR och är mycket nöjd!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Punka?? Jag kör ju grus varje dag till o från jobbet och nu är det bara 1,5mm kvar o nästan 1000 mil. Men det ligger ju mycket skit på vägarna efter folk som bara öppnar fönstret och kastar ut allt möjligt.

Jag har beställt M9 så det blir färskt gummi bak M7,n fram klarar nog 500mil till. Men dom e dyra 2045:- med frakt på däckonline.. ser att metzelers rekomenderade pris är 240 euro per sett. Så som vanligt är allt dyrt i Svedala.
3 stycken på 3 somrar:
En liten sten i ett vägbygge skar hål på vägen hem från Norge, lagbart.
En träbit stor som ett lillfinger skar sönder däcket i en kurva söder om Märsta, sopor av däcket.
Något okänt gjorde ett litet hål i Södra länken, lagbart.

Dock är det bara bakdäcken jag har fått punka på, även på andra hojar, och fan vet om jag inte oftast får punka bak på trampcyklarna också :va
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det verkar vara ett enormt sug efter M9RR. Fick mail från däckonline att dom inte kunde leverera under okänd tid pga enorm efterfrågan på just detta däck.. men pengar drog dom fort som faaaaan:mad:
 

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Lär dig utav dina misstag då. Har bara beställt från Tyskland under flera år,både slicks och gatdäck. 4-5 dars levereranstid alltid. GP503.de
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Lär dig utav dina misstag då. Har bara beställt från Tyskland under flera år,både slicks och gatdäck. 4-5 dars levereranstid alltid. GP503.de

Intressant, trodde att jag satt på alla bra sidor i EU avseende däckbeställning, tack!

Fråga: när jag till exempel kikar på Bridgestone RS10, låt oss säga framdäck, varierar priset på framdäcket (trots samma storlek) beroende på en bokstav i parentes. Vad betyder bokstaven? Samma sak avser förslagsvis S22.

https://www.gp503.de/index.php/bridgestone/bridgestone-battlax-rs10-racing-street.html
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att en förare blir 3,4s snabbare på en dags träning har ju inte alltid med däcken att göra

Jag småskrattar alltid när jag läser marknadsföring som pratar om fantastiska förbättringar av varvtiden...

3.4 sekunder är mer än skillnaden mellan ett nytt kvaldäck och ett rejält nedkört racedäck, så om man verkligen förbättrade varvtiden så mycket så antyder det snarare att det föregående däcket eller testföraren inte var av särskilt bra kaliber...

Men jag antar att även Metzler har en marknadsavdelning full av människor som aldrig kört motorcyklar eller jobbat med motorcyklar.
 

jawker

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Kisa
Hoj
MT-09 -17, CRF250R -11
Intressant, trodde att jag satt på alla bra sidor i EU avseende däckbeställning, tack!

Fråga: när jag till exempel kikar på Bridgestone RS10, låt oss säga framdäck, varierar priset på framdäcket (trots samma storlek) beroende på en bokstav i parentes. Vad betyder bokstaven? Samma sak avser förslagsvis S22.

https://www.gp503.de/index.php/bridgestone/bridgestone-battlax-rs10-racing-street.html
På S22 bakdäck finns en modell med beteckningen "(N)" och en utan, i övrigt samma siffror förutom priset. Den med beteckningen (N) står att det är specialkonstruktion för kawasaki zx6r i beskrivningen.

Kanske var det du undrade över?

Skickat från min G8341 via Tapatalk
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Är nästan alltid bakdäcket som får punka (samma på bil).
Man kör över liggande spik eller liknande med framhjulet och sedan sätter det sig i bakhjulet.:tummenupp

3 stycken på 3 somrar:
En liten sten i ett vägbygge skar hål på vägen hem från Norge, lagbart.
En träbit stor som ett lillfinger skar sönder däcket i en kurva söder om Märsta, sopor av däcket.
Något okänt gjorde ett litet hål i Södra länken, lagbart.

Dock är det bara bakdäcken jag har fått punka på, även på andra hojar, och fan vet om jag inte oftast får punka bak på trampcyklarna också :va
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top