Ta emot gåva i form av fordon från icke eu-land, vad gäller?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tjo!

Jag och tjejen var nere och hälsade på hennes päron som bor i Schweiz. Min blivande svärfar är smått excentrisk av sig, och när jag råkade nämna vilken fin bil han hade så erbjöd han mig hux flux bilen som gåva... Jag nekade såklart och skyllde på att det antagligen skulle bli skitkrångligt att på legitim väg importera en bil i form av en gåva ifrån ett icke Eu-land, men då tyckte han att jag först skulle kolla upp hur det faktiskt förhåller sig med den biten. Skulle det vara brutalt komplicerat kan han ju alltid sälja bilen i Schweiz och ge mig pengarna istället så att jag kan köpa en likadan som redan finns i Sverige menade han... :rolleyes: Jag har inte lyckats hitta några klara regler för vad som gäller mer än att gåvor värda mer än 7600kr så ska den förtullas, men vilket värde beräknas avgiften på om jag nu fått gåvan gratis? Uppskattat försäljningsvärde i Schweiz? Uppskattat försäljningsvärde i Sverige? Svärfar föreslog som alternativ lösning att jag skulle köpa bilen billigt av honom och helt enkelt importera den till Sverige, men jag känner på mig att man åker dit för någon form av skattefiffel om man får köpa en bil för mindre än vad den är värd av sin svärfar och sen kommer och viftar med kvittot i tullen så... Vet inte riktigt om jag vill gå den vägen... :D Är det någon som befunnit sig i en liknande situation (yeah right) och vet mer om hur det här skulle kunna funka rent praktiskt?

Tack på förhand!
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
När jag importerade från Nederländerna var det bara att visa registreringsintyg vid gränsen. Inget kvitto behövdes alls.
Nu är ju det ett EU-land men jag har för mej även Schweiz är med i nåt fordonssamarbete.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
När jag importerade från Nederländerna var det bara att visa registreringsintyg vid gränsen. Inget kvitto behövdes alls.
Nu är ju det ett EU-land men jag har för mej även Schweiz är med i nåt fordonssamarbete.

Skillnaden ligger just i det här med EU vs icke EU-land om jag förstått saken rätt tyvärr... Fordon från andra Eu-länder är bara att ta in, en mindre registreringsavgift och sen är det klart. Ingen tull/moms etc. Icke EU så blir det genast mer komplicerat verkar det som, då ska man ha kvitto, det ska förtullas och momsas, man måste ha intyg som visar att fordonet uppfyller EU-standard etc... Detta gäller då vid import. Gåva har jag inte lyckats hitta någon mer info om... Kanske inte så vanligt att folk försöker skänka bilar bara sådär... :gnissla
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vad är det för bil? Du skulle kunna låna den på obestämd tid annars...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad är det för bil? Du skulle kunna låna den på obestämd tid annars...

Porsche Macan.

Som jag förstått det så är det inte tillåtet att bruka en utlandsregistrerad bil på obestämd framtid i Sverige. Då ska man själv vara skriven utomlands och ha en giltig anledning, jobb eller motsv, att vistas i landet utan att flytta hit och utan att registrera bilen i Sverige...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kolla oxå hur det är att importera via bulvan i Polen. Många tar in bilar till eu den vägen.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Du tänker hela rätt, lika bra att räkna med att bli rövknullad av staten (som alltid) :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kör den på utländska plåtar och se glad ut. Det är ingen som orkar bry sig att du lånar en släktings bil. Annars så skall den momsas och tullas till marknadsvärde och för en Macan är det en hel del pengar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad kostar en macka att äga i Sverige? Skatt, försäkring, service och reservdelar och så?

Det kanske finns vettigare bilar att köra omkring med här, så kan du låna mackan när du är där istället, eller när dom kommer hit.

Jag menar det står ju Porsche på den, men är det verkligen en Porsche?
Jag provkörde en hel bunt olika en vinter för många år sedan, och det var väl Carerra4s som kändes sportig, dom andra kändes.... SUViga..?

(jag driftade i rondellerna och satte hastighetsrekord på provkörningen och har aldrig blivit inbjuden igen, så mina kunskaper är några år gamla)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Är inte Macan en Q5 / Tiguan egentligen, fast dekaltrimmad.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det är väl värt en del att köra omkring med svärfars gamla bil. Speciellt om han köpt den ny. Det blir inte samma sak om du får pengar och köper en likadan här i Sverige.

Betalar ingen skatt får vi ingen sjukvård mm så lite moms är ju inte fel.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kolla oxå hur det är att importera via bulvan i Polen. Många tar in bilar till eu den vägen.
Är det lagligt att göra så ens? Tanken har förvisso slagit mig att tulla in den till EU i ett av länderna man passerar på vägen...
Kör den på utländska plåtar och se glad ut. Det är ingen som orkar bry sig att du lånar en släktings bil. Annars så skall den momsas och tullas till marknadsvärde och för en Macan är det en hel del pengar.
Problemet är väl mest att om Bilen kommer till Sverige så blir den här sen. Svärfar lär ju köpa sig en ny där hemma så någon gång kommer man ju behöva ta tag i problemet... Då känns det nästan enklare att ha gjort rätt från början. Men ok, det är marknadsvärdet och inte nypriset de går på? Det spelar alltså ingen roll om Svärfar säljer bilen till mig för halva marknadsvärdet, tull/moms kommer ändå beräknas på vad en motsvarande bil faktiskt är värd och inte vad jag köpt just mitt exemplar för?
Vad kostar en macka att äga i Sverige? Skatt, försäkring, service och reservdelar och så?

Det kanske finns vettigare bilar att köra omkring med här, så kan du låna mackan när du är där istället, eller när dom kommer hit.

Jag menar det står ju Porsche på den, men är det verkligen en Porsche?
Jag provkörde en hel bunt olika en vinter för många år sedan, och det var väl Carerra4s som kändes sportig, dom andra kändes.... SUViga..?

(jag driftade i rondellerna och satte hastighetsrekord på provkörningen och har aldrig blivit inbjuden igen, så mina kunskaper är några år gamla)

Jag får för mig att det inte ska vara överdrivet dyrt. Det är ju ändå en ganska sensibel modell, även om det är en Porsche så är det ju knappast någon värstingracer... Det är ju en liten SUV ja, borde ju vara dyrare att äga en 911 eller någon annan av de snabbare modellerna.

Sen så hade jag ju oavsett tänkt neka, vill inte beröva svärfar hans fina bil bara för att han fick ett infall och ville skänka bort den... Även om det absolut är en trevlig bil han har :gnissla
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top