M8 insex med kullrig eller låg skalle i mindre förpackningar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle behöva fyra M8 insex skruvar M8 vet inte exakt längd men korta tror att 12 mm räcker men kullrig, låg eller kullrig stor skalle. Nån som har koll på om man kan hitta några såna nånstans i minde förpackningar utan att frakten kostar mycket mer än skruvarna?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag skulle bli överraskad om du hittar K6S eller MLC6S hos Biltema, Jula, Swedol och liknande kina-varuhus. Min erfarenhet är att de sällan har något annat än skruv med sexkantskalle. Om du ids pallra dig till Svartöstan så skulle jag kolla hos Momentum (om de säljer till privatpersoner nuförtiden...?) eller möjligtvis Laitis.

Ett långskott är Kalix Maskiner eller Lindroths, för jag har sett en något längre K6S M8 10.9 på en lagerbock till vissa BRP sekundäraxlar. Eller om någon kunnig reservdelskille hos någon av ortens bilfirmor minns om han sett en sådan på någon bil...? Kan också finnas som bromsskiveskruv på någon hoj.

Annars är det beställa från Sifvert som gäller.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
mx24 (de har kullrig M8, fick inte skriva kortare än 5 tecken så då tillför vi lite extra bara som utfyllnad)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Duger dessa, M8x20?

Nja dom var lite för fula:D Ska ha dom att hålla fast bakskärmen istället för pakethållaren så dom får gärna vara nya. Det verkar lösa sig via en annan forummedlem, annars blir det eBay.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Dum fråga. Behövs M8 till en bakskärm? Bytte nyss bakskärmsskruvar från M6 till M5 button head på en hoj.
Lättade hojen minst ett gram.:yoparty
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dum fråga. Behövs M8 till en bakskärm? Bytte nyss bakskärmsskruvar från M6 till M5 button head på en hoj.
Lättade hojen minst ett gram.:yoparty

Nä, men de gängade hålen i bakramen är egentligen för pakethållaren som i sin tur klämmer fått bakskärmen. Men utan pakethållaren är det enklast att fästa skärmen med M8
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är dessa skruva som ska ersättas, hålen i skärmen är ca 17 mm i diameter men det är väl tveksamt om man kan hitta M8 med så stora låga skallar så man skulle slippa karossbrickorna. Funderade annars om man skulle satt dit en lite bakskärmsväska typ denna https://www.24mx.se/shot-sacs-bakskarmsvaska-svart#?p det skulle nog bli snyggare än att ha skruvarna.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om du inte ska ha någon pakethållare så sätt dit m6 eller rent av m5, försänkt skalle i karosseribricka så blir det ganska platt.

Jo men då måste jag göra en special variant då hålen i ramen inte är genomgående så gängan i ramen måste vara M8 då man inte kommer åt hålen på baksidan, fick nu en ide att ta och borra ur en M8 bult kapa den och gänga den invändigt med M5 eller M6 och sen skruva fast en karossbricka i den gängade delen av M8 med en kullrig insexskruv och ta nån stark locktite och låsa karossbrickan och den mindre insexskruven i M8 gängan så den inte fastnar i ramen. Skulle nog bli snyggare med både en mindre skruvskalle och en lite mindre karossbricka.

Väntar på en svarv som jag hoppas kommer snart, med en svarv skulle ju det vara en ganska enkelt att göra dessa specialare.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
De har denna typ av skruv på Järnia. Jag har några liggande. De är dock svarta men man kan slipa av det svarta och polera dom om man vill ha dem blanka.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Med lite tur blir det nog att börja tillverka adaptrar mellan M5 och M8, M6 blir nog väl så lite gods kvar i en M8 bult då den är urborrad för att gänga M6, en kompis med svarv får fixa att borra ur M8 bultarna åt mig. En M5 med en lämplig karosseribricka bör göra att hela montaget ser ut betydligt smäckrare och bättre och blir
säkert också nåt gram lättare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad tror du om att vända på steken, ha skruven från insidan och ha såna här utanpå istället: https://www.biltema.se/bygg/beslag/mobeltillbehor/hylsmuttrar-10-st-2000018301

Dom där kan kanske funka om man gängar dom till M8 utvändigt, men åter igen saknas svarven för att det ska gå att genomföra då jag misstänker att dom är runf 9 mm utvändigt, måste ha hel M8 gänga och sen har jag dessutom 12 mil till biltema men dessa kan kanske finnas på järnaffären. En kompis ska borra ur och gänga fyra M8 bulttar med invändig M5 gänga och sticka av dom till 16 mm längd sen får det bli M5 skruvar och karosseribrickor, det bör bli en smidig lösning.



Maskindelen har ju en del grejer man ska man bara ha några bultar blir frakten dyr, här väl runt 12 mil till Boden med så det blir långt och hämta. Fastpro brukar jag handla ifrån men då försöker jag samla ihop och beställa skruv.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Problemet löst och mycket snyggare än vad jag hade kunnat tänka mig, skruvar i rostfritt helt enligt mina mått och önskemål, är sjukt imponerad av palla här på forumet som tillverkat dessa skruvar och även skickade med ett specialverktyg av en bricka för monteringen av skruvarna. Möjligtvis så ska jag försöka göra en tunn gummibricka under skruvarna då kåpan är välvd blir det en liten glipa under skallen på utsidan.

Före bilden


De nya skruvarna som är mycket diskretare, blev stor skillnad :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top