Honda CBR1000F eller Kawa ZZR1100?

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Hej all of you!
Är återfallsknutte och står nu inför det trevliga nöjet att välja hoj inför sommaren. Har kört det mesta nu efter 30 år och efter att ha jobbat på Oves motor i Olofström. Detta är/var en stor känd mc-handlare i södra Sverige. Nog om det.
Har haft mest Honda och vet att de har högst kvalite, helt klart. Finish och passform är bättre än övriga japps. Hojar från andra länder som Italien och USA har jag ingen erfarenhet av.
Nu är det så att jag har fastnat för två hojar som är lika till prestanda och pris, men är nog väldigt olika till karaktär. Skillnaden jag minns är att Hondan går som en symaskin och Kawan som en jordfräs, grovt överdrivet, men ändå.
De jag tittat på är Honda CBR1000F och Kawasaki ZZR1100.
Vilken har ni erfarenhet och skulle rösta på? Någon har kanske provat eller ägt båda.
Hjälp mig gärna i valet, sen måste jag givetvis prova dem själv för att kunna avgöra vilket som är bäst, men ni som har ägt lite längre kanske kan ge lite input.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag körde ZZR1100 i sex år. Stor, massor med kraft, autobahnlok. Med dagens mått mätt klena bromsar. Bekväm, den är som en stor sporttouringhoj idag. Rätt justerade knasare och gasvajerspel = mjuk och fin kraft, finns ingen(?) insprutare som är i närheten. Som att klämma en full majonnästub.

Jag älskade min ZZR! -96 och nyare är bäst, motorn är skottsäker. Hojen sliter ryckutjämnare, kolla så de är bytta detta årtiondet. Annars samma problem som med andra 25 år gamla hojar.

CBR1000 har jag ingen kunskap kring.

Om du köper en ZZR1100 så har jag flång nya stålomspunna bromsslangar liggandes som säljes för en hunka inkl. porto.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
ZZR....mer köra, "roligare"
CBR....bättre kvalite
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du skall inte gå upp ett snäpp till en CBR11100XX Blackbird?
Just nu kanske priserna ser hysteriska ut, men det är alla "testa-vart-smärtgränsen-går-vårpriser" som gör det. De borde stabilisera sig kring 20-25 efter en stund när hojarna inte säljer för överpriserna.
 

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Kanon att jag fick svar om Kawan så jag fick ett hum om den, Hondas raka fyror har jag haft ett antal, men ingen Kava. Kanon som sagt och tack för svaret.:yoparty:yoparty
 

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Jo, jag har väl sneglat på Blackbirden, verkar vara en kanonhoj. Tyvärr, lite för dyr för min budget fortfarande. Sjunker väl inte förrän till hösten och så länge kan jag inte vänta. Tack för svaret.:tummenupp
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Du skall inte gå upp ett snäpp till en CBR11100XX Blackbird?
Just nu kanske priserna ser hysteriska ut, men det är alla "testa-vart-smärtgränsen-går-vårpriser" som gör det. De borde stabilisera sig kring 20-25 efter en stund när hojarna inte säljer för överpriserna.

Jag tänkte också föreslå den:hihi ju, varför inte en blackbird med insprutning...:)?


Jo, jag har väl sneglat på Blackbirden, verkar vara en kanonhoj. Tyvärr, lite för dyr för min budget fortfarande. Sjunker väl inte förrän till hösten och så länge kan jag inte vänta. Tack för svaret.:tummenupp

Det var ju synd :(
 
Last edited:

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 4X GPZ 900r, Honda VFR750
Instämmer med tidigare skribent. Jag har haft både ZZR1100 -92 och CBR1000F -93 och åker idag Blackbird. Hondan är en tråkig hoj i jämförelse, både motormässigt och chassimässigt. Kawan bjuder på lite mer aha upplevelser kvalitetsmässigt jämfört med hondan som är sprängsäker.

En anekdot från CBR tiden är när jag skulle ha tag på en växellåda från en skrot. Det gick inte att få tag på, skrotarna kunde inte förstå hur den kunde gå sönder, de hade bara hela motorer att sälja.

Blackbirden är en dröm att köra :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jo, jag har väl sneglat på Blackbirden, verkar vara en kanonhoj. Tyvärr, lite för dyr för min budget fortfarande. Sjunker väl inte förrän till hösten och så länge kan jag inte vänta. Tack för svaret.:tummenupp
Skall du ha en just nu så får man tokpruta.
Ger du det en månad eller två så går det att få loss en för det.
Men man förlorar ju körtid :(

Inget fel på de andra hojarna heller faktiskt.
 

Escape Artist

Medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Gullspång
Hoj
GSX-R 1000 K1, Bandit 1200, CBR 1000F(såld), ZZ-R 600(såld), Jawa 638 m. sidovagn
CBR1000F är som en traktor i jämförelse mot zzr1100.
:fakta

CBR1000F är väldigt lättkörd
men karaktärslös.
och tyngre
och svagare
och törstigare
 
Last edited:

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
zzr1100 alla dagar i veckan, för lite pengar, lite försäkring, lite soppa,,mycket lycka ,mycket mätar fart 315 en sån lycka ,(eller 285 ärliga)
va kan gå fel :lol:dummer:hihi
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Sen finns ju RF 900 och ZX-9R, föreställer mig att de är lite smidigare. Men de är förstås "bara" 900:eek:r.
 

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Intressant att läsa era svar på frågan, tack allihop??
Det är väl så att man styrs nästan helt av känslor och väldigt lite av förnuft när man köper eller byter hoj, eller hur?
Så är det i mitt fall, hur som helst, och har varit det hittills.
Hondan är väl det närmaste Volvon man kan komma i mc-världen och är därför lite tråkig. Men den har dessutom bra kvalite genomgående, speciellt om man jämför med Italienska hojar som ”Duccen” och Laverdan, som har mycket känsla och körglädje men sämre kvalite.
Ni har i alla fall lyckats övertala mig att spara lite till och hellre satsa på Blackbirden till hösten eller nästa vår.
Den har jag läst nästan enbart positivt om, även om den numera har konkurrens av äldre BMW sporthojar. De står tyvärr sig bra i värde, annars hade det blivit en äldre BMW.:yoparty
 

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Hej på er allihop!
Har haft en jävla osis.:huvet
Var precis i köptagen när jag föll så illa (hemarbete) och bröt lårbenet, höften och armen på höger sida. Har gått på rehab nu i 14 dagar och håller på att bygga upp styrkan på nytt.
Men inget ont utan det för något gott med sig.
Nu hinner jag spara i ytterligare ett år och hardärför börjat sikta in mig på en Super Blackbird istället. Finns en hel del till överkomligt pris på blocket.
Det verkar vara en hoj för mig som är rätt så kräsen och vill helst ha Honda-kvalite. Så grattis grabbar, till hösten lär jag komma på just en Super Blackbird, ni har lyckats övertala mig.:yoparty
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Du blir nog inte missnöjd med en sån:)
 

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
ZZR1100 milslukare eller?

Hej igen! Skakar liv i en gammal tråd som blivit aktuell igen.
Har en Kawa ZZR1100 -93:à på gång som ser fin ut men har gått så långt som 9900 mil. Är det alldeles för långt, speciellt för en Kawa? Jag har läst lite tester och fått uppfattningen att det är en rätt så ”bra” modell, alltså bättre än en Kawa brukar vara. Hojarna från Kawa på 80-talet vet jag höll dåligt och kunde rentav rasa om man var glad för att gasa. Hade en kompis som körde ihjäl ett par gpz1100-motorer, hehe.
Lyckas inte bifoga bild (error) men den är iallafall knallorange och lila metallic.
/Dan ”T-101”:yoparty
 

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Ville egentligen fråga ägare eller fd. ägare till denna hoj om tips på vad man ska kolla på vid köp, alltså typiska fel för just denna modellen. Sånt som vanligtvis inte är slitagedelar eller något som slits ovanligt fort.:va
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Kolla så den inte spottar ur växlarna vid pådrag, främst 2an och 3an. Ryckutjämnare som skrivits tidigare. Kolla även oljenivån , dessa motorer gillar inte låg nivå. Då går 3ans ramlager och med lite otur även vevaxeln. Fråga inte hur jag vet...
 

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
OK, tack för svaret ”Davidof”. Finns även en -92:à på blocket för samma pris som bara gått 5250 mil, men trist svart.
Bättre val? Kan man räkna bort Kawan med nästan 10 000 mil på mätaren? :va:va:gnissla
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top