Tips på nästa hoj! (nuvarande sv1000 ägare)

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Sitter och funderar på vad som ska ersätta nuvarande hojen (sv1000). Det är inte direkt något som kommer göras nu men sitter ändå och kollar runt vad nästa steg kan tänkas vara.

Mina krav är minst samma effekt och gärna naket/liknande sv1000 (halvkåpa) . Är inte intresserad av något med clipons (ryggen pallar det tyvärr inte) men är i övrigt mer eller mindre öppen för det mesta.

Prisklass runt 50-60 tusen.

Har kollar runt lite på blocket men känns nästan som att man antingen måste upp i pris eller ner i effekt så länge man inte kollar på renodlade sporthojar. Men antar att det lär finnas någon hoj där ute som jag missat kolla efter?
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Sitter och funderar på vad som ska ersätta nuvarande hojen (sv1000). Det är inte direkt något som kommer göras nu men sitter ändå och kollar runt vad nästa steg kan tänkas vara.

Mina krav är minst samma effekt och gärna naket/liknande sv1000 (halvkåpa) . Är inte intresserad av något med clipons (ryggen pallar det tyvärr inte) men är i övrigt mer eller mindre öppen för det mesta.

Prisklass runt 50-60 tusen.

Har kollar runt lite på blocket men känns nästan som att man antingen måste upp i pris eller ner i effekt så länge man inte kollar på renodlade sporthojar. Men antar att det lär finnas någon hoj där ute som jag missat kolla efter?
Så du är inte ute efter en ny hoj med andra ord, då får du hosta upp lite mer.

För övrigt är ju Yamaha MT10 SP riktigt trevlig men ligger på en hundring till, dock 2020 modellen.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Z1000SX om du vill ha R4 (På gränsen prismässigt dock).
Tuono om du vill ha V2 (eller V4, men då spränger du tyvärr budgeten).
De senare Tuono V2 är en klart vassare maskin än SV (Jag har haft / kört både SV650 och SV1000). Hittar du ett välskött ex så är det bara att handla.

Speed Triple och kanske även Street triple? Den lilla är så mycket lättare och motorn går överraskande bra för bara 675-765CC).
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Speed triple måste ju kvala in med?
OCh GSX-S750 har väl ungefär samma effekt, och är nästan inom budget. :D

Aprilia Shiver är rätt trött och tråkig, men en sån passar väl också in.
 

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Så du är inte ute efter en ny hoj med andra ord, då får du hosta upp lite mer.

För övrigt är ju Yamaha MT10 SP riktigt trevlig men ligger på en hundring till, dock 2020 modellen.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Nej är inte ute efter att köpa en hoj just nu, men kollar ändå runt och håller koll vad som finns ute då man aldrig vet när man kan tänkas få möjligheten.

sen vill jag inte va den men MT10 SP är helt orelevant då jag i den prisklassen skulle kunnat köpa mer eller mindre vilken ny naken hoj som hällst.

Speed triple måste ju kvala in med?
OCh GSX-S750 har väl ungefär samma effekt, och är nästan inom budget. :D

Aprilia Shiver är rätt trött och tråkig, men en sån passar väl också in.

Mjoo speed triple verkar nog vara det jag får kolla efter, såg även att FZ1 ligger i samma prisklass så blir nog dom till en början att hålla koll på ^^

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Kawasaki Z1000 SX endast 140 mil https://www.blocket.se/vi/90326283.htm

140 mil och från 2011, känns lite väl suspekt.
 
Last edited:

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Nej är inte ute efter att köpa en hoj just nu, men kollar ändå runt och håller koll vad som finns ute då man aldrig vet när man kan tänkas få möjligheten.

sen vill jag inte va den men MT10 SP är helt orelevant då jag i den prisklassen skulle kunnat köpa mer eller mindre vilken ny naken hoj som hällst.



Mjoo speed triple verkar nog vara det jag får kolla efter, såg även att FZ1 ligger i samma prisklass så blir nog dom till en början att hålla koll på ^^



140 mil och från 2011, känns lite väl suspekt.
Absolut är det så, men man får det man betalar för.
Sen är det väl bättre att faktiskt kolla marknaden när du väl ska köpa en ny, mycket händer på kort tid.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Absolut är det så, men man får det man betalar för.
Sen är det väl bättre att faktiskt kolla marknaden när du väl ska köpa en ny, mycket händer på kort tid.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Ja men självklart är det så. Sen är min tanke lite som så att det jag väl kommer ha råd med 1-3 år kommer förmodligen va samma hojar som ligger i den prisklassen idag.

Liksom sv1000 har legat runt 30 000kr i typ 6-8 år begagnat. Och gissar på att det inte direkt är unikt för den direkt =)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Sitter och funderar på vad som ska ersätta nuvarande hojen (sv1000). Det är inte direkt något som kommer göras nu men sitter ändå och kollar runt vad nästa steg kan tänkas vara.

Mina krav är minst samma effekt och gärna naket/liknande sv1000 (halvkåpa) . Är inte intresserad av något med clipons (ryggen pallar det tyvärr inte) men är i övrigt mer eller mindre öppen för det mesta.

Prisklass runt 50-60 tusen.

Har kollar runt lite på blocket men känns nästan som att man antingen måste upp i pris eller ner i effekt så länge man inte kollar på renodlade sporthojar. Men antar att det lär finnas någon hoj där ute som jag missat kolla efter?

Givetvis är det en Superduke 990, gärna en R så du får med styrdämpare. En sådan får du för runt 50k, den här rumt 120hk och rejält med vrid redan frpn botten. Köp inget annat innan du provkört!
 

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Givetvis är det en Superduke 990, gärna en R så du får med styrdämpare. En sådan får du för runt 50k, den här rumt 120hk och rejält med vrid redan frpn botten. Köp inget annat innan du provkört!

Ska jag va helt ärlig så är jag inte är ett stort fan av hur dom ser ut. Eller ja dom är grymma men lite väl mkt för min smak. Samt har kört polarens 1290 2019 så antar en äldre med mindre motor lär va likvärdig fast med mindre effekt då ^^
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ska jag va helt ärlig så är jag inte är ett stort fan av hur dom ser ut. Eller ja dom är grymma men lite väl mkt för min smak. Samt har kört polarens 1290 2019 så antar en äldre med mindre motor lär va likvärdig fast med mindre effekt då ^^

Det är STOR skillnad på 990 och 1290. Jag gillade inte alls 1290. Så hoppa upp och och prova en 990. Men första reaktion var, VARFÖR i hela världen har jag inte skaffat en sån här för länge sedan. Jag har kört TL1000S innan, föregångaren till din SV, älskade den, här svårt att gilla rad4 även om jag umder några år kört en gixxer 1000 som jag till slut enbart använde på banan. 990in gör inte bort sig på banan heller då jag bara ligger nån sekund efter gixxern. 1:13ish, då tappar jag mycket på rakan pga låg toppfart med den drevningen jag kör.

990in är den perfekta streethojen! Låter brutalt, ser brutal ut, bottenvrid, kvickstyrd så in i.... Inte testat någon hoj som slår den. Har inte testat Tuonon tyvärr, men då snackar vi en annan prisgrupp och man inte köper nåt gammalt, men då lär de inte slå 990in ändå.

Så, jämför inte 1290 med 990. Låt 990in tala för sig själv :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det är STOR skillnad på 990 och 1290. Jag gillade inte alls 1290. Så hoppa upp och och prova en 990. Men första reaktion var, VARFÖR i hela världen har jag inte skaffat en sån här för länge sedan. Jag har kört TL1000S innan, föregångaren till din SV, älskade den, här svårt att gilla rad4 även om jag umder några år kört en gixxer 1000 som jag till slut enbart använde på banan. 990in gör inte bort sig på banan heller då jag bara ligger nån sekund efter gixxern. 1:13ish, då tappar jag mycket på rakan pga låg toppfart med den drevningen jag kör.

990in är den perfekta streethojen! Låter brutalt, ser brutal ut, bottenvrid, kvickstyrd så in i.... Inte testat någon hoj som slår den. Har inte testat Tuonon tyvärr, men då snackar vi en annan prisgrupp och man inte köper nåt gammalt, men då lär de inte slå 990in ändå.

Så, jämför inte 1290 med 990. Låt 990in tala för sig själv :)

Note to self: 990 är ett helvete att skruva med, speciellt en R där man varit tvungen hitta på paniklösningar inom en befintlig ram. Tuono är snabbare dessutom, 990 är busigare dock.

Bantider är helt jävla ointressant, jag kör 14 på Gelleråsen utan problem med en gammal TRX från 97... Vet en Shiver som gått 13-tider så då är den lika rolig som en 990?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
990 Superduke är en kanonhoj. Jag köpte en ny 2007 och körde 1700 mil. Funderade lite på en sådan igen, men de är oftast överprisade eller sönderkörda. Väldigt svårt att hitta en fin och välskött.
Pga detta så blev det än fin Tuono. Ägarna av de hojarna är oftare mer noggranna (entusiaster?).
Tuono och Superduke är liknande hojar men med lite olika inriktning.
Superduke = Småbråkig, Busig och fantastiskt rolig. Men även ryckig och lite påfrestande.
Tuono har bättre vindskydd och 20hk mer på bakhjulet, men även lite stadigare och snällare (styrdämpare std).
Jag tror Tuono är lite lättare att leva med varje dag, men Superduken är troligtvis roligare och har trevligare ljud (75° låter enligt mig lite bättre än 60°).
Båda är bra hojar om du hittar rätt objekt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top