Hur mycket måste man lätta en hoj innan man märker av det

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sälj Kawan å köp en Ktm exc 500 eller Husqvarna 501 istället...

Effekt så de räcker å vikten ligger på lite mer än 100 kg...

Visst jag vet att jag inte kan lätta en KLR650 enkelt och skulle man försöka nå en vikt på 165-170 kg fulltankad är nog en utmaning i sig, vet inte vad motorn väger men den är ju säkert inte lätt.

EXC 500, HVA 501 är väl rena tävlingsmaskiner och de kräver väl rejält med underhåll om man ska ha dom någorlunda driftsäker och undvika dyra ras och det vet jag inte om jag är så sugen på, visst lär dom leva längre med min körning men det känns ändå ut som att man inte ska dra över service intervallerna så mycket, är det inte 70 h så ska hela motorn rivas och byta lager mm?

Inbillar mig att KTM 690 eller HVA 701skulle vara ett bättre alternativ även om vikten är högre hittade uppgifter att 690 väger 158,8 kg och 701 väger 156,1 kg fulltankade. Har även funderat på Yamaha WR250R men vet inte om dom blir klena att åka grusvägar med. Men börjar det röra sig om dessa hojar är det ju e hel del pengar i mellan.

Gillar dock att mixtra på och försöka att lätta en KLR:En, är väl på samma nivå som att kompressormata en CB250N vilket jag ju också håller på med så att försöka lätta KLR:en så mycket det som går ser jag som en roligare grej även om det är ganska vansinnigt mot att riva och serva högtrimmade motorer stup i kvarten ;)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu sätter du griller i huvudet, kunee ju vara ett alternativ ;) En fundering till ni som har koll, hur mycket lättare kan huvudramen tänkas vara på en cross, enduromaskin mot på KLR:en? Funderar på om man kunde utgå från huvudramen med original ramnummer och ev svingen men sen byta ut resterande delar som bakram och gaffel om man kan få nåt att passa med lite moddande från nån lämplig cross, enduromaskin.

Vilka endurohojar kan vara lämpliga att klämma in KLR650 motor i om man ju skulle få för sig nåt sånt?
Poängen är att du får en KTM 250 sxf med rasad motor i en kartong för 8000kr. Då har du ett toppenchassie som är lätt och smidigt redan från början. Sen ympar du dit din tunga trötta och tillförlitliga motor. KTM ramarna har dessutom en liten feature att ramnumret är så vekt instansat att det bara sitter i färgen. Så det är snabbt och lätt att byta.....

En 250 sxf väger 105 kg fulltankad med 7l. Motorn väger 25 kg komplett. Så med en tyngre KLR motor och LED ljus så har du en färdig cykel <130kg.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Helt klart verkar det ju som ett intressant projekt att göra nåt sånt, ett vettigt chassi men en driftsäker motor. Undrar varför det inte finns några liknande hojar på marknaden eller är jag en udda kundgrupp som vill ha en lätt men driftsäker offroadhoj och inte en ren tävlingsmaskin? Yamaha WR250R är väl det närmaste man hittar som är åt det håll jag söker.

KLR motorn ska väga runt 50-55 kg enligt nätet, dock borde man ju ha koll på om den får plats i en KTM ram så den inte är för stor? Hur är det att svetsa om motorfästen i ramen går det att göra med migsvetsen? Känns dock lite onödigt att göra nåt sånt av min KLR, en kvaddad hoj med fungerande motor vore ju lämplig att köpa för att hitta på nåt sånt här av och då är det väl möjligt att nån annan motor skulle vara lämpligare än KLR motorn.

Om man vill göra nåt sånt här enligt boken och inte bara stämpla in ett nytt ramnummer från en annan hoj i en KTM ram tror ni det skulle vara möjligt att regga som ombyggt eller amatörbyggt fordon via SFRO?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Poängen är att du får en KTM 250 sxf med rasad motor i en kartong för 8000kr. Då har du ett toppenchassie som är lätt och smidigt redan från början. Sen ympar du dit din tunga trötta och tillförlitliga motor. KTM ramarna har dessutom en liten feature att ramnumret är så vekt instansat att det bara sitter i färgen. Så det är snabbt och lätt att byta.....

En 250 sxf väger 105 kg fulltankad med 7l. Motorn väger 25 kg komplett. Så med en tyngre KLR motor och LED ljus så har du en färdig cykel <130kg.

Enklast är ju att bara byta hoj till nåt sånt här.
https://www.blocket.se/annons/norrbotten/ktm_450_exc/90884361

Med kullagrad kamaxel är den ju ett relativt tryggt begagnatköp relativt andra liknande hojar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
KLX 650 väger tydligen 153kg och det är ju samma motor.

Helt klart kommer aldrig denna hoj bli lätt hur än man gör, dock tror jag att jag ska ta mig en tur till Kalix och kolla in vad du har för grejer om nåt kan passa. Tanken på en custom Kawaqarna är ju nåt jag har svårt att släppa;)

Är på semester med familjen nu så då har man mycket tid för såna här funderingar;)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top