Hur mycket måste man lätta en hoj innan man märker av det

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där med förarens vikt beror väl lite på varför man lättar hojen. Hojen känns ju inte lättare och smidigare av att föraren bantar 10 kg även om hastigheten runt en bana förbättras.

Hjulen på KLR väger nog inte mycket mer än andra 17"/21" hjul, möjligen blir ju vikten lite lägre med 19"/21" pga lägre profil.

Men plastkit från någon crosshoj borde kunna spara en del vikt, särskilt tanken.

Vintage plast från en -79 KX250 skulle nog bli rätt fräckt om det går att få på.
 

Bifogat

  • KX250.jpg
    KX250.jpg
    414.8 KB · Visningar: 71
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det där med förarens vikt beror väl lite på varför man lättar hojen. Hojen känns ju inte lättare och smidigare av att föraren bantar 10 kg även om hastigheten runt en bana förbättras.

Hjulen på KLR väger nog inte mycket mer än andra 17"/21" hjul, möjligen blir ju vikten lite lägre med 19"/21" pga lägre profil.

Men plastkit från någon crosshoj borde kunna spara en del vikt, särskilt tanken.

Vintage plast från en -79 KX250 skulle nog bli rätt fräckt om det går att få på.

Är lite sugen på att i bästa cafeanda ge sig på att kapa bakramen. Just bakramens sista del består av en väldigt kraftig konstruktion på C modellen där pakethållaren är fäst skulle tro att man säkert kunde lätta runt kilot om man kapad ramen tog bort fästen, passagerfotpinnar och sen bytte ut bakskärmen mot nåt från en enduro hoj. Hojen skulle ju också bli mycket snyggare då ;)

Vet inte om bakramen från den vanliga A modellen passar är lite lur på att det kan bli problem med sadel och sidokåpor och att hoitta en bakram till C modellen verkar inte så lätt var till salu en på eBay för nån månad sen som jag tro skulle kostat runt 1500 kr med frakt. Skulle helst velat ha en annan ram att kapa i om nåt skulle gå galet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är lite sugen på att i bästa cafeanda ge sig på att kapa bakramen. Just bakramens sista del består av en väldigt kraftig konstruktion på C modellen där pakethållaren är fäst skulle tro att man säkert kunde lätta runt kilot om man kapad ramen tog bort fästen, passagerfotpinnar och sen bytte ut bakskärmen mot nåt från en enduro hoj. Hojen skulle ju också bli mycket snyggare då ;)

Vet inte om bakramen från den vanliga A modellen passar är lite lur på att det kan bli problem med sadel och sidokåpor och att hoitta en bakram till C modellen verkar inte så lätt var till salu en på eBay för nån månad sen som jag tro skulle kostat runt 1500 kr med frakt. Skulle helst velat ha en annan ram att kapa i om nåt skulle gå galet.

Jag har flera bakramar från div crosshojar betydligt billigare. Mycket plast också men ingen grön kawatank.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har flera bakramar från div crosshojar betydligt billigare. Mycket plast också men ingen grön kawatank.

Intressant har du nåt som kan tänkas vara i närheten att passa på en KLR650? Är väl inte helt oduglig på att svetsa men är lite tveksam till att börja svetsa i en bakram tror säkert att jag får det att hålla men jag är ändå lite tveksam, det gör ju så ont om det inte håller ;)

Har du nån kawagrön bakskärm?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant har du nåt som kan tänkas vara i närheten att passa på en KLR650? Är väl inte helt oduglig på att svetsa men är lite tveksam till att börja svetsa i en bakram tror säkert att jag får det att hålla men jag är ändå lite tveksam, det gör ju så ont om det inte håller ;)

Har du nån kawagrön bakskärm?

Ingen bakram lär väl passa utan modifiering, svårt veta hur mycket modifiering bara. Men svänger du förbi med hojen kan vi ju kolla om någon ser nära ut.
Ja, jag har gröna bakskärmar, sidokåpor också från 96 och även 02 KX250. Har bakram från 96(stål), så om den går att får dit har du fästen klart för skärm och sidokåpor.

Har nog även sadeln kvar, men om det går att få ihop den bra mot KLR-tanken blir kanske svårare. Och KX har perimeterramen så den tanken går ju inte. Ska du ha grön tank måste du nog hitta nåt mellan 79 och 89.
Någon sådan har jag inte över. Jag har iofs en KX500 med rätt typ av tank så det går ju alltid kolla om den passar även om jag inte vill sälja den.

Nåt jag har som kanske skulle kunna gå att få på smidigt är tank, kåpor, bakram från en Husqvarna TC450 08. Ganska snygg design men det är ju inte grönt utan röd-vitt. Och så tror jag bakramen på den är i alu vilket du kanske inte svetsar själv.

Har lite plast, sadel och bakram från några YZF också men osäker på om jag har kvar någon tank till det.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har en hyfsat stor kartong med saker jag har skruvat av på min Adventure... Lådan väger typ 10-15kg... Är inte för att lätta på hojen utan massa orginal krims krams så man inte har någon använing av...
Finns olika anledningar varför man tar bort saker på hojen..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ingen bakram lär väl passa utan modifiering, svårt veta hur mycket modifiering bara. Men svänger du förbi med hojen kan vi ju kolla om någon ser nära ut.
Ja, jag har gröna bakskärmar, sidokåpor också från 96 och även 02 KX250. Har bakram från 96(stål), så om den går att får dit har du fästen klart för skärm och sidokåpor.

Har nog även sadeln kvar, men om det går att få ihop den bra mot KLR-tanken blir kanske svårare. Och KX har perimeterramen så den tanken går ju inte. Ska du ha grön tank måste du nog hitta nåt mellan 79 och 89.
Någon sådan har jag inte över. Jag har iofs en KX500 med rätt typ av tank så det går ju alltid kolla om den passar även om jag inte vill sälja den.

Nåt jag har som kanske skulle kunna gå att få på smidigt är tank, kåpor, bakram från en Husqvarna TC450 08. Ganska snygg design men det är ju inte grönt utan röd-vitt. Och så tror jag bakramen på den är i alu vilket du kanske inte svetsar själv.

Har lite plast, sadel och bakram från några YZF också men osäker på om jag har kvar någon tank till det.

Fan också nu har du satt griller i huvudet, jag har ju en förkärlek till totalt vansinniga projekt håller ju på med att kompressormata en Honda 250 så att försöka max lätta en KLR650 borde ju passa in ganska bra:D. Vore väl ganska häftigt med att påta ihop en Kawaqvarna.

Känner en kille som kan svetsa aluminium och han har byggt rod-chassin en PV med V8 och håller nu på med en 63 Belair som ska få en dubbelturbo motor på ca 1200 hk. Han vågar man lita på det det kommer till svetsa så han skulle nog klara av att svetsa om en bakram av aluminium. Ska komma förbi och kolla in vad du har på ditt lager då det blir lite varmare då man kan köra hoj till dig utan att frysa allt för mycket.

Man borde ju kunna få hojen ganska mycket lättare om man ger sig in på ett sånt här projekt även om det är vansinnigt och förmodligen mycket billigare att sälja KLR.en och köpa en annan lättare hoj men jag gillar ju att modda och bygga så det skulle nog vara ganska kul.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fan också nu har du satt griller i huvudet, jag har ju en förkärlek till totalt vansinniga projekt håller ju på med att kompressormata en Honda 250 så att försöka max lätta en KLR650 borde ju passa in ganska bra:D. Vore väl ganska häftigt med att påta ihop en Kawaqvarna.

Känner en kille som kan svetsa aluminium och han har byggt rod-chassin en PV med V8 och håller nu på med en 63 Belair som ska få en dubbelturbo motor på ca 1200 hk. Han vågar man lita på det det kommer till svetsa så han skulle nog klara av att svetsa om en bakram av aluminium. Ska komma förbi och kolla in vad du har på ditt lager då det blir lite varmare då man kan köra hoj till dig utan att frysa allt för mycket.

Man borde ju kunna få hojen ganska mycket lättare om man ger sig in på ett sånt här projekt även om det är vansinnigt och förmodligen mycket billigare att sälja KLR.en och köpa en annan lättare hoj men jag gillar ju att modda och bygga så det skulle nog vara ganska kul.

Fast det bästa är kanske att du plockar lös div delar från hojen och tar hit den på släp så blir det liksom lättare att se vilka delar som går att få dit.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fast det bästa är kanske att du plockar lös div delar från hojen och tar hit den på släp så blir det liksom lättare att se vilka delar som går att få dit.

Smart, men detta låter mer ut som ett vinterprojekt. Fast om jag har vägarna förbi och kör KLR borde man kanske få ett litet hum om vad som på passa om man lite snabbt plocka loss sidokåpor, sadel och bakskärm. Nu är i alla fall tankarna igång på att göra nåt fränt av denna gris ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag kollat lite efter att jag tankade hojen, vet inte hur exakt och vetenskapligt min vägning med badrumsvåg är men fulltankad så väger hojen 88,8 kg på framhjulet och 97,4 kg på bakhjulet, detta borde ge en vikt på 185,4 kg fulltankad.

Är lite osäker på vad hojen väger i originalutförande men 196 kg våtvikt finns det nån uppgift på så i sånt fall har jag ju lyckats få bort 10,6 kg i vikt med att plocka bort grejer som inte används och byta av avgassystem, blinker, baklyse mm. Frågan är nu om det är värt att fortsätta och hur mycket man kan vinna i vikt med att ge sig på bakramen och ta bort fotpinnar, div fästen, och ta bort bakre delen där pakethållaren sitter? Har hittat en ram på eBay men den kostar nog runt 1500 kr med frakten dock tycker jag det verkar lite dyrt för några kg, får nog snart ta en sväng till Kalix och kolla vad som finns i gömmorna där.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Du märker mest av lättade roterande ofjädrade delar, som med gram motsvarar många kilon i slung/rotationskrafter.
Fälgar/hjul, drev, kedjor osv.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du märker mest av lättade roterande ofjädrade delar, som med gram motsvarar många kilon i slung/rotationskrafter.
Fälgar/hjul, drev, kedjor osv.

Frågan är hur mycket det märks på en KLR650 i 15 km/h efter en skogsstig för det är väl där en viktminskning behövs mest? Dock så skulle man kunna fundera på att ekra om med fälgbanor av aluminium är stål på C-modellen och då gå upp till 18 tum på bakhjulet.

Är ju lite frågan om hur mycket tid och pengar man ska lägga på detta? Skulle man få bort 15 kg till vore det ju säkert märkbart men det är nog att väldigt svårt att lyckas med, banta en KLR från 196 kg till ca 170 kg våt kräver nog stora insatser om det är möjligt speciellt då de enkla stora viktreduceringarna redan är gjorda.

Dock är ju tanken på en Kawaqarna lockande men då lika mycket för att göra nåt eget som ingen annan har baserat på KLR:en, Alatalo kallade mig i nån tråd för hotroder och jag har nog lite av det i mig för det ska mixtras, byggas om vare sig det är hojar, bössor, gitarrer ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skaffa en Yamaha t600 1983- väger olättad ca 135kg

135 kg är väl torrvikt? Nu är den väl luftkyld så där sparar man väl några kg då man kommer undan kylarvätska bara ska lägga på olja och soppa så då borde man väl närma dig 150 kg. KTM 690 väger väl 150 kg våt men den kan man väl inte riktigt jämföra med en KLR650.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det intressanta är väl hur många hk det går åt at accelerera en hoj t ex 50 - 100 på tvåan på given tidsperiod och sedan se skillnaden om hojvikten varierar 10 kg upp eller ner.
Utan att räkna på det så gissar jag att du spar ett par hk i den givna situationen om du sänker ekipagets totalvikt med 10 kg.
Det är hk du kan använda för att sänka tiden för accelerationen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns massor av 10-15 år gamla 4t crossar med rasade motorer som kostar småpengar. Ympa dit en KLR motor och knacka in ditt ramnummer. Vips har du en lätt hoj utan att ha våldtagit plånboken.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det intressanta är väl hur många hk det går åt at accelerera en hoj t ex 50 - 100 på tvåan på given tidsperiod och sedan se skillnaden om hojvikten varierar 10 kg upp eller ner.
Utan att räkna på det så gissar jag att du spar ett par hk i den givna situationen om du sänker ekipagets totalvikt med 10 kg.
Det är hk du kan använda för att sänka tiden för accelerationen.

Nä skulle jag säga då det kommer till mitt fall, visst gör det inget om hojen skulle accelerera snabbare, lättar på framhjulet utan problem men i mitt fall är det hanterbarheten jag är ute efter. Att försöka ta sig till en hjortornmyr efter en traktorväg på min egen mark med en 180 kg tung hoj är ingen lek, förmodligen hade det inte varit nån lätt match med en 120 kg hoj heller men något lättare.

Vet inte om jag är gammal, feg eller vad er är men för att ligga 90-100 km/h efter grusvägar bland renar och annat elände tycker jag att KLR:en duger men efter traktorvägar småstigar blir den tung och jobbig.

Som sagt det jag skulle vilja komma åt med lägre vikt är bättre hanterbarhet i terräng.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag förstod inte att det gällde skogsmaskiner, min tanke träffar nog mest banmaskiner.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det finns massor av 10-15 år gamla 4t crossar med rasade motorer som kostar småpengar. Ympa dit en KLR motor och knacka in ditt ramnummer. Vips har du en lätt hoj utan att ha våldtagit plånboken.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk

Nu sätter du griller i huvudet, kunee ju vara ett alternativ ;) En fundering till ni som har koll, hur mycket lättare kan huvudramen tänkas vara på en cross, enduromaskin mot på KLR:en? Funderar på om man kunde utgå från huvudramen med original ramnummer och ev svingen men sen byta ut resterande delar som bakram och gaffel om man kan få nåt att passa med lite moddande från nån lämplig cross, enduromaskin.

Vilka endurohojar kan vara lämpliga att klämma in KLR650 motor i om man ju skulle få för sig nåt sånt?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Sälj Kawan å köp en Ktm exc 500 eller Husqvarna 501 istället...

Effekt så de räcker å vikten ligger på lite mer än 100 kg...
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top