Hur mycket måste man lätta en hoj innan man märker av det

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har väl lite tråkigt just nu och sitter och funderar, var ute i garaget och letade en bland grejerna och flyttade då på en låda med KLR delar som blivit över, med grejer som skruvats loss eller bytts, det är blinkers, avgassystem backspeglar, hjälmlås, några handtag och lite annat små skrot som har bytts eller skruvats loss från hojen och blev förvånad över hur mycket den lådan vägde.

Fick sen åka akut till Luleå med Jämthunden och sprang snabbt in på biltema för att köpa däckpasta och passerade då MC-grejerna och så ett LED-baklyse som nog skulle se ut någorlunda på KLR:en om det används utan dess skylthållare så jag köpte det.

Skruvade loss innerskärmen med tillhörande skylthållare baklyse och reflex och de grejerna väger en hel del, jämfört med LED-baklyset och egentillverkade hållare för grejerna i aluminium. Vet inte vilken viktminskning detta ger men några hg lär det bli, i den fortsatta jakten på vikt så kom jag på att det sitter dubbla signalhorn och det ena sitter på ett eget ganska otympligt fäste så det skruvades loss och där sparades några hg till.

Denna med viktminskningen som jag kan bedöma till 5-7 kg är väl avgassystemet som jag fort tror gör 5 kg 3%, med lite tur kanske 5% skall nog kanske ses mer som en ursäkt att sminka en gris ;) Hur mycket tror ni man måste lätta innan man verkligen skulle märka skillnad på hojen?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag märker skillnad efter att jag tankat hojen - och då inte bara på DRen med 29.5 liter ombord, utan även i spannet 18 liter -> 8 liter.

5 kilo ner känns, 10 kilo upp besvärar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag märker av om de är full tank på enduro hojen eller bara lite.. tanken är på 9 liter å viktskillnanden känns av eftersom de är högt.. Skillnaden på draget känns inte av, bara hanterbarheten vid bök enduro..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När jag började köra bana så körde jag gathoj, men efter ett tag så skaffade jag kraschkåpor osv, och byggde om den till racehoj utan lampor, backspeglar, blinkers, sadel, cuts osv. Den förändringen gjorde stor skillnad, och sen övergick jag från att tanka hojen full när man väl var på macken till att ha dunk i depån och bara pytsa i någon liter mellan passen. Totalt sett blev det som en ny hoj :tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Beror ju rätt mycket på var vikten sitter. Du lär ju märka det mer om du fimpar två kg genom lättare hjul än genom att byta sadeln mot en bit skumgummi t.ex.
 

M@rtini

Stamkund hos Lillemans MC Lund.
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Dalby
Hoj
HONDA VFR 1200 FDA -12
Ersatte originalsystemet med katt och dubbla ljuddämpare på Blackbirden jag hade tidigare, mot ett Akrapovic helsysten med titan dämpare. Vet inte hur stor viktminskning det blev, men blev en helt annan hoj att köra. Inte bara för den något ökade effekten utan mest för hur mycket smidigare och lättare den blev att svänga med.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
På roadracing känner du skillnad som Hoztic beskriver. Dom racekittade moderna hojar jag vägt har varit på cirka 160 kg utan soppa. Ett ytterligare kilos bantning tror jag inte du känner, men du kan se det på varvtiderna. Det känns skillnad på Suzuki RG250 100kg, Aermacchi ala d'oro 110kg, Honda CB250 120kg, Manx 140kg, R6 eller Ninja600 på ungefär 160kg.
På en grushoj märker du att du inte får ta i lika mycket. Så även en liten viktminskning kan göra körningen roligare.
Av alla offroadhojar jag kört, från BSA Gold Star (passar bättre till bojsänke) till KTM och en massa där i mellan, kan jag säga att varje viktminskning är av godo.
På en gathoj är det flera andra faktorer än vikten som spelar in för hur tung hojen känns. Styrgeometri, viktfördelnig (både i längs- och höjdled) och ergonomin (sadelhöjd, fotpinneplacering, bredd och höjd på styret o.s.v.)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skillnaden i känsla beror också på hur högt vikten sitter, ju högre desto mer känns bantningen vid färdriktningsändringar.
Bensinen i tanken är ett ypperligt exempel på vikt som sitter långt upp och därför känns mycket vid just riktningsändringar (när man vinklar vikten fram och tillbaka) Lättar du hojen flera kilo nära marken (säg byter ut ett stort klumpigt avgassystem i stål med katalysator) mot ett rakt rör av titan så känner du det mindre, även om du känner det.
Den största skillnaden jag själv märkt var när jag bytte undertail-avgaseriet på min Shiver (en enorm stålklump) mot ett par mycket lättare (och mer välljudande) eftermarknadspipor. Sparade många kilo, och hojen känns väldigt mycket lättare att byta riktning med nu.

Sedan hänger det ju på föraren vad som är kännbart med.
En del kan ju inte ens känna av en touringplatta på bakdäcket, de känner antagligen inte av en viktbesparing på flera kilo heller,
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
På bankörningarna pratas det ofta om att man ska ersätta delar med kolfiber-delar och titan, istället för att personen som kör ska lätta på det som finns innanför skinnstället :hihi :hihi

Nya däck efter att ha kört med touring-slitet mittenparti är alltid lika härligt med!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Men off road kan ett par kilo muskler extra vara bra att ha.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
När jag började köra bana så körde jag gathoj, men efter ett tag så skaffade jag kraschkåpor osv, och byggde om den till racehoj utan lampor, backspeglar, blinkers, sadel, cuts osv. Den förändringen gjorde stor skillnad, och sen övergick jag från att tanka hojen full när man väl var på macken till att ha dunk i depån och bara pytsa i någon liter mellan passen. Totalt sett blev det som en ny hoj :tummenupp

- Viktreducering - sånt gillar jag :rock
(även om man relativt tjänar mest på ofjädrade roterande slungkrafter)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Intressant trodde jag skulle bli idiotförklarad att jag försöker lätta en KLR ;) Som sagt mycket av denna viktminskning beror väl på jag vill modda den lite och snygga till hojen, dock har jag inte bytt ut några delar bara för utseende utan samtliga delar är lättare än original bortsett från några saker, handskydd med aluminiumskenor i, ett USB-uttag, ett Hellarelä att styra USB-uttaget och kablage till bredbandslambda om man vill koppla in en mätare tillfälligt vid ev bestyckningen plus ett fäste för hundpejlaren att använda som GPS.

Mest vikt är sparad på avgassystemen där både kröken och dämparen är betydligt lättare än originalet, på denna hoj sitter ju avgassystemet högt så det borde alltså vara av godo, Sen är det småjox som också sitter relativt högt på hojen som fått stryka på foten, det andra signalhornen, handtag för passagerare, hjälmlås och nu också pakethållaren, dessa grejer väger ju inte mycket var för sig men tillsamman får man nog fort ihop nåt kilo. Innerskärm, skylthållare och original baklyse är nu bytt till en mindre LED-lyse och fäste i aluminium så det är också lättare än original.

Skulle verkligen vara sugen på att kapa bort lite fästen, passagerarfotpinnar och annat skrot från bakramen där jag tror att man kanske kunde vinna ett halvkilo men vill inte förstöra ramen och passagerar pinnarna behövs väl vid besiktningen. Är väl kanske lite overkill att jaga kilon på det sättet på en hoj som hur som helst inte kommer att bli lätt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Just för körkänsla är lättare hjul en faktor.
Dels för tröghetsmomentet som verkar vid acceleration och inbromsning men även för minskad gyroeffekt vid riktningsändring.

Många tycker det känns bättre med mindre bensin i tanken, jag tycker det blir ännu jobbigare att hålla ner framhjulet :D:D
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Att banta föraren kan också göra underverk!:hihi
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror också att 10 kg på föraren skulle göra stor skillnad i mitt fall:va
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
När det gäller förarvikt har jag en lite annan erfarenhet.

Tyckte Rettan gick bra och så...
Skulle köra ut 10kg honung åt farsan.
Packade en rygga och kunde konstatera att hojen var lättare att köra trots skum viktfördelning (vägde ~58kg då).
Så har man inte joxat med chassi o fjädring behöver inte kroppens vikt vara dålig, så länge den är i närheten av hur chassiingenjörerna tänkte :tummenupp
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Som många säger så är det alltid lättare att banta föraren än hojen. Kanske inte när man väger 66kg som jag gör, men många väger ju 90+ och då kan man skala av 10kg rätt lätt.

Att bygga om en hoj till banhoj gör att man lätt sparar 10kg skulle jag gissa, sen lättviksbatteri då sparar man 2-3kg till, lättviksfälgar gör att man sparar mycket vikt med samt gör mycket på känslan.

Tanken märker jag väldigt mycket på, jag tankar bara 4-5 liter åt gången när jag kör bana. Ibland tankar jag den fullt om det blir soppa över som jag inte kan ta hem pga att jag bor i lägenhet. Då märker jag det direkt, känns som jag ska flyga över styret vid inbromsingarna.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intressant trodde jag skulle bli idiotförklarad att jag försöker lätta en KLR ;) Som sagt mycket av denna viktminskning beror väl på jag vill modda den lite och snygga till hojen, dock har jag inte bytt ut några delar bara för utseende utan samtliga delar är lättare än original bortsett från några saker, handskydd med aluminiumskenor i, ett USB-uttag, ett Hellarelä att styra USB-uttaget och kablage till bredbandslambda om man vill koppla in en mätare tillfälligt vid ev bestyckningen plus ett fäste för hundpejlaren att använda som GPS.

Mest vikt är sparad på avgassystemen där både kröken och dämparen är betydligt lättare än originalet, på denna hoj sitter ju avgassystemet högt så det borde alltså vara av godo, Sen är det småjox som också sitter relativt högt på hojen som fått stryka på foten, det andra signalhornen, handtag för passagerare, hjälmlås och nu också pakethållaren, dessa grejer väger ju inte mycket var för sig men tillsamman får man nog fort ihop nåt kilo. Innerskärm, skylthållare och original baklyse är nu bytt till en mindre LED-lyse och fäste i aluminium så det är också lättare än original.

Skulle verkligen vara sugen på att kapa bort lite fästen, passagerarfotpinnar och annat skrot från bakramen där jag tror att man kanske kunde vinna ett halvkilo men vill inte förstöra ramen och passagerar pinnarna behövs väl vid besiktningen. Är väl kanske lite overkill att jaga kilon på det sättet på en hoj som hur som helst inte kommer att bli lätt.

Jag besiktade min shiver utan passagerarpinnarna, tror inte ens hon märkte att de var borta iofs. :hihi
Sedan körde jag en gammal CBR med bortplockade fästen för passagerare helt, inget handtag inga pinnar eller nåt, men de brydde sig inte på den heller.
De var väl mest överraskade av att en sån rishög rullade. :D

Och sedan, en tråd om att lätta hojen! Det är ju ypperligt passande på ett sporthojsforum! :fakta
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag lättade mig själv med cirka 30 kg - från drygt 100 kg till dagens 72 kg. DET gjorde skillnad på körningen, accet, kurvtagningsförmågan, uthålligheten, smidigheten på hojen osv. Aldrig mer att jag blir lönnfet - det är inte värt det på hojen, och allt slit med att tappa kilona var så jävla värt det! Billigare än en massa kolfiber också. :D Kostade två par löparskor och nån tröja.

Jag har lättat min hoj genom att ta bort det onödiga (tex passagerarfotpinnar 1,2 kg, lättare slipon, 1,5 kg) plus att jag struntar i att montera på grejer som jag inte behöver (kraschpuckar tex - på en ny hoj är det lite skit samma märkte jag när jag klotade min ett år gamla hoj, allt blir ändå bytt/inlöst vid en marksyning).

Upplever ingen större skillnad, lite som att köra obajsat vs. bajsat, men lägre vikt är lägre vikt. Däremot märks ju full tank kontra nästan tom tank.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top