Vred av ett tändstift :(

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jaha.
Nu råkade det bli så att jag tydligen vred av tändstiftet på fyrans cylinder så nästan hela gängan sitter kvar nere i fodret. Snopet som fan.
Det här kan ju omöjligt vara första gången någon gör det här misstaget. Så, förslag på hur man kan göra?
Helst förslag som inte innebär att jag måste lyfta ner hela motorn för då tar jag livet av mig...
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Fan oxå. Och motorn som gick så jäkla fint precis innan :(
Finns det inget, typ gängtapp eller i värsta fall skruvmejsel, man skulle kunna fiffla ner i hålet och vrida upp skiten?
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Går det inta att försiktigt borra sönder skiten på nåt sätt ochs en fiska upp bitarna efteråt
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En bild hjälper alltid.
Ta en bimd så man ser den avbrutna ytan.
Bröt du av stiftet eller drog du så hårt så det vreds av?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad följde med upp? Har du fått upp hela mittelektroden? Eller har keramiksmulor trillat ner i cylindern?

Om det bara är själva gängan som sitter kvar likt ett litet rör så borde den ju gå att få upp men inget får ju trilla ner i cylindern så jag skulle nog vilja vända motorn upp och ner då och jobba underifrån så man har tyngdlagen på sin sida.

Är du det minsta osäker på om nåt trillat ner så läs en gång till vad Old Badger säger, dela sedan motorn.

Är det någon annan som lyckats dra sönder ett tändstift på det viset? Jag har då aldrig sett det eller ens kunnat tänka mig att det går. Rensade tändstiftgängor i toppen har jag ju dock sett många gånger när folk dragit för hårt.
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det är bara själva gängan som sitter kvar...i princip hela gängan oxå. Keramiken på stiftet ser intakt ut. Ska se om jag kan lyckes trolla fram en bild...
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Drog du åt fel håll och med en lång förlängningsarm?
Om det bara är gängan som sitter kvar och allt annat kom ut så borde det inte vara så svårt att få bort den.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Om det var när du försökte lossa stiftet, så borde (!) inte resterande delar sitta kvar särskilt hårt. Men det är första gången jag hört någon lyckas med detta...
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Vad är det för hoj? Vilken cylinder?

GSXR750 -93...cyl 4

Jag tror att jag lyckades dra av stiftet när jag satte i det, men det satt kvar. sen när provkörde motorn lite idag och varvade till så skjöts det av ordentligt.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Drog du åt fel håll och med en lång förlängningsarm?
Om det bara är gängan som sitter kvar och allt annat kom ut så borde det inte vara så svårt att få bort den.

Jag tror dessvärre att jag drog åt rätt håll med en lång förlängningsarm...en aning för hårt bara. :näsblod
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Det där fixar du, eftersom stiftet gått av vid packningen så är det bara att dånka i en mejsel och skruva ut resterna.
Lycka till :hej
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det där fixar du, eftersom stiftet gått av vid packningen så är det bara att dånka i en mejsel och skruva ut resterna.
Lycka till :hej

Precis den högteknologiska slutsatsen sköljde över mig oxå faktiskt...jag var bara lite osäker på om lite klassiskt bonn-dånkande var en gångbar lösning här, och i så fall i vilken utsträckning :tuttar
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Förhoppningsvis sitter gängan ganska löst, möjligen att den är lite stukad i de översta gängorna.

Skulle nog peta ner några små papperstussar i botten för att hindra e,v porslinscement och spån att trilla ner i förbränningsrummet.

Sen prova med en mejsel utan att banka för mycket, bara se om det släpper lätt.

Går inte det så ta ett torx bit av lämplig dimension och knacka ner en bit :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Det där ser ut att kunna lossas med en torx/XZN i rätt storlek som försiktigt knackas ner lite grand i hålet. Det borde ju inte sitta hårt alls nu när stiftet är av så det kanske tom funkar med skruvmejsel.

Så länge det går lätt att få ut utan att du slår hårt och utan att du vrider spån ur den kvarvarande biten bör risken för att det trillar ner något vara liten. Om det sedan verkar kunna saknas bitar kan man få fundera på om man hoppas att de trycktes ut eller om man tror de trillat in.

En rejäl magnet på skaftet och en papperstuss i hålet är nog också bra.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Du har ju en dammsugare, givetvis använder du den i hålet innan du skruvar i det nya stiftet.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Gummislang på en expanderbult. Gängan borde inte sitta så hårt.
På med en smal slang på dammsugaren sen för att suga upp eventuellt skräp. För lite frid i sinnet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top