Ny hjälm, nu när GT-Air 1 slutat säljas?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej!
Jag har haft min Shoei GT Air 1 sedan 2014 och är jättenöjd med den som hjälm. Allt från passform, till ventilation och utseende.
Skulle jag ändra något, så hade visiret gärna fått gå lite högre upp.

Nu när det börjar bli dags för ny hjälm tittade jag på GT Air 2, men tycker den verkar sämre på flera sätt. T ex att den är modellanpassad för en viss intercom och att ventilationshålen inte går att stänga.

Det måste det inte vara Shoei, men deras hjälmar brukar passa mitt huvud bra. Har ni några förslag på vad och min Shoei-skalle letar efter?

Solvisir är inget måste, använt det mycket mindre än jag trodde. Däremot vill jag kunna öppna och stänga ventilationen, så det går att köra oavsett om det är 3+ eller 28+ ute.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Shoei och Schuberth ligger nära varandra i huvudform. På mig passar bägge märkena riktigt bra.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Last edited:

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag har precis bytt från Gt-air till Gt-air2 och är så här långt grymt nöjd. (Bara 84 mil in på säsongen så intrycket kan ändras).
De bakre ventilationspjällen kan inte stängas nu men det är ok för jag fattade aldrig om de var öppna eller stängda.:va
De andra funkar som tidigare.
Det är något större visir på den (upplever jag i alla fall) och solvisiret går längre ner.
Jag upplever också att den är tystare.
Vad gäller intercomutrustningen så kan det så klart vara ett bekymmer om man inte vill använda den de tänkt sig. Jag vill inte använda någon alls så för mig är det inget problem.
Och den passar mitt huvud lika bra som den gamla gjorde.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tog mig en titt på Schubert, är det S2 Sport som är motsvarande tro?

Förstått det som att den är en del bullrigare än GTn, men annars verkar folk nöjda med den.

Det är riktigt att NXR inte hör till de tystaste hjälmarna, men ventilation fungerar bra på min.
Dock inget solvisir, men den funkar bra med glasögon.
Jag kör oftast med öronproppar och då kvittar det, sen gick jag från en äldre AGV så allt var supertyst i jämförelse.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nu svär jag kanske i kyrkan, men hur är det med korvätarhjälmar? Har aldrig ägt någon själv, bara sett att de är väldigt omtalade här på SH.

Har inget behov av att öppna hjälmen, men både Schubert och Shoeis modeller ska vara tystare då de sluter bättre runt halsen. Att få ner ljudvolymen är alltid trevligt.
Men de kanske kommer med massa säkerhetsbrister eller andra problem? Kanske är omöjligt att hitta någon med högt visir?

Jag har precis bytt från Gt-air till Gt-air2 och är så här långt grymt nöjd. (Bara 84 mil in på säsongen så intrycket kan ändras).
De bakre ventilationspjällen kan inte stängas nu men det är ok för jag fattade aldrig om de var öppna eller stängda.:va
De andra funkar som tidigare.
Jaså? Läste om folk som klagat att det drog kallt.

Vad gäller intercomutrustningen så kan det så klart vara ett bekymmer om man inte vill använda den de tänkt sig. Jag vill inte använda någon alls så för mig är det inget problem.
Det är ett problem för mig. Jag har redan intercomutrustning som jag vill fortsätta använda och om jag uppgraderar blir det till Cardo Packtalk, inte Senas grejer.

Det är riktigt att NXR inte hör till de tystaste hjälmarna, men ventilation fungerar bra på min.
Fungerar ventilationen bra att stänga överallt också? Vill inte ha onödigt mycket kalldrag på senhöst eller tidig vår.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Schuberth C3 Pro var väl den tystaste hjälmen i många tester. Är inne på min andra sådan, mycket nöjd. Bra ventilation, utmärkt pinlock/imfri (kör snöskoter med den också), tyst och bekväm. Dessutom rätt billig idag, när den smäckiga efterträdaren C4 finns (men tycks ha floppat).

Korvätarhjälm har sina fördelar, men lika säker som en bra integralhjälm blir den ju aldrig. Däremot är de tystare och har flera andra uppenbara fördelar som gör att många väljer dem.

Det är ju inte BARA för att verka extra töntig... :va
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jaså? Läste om folk som klagat att det drog kallt.

Man är så klart olika känslig för drag/kyla men jag har kört flertalet av årets mil i temperaturer runt 5 grader och inte upplevt annat än att fingrarna blev kalla. Men det är ju inte hjälmens fel så klart.
Med de öppningar som går att stängas också hölls stängda var det inga som helst problem.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Schuberth C3 Pro var väl den tystaste hjälmen i många tester. Är inne på min andra sådan, mycket nöjd. Bra ventilation, utmärkt pinlock/imfri (kör snöskoter med den också), tyst och bekväm. Dessutom rätt billig idag, när den smäckiga efterträdaren C4 finns (men tycks ha floppat).

Korvätarhjälm har sina fördelar, men lika säker som en bra integralhjälm blir den ju aldrig. Däremot är de tystare och har flera andra uppenbara fördelar som gör att många väljer dem.

Det är ju inte BARA för att verka extra töntig... :va

Jag litar på C3:an. Klotade i min och landade med ansiktet först i krondiket. Den höll ihop fin-fint. Numera kör jag SR-1 då jag tröttnade på framförallt snabblås istället för D-ringar. Klumpigt under hakan när jag har vinterbuff. Använde aldrig korvluckan heller, så det kändes bara onödigt. Men Schuberth lämnar jag inte i första taget!

Men C3:an gjorde sitt jobb under x antal år, och gjorde ett utmärkt jobb när jag tumlade runt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Problemet med korvätarhjälmar tycker jag är vikten.
Jag vill helst inte ha mer än 1500 -1600g på skallen.
AGV Sport Modular och HJC 90 är OK, finns säkert någon mer.

Beträffande ventilationen i NXR så går allt inlopp att stänga, ut bak har jag alltid öppet men går nog att stänga, jag vill ju alltid ha max flöde igenom.
 

sneJe

Medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Cyklar för tillfället.
Jag körde GT-Air och när den skadades så pass att jag var tvungen att byta valde jag en NXR. Jag tycker att de är ganska jämlika men då kör jag också med öronproppar för det mesta. Visst, solvisiret finns inte i NXR:en men annars ganska lika!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Problemet med korvätarhjälmar tycker jag är vikten.
Jag vill helst inte ha mer än 1500 -1600g på skallen.
AGV Sport Modular och HJC 90 är OK, finns säkert någon mer.

Beträffande ventilationen i NXR så går allt inlopp att stänga, ut bak har jag alltid öppet men går nog att stänga, jag vill ju alltid ha max flöde igenom.

Min C3 Pro ligger på 1540 gram. Finns korvätar-kolfiberhjälmar på 1000-1200 gram men ljudnivån brukar inte vara lika bra i dem vad jag hört...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tog mig en titt på Schubert, är det S2 Sport som är motsvarande tro?

Förstått det som att den är en del bullrigare än GTn, men annars verkar folk nöjda med den.

Jag gick från en äldre ”korvätarhjälm” från Shoei till Shoei NXR, och NXRen är MYCKET tystare, men det lär ju också bero på att den äldre hjälmen var just äldre. Vad gäller solvisir så skaffade jag Shoeis fotokromatiska, funkar perfekt åtminstone för svensk sol.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag gick från en äldre ”korvätarhjälm” från Shoei till Shoei NXR, och NXRen är MYCKET tystare, men det lär ju också bero på att den äldre hjälmen var just äldre. Vad gäller solvisir så skaffade jag Shoeis fotokromatiska, funkar perfekt åtminstone för svensk sol.
Tack, fotokromatiskt kan vara intressant. Just solvisir är inte så viktigt för mig, letar efter en hjälm som är likvärdig med komfort och som kan öppna/stänga ventilationen.

Har hittat att NXR ska vara något högre ljudnivå än GT Airi vindtunnel, men o andra sidan hänger det mer på hur mycket luft som kommer upp runt halsen, än något annat. Så det kan lika gärna bli tystare för just mig och mina hojar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det följer med ett litet extra vindskydd att sätta under hakan på NXR.
Jag misstänker att NXR står på tur att uppdateras snart, den har ju hängt med ett tag.
Jag köpte en HJC RPHA 90 på mässan till bra pris nu när faceliften (nästan kul) har släppts.

Edit:
Det här är irriterande billigt nu när jag redan har vad jag behöver https://www.xlmoto.se/hjalm-agv-sportmodular-matt-carbon?nosto=frontpage-nosto-top5#?p
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tack, fotokromatiskt kan vara intressant. Just solvisir är inte så viktigt för mig, letar efter en hjälm som är likvärdig med komfort och som kan öppna/stänga ventilationen.

Har hittat att NXR ska vara något högre ljudnivå än GT Airi vindtunnel, men o andra sidan hänger det mer på hur mycket luft som kommer upp runt halsen, än något annat. Så det kan lika gärna bli tystare för just mig och mina hojar.

Ja, jag har ju inte testat GT Air (tror det var en 2) annat än i butik, så vågar inte svara på hur den är jämfört med NXRen när man kör. Dock, vad gäller NXRen så är ventilationen med öppna ventilationskanaler så bra att jag inte haft problem med imma ens utan pinlock under huvudsakliga säsongen, även i kökörning och liknande. Med stängda ventilationslock (alla går att stänga) så har jag använt den i temperaturer ner till -2 utan att uppleva något kallt drag. Använder också hakskyddet som gundj nämner, det hjälper troligen en del med vindbruset.

Upplevde dock att NXRen satt bättre på mitt huvud än GT Air 2, så kan vara att NXR är sämre för dig om du passar bra i GT Airen.

Fotokromatiska är som sagt mycket bra, men sjukt dyrt, 2 papp fick jag ge för det.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kolla recensioner på Revzilla. Ring sedan Onebike och beställ till bra pris!
 

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
Ska köpa mig en hjälm imorgon faktiskt. Har just nu en "korvätare" från stenåldern av märket Nolan.
Kikat på en Shoei Ryd som Bike säljer ut just nu. Finns även silverspegel-visir att tillgå.
Ska provmontera den på knoppen imorgon så får vi se. Ryd är väl också utgående?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top