Vindskydd eller bra plätt för tält?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Om vädret blir bra över påskhelgen funderar jag på att ta hoj, sovsäck och litet gasolkök (och ev. ett enmanstält), och bege mig ut på en liten tvådagars, i ensam avskildhet.

Någon som har lokalkännedom gällande trakterna på bilden, och av egen erfarenhet kan rekommendera något trevligt övernattningsställe med vindskydd, alternativt ställe där det är lämpligt att slå upp tältet över natten. Gärna avskilt, och lite naturfint, sådär :).

Dvs. inte någon camping, utan ute i bushen.

Namnlös.jpg
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Kolla http://vindskyddskartan.se/. De gånger jag använt information från den så har informationen varit aktuell.

Enligt den finns det bara två st väster om Lindesberg. Ett ruckel, ett ganska nära en rastplats.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Finns en vindskydds waypoinys i GPX format i gruppen på fb Vindskydd i norden.

Bara och lägga in navigator eller nalle med kartprogramvara.
Jävla massa

Joina gruppen och bidra när du kan men nya vindskudd
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ett dyrt tält är absolut inget du ångrar!


Buy quality, cry once
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Fan så bra idé, satt och googlade dyra tält, stugor, camping mm, men liggunderlag och sovsäck borde funka :tummenupp


Vindskydd är najs, men tänk på att många vindskydd som ligger nära en väg kan vara upptagna så här års och speciellt denna sommar. Det är i regel inga problem att få in en person till i ett vindskydd, men är det så du vill spendera din natt? Kanske, kanske inte. Ibland är det trevligt som attan med sällskap i vindskyddet, ibland bara jobbigt. Det hänger mycket på din inställning!

Jag vill gärna inte trängas med andra, det är liksom därför jag sover i naturen. Men jag har sovit hundratals nätter i vindskydd.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ett dyrt tält är absolut inget du ångrar!


Buy quality, cry once

Jag utnämnde min fru till världens bästa på min födelsedag då hon helt otippat köpt ett Nallo till mig i present. Så nu har jag äntligen vid 45 års ålder ett tält för resten av livet!
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Vindskydd är najs, men tänk på att många vindskydd som ligger nära en väg kan vara upptagna så här års och speciellt denna sommar. Det är i regel inga problem att få in en person till i ett vindskydd, men är det så du vill spendera din natt? Kanske, kanske inte. Ibland är det trevligt som attan med sällskap i vindskyddet, ibland bara jobbigt. Det hänger mycket på din inställning!

Jag vill gärna inte trängas med andra, det är liksom därför jag sover i naturen. Men jag har sovit hundratals nätter i vindskydd.

Sant! Tack för info. Ska leta lite budgetvariant på prylar, då jag kanske bara sticker på 2 nätters-tur på hoj, så tänkte köpa grejer för max 1500kr. Sitta och häcka på ett vandrarhem är ju ingen match ;)

Tänkt packning :
Tält
Uppblåsbart liggunderlag
Sovsäck
Vattenflaska
Mastercard
Tandborste
Badbyxor
:banana
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag utnämnde min fru till världens bästa på min födelsedag då hon helt otippat köpt ett Nallo till mig i present. Så nu har jag äntligen vid 45 års ålder ett tält för resten av livet!

:tummenupp

Att köpa budget blir dyrt i längden. Ett kvalitetstält går dessutom att laga vilket jag gillar. :)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan slå ett slag för hammock annars. Bara att hitta två träd med lagom avstånd och sen knoppa. Tarp ovanför spänd mellan samma träd så slipper du ev regn. Fördelen är att du inte behöver leta plant underlag utan kan övernatta i princip var som helst. Behöver inte kosta många kronor heller, finns de som tillverkat själva för spottstyver. Rookie-misstag att undvika är att lägga sig "rakt". Man ska ligga på diagonalen, huvudet till höger och fötterna till vänster eller vice versa, så blir det plant.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Sant! Tack för info. Ska leta lite budgetvariant på prylar, då jag kanske bara sticker på 2 nätters-tur på hoj, så tänkte köpa grejer för max 1500kr. Sitta och häcka på ett vandrarhem är ju ingen match ;)

Tänkt packning :
Tält
Uppblåsbart liggunderlag
Sovsäck
Vattenflaska
Mastercard
Tandborste
Badbyxor
:banana

Jag köpte ett sånt här på XXL:

https://www.xxl.se/campx-backpacker-1-campingtalt-gron/p/1172448_1_style

Det är vad det är för 399 kr - men det går faktiskt utmärkt att sova i. Tål förmodligen inte en hel natts regn, men för en korttur med fint väder, inga problem. Litet och lätt också.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mitt tips är att köpa kvalitetstält beggat på friluftsforum. Finns massor av prylnördiga herrar som slumpar bort sitt hilleberg för att en ny färg kommit...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mitt tips är att köpa kvalitetstält beggat på friluftsforum. Finns massor av prylnördiga herrar som slumpar bort sitt hilleberg för att en ny färg kommit...

Det är även mitt tips... men "slumpar bort" är relativt. Beggade Hilleberg brukar ligga mellan 6.000 och 9.000 vilket känns dyrt för många. Att de inte tappar en spänn i värde för nästa ägare tänker man inte på.

Mitt Keron 4GT är 25 år gammalt och har använts typ 150 nätter, de flesta med hela familjen runtom i Europa. Bytte nyligen en dragkedja till innertältet, annars som nytt. Det är värt mer begagnat än vad jag gav i nypris när jag köpte det... Ganska låg kostnad/natt...
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Nånting som är jäkligt gött, är om tältet är väl ventilerat
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Billiga tält funkar men tänk på att dessa måste sömntätas som alla andra PU tält för proffsbruk men där följer det med ofta.
Annars är det mest livslängden som skiljer - har 1000 nätter ur ett Bergans Trollhetta medans ett Biltema fyllecamptält för midsommar typ gav 30 nätter innan bågar gick av o man fick campa som en zigenare med trädslanor,ingen dragkedja...

Dyrare tält är ofta av silnylon (skall inte sömntäta) och har kvalitetsaluminiusbågar samt bra dragkedjor.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Jag köpte ett sånt här på XXL:

https://www.xxl.se/campx-backpacker-1-campingtalt-gron/p/1172448_1_style

Det är vad det är för 399 kr - men det går faktiskt utmärkt att sova i. Tål förmodligen inte en hel natts regn, men för en korttur med fint väder, inga problem. Litet och lätt också.

Köpte tältet, det var riktigt litet och lätt! Ska testbygga imorgon ;) köpte även uppblåsbart liggunderlag för 400, samt en packpåse. Tältkit för 1000kr, jag tar tjejens sovsäck som är liten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag köpte ett sånt här på XXL:

https://www.xxl.se/campx-backpacker-1-campingtalt-gron/p/1172448_1_style

Det är vad det är för 399 kr - men det går faktiskt utmärkt att sova i. Tål förmodligen inte en hel natts regn, men för en korttur med fint väder, inga problem. Litet och lätt också.

Jag ser inte att det har någon ventilation? Tål säkert regn men verkar vara en leksak för stranden.

Poängen är att det nog går precis lika bra eller bättre att sova helt utan tält i så fall.

Men återkom med upplevelsen efter nån vecka. :tummenupp
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag ser inte att det har någon ventilation? Tål säkert regn men verkar vara en leksak för stranden.

Poängen är att det nog går precis lika bra eller bättre att sova helt utan tält i så fall.

Men återkom med upplevelsen efter nån vecka. :tummenupp

Nej det är bara en liten ventilation i toppen - och den är för liten. Jag har sovit antingen med hela dörren öppen, eller inte helt igenstängt.

Det är som sagt vad det är för 399 kr. Jag rekommenderar det bara om man vet vad man ger sig in på. :D
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Jag ser inte att det har någon ventilation? Tål säkert regn men verkar vara en leksak för stranden.

Poängen är att det nog går precis lika bra eller bättre att sova helt utan tält i så fall.

Men återkom med upplevelsen efter nån vecka. :tummenupp

Testat! Enkelt att sätta upp, lätt, tar liten plats och ventilation sitter i övre delen av dörren. Blev lite fuktigt invändigt, så öppna lite mer om myggen tillåter. Köpte även en Phoxx luftmadrass modell liten, 399kr. Kändes som hyfsat starkt material och inbyggd pump, aka skumgummi. Men den funkade.
Båda köptes för packstorlek i förhållande till priset och kommer användas max en vecka per sommar. För en lekman och semester på varma dagar, betyg 4 av 5 kanelbullar _20200627_165608.JPG_20200627_165608.JPG
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top