Yamaha PW50 -2015 (Vatten problem)

Pgustafsson

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
Stigtomta
Hoj
Yamaha pw50
Hej

Jag har fått problem med min sons Yamaha PW50 års-2015.
Så fort han han kör igenom en större pöl med vatten så dör crossen av okänd anledning. Det hände upprepade gånger och jag började felsöka när jag kom hem.

-Tändhatten togs bort och gjordes rent.
-Luftfiltret gjordes rent och smörjdes in med olja.
-Den gummi ring som sitter mellan förgasare och luftburk satt lite glapp så jag tätade den extra noga med silicon för att eliminera möjligheten för vatten och smuts att ta sig emellan och in i förgasaren.

Efter allt ovanstående var gjort så starta jag maskinen och lät den gå varm för att sedan ta fram vattenslangen och sprutade vatten på den i kanske 1 minut. Ingenting hände, crossen fortsatte bara gå och jag trodde i min enfald att problemet var löst. Tills idag, när vi återigen befann oss på samma bana och min son åkte igenom samma vattenpöl och maskinen dog igen?

Så nu efter tvätt så testa jag återigen med vattenslangen och den fortsatte gå, men. Jag slutar inte där. Nu fyllde jag även en 15 liters dunk med vatten och "störtsköljer" det över cylinder / tändhatt och den dör.

Så min fråga lyder till dig som läser detta om du har gått igenom samma problem som jag har nu ställts inför samt hur löste just du problemet.

Edit: Har beställt ny tändhatt & tändstift och även en ny packning till utblåset vid cylindern.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja. Fick aldrig riktig ordning på det.
En stänklapp är bra, antingen på framskärmen eller precis framför cylindern.
Konstruktionen är rätt kass på dessa.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har inte ungarnas pw50 hemma just nu men är det inte ett känt fenomen med vatten och kontakten bakom kåpan framför styret ? Har för mig det så plocka isär och spraya i nåt fuktdrivande i den om du har fukt i den
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Rätt båda två, tändhatten får sprut på sig och en kontakt bakom framkåpan blir också blöt på ett dåligt vis.

Jag hade två st för många år sen och bägge gjorde såhär. Hittade aldrig ngn lösning än att inte köra i vattenpölar.
 

Vinden

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
I garaget
Hoj
GSXR 1000
Ja köpte ny tändhatt och tätade extra i mellan tändhatten å kabel, sen tog ja smält lim till kontakten bakom framkåpan. Slutligen klippte jag till en gummi lapp som jag popnitade fast i bakre delen av stänkskärmen fram, den har inte dött än för sonen.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top