Pilot road 3 eller 4

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Hej!

Ska köpa nya däck och undrar lite kring däcken i rubriken. Om jag förstått saken rätt är de ganska lika men PR4 har bättre köregenskaper på blött underlag.

Greppar de lika bra på torrt underlag eller är PR3 bättre?

Jag ska inte köra på bana och lägger inte ner några knän i kurvorna men jag vill gärna bli bättre på kurvtagning och vill inte att däcket ska släppa.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Generellt så är nyare modeller bättre och finns nu #5 så hade jag valt dem.
Googla på pilot road 5 review så får du lite beslutsunderlag.
Och som de säger på SVT, det finns ju andra däck också :) Googla på däcktester, har du Readly så kan du läsa Motorads tester, de är nog bäst på sånt.
 

Vinden

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
I garaget
Hoj
GSXR 1000
Personligen så skulle jag inte köpa någon av dessa däck alls, visst är dom bra till det du ska använda de till, dock hellre lägga på ett Michelin Pilot Power 2 CT. Anledningen är att sidorna på däcket värms upp fortare och du slipper att halka runt, Pilot rod 3,4, mm tar alldeles för lång tid på sig att bli uppvärmda, helt plötsligt när du lägger ned hojen tappar du fästet. Du får exakt samma långa hållbarhet men med bättre fäste ja har provat dom flesta, bara ett tips du gör precis som du vill och andra har säkert en massa åsikter men detta är vad jag har upplevt.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Personligen så skulle jag inte köpa någon av dessa däck alls, visst är dom bra till det du ska använda de till, dock hellre lägga på ett Michelin Pilot Power 2 CT. Anledningen är att sidorna på däcket värms upp fortare och du slipper att halka runt, Pilot rod 3,4, mm tar alldeles för lång tid på sig att bli uppvärmda, helt plötsligt när du lägger ned hojen tappar du fästet. Du får exakt samma långa hållbarhet men med bättre fäste ja har provat dom flesta, bara ett tips du gör precis som du vill och andra har säkert en massa åsikter men detta är vad jag har upplevt.

Är 5an jag köpt och visat bild på lika usla? :gnissla
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Pilot road 3 har väl inte tillverkats på typ 4-5 år?

Sedan något år är det PR 5 som gäller. Bra däck i största allmänhet. Att de skulle vara hala och ta lång tid att värma upp känner jag inte igen eller har ens hört talas om...


Buy quality, cry once
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Pilot road 3 har väl inte tillverkats på typ 4-5 år?

Sedan något år är det PR 5 som gäller. Bra däck i största allmänhet. Att de skulle vara hala och ta lång tid att värma upp känner jag inte igen eller har ens hört talas om...


Buy quality, cry once

Skönt att höra :yoparty
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Personligen så skulle jag inte köpa någon av dessa däck alls, visst är dom bra till det du ska använda de till, dock hellre lägga på ett Michelin Pilot Power 2 CT. Anledningen är att sidorna på däcket värms upp fortare och du slipper att halka runt, Pilot rod 3,4, mm tar alldeles för lång tid på sig att bli uppvärmda, helt plötsligt när du lägger ned hojen tappar du fästet. Du får exakt samma långa hållbarhet men med bättre fäste ja har provat dom flesta, bara ett tips du gör precis som du vill och andra har säkert en massa åsikter men detta är vad jag har upplevt.

Inga däck från de stora tillverkarna kommer att få trådstartaren att halka runt och tappa fästet förutsatt att det är någon av de senare modellerna och inte något bortglömt däck sedan -89.
 

Vinden

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
I garaget
Hoj
GSXR 1000
Nä de är ju klart har man 84 HK å ska ner å spegla sig nere vid korv mojen så äre inga problem men som trådstartaren sa så han vill gärna bli bättre på kurvtagning å ja har tappat greppet vid ett flertal gånger med dessa däck utan att lägga ner knät i asfalten. Om de inte är nå problem me att köpa vilket däck som helst från de stora tillverkarna så rekommenderar dig personligen Shinko 005 lägg på dom på din Ducati, lycka till :tummenupp
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nä de är ju klart har man 84 HK å ska ner å spegla sig nere vid korv mojen så äre inga problem men som trådstartaren sa så han vill gärna bli bättre på kurvtagning å ja har tappat greppet vid ett flertal gånger med dessa däck utan att lägga ner knät i asfalten. Om de inte är nå problem me att köpa vilket däck som helst från de stora tillverkarna så rekommenderar dig personligen Shinko 005 lägg på dom på din Ducati, lycka till :tummenupp

Anstränger du dig för att vara otrevlig eller kommer det naturligt?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Nä de är ju klart har man 84 HK å ska ner å spegla sig nere vid korv mojen så äre inga problem men som trådstartaren sa så han vill gärna bli bättre på kurvtagning å ja har tappat greppet vid ett flertal gånger med dessa däck utan att lägga ner knät i asfalten. Om de inte är nå problem me att köpa vilket däck som helst från de stora tillverkarna så rekommenderar dig personligen Shinko 005 lägg på dom på din Ducati, lycka till :tummenupp

Vilken charmknutte:tummenupp....
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hebbe, det bästa du kan göra är att montera vettet och skriva till Trafikverket och be dem stoppa upp den röda porfyren i rektum istället för att använda den som ballast i vägbeläggning.
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Har ingen större erfarenhet av PR3 eller 4 bortsett från att jag hade ett PR3 framdäck på min ninja 300 och har inga egentliga klagomål på varken livslängd eller fäste. På nuvarande 600cc sporthoj har jag testat att köra Pilot Power 2CT och måste säga att jag var chockad över hur dålig livslängden var på bakdäcket, det höll i 500 mil innan det var sopslut. Men det hade bra fäste och funkade fint på bana. Nu kör jag med ett PR5 i bak pga att det var det enda däcket jag kunde få tag i på kort varsel. Men jag är otroligt missnöjd med det, det kostade mycket och släpper konstant när det är lite blött och kallt på asfalten.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
.......... klippt bort.... Nu kör jag med ett PR5 i bak pga att det var det enda däcket jag kunde få tag i på kort varsel. Men jag är otroligt missnöjd med det, det kostade mycket och släpper konstant när det är lite blött och kallt på asfalten.
Märkligt att Road 5 skulle vara ett dålig val i väta. Motorrad tycker precis tvärt om.
Har det med (ute-)temperatur att göra?
Läs testet:https://www.bike.se/test/test-basta-mc-dacken/

EDIT: Har kört ett par tusen mil med Pilot Road 3 och 4. Tycker att de fungerar bra. Aldrig varit orolig i väta. Inte mer än man normalt är - dvs lite försiktigare än i torrt väglag. Då talar vi visserligen landsväg och inte bana. Road 5 har jag inte testat.
Men jag kör kanske för mesigt? :)
 
Last edited:

Vinden

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
I garaget
Hoj
GSXR 1000
Anstränger du dig för att vara otrevlig eller kommer det naturligt?

Nä tydligen behöver man inte anstränga sig de kommer helt naturligt tydlig även för vissa andra här och kanske även lite mer därtill. När man kommer med helt felaktig fakta tillbaka kanske man ska backa lite, eller? klarar man inte av att få lite gliringar tillbaka kanske man inte ska ingå i en diskussion. Uppenbarligen klarar vissa inte av det så då måste man för sitt eget ego skull lägga sig på en ännu lägre nivå. Eller vad säger du PeterDeliter:rofl:rofl:rofl
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nä tydligen behöver man inte anstränga sig de kommer helt naturligt tydlig även för vissa andra här och kanske även lite mer därtill. När man kommer med helt felaktig fakta tillbaka kanske man ska backa lite, eller? klarar man inte av att få lite gliringar tillbaka kanske man inte ska ingå i en diskussion. Uppenbarligen klarar vissa inte av det så då måste man för sitt eget ego skull lägga sig på en ännu lägre nivå. Eller vad säger du PeterDeliter:rofl:rofl:rofl

I vilket inlägg är det någon som kommer med felaktig fakta?
 

Vinden

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
I garaget
Hoj
GSXR 1000
I vilket inlägg är det någon som kommer med felaktig fakta?

Brooklyn S: Pilot road 3 har väl inte tillverkats på typ 4-5 år? ,De går alldeles utmärkt att inhandla.

Gundj: Inga däck från de stora tillverkarna kommer att få trådstartaren att halka runt och tappa fästet förutsatt att det är någon av de senare modellerna och inte något bortglömt däck sedan -89.
Ja svarade med gliring tillbaka Då det visst spelar roll att anpassa däcken till den typ av körning, Nä de är ju klart har man 84 HK å ska ner å spegla sig nere vid korv mojen så äre inga problem men som trådstartaren sa så han vill gärna bli bättre på kurvtagning å ja har tappat greppet vid ett flertal gånger med dessa däck utan att lägga ner knät i asfalten. Om de inte är nå problem me att köpa vilket däck som helst från de stora tillverkarna så rekommenderar dig personligen Shinko 005 lägg på dom på din Ducati, lycka till
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top