Skyddsbyxa under skinnstället.

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag är lite missnöjd med höftskydden i mitt skinnställ.
Det är ett Alpinestars GP bla bla bla något som är ett par år.
Så jag önskar synpunkter och förslag på skyddsbyxa att ha istället.
Jag är helt happy med knäskydden så kort byxa duger.
Jag tänker mig något som Alpinestars Bionic Freeride Short t ex
https://www.xlmoto.se/skyddsbyxor-alpinestars-bionic-freeride-short-svart#?p
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Jag har själv skyddsbyxor under skinnstället. Problemet är att jag tror att de har ett ganska begränsat skydd mot bäckenbensbrott, vilket man ju verkligen vill undvika. Försök hitta några som har en hård stoppning precis vid höftkulan.
All extra stötupptagning kan ju vara skillnaden mellan brott eller ej!
Jag har dessutom en Helite skyddsväst går relativt långt ner och som jag hoppas skall avlasta bäckenet vid en krasch.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vilken modell har du?
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Vad tror ni om Alpinestars Sequence ?

Är det någon som har erfarenhet av denna skyddsbyxa? Ryms det under skinnstället, utan att underkroppen domnar bort?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har själv kört i flera år med Dainese variant av det skydd som länkades i första inlägget. https://www.dainese.com/se/en/motor...070_color=BLACK&cgid=motorbike-safety#start=1

Vågar inte uttala mig om hur bra det skyddar vid en krasch, då jag aldrig testat det, men tycker det har funkat rätt så bra under skinnstället. Känns iaf säkrare med hårda skydd än det inbyggda skumgummit. Visst hade det varit skönare med lite mer följsamma skydd. På mitt Goretex-ställ har jag inbyggda D3O-skydd vid höfterna och något sådant hade kanske varit en bra idé även i en skyddsbyxa för att få dem mer följsamma.

Samtidigt har jag faktiskt kört med skyddsbyxan under goretex-byxan, trots de inbyggda D3O-skydden. Tycker D3O-skydden just vid höfterna varit så pass tunna att jag inte riktigt litat på dem.

Men en skyddsbyxa med inbyggda lite rejälare D3O-skydd hade varit intressant.

En fördel med Dainese-byxan är annars att den håller sig fräsch utan att man behöver tvätta hela tiden, i och med att den mest består av hårdplast och och nätmaterial. Alpinestars Sequence som det länkades till i sista inlägget misstänker jag behöver tvättas ofta för att inte börja lukta surt.
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Har själv kört i flera år med Dainese variant av det skydd som länkades i första inlägget. https://www.dainese.com/se/en/motor...070_color=BLACK&cgid=motorbike-safety#start=1

Vågar inte uttala mig om hur bra det skyddar vid en krasch, då jag aldrig testat det, men tycker det har funkat rätt så bra under skinnstället. Känns iaf säkrare med hårda skydd än det inbyggda skumgummit. Visst hade det varit skönare med lite mer följsamma skydd. På mitt Goretex-ställ har jag inbyggda D3O-skydd vid höfterna och något sådant hade kanske varit en bra idé även i en skyddsbyxa för att få dem mer följsamma.

Samtidigt har jag faktiskt kört med skyddsbyxan under goretex-byxan, trots de inbyggda D3O-skydden. Tycker D3O-skydden just vid höfterna varit så pass tunna att jag inte riktigt litat på dem.

Men en skyddsbyxa med inbyggda lite rejälare D3O-skydd hade varit intressant.

En fördel med Dainese-byxan är annars att den håller sig fräsch utan att man behöver tvätta hela tiden, i och med att den mest består av hårdplast och och nätmaterial. Alpinestars Sequence som det länkades till i sista inlägget misstänker jag behöver tvättas ofta för att inte börja lukta surt.
Tanken är att använda den vid banåkning med skinnställ. Även om det är lite skydd, så är det ju bättre än inget alls.
Det är ju highsidern man är rädd för, allt för att skydda bäckenet.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag köpte den byxan jag länkade till i trådstarten.
Skitbra bralla, har inte vurpat en enda gång :)
Men, den sitter bra, möjligen är svanskoteskyddet lite hårt och trycker mot kutsen.
Har den under mitt Alpinestars skinnställ som fått behålla de supertunna höftskydd som satt från början.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top