2015 R1 - Alternativer 100db grense R.Skogen

Mincemeat

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2020
Ort
Norge
Hoj
2015 Yamaha YZF-R1
Hei.

Nylig kjøpt en 2015 R1 m. linkpipe og Akra Titan-demper (den uten db-killer).

Lurer på hva som skal til for å få den gjennom 100db på Rudskogen?

Tenkte først og fremst å beholde Akra demperen og kjøpe en ekstra lyddemper fra f.eks SRP.

Alternativer jeg har tenkt på:
1) Akra plus mellomdemper fra SRP + evt selvsnekkret DB-killer
2) Ny sluttdemper fra SRP. Kjapt å sette på og ta av etter jeg er ferdig med banedag. Ser jo ikke bra ut.

eller
3) Om ingen av ovennevnte valg fungerer blir det vel helt nytt anlegg. (Lite ønskelig da jeg er glad i utseendet på Akra demperen)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag kör med SRP mellandämpare + original slutdämpare. Har klarat mig hittills på bandagarna.
Brukar inte hålla fullt vid passage av depå ( mätpunkt ).....:gnissla

Provade med egensnickrad db-killer, men det funkade inte. Blev för tuff restriktion för gasflödet = nådde ej
maxvarv. :(
 

Mincemeat

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2020
Ort
Norge
Hoj
2015 Yamaha YZF-R1
Jag kör med SRP mellandämpare + original slutdämpare. Har klarat mig hittills på bandagarna.
Brukar inte hålla fullt vid passage av depå ( mätpunkt ).....:gnissla

Provade med egensnickrad db-killer, men det funkade inte. Blev för tuff restriktion för gasflödet = nådde ej
maxvarv. :(

Hehe. Men du kom deg på banen da :D

Ellers kunne SRP informere om at slim line til mt10 ville klare kravet. 400mm that is. Virker det logisk?

Den comboen du har skulle visst klare 95.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nja, tror snarare att min låter > 99db, då det är vad R1M låter original med kat.

Kan inte med utseendet med en 400 mm lång slutdämpare....
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag har ju sett lite R1:eek:r där iaf. Så visst går det. De har mätning stationärt för 100db innan träning. Sen mäts väl även vid förbifart om jag minns rätt? Minns inte om det var 95 db då. Hör med dom på Borg MC-klubb eller Norsk roadracing på FB föreslår jag. Där finns folk med din cykel.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Skaffa en mellandämpare och den absolut längsta ljuddämparen du kan hitta, och sedan en insats (dB-Killer) till det. Mappa den sedan efter den setupen.

Om man inte ska gasa fullt vid mätpunkten så kan jag rekommendera att stå med hojen i depåbox istället, där är den till och med tystare än med halvgas ute på banan. Alternativt så bör man fortsätta att bara halvgasa över hela varvet, varje varv. Ljudet mäts oftast på flera ställen och även hos närmsta granne. Om man låter för mycket där så kan banägaren få problem med att få tillstånd. Och det vore ju trist om den redan låga gränsen på 95dB måste sänkas ytterligare.
 

Mincemeat

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2020
Ort
Norge
Hoj
2015 Yamaha YZF-R1
Liten update på dette. Gikk fint for meg sist sesong.

SRP Mellom + 400mm og innsats gav 94db målt i depot.
 

Brian Lindsey

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2022
Hoj
2010
Nice forum website. Keep it up. Morse keys have received over 300 patents in the United States alone, and they have undergone extensive development. The evolution of keys since Morse's first use is an intriguing story. This blog will provide you with information on Morse code keys.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nice forum website. Keep it up. Morse keys have received over 300 patents in the United States alone, and they have undergone extensive development. The evolution of keys since Morse's first use is an intriguing story. This blog will provide you with information on Morse code keys.
Interesting, but a bit off topic on a motorcycle forum in Sweden 73
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top