Mercedes A-klass

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Mercedes A-klass / CLA

Är i tankarna för en ny begagnad bil.

Av helt okänd anledning så har jag fastnat för Mercedes A-klass senaste 2-3 dagarna, väldigt out of the blue.

Det jag främst skulle vilja sätta mig in i är hur det är att äga en, dyra service? stor skillnad på en som gått 10.000 mil? 15.000? 20.000?
Specifika årsmodeller att föredra eller undvika, utöver ens subjektiva smak för utseende.

Har i nulägen en Volvo V70 D5 från 2008 med snart 29.000 på mätaren.
Första ägaren var farsan i tre år (tjänstebil), sedermera morsan och senaste fyra åren har jag haft den. Egentligen inget att klaga på, en tålig och rejäl arbetshäst, men inte rolig, inte smidig och fordonsskatten är omkring galna 5600 kr/år, och bränsleförbrukning är lite onödigt hög (men förståelig med tanke på vikt och utrymme i bilen)...

ET5Du0d.jpg
 
Last edited:

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Gå efter skick och historik före miltal.

Är båda likvärdiga, ta den med lägst mil.

Tror inte den skiljer sig märkvärdigt från annat i samma segment.
Har inte hört att merca haft några bekymmer med utvalda motorer som tex BMW med sin 2-litersdiesel eller vw med sina tidiga 1.2 & 1.4 TSI motorer.

Snygg kärra. Hade hellre haft en C-klass dock. Är de mycket dyrare?
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Glöm inte att samtliga Benzar är grundlackade med rost, efter bara ett par år blommar de hejvilt överallt! Enligt en vän på bilprovningen är det bara Mazda som är värre!
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Glöm inte att samtliga Benzar är grundlackade med rost, efter bara ett par år blommar de hejvilt överallt! Enligt en vän på bilprovningen är det bara Mazda som är värre!

Mercas största lack / rostproblem var ju 2e och 3e generationen av E-klassen (och samproducerade andra klasser)
Alltså åren 1996 till 2009. Och det blev bättre under tiden.
De bytte färgtyp 96 mot det sämre.

Angående mazda gällde det mest MAZDA 6 av första generationen. Och några mindre problem med andra bilar i samma årsmodeller. Även där färgtyp och systembyte som stod för problemen.

Sluta sprid gammal dynga om saker <3
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Råkade snubbla över en A strax efter jag sett denna tråd så va fan:

2013 14000 mil, mkt plast under som vanligt men ingen rostburk inte. Filtinnerskärmarna är i regel ingen fördel men såg inga blämmor för det.

detta galleri:
https://postimg.cc/gallery/xkv5JFb
Koder för alla bilder:

20200401-090550.jpg

20200401-090602.jpg

20200401-090608.jpg

20200401-090727.jpg

20200401-090733.jpg

20200401-090738.jpg

20200401-090801.jpg
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Gå efter skick och historik före miltal.

Är båda likvärdiga, ta den med lägst mil.

Tror inte den skiljer sig märkvärdigt från annat i samma segment.
Har inte hört att merca haft några bekymmer med utvalda motorer som tex BMW med sin 2-litersdiesel eller vw med sina tidiga 1.2 & 1.4 TSI motorer.

Snygg kärra. Hade hellre haft en C-klass dock. Är de mycket dyrare?

Tänker likadant, men alltid skönt att få det bekräftat från andra :)

Volvons snart 29.000 mil är ganska missvisande med tanke på hur väl vi vårdat den och hur många mil farsan körde den i tjänst de första tre åren. Sen i ärlighetens namn så blir det ju med åren mer slitage och "mindre intressant" att hålla den i toppskick...

Mellan A-klass och C-klass verkar det generellt handla om ca 50.000 kr dyrare för samma årsmodell och snarlikt antal mil. För min del så är främst A-klass intressant då jag kör och parkerar mycket i stan. Tänkte skriva att bränslesnål är en aspekt också, men verkar faktiskt inte vara någon nämnvärd skillnad mellan A och C.

Var det inte en Renault motor/automatlåda i de minsta modellerna?

Korrekt. Motorn är utvecklad tillsammans med Renault.

"Bilen vi testkör har modellbeteckningen A200 och under huven sitter det en liten fyrcylindrig bensinmotor på 1,3 liter. En motor som dessutom i snålhetens tjänst ska fimpa två cylindrar när den anser att effekten inte behövs. Denna är ny och ett intressant tillskott som Mercedes utvecklat tillsammans med Renault.

När vi väl sticker iväg levereras kraften, 163 hästkrafter, förhållandevis linjärt, men om det inte märktes att A-klassen var en instegsbil i design så är det uppenbart här. När varvtalet kommer upp så låter det rejält och motorn saknar den förfining som de större maskinerna har. Att varva ger effektåtkomst – men straffar förbrukningen. Under testveckan snittade vi 0,66 liter/mil – jämfört med officiell förbrukning som ligger på 0,57 l/mil.
"

Bör man oroa sig med vetskapen om att Red Bull i F1 dumpade Renaults motor efter 2018 och satte allt på en obeprövad motor/power unit från Honda!? :confused::hihi
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Måste vara bättre än de 3-cylindriga traktormotorerna övriga satsar på :höbal

Något mer än stjärnan i fronten hoppas ju man får för pengarna, visserligen mer komfort och teknik än prestanda :)

Du skulle inte kunna ladda upp bilderna igen? De blev väldigt små.




Bensin eller diesel?
Inser att framtiden antagligen är mer begränsad för diesel än bensin, samt att jag antagligen inte kommer köra så många mil per år att diesel faktiskt kan försvaras ekonomiskt heller... Så jag svarade nog på min egna fråga(!?)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Beror säkert på var man servar. Derbyt skillnad på exvis stora kedjor och mindre märkesfirmor. Halverar min servicekostnad på att köra 2mil extra ut i obygden för att serva min Benz.

Har en C så kan tyvärr inte hjälpa med själva bilen, men upplevd kvalitet är klart bättre än för 15-20 år sedan.
 

CYBERMAN

Snart så...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Med min Gixxer och KTM
Hoj
Gixxer K7:a och KTM 690 SMC R
Har haft en W176 A200 d 2013 i 5 år och 14500 mil utan problem.
Service allt från 5000 kr upp till 8500 kr hos Hedin bil.
Min drog mellan 0,40-0,55
Vägskatt 1300 kr/år
Denna bil är den första av alla mina bilar som jag blev ledsen över att sälja...
fick möjlighet till förmånsbil därav försäljningen
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
En arbetskamrat till mig äger en nyare c-klass. Det jag reagerade på direkt var den höga ljudnivån i bilen. Men detta är en diesel.
Han sade att E-klassen är mycket tystare men då får man räkna med att lägga till ett par hundra tusen. Om han menade som ny lr begagnat vet jag inte.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Detta var tidigt 2019.


Volvo och kinesiska ägaren Geely planerar att börja sälja motorer till tredjepartskunder, enligt uppgifter till tyska Manager Magazin.

Att sälja motorer till andra biltillverkare kan vara ett smidigt sätt att öka intäkterna. Ett av många exempel är Mercedes som bidrar med motorer till Aston Martin.

En intressant detalj med de här uppgifterna är att det är just Mercedes och ägaren Daimler som pekas ut som möjlig köpare av Geelys och Volvos motorer. Det är de mindre förbränningsmotorerna som ska vara mest intressanta för Mercedesägaren Daimler, enligt uppgifterna.

Geelys koncernchef Li Shufu är i nuläget Daimlers största ägare med knappt tio procents ägarandel. Geely har också bildat ett gemensamt bolag för att utveckla nästa generation Smart.
 

Acey

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Göteborg
Hoj
2012 Honda CB1000RA
Har haft en A180 sedan ny, årsmodell 2016. Facelift med LED ljus + AMG paket.
Toknöjd med tanke på pris/komfort/kvalité!
Visserligen bara kört ca 3500 mil totalt men inte ett enda litet fel så långt eller tillstymmelse till rost någonstans, trots brukande året runt på västkusten.
Har haft några större mercor tidigare och kvalitétskänslan från de större syskonen känns igen i lillmercan.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hade en A180 när ny modellen kom ut. Var väldigt nöjd med den i Tokyo’s stadstrafik.

När det var dags för byte var siktet ställt på C-class - kanonhärlig luftfjädring, men fick kris och köpte en C63...

Saknar A-klassen och skulle mycket väl kunna tänka mig en i framtiden. Helst en A45.

09a8b434336a779b055fc567d2b5c75a.jpg


426e9e3788c6a4356e89d8e85f2ae7bf.jpg


6b8d7193a7e43ac3358a3989129fa20b.jpg
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Det var den plottrigaste instrumentering jag sett på länge, haha! Ser ut som en Toyota 90-tal!
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top