En ANNAN tur i Norge 2020 - tips, råd och ideer

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Ort
-
Hoj
YZF-R3 -16
Då jag sitter i lite samma sits som @Mahhbechh tänkte jag sno konceptet för min egna, lite sydligare, tur i Norge

Vi är två stycken och har tänkt åka fredag 8e maj och vara hemmma sent söndag 17e maj (om nu möjligt, började prata om resan i höstas efter vår tur ner till Bryssel) Den bestod mest av transportsträcka med någon finare väg genom Nederländerna, nåväl...

Denna gång tänkte vi alltså för första gången ge oss på Norge, ungefärlig rutt är såhär

Skärmklipp.PNG

  1. Göteborg (övernattning hos vänner)
  2. Geiranger
  3. Bergen via Aurlandsfjället
  4. Lysebotn
  5. Oslo
  6. Kalmar

  • Vad får vi inte missa under vår premiärtur?
  • Är rutten lämplig för 9 dagar?'
  • Ska vi skrota turen mot Bergen och Lysebotn och östra sidan hemmåt igen?

Tanken är väll att hänga lite i närområdet kring Gerianger i kanske 3 nätter för att sedan fortsätta ner med övernattning i Bergen och sen övernatta någon stans mellan Lysebotn och Oslo (?)

Under söndagen är planen att hänga i Oslo under förmiddagen då dom firar Suttone maj, sen köra hemåt för att upp och jobba på måndagen.

Tips på rutter, sevärdheter mottages gärna!


TACK på förhand!
-Två A2-åkare
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Skoj! Men kommer man in i Norge nu i krisen? Maj kanske är lite tidigt också om ni ska köra högt upp kring lite fjäll, vet inte hur mycket som har stängt kring då men trollstigen är iallfall tveksam, det hade du kanske koll på. Rutten ser lagom ut längdmässigt tycker jag iallfall, jag körde den sträckan på 4 dagar 2018.

Färjan mellan Moss - Horten är tusen gånger roligare än E6, såg nu att ni stannar i Oslo annars hade jag tagit den både dit och hem. Jag bor också i Kalmar och har kört Oslo - Kalmar i ett svep iallafall 2 gånger, det är inte kul ens på min touringcykel men det funkar. Är det en R3a du kör kanske jag hade tänkt om här och pausat hos vännerna på hemvägen också. Väldigt lätt att kolla på kartan och tänka att det är bara 8 timmar, speciellt i Norge mellan småorterna men också transportsträckorna. Du kommer vilja stanna och vila länge därimellan. Hitta ett system, köra 60 min, pausa 20 typ, ta med öronproppar för tråkiga motorvägsträckor!!
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Norge 2020.PNG

Jag och en kompis var i södra Norge förra året. Jag bor i Växjö och kompisen bor utanför Lund, så vi tog båten Köpenhamn-Oslo på ditresan och på hemresan åkte vi Sandefjord-Strömstad. Transportsträckan på hemresan var inte rolig… Så till årets planerade runda i södra Norge i sommar tar vi båten Köpenhamn-Oslo på både ditresa och hemresan. Som du ser på bilden skippar vi E18 (den är skittråkig) utan kör till Rjukan och kollar på tungvattenfabriken från WWII. Vi var vid Lysebotn förra året, i ärlighetens namn blev vi inte särskilt imponerade. Vi tyckte bättre om att rulla fram på vägarna.

https://youtu.be/tltX4l8YXRM
https://youtu.be/7D3xy2rVctk
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top