Köpråd, kan inte välja!

olle-raskare

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2020
Ort
Degerfors
Hoj
Suzuki GSX1000
Hej nu är det dax igen å köpa mc
Har ägt en mt10 Älska den.

Tittat på dessa

Yamaha mt10 årsm17 mil1200 service gjort behöver byta däck pris:90


Kawasaki z900 årsm 19 mil 76 pris:87

Suzuki gsx1000s årsm16 mil 420 blir Servad vid eventuellt köp pris:90

Så Vad är För Å nack delar med dessa...frågan har säkert blivt stäld

Just det ja jag är Stor å Fet:-D
187cm 110+kg :-D
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag hade valt MT10 med tanke på hur tung och lång som du är
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Z900 blir för larvigt ur många aspekter. Räkna bort den direkt.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
 

olle-raskare

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2020
Ort
Degerfors
Hoj
Suzuki GSX1000
nja elektronik spelar ingen roll som sagt har ägt en mt10 gilla den som fasen
men titta på Suzuki å vart lite impad sen hade den bara gått 420mil 2016 med pack väskor å annat avgassystem men som sagt jag är ju ganska stor kloss. å är lite rädd att den kanske ska se ut som en eu moped när ja sitter å åker men kompisen som hade testa lika dan tyckte motor mässigt kändes suzuki bättre sa han men gilla inte kör ställning å han är lika lång som mig.
han hade köpt suzuki om det inte för han tyckte han sat bättre på mt modellen
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Eftersom tråden redan finns.. nu är det jag som inte kan välja...
Ska slå till på en hoj och behöver lite råd. Har nu tre som jag väljer mellan, Yamaha MT-09 2020 eller en KTM 690 SMC R / Husqvarna 701 Supermoto. Jag gillar accelerationen hos MT09 men annars är jag såld på supermotosarna. Dessutom så är jag rädd för att MT09 är trist att köra sakta och nu som medelålders gubbe vet man att det är inte farten som är spännande, det är kurviga vägar som lockar :) så vad fasen ska jag välja, helst vill jag köpa en av varje:)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Eftersom tråden redan finns.. nu är det jag som inte kan välja...
Ska slå till på en hoj och behöver lite råd. Har nu tre som jag väljer mellan, Yamaha MT-09 2020 eller en KTM 690 SMC R / Husqvarna 701 Supermoto. Jag gillar accelerationen hos MT09 men annars är jag såld på supermotosarna. Dessutom så är jag rädd för att MT09 är trist att köra sakta och nu som medelålders gubbe vet man att det är inte farten som är spännande, det är kurviga vägar som lockar :) så vad fasen ska jag välja, helst vill jag köpa en av varje:)
Eftersom Hypermotarden fått stryka på foten hade jag valt MT09 utan tvekan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
det är kurviga vägar som lockar :) så vad fasen ska jag välja

Den första hoj du köper är den hoj ditt arsle orkar sitta på i mer än 30 minuter åt gången. Det finns en anledning till att nästan alla gruspiskare och mutarderade står upp när de kör på asfalt - förrutom att svetta av pungen.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Ja, den känns mer allround än en SM. Har ju haft en SM innan och det jag minns mest var att den va kul att busa med men längre sträckor var inte lika kul(då var det även service var 250mil och det sög). Nu har jag barn så jag får va lycklig om man får köra en sväng på kvällen eller på helgen. Då kommer inte man kunna åka några längre turer...så på ett sätt skulle en Supermoto funka men jag är rädd att jag kan tröttna. Dessutom så kostar försäkringen 1500kr mindre för Mt-09 och servicen är även den billigare. Nackdelen är att jag kan få en SM helt räntefritt...blir ju ca 4kkr per år...och som småbarnspappa så kan man inte lägga hur mycket som helst.. Det som mest talar för SM är att den går långsammare och är inte så hetsig...

Att det ska vara så svårt....båda e så kul...
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ja, den känns mer allround än en SM. Har ju haft en SM innan och det jag minns mest var att den va kul att busa med men längre sträckor var inte lika kul(då var det även service var 250mil och det sög). Nu har jag barn så jag får va lycklig om man får köra en sväng på kvällen eller på helgen. Då kommer inte man kunna åka några längre turer...så på ett sätt skulle en Supermoto funka men jag är rädd att jag kan tröttna. Dessutom så kostar försäkringen 1500kr mindre för Mt-09 och servicen är även den billigare. Nackdelen är att jag kan få en SM helt räntefritt...blir ju ca 4kkr per år...och som småbarnspappa så kan man inte lägga hur mycket som helst.. Det som mest talar för SM är att den går långsammare och är inte så hetsig...

Att det ska vara så svårt....båda e så kul...

Jag är också småbarnsförälder som många andra här - och det går ju utmärkt att köra hoj och vara förälder (om du inte är ensamstående pappa, då kan det bli svårare kanske). Den största skillnaden jag märker mot innan jag hade barn och fru är de där två-tre dagars spontanturerna. De är inte spontana alls längre, utan måste planeras, och det blir inte alls lika ofta. Men komma ut och klämma 30 mil finvägar en eftermiddag är inga problem.

Nu har jag lite tur med mitt jobb där jag, a. har mycket övertid och resor emellanåt = massor med kompledighet, b. har lugna perioder regelbundet där vi uppmuntras (av mig:)) att ta ut kompledigt. Vilket innebär att när grabben är i skolan och frugan på jobbet, ja då kan jag köra hoj!

Men oavsett - det verkar på dig som du inte kört hoj undertiden du haft ungar - det känns omöjligt, men det går. Förhandla snyggt med din partner, planera och meddela i förväg när du vill sticka ut. Och se till att motsvarande tid finns för din partners eventuella intressen. Bara mina två ören...

Sorry för OT - och hoppas du hittar rätt hoj!
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja, den känns mer allround än en SM. Har ju haft en SM innan och det jag minns mest var att den va kul att busa med men längre sträckor var inte lika kul(då var det även service var 250mil och det sög). Nu har jag barn så jag får va lycklig om man får köra en sväng på kvällen eller på helgen. Då kommer inte man kunna åka några längre turer...så på ett sätt skulle en Supermoto funka men jag är rädd att jag kan tröttna. Dessutom så kostar försäkringen 1500kr mindre för Mt-09 och servicen är även den billigare. Nackdelen är att jag kan få en SM helt räntefritt...blir ju ca 4kkr per år...och som småbarnspappa så kan man inte lägga hur mycket som helst.. Det som mest talar för SM är att den går långsammare och är inte så hetsig...

Att det ska vara så svårt....båda e så kul...
Ang försäkring. Kolla med Gjensidige. Jag försäkrade min 701sm -16 hos dem för straxt över 3500 spänn per år, hel.

Sitter i pappafällan så det blev bara korta turer och planerade dagar på bana med den. Iofs 10-talet dagar på bana per säsong tack vare en partner som förstår min passion.

Summa summarum så tror jag att en lämpligare hoj för den livssituation man sitter i är svårt att hitta. För min smak i alla fall.

En anledning till att det nu är en 765rs i garaget är att jag vill ha möjlighet till co-pilot. Även på den punkten är partnern underbar, hon är inte svartsjuk när jag är ute en sväng med en annan och hon är hemma med barnet. :)
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Skulls köpa en Supermoto idag men skulle bara provköra en sista gång. Och känslan fanns inte där, jag hade ju värsta smilet efter jag kört MT09 men nu på supermoto så fanns det inte, det kändes bara fel. Samma känsla som när jag sålde min 660smc. Den var helt fel...så jäkla konstigt.
Det får nog bli en MT09 då.
 

Simon76

Medlem
Gick med
6 Dec 2017
Ort
Hässleholm
Hoj
Street Triple RS
Du skulle ju kunna köra förbi nån affär som har en street triple och testa först bara. Jag var också inne på MT09 innan jag provade street..
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Finns bara nya och min budget håller inte
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top