Honda cbr 600 1997 startar inte

jagåkermc

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda cbr
Var ute igår igen och kollade samt tog bort insugsgummina och det var inga problem med dessa heller.
Plockade även isär förgasaren igen då grannen kom över efter många kvällars startförsök och undra om jag tappat det helt :huvet

Då han är väldigt mycket mer kunnig en jag så gick vi igenom allt som redan gåtts igenom och han kan efter några timmar igår heller inte förstå vad som är felet då allt ser ut att vara i sin ordning.

Vi tog oss en titt i motorn också och det såg fint ut.

Det som kvarstår just nu är det elektriska som jag tittat på 1 gång tidigare.
Så jag får titta på det och om det inte går så blir det nog som det ser ut nu skroten.:hej
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bränsleblandning, kompression, gnista.

Starthjälp mha laddat bilbatteri (bilen får inte vara startad)?
Startgas?
Nya tändstift?

I ovan beskrivna ordningsföljd.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
OBS! Jag har bara skumläst tråden. Jag hade liknande och provade allt och lite till och givetvis startgas, gnista och allt var i sin ordning i mitt tycke. Var "bara" att jag inte hade primat trots att tändstiften såg blöta ut. Så lätt att man grottar ner sig för mycket.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
NGK gillar inte bensin så har det blivit blöta är de bara att kasta.
En kamrat gav mig tipset om Champion när jag förbrukat alldeles för många.
Med Champion kunde jag använda stiften även när de surat ihop och när jag fått till bestyckningen sattes det i NGK.
Nu har bergis Champion bytt ägare och de behöver heller inte klara soppa längre men kan vara värt ett försök.
https://www.championautoparts.eu/support/technical-tips/ignition/spark-plug.html

Jag skulle byta stift. Får du den att gå 2 sekunder igen och sedan dö så är det nog bränslerelaterat. Har du NGK som blivit blöta så har de gjort sitt...

Lycka till...
 

jagåkermc

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda cbr
NGK gillar inte bensin så har det blivit blöta är de bara att kasta.
En kamrat gav mig tipset om Champion när jag förbrukat alldeles för många.
Med Champion kunde jag använda stiften även när de surat ihop och när jag fått till bestyckningen sattes det i NGK.
Nu har bergis Champion bytt ägare och de behöver heller inte klara soppa längre men kan vara värt ett försök.
https://www.championautoparts.eu/support/technical-tips/ignition/spark-plug.html

Jag skulle byta stift. Får du den att gå 2 sekunder igen och sedan dö så är det nog bränslerelaterat. Har du NGK som blivit blöta så har de gjort sitt...

Lycka till...

Dom nya tändstiften som inhandlades var dessvärre champion :)
Hade NGK innan, dom andra dustan eller var dom heter har jag dock aldrig testat.
 

jagåkermc

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda cbr
OBS! Jag har bara skumläst tråden. Jag hade liknande och provade allt och lite till och givetvis startgas, gnista och allt var i sin ordning i mitt tycke. Var "bara" att jag inte hade primat trots att tändstiften såg blöta ut. Så lätt att man grottar ner sig för mycket.


Lite så jag tänkte med, jag kanske redan hållit problemet i min hand och tyckt att här är allt bra.
Ska köpa nya grejer och göra ett nytt kompressions test ordentligt.
Då sist var med farsan väldigt gamla grejer, kan ju vara något strul där.
Får helt enkelt testa igen, kommer pröva allt utom att göra något med förgasaren då den snart är nött av all rengöring och polering :tungan
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
NGK gillar inte bensin så har det blivit blöta är de bara att kasta.
Har du NGK som blivit blöta så har de gjort sitt...

Enligt vad jag läst och av en del egen erfarenhet är NGK Made in Japan hyfsade till gamla förgasarhojar. Franska NGK har annan keramik i isolatorn som funkar till modernt skrot.
Sen finns det ganska gott om piratkopierade NGK som inte funkar till nått.
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
OBS! Jag har bara skumläst tråden. Jag hade liknande och provade allt och lite till och givetvis startgas, gnista och allt var i sin ordning i mitt tycke. Var "bara" att jag inte hade primat trots att tändstiften såg blöta ut. Så lätt att man grottar ner sig för mycket.


Lite så jag tänkte med, jag kanske redan hållit problemet i min hand och tyckt att här är allt bra.
Ska köpa nya grejer och göra ett nytt kompressions test ordentligt.
Då sist var med farsan väldigt gamla grejer, kan ju vara något strul där.
Får helt enkelt testa igen, kommer pröva allt utom att göra något med förgasaren då den snart är nött av all rengöring och polering :tungan

Skadar aldrig om du har vakumtank att prova prima till att börja med. Börja i rätt ände så att inga nya fel tillkommer så att säga. Jobbar själv inom IT-svängen med support och finns en anledning varför man måste börja med "Norsk reset" ofta :D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Enligt vad jag läst och av en del egen erfarenhet är NGK Made in Japan hyfsade till gamla förgasarhojar. Franska NGK har annan keramik i isolatorn som funkar till modernt skrot.
Sen finns det ganska gott om piratkopierade NGK som inte funkar till nått.

Egen erfarenhet är att NGK fungerar väldans bra till gamla Concentric!
Tillverkningsland har jag inte kollat.:rodnar Men en koll visar att det står Made in Japan på dem! :tummenupp

Skadar aldrig om du har vakumtank att prova prima till att börja med. Börja i rätt ände så att inga nya fel tillkommer så att säga. Jobbar själv inom IT-svängen med support och finns en anledning varför man måste börja med "Norsk reset" ofta :D

Helt rätt! Jag har aldrig ägt en sådan men däremot sprungit en vår med en mototrcykel med sådan tank. Fick upp kroppstemperaturen avsevärt innan jag provade Pri på bränslekranen... :rodnar

Lycka till! :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jösses vilken tid o jobb du lagt ned på skrotet.. personligen hade jag nog gett upp nu.o lånat grannens magnum 45 klappat det gammla öket på tanken samtidigt som jag satt magnumen snett uppifrån höger på ventilkåpan o tryckt av så vevaxeln går av o hon får sista vilan. Hon e ju över 30 år.


Men har du kollat att tändspolarna orkar ge gnista med komprision. Även spolar får torr sprickor o då blir det krypströmmar som kan vara helt omöjligt att veta utan att ha testat andra spolar..
 

jagåkermc

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda cbr
Jösses vilken tid o jobb du lagt ned på skrotet.. personligen hade jag nog gett upp nu.o lånat grannens magnum 45 klappat det gammla öket på tanken samtidigt som jag satt magnumen snett uppifrån höger på ventilkåpan o tryckt av så vevaxeln går av o hon får sista vilan. Hon e ju över 30 år.


Men har du kollat att tändspolarna orkar ge gnista med komprision. Även spolar får torr sprickor o då blir det krypströmmar som kan vara helt omöjligt att veta utan att ha testat andra spolar..

Ja citerar min far angående mitt kämpande med henne.
-Ja det finns idioter till allt :banana

Men glädjande nyheter kom hem idag gick ut i garaget sa några väl valda ord till hojen om hur dålig den är, och gav den en spark i mellangärdet..

Plockade bort tändstift och spolar och tittade efter brister och hittade såklart inget...
Testade alla tändstift och jag fick gnista.
I ren besatthet kör jag ner lite startgas innan jag sätter dit tändstift igen.

Ställer mig upp kör yttligare startgas vid luftfilter, spänner blicken i fanskapet och säger vänligt men bestämt att om du inte startar nu så begraver jag dig på baksidan.
Vrider om nyckeln och fanskapet går igång.
Fick ca minuten av liv sedan stendöd igen.
Försöker gång på gång men inget händer.
Världens smäll och ljuddämparen flyger av (inte fastsatt utan satt på löst)

Fick ont i öronen och funderar på om det är tändstiften fast dom är nya??
Eller kan det vara läckage under tändstiften?
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
NGK gillar inte bensin så har det blivit blöta är de bara att kasta.

Jag skulle byta stift. Får du den att gå 2 sekunder igen och sedan dö så är det nog bränslerelaterat. Har du NGK som blivit blöta så har de gjort sitt...
Men, går de inte att torka av då..? Eller har bensinen trängt in i stiften och förstört deras fuktkänsliga innandöme?
 

Acey

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Göteborg
Hoj
2012 Honda CB1000RA
Ja citerar min far angående mitt kämpande med henne.
-Ja det finns idioter till allt :banana

Men glädjande nyheter kom hem idag gick ut i garaget sa några väl valda ord till hojen om hur dålig den är, och gav den en spark i mellangärdet..

Plockade bort tändstift och spolar och tittade efter brister och hittade såklart inget...
Testade alla tändstift och jag fick gnista.
I ren besatthet kör jag ner lite startgas innan jag sätter dit tändstift igen.

Ställer mig upp kör yttligare startgas vid luftfilter, spänner blicken i fanskapet och säger vänligt men bestämt att om du inte startar nu så begraver jag dig på baksidan.
Vrider om nyckeln och fanskapet går igång.
Fick ca minuten av liv sedan stendöd igen.
Försöker gång på gång men inget händer.
Världens smäll och ljuddämparen flyger av (inte fastsatt utan satt på löst)

Fick ont i öronen och funderar på om det är tändstiften fast dom är nya??
Eller kan det vara läckage under tändstiften?

Jag tror din mc försöker säga något till dig, typ låt mig vara ifred nu..:gråta
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Samma som med min CBR 900 -95. Jag fick tipset att springa igång den, och det funkade. Startade hur fint som helst efter det.

Smällde i avgasröret så högt att hela grannskapet vaknade.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top