Honda cbr 600 1997 startar inte

jagåkermc

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda cbr
(Första inlägget försvann?)
Som rubriken lyder så fattar jag inte vad jag missar....

Jag har gjort följande;
Gjort rent förgasaren (2 gånger då jag håller på att tappa det)

Testat olika batterier samt nu köpt ett nytt

Bytt cdi-box samt testat från en "frisk hoj"

Bytt ut all soppa samt oljor

Bytt soppa pump (även testat så den nya fungerar

Bytt till nya tändstift, samt kollat så att alla spolar tänder

Det kommer soppa fram till tändstiften

Bytt alla säkringar

Kollat alla skarvar och dosor i elen

Nytt luft filter

Fått soppa i ögat och intagit fosterställning :3freak:3freak


Har säkert gjort något mer som jag glömt, har nog kommit upp i säkert 40-50 startförsök.
Finns det någon vänlig själ som kan komma på något?

länk på start försök innan nya batteriet blir urladdat
https://www.youtube.com/watch?v=07Qbg9pq1VU
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Gjorde du något innan den slutade fungera? Eller har den bara blivit grinig efter vinterförvaring?

Får den tillräckligt med soppa? Testa om den startar på startgas.

Har du bra (jämnt) komp på alla cylindrar?



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

jagåkermc

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda cbr
Körde som vanligt innan vinterförvaring, den var lite grinig när den var kall mot slutet men startade alltid på första försöket.

Har inte gjort något alls annat en att underhålls ladda gamla batteriet i "vinter".

Bra komp på cylindrar och soppa flödar fint genom filter vad jag kan se.
Har provat att tömma helt på soppa och då drar den åt sig soppa som den ska efter den blivit tömd.
Samt att soppan som går fram till tändstiften är ren och fin inget gegg.

Kan lägga till att den gick i knappt 2 sec i förra veckan men efter det helt dött.
Nu tycker jag inte ens att det är nära till start, men kan vara min besvikelse på hojjen..
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Gammal soppa?
Testa startgas INNAN du surar ner den nästa gång du ger det ett försök. På så sätt får vi reda på om det är tändning eller soppa som spökar.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Har du testat med startgas? Då får du svart på vitt om det är soppan som strular.

Såg stiften fina ut föresten?


Min tanke är att om du har komp och gnista så är det bara bränsleblandningen kvar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

jagåkermc

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda cbr
Yes ska tillägga att jag använt startgas vid flera tillfällen innan.
Och har testat innan jag surat ner den.
Soppan är helt utbytt mot ny 2 gånger först testat med 95 sedan 98.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Med risk för att vara övertydlig; tänder den på startgasen?

- Tänder den: Troligen något med soppan
- Tänder inte: Tändningen
 

jagåkermc

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda cbr
Har du testat med startgas? Då får du svart på vitt om det är soppan som strular.

Såg stiften fina ut föresten?


Min tanke är att om du har komp och gnista så är det bara bränsleblandningen kvar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Yesbox det har jag gjort.

Stiften innan jag bytte till nya såg helt okej ut och hade gnista, bytte till nya i ren desperation.
Men dom funkar som dom ska.

Har även testat att variera luftskruvarna i förgasaren i olika lägen.
Ett annat fenomen som var nytt för mig som jag bara hört om som uppstod nu var att när jag tog av luftfilter så slog det lågor ur förgasaren samtidigt som i avgassystemet. :brinnerup
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du ju ha fått problem med tändkablage (torrsprickor exvis) som ser till att det inte riktigt tänder som det ska. Man kan ha gnista utan att den räcker till för att tända.

Kan kamkedjan ha hoppat över ett kugg eller två så dina ventiler inte öppnar/stänger som de ska?
Den där modellen har ju en oljetrycksstyrd kamkedjespännare som gärna blir dålig.
Den kan även vara utbytt mot en manuell spännare som måste spännas lite då och då.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har du kollat så att tändkablarna sitter rätt?
Även om du är tvärsäker så kolla en gång till...... BTDT
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag har varit med om liknande fenomen vid ett par tillfällen. Den ena gången var det inget ventilspel, men det borde du se på komp provet. En annan gång var det en kontakt till stödbrytaren som glappade.

Om du har slut på idéer kan du ju plocka av ventilkåpan och mäta ventilspel och samtidigt kolla skick på kamkedja och spännare.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

jagåkermc

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda cbr
Du ju ha fått problem med tändkablage (torrsprickor exvis) som ser till att det inte riktigt tänder som det ska. Man kan ha gnista utan att den räcker till för att tända.

Kan kamkedjan ha hoppat över ett kugg eller två så dina ventiler inte öppnar/stänger som de ska?
Den där modellen har ju en oljetrycksstyrd kamkedjespännare som gärna blir dålig.
Den kan även vara utbytt mot en manuell spännare som måste spännas lite då och då.

Tändkablarna är hyffsat nya och fina då det byttes av förra ägaren.
Med det sagt så kan det likväl givetvis vara att dom inte räcker till.

Var du tvungen att nämna den:gråta
Har läst om det och känner att det ligger nog utanför min komfortzone att pilla med då jag aldrig gjort det innan.
Något du har erfarenhet av är det krångligt?
Skall kolla lite youtube och se om jag ska gå ut i garaget eller skapa blocket annons :huvet
 

jagåkermc

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda cbr
Jag har varit med om liknande fenomen vid ett par tillfällen. Den ena gången var det inget ventilspel, men det borde du se på komp provet. En annan gång var det en kontakt till stödbrytaren som glappade.

Om du har slut på idéer kan du ju plocka av ventilkåpan och mäta ventilspel och samtidigt kolla skick på kamkedja och spännare.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Blir nog att kolla den där kamkedjan ikväll... :huvet
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Din startmotorkoppling funkar fint i alla fall :tummenupp

Knepigt fel.

Så du körde underhållsladdning under vintern. Hojen startade inte. Sedan laddade du upp batteriet och försöke igen alternativt bytte batteri. Rätt så långt?

Nästa steg var att göra rent förgasarna. Eller gjorde du något mer innan det?
Hittade du något i botten på flottörhusen eller några igensatta munstycken? Hur mycket skruvade du bort, alla munstycken och luftskruvarna?
Hur står luftskruvarna nu mot när du skruvade bort dom?
Sitter det pluggar på varje insugningsgummi för synkklockorna? De sitter kvar nu?
Nålventilerna till flottörerna sitter rätt monterade? Även flottörerna? Rätt flottörnivå? Nivån ändras inte över vintern om inte du justerat när du monterade ihop.
Kan du tömma alla fyra flottörhus via dräneringsskruven? Slå på tändningen dvs soppapumpen och kolla att du får ut en rimlig mängd igen ur alla fyra.
Choken fungerar som den ska?

Startgas vore enkelt men det funkar inte trots att du har gnista på alla fyra. Märkligt.
Gnistan utesluter nödstoppet, kopplingshandtaget och sidostödet. Även säkerhetsbrytaren som bryter tändningen vid vurpa, tippning sensor(?).

Om det är förgasarrelaterat så borde den ändå startat med nyladdat batteri eller åtminstone efter första förgasarrengöringen och färsk soppa. Färsk soppa utesluter kondensvatten i förgasarna. Bensin håller lätt över vintern.
Sitter det en tps på ena förgasaren? Throttle position sensor? Hel och rätt monterad?
 

jagåkermc

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda cbr
Din startmotorkoppling funkar fint i alla fall :tummenupp

Knepigt fel.

Så du körde underhållsladdning under vintern. Hojen startade inte. Sedan laddade du upp batteriet och försöke igen alternativt bytte batteri. Rätt så långt?

Nästa steg var att göra rent förgasarna. Eller gjorde du något mer innan det?
Hittade du något i botten på flottörhusen eller några igensatta munstycken? Hur mycket skruvade du bort, alla munstycken och luftskruvarna?
Hur står luftskruvarna nu mot när du skruvade bort dom?
Sitter det pluggar på varje insugningsgummi för synkklockorna? De sitter kvar nu?
Nålventilerna till flottörerna sitter rätt monterade? Även flottörerna? Rätt flottörnivå? Nivån ändras inte över vintern om inte du justerat när du monterade ihop.
Kan du tömma alla fyra flottörhus via dräneringsskruven? Slå på tändningen dvs soppapumpen och kolla att du får ut en rimlig mängd igen ur alla fyra.
Choken fungerar som den ska?

Startgas vore enkelt men det funkar inte trots att du har gnista på alla fyra. Märkligt.
Gnistan utesluter nödstoppet, kopplingshandtaget och sidostödet. Även säkerhetsbrytaren som bryter tändningen vid vurpa, tippning sensor(?).

Om det är förgasarrelaterat så borde den ändå startat med nyladdat batteri eller åtminstone efter första förgasarrengöringen och färsk soppa. Färsk soppa utesluter kondensvatten i förgasarna. Bensin håller lätt över vintern.
Sitter det en tps på ena förgasaren? Throttle position sensor? Hel och rätt monterad?

Ja den vart utesluten från start :D:tummenupp

Första jag gjorde var att köra ur det laddade batteriet ( med startgas).
Ladda upp sedan försökte igen (med wd-40 som startgas då första burken tog slut.

Sedan vart det tändstifts historien med utbyte till nya.
Sedan tog jag isär förgasaren och den såg alldeles för ren ut hitta inget smuts eller gegg varken i skruvarna eller huset (se bild nedan det är innan rengöring)

Luftskruvarna står nu 1,5 som dom gjorde innan

Synkklockorna har jag tittat på och dom är orörda för tillfället.

Flotören mm har jag satt tillbaka som dom var innan båda gångerna

Ska kolla om jag får ut som det ska.

Choken fungerar som den ska.

Tipping sensor finns inte på denna model.

Tps har jag enbart kollat så den sitter som den ska samt kollat efter korrosion i koppling.
Får kolla den lite noggrannare.

Ska även ut och kolla kamkedjan ikväll.

Det jag blir mest fundersam över är att det verkar flöda på bra i hojjen men inte en tillstymmelse till start det verkar så långt ifrån på något sätt:va

förg.jpg
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Ingen aning om det här kan vara ett bra tips men min första hoj, en Yamaha FZR600 -91, startade inte efter en vinter. Kommer inte ihåg exakt men den hackade nog igång lite med startgas. Fick då ett tips om att kolla insugsgummina, och jodå, dom hade torrsprickor överallt. Ordnade nya och det löste problemet.

Korta varianten: kolla insugsgummina, finns det torrsprickor - byt!
 
Last edited:

jagåkermc

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda cbr
Ingen aning om det här kan vara ett bra tips men min första hoj, en Yamaha FZR600 -91 startade inte efter en vinter. Kommer inte ihåg exakt men den hackade nog igång lite med startas. Fick då ett tips om att kolla insugsgummina, och jodå, dom hade torrsprickor överallt. Ordnade nya och det löste problemet.

Korta varianten: kolla insugsgummina, finns det torrsprickor - byt!

Alla tips och trix mottages :tummenupp
Har sett dom då jag tagit loss förgasaren men absolut inte tittat noga, så det ska jag göra.

Har även nu kollat kamkedjan och kollat tps:en som allt är i sin ordning inget problem där.

Blir att plocka isär den ikväll igen och försöka bli klok på den :3freak
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alla tips och trix mottages :tummenupp
Har sett dom då jag tagit loss förgasaren men absolut inte tittat noga, så det ska jag göra.

Har även nu kollat kamkedjan och kollat tps:en som allt är i sin ordning inget problem där.

Blir att plocka isär den ikväll igen och försöka bli klok på den :3freak

Om den nu tänder är ett sätt att kolla insugsgummin att spruta startgas utanpå dem för att se om hojen reagerar på det. Nu har du väl problemet att den inte tänder så då är det ju lite svårt att testa så.
Annars är väl en fulfix att eltejpa dem för att täta eventuella läckage.
 

jagåkermc

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda cbr
Om den nu tänder är ett sätt att kolla insugsgummin att spruta startgas utanpå dem för att se om hojen reagerar på det. Nu har du väl problemet att den inte tänder så då är det ju lite svårt att testa så.
Annars är väl en fulfix att eltejpa dem för att täta eventuella läckage.

Sant sant

Dock är ju fulfix en lösning om det nu visar sig vara ett problem, blir ju betydligt lättare med felsökningen om jag hittar något som skulle kunna påverka varför den inte startar.
Svårt nu när man tittat på så mycket och inte hittat något.

Har förmodligen missat något såklart som man alltid gör, blir lite blind när man pular med samma sak hela tiden.

Tilläggas också att jag inte är en mekaniker utan en hemmapulare.
Och en envis sådan... :smasha
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Om den nu tänder är ett sätt att kolla insugsgummin att spruta startgas utanpå dem för att se om hojen reagerar på det. Nu har du väl problemet att den inte tänder så då är det ju lite svårt att testa så.
Annars är väl en fulfix att eltejpa dem för att täta eventuella läckage.

Ett lite mindre fult fix är att använda vulk-tape från Biltema. Det gjorde jag en gång och det vulkade ihop sig så ordentligt att jag fick skära bort en solid gummitarm sen. Lär ju bli 100% tätt om man är noga. Men fult.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top