Första motorcykel . (A)

dvig123

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2020
Ort
gävle
Hoj
-
Dags för MC kort till sommarn och har kikat på en hojj en släkting ska sälja. Det är en kawasaki vulcan-s -2018 som endast gått 80 mil.
Är 2 meter lång så den hojjen satt jag väldigt bra på.
Det jag funderar över är om det är värt att lägga ca 60k på första hojj? Vet inte hur det är om man tröttnar fort i början och vill byta ganska snabbt. Det är ju ingen sportmc direkt men känndes väldigt pigg och bra att börja med.

Och är det någon som har erfarenhet av vulcan hojjarna?
Finns det några andra hojjar som är sköna och köra i min längd? tips tack
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vill du veta något om Vulcanhojarna finns det ett bättre forum än SportHoj.
https://vulcanriders-sweden.org/

Men de jag träffat är trevliga och de gillar sina hojar! :tummenupp

Men som förstahoj är de inte idealiska. En lättkörd hoj med upprätt körställning gör det lättare att lära sig köra motorcykel, inte bara åka med. :fakta

Så gjorde inte jag. :rodnar
Nu lärde jag mig att bromsa, svänga och köra med tvåhjulssladd ändå men det kunde varit lättare...:D
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
10-15k är i min mening lagom att lägga på första hojen. Då behöver man inte gräma sig så mycket om man lägger omkull den och man förlorar generellt sett inga pengar på en hoj i den prisklassen när man vill byta till den modell man på riktigt vill ha.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Mitt råd brukar vara att inte köpa kartongny hoj som första mc. Det blir ofta byte snabbt på grund av att det är svårt att veta vilken typ av hojåkare man är innan man kört ett tag. Så satsa på en hoj där du kan få igen så mycket som möjligt efter en säsong. Det är ju väldigt mycket utgifter när man drar igång sitt hojåkande. Körkort, mc, hjälm är ju minimum - men så vill man ha ett ställ, stövlar, några fräsiga tillbehör.

Samtidigt tycker jag du ska undvika att köpa en alltför billig och gammal hoj som första - det kan bli en tråkig upplevelse på andra hållet. Med tokslut bakdämpare, omfattande servicebehov direkt och småpill hit och dit kan det beroende på läggning bli lite avsmak. :D

Vulcan från 2018 för 60k bör du kunna få igen pengarna för i princip till nästa år om du skulle vilja byta. Huruvida hojen är bra har jag ingen aning om, den enda glidarhoj jag kört är en HD Night rod (eller Nicht Rad som jag kallade den) :tungan och den var i mitt tycke snudd på okörbar förutom spikrakt fram (och då kan jag lika gärna köra bil), men Vulcan är en Kawa så den kommer alltid att fungera åtminstone. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top