Pendlingshoj för att snitta 160 km/h?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ska börja pendla 60 mil i veckan. Hade planerat för tåg men vill ha en kapabel mc också. Det är uteslutande motorväg.

Vad är billigt och bra? Ska som sagt gå bra i momsad och tullad hastighet.

Ktm 1290 är nog för dyr och kanske lite osmidig i kö.

Andra tips?

Är gubbe i småstad så försäkring är kanske inte ett så stort problem. Men billigt är bra.

Tack på förhand för tips.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag hade kikat på:
K1300S, ZZR1400, VFR1200

De är förutom bra pendlingshojar förvånandsvärt smidiga och roliga på söndagsturerna :tummenupp

Kardan är skönt i dåligt väder, så litet plus åt bumsen och viffern där, kawwan kompenserar med mer power istället ;)
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Insprutar Varadero om du vill han lite högre sittställning.

Funkar bra för semester och grusvägar oxå.

Insputarna har 6vxl och desutom snåla på sås med pgmfi
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Insprutar Varadero om du vill han lite högre sittställning.

Funkar bra för semester och grusvägar oxå.

Insputarna har 6vxl och desutom snåla på sås med pgmfi

Varaderon var väl känd för att dricka mer soppa än en gammel volvo 740? Gäller detta även insprutarna? Kan ju vara relevant när man pendlar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag pendlar med en Daytona över 60 mil i veckan men snittar inte 160, kör sällan ens det på landsväg... :rodnar

Inte den smidigaste i köer kanske men det går! :tummenupp

Att pendla med en FJR vore lika kul som att ta bilen och det undviker jag! :fakta

Leta efter något som är kul att köra! Kåpa är bra när det regnar men håller också kvar värmen när det är varmt. Då blir det väldigt varmt om du inte är rätt klädd på sommaren. Perforerat skinnställ är gott i värmen. Handtagsvärmare är gott när det går ner mot nollan och efter en regnskur. För det kommer att vara kallt och regnigt när du pendlar och inte väljer när du ska köra.

Men det viktigaste är leta efter något du gillar att tillbringa tid i sadeln på! :fakta
Annars blir det jobbigare när det inte är perfekt hojväder. :fakta

https://www.youtube.com/watch?v=f25aax2ES4s
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ska börja pendla 60 mil i veckan. Hade planerat för tåg men vill ha en kapabel mc också. Det är uteslutande motorväg.

Vad är billigt och bra? Ska som sagt gå bra i momsad och tullad hastighet.

Ktm 1290 är nog för dyr och kanske lite osmidig i kö.

Andra tips?

Är gubbe i småstad så försäkring är kanske inte ett så stort problem. Men billigt är bra.

Tack på förhand för tips.

FJR1300

Du vill att den skall hålla 2000 mil/år utan tjafs.

Utmärkt förslag! BMW Brick 1200 kunde varit ett alternativ - om dom inte vore så sköra.
BMW R 1150 / R 1200 finns i lite olika modeller som kan passa.

Men, jag vill ifrågasätta TS kravspecifikation.
Veckopendla 60 mil enkel väg, veckopendla 60 mil totalt - eller köra till jobbet varje dag, 6 mil på morgonen och 6 mil hem igen?

Det sista är vad jag har haft att köra till jobbet varje arbetsdag i typ 30 år, och att sikta på snitthastigheter om 160 km/h har inte varit aktuellt.
Du nämner både ”uteslutande motorväg” och ”osmidig i kö” viket får mig att fundera lite över hur genomtänkt din framtida pendling är.

Du vill klara av dina 30 mil under 2 timmar, eller den dagliga 6 milasträckan på typ 20 minuter?
Jag skulle kunna önska dig lycka till, men det hela är bara för dumt.

För att nå sådana snitthastigheter i vanlig trafik så krävs det i praktiken att du bottar hastighetsmätaren varje gång du får chansen, och har en rejält snabb hoj dessutom.

Varje dag.
Samma sträcka.
Vid samma tidpunkt på dygnet.

See...?

Om du vidhåller att du skall kunna hålla snittfarter runt omkring 160 på väg till och från jobbet så har jag ett kalasförslag:

En utrangerad enduranceracer!
Fram: rejält med extraljus så du kan blinka fram fri väg.
Bak: ingen nummerskylt
Mittemellan: stor tank, så du kan hänga av både snutjag, helikoptrar och drönare.

OBS! Försöka hänga av snuten kan dock inverka menligt på ankomsttiden till arbetet.
Det kan eventuellt även påverka det personliga hälsoläget negativt.


Men, om du som så många andra använder ”snitta” som ett slags likhetstecken för dagens momentant högsta hastighet så kan du bortse från det sista förslaget, samt även från eventuellt upplevd spydighet i min text.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Utmärkt förslag! BMW Brick 1200 kunde varit ett alternativ - om dom inte vore så sköra.
BMW R 1150 / R 1200 finns i lite olika modeller som kan passa.

Men, jag vill ifrågasätta TS kravspecifikation.
Veckopendla 60 mil enkel väg, veckopendla 60 mil totalt - eller köra till jobbet varje dag, 6 mil på morgonen och 6 mil hem igen?

Det sista är vad jag har haft att köra till jobbet varje arbetsdag i typ 30 år, och att sikta på snitthastigheter om 160 km/h har inte varit aktuellt.
Du nämner både ”uteslutande motorväg” och ”osmidig i kö” viket får mig att fundera lite över hur genomtänkt din framtida pendling är.

Du vill klara av dina 30 mil under 2 timmar, eller den dagliga 6 milasträckan på typ 20 minuter?
Jag skulle kunna önska dig lycka till, men det hela är bara för dumt.

För att nå sådana snitthastigheter i vanlig trafik så krävs det i praktiken att du bottar hastighetsmätaren varje gång du får chansen, och har en rejält snabb hoj dessutom.

Varje dag.
Samma sträcka.
Vid samma tidpunkt på dygnet.

See...?

Om du vidhåller att du skall kunna hålla snittfarter runt omkring 160 på väg till och från jobbet så har jag ett kalasförslag:

En utrangerad enduranceracer!
Fram: rejält med extraljus så du kan blinka fram fri väg.
Bak: ingen nummerskylt
Mittemellan: stor tank, så du kan hänga av både snutjag, helikoptrar och drönare.

OBS! Försöka hänga av snuten kan dock inverka menligt på ankomsttiden till arbetet.
Det kan eventuellt även påverka det personliga hälsoläget negativt.


Men, om du som så många andra använder ”snitta” som ett slags likhetstecken för dagens momentant högsta hastighet så kan du bortse från det sista förslaget, samt även från eventuellt upplevd spydighet i min text.

Marschfart på 160 kan man väl gissa att han menar.

Det är väl rimligtvis någon sporttourer med någorlunda bra vindskydd man vill ha då om man inte ska tröttna allt för snabbt.
 

jamterik

Medlem
Gick med
7 Dec 2011
Ort
Halmstad
Hoj
2002 BMW K1200RS
"BMW Brick 1200 kunde varit ett alternativ - om dom inte vore så sköra"

Förklara det för mig? Vad är skört?
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Honda CBR1100xx BlackBird? En riktig motorvägsracer :)
Eller Suzuki Hayabusa?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Varför inte en SH mellan 2004-10?

Om du inte har problem med sittställning så är ju dom hur smutta som helst att dunka av 6mil med och de är bättre än de flesta i köer.

Annars skulle VFR1200 vara ett självklart alternativ men den är lite dyr fortfarande.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ska förtydliga utan att använda citat.
Men jag ska köra från Nyköping till Stockholm city fram och tillbaka 3 dagar i veckan ungefär. Så visst, dörr till dörr blir det svårt med 160 i snitt. Men det är 6 mil i fri fart till Södertälje. Sen får jag se vad jag kan hålla från Södertälje.

Men t.ex. en 990 adv som jag kört lite autobahn med klarar inte mer än 160. Så blir det fritt på motorvägen kan man inte hålla 180. Så jag vill ha möjlighet att dreva för några mil i taget i 180.

Jag har pendlat lite den sträckan med en R1 i min ungdom. Men de är brutalt obekväma.

Så erfarenheten kommer delvis från autobahn, där jag och min 990 adv blev ifrånkörda när det flöt, för att ibland passera när det blev kö och jag kunde köra i vägrenen.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Och jag är snart 40 (alltid trafikenprocentare dock), så jag tror jag vill sitta upprätt i textilkläder.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Hur rädd är du om körkortet? Egentligen

Ska börja pendla 60 mil i veckan. Hade planerat för tåg men vill ha en kapabel mc också. Det är uteslutande motorväg.

Vad är billigt och bra? Ska som sagt gå bra i momsad och tullad hastighet.

Ktm 1290 är nog för dyr och kanske lite osmidig i kö.

Andra tips?

Är gubbe i småstad så försäkring är kanske inte ett så stort problem. Men billigt är bra.

Tack på förhand för tips.

BMW K1300s vilken dag som helst.

Nyköping till Södertälje går löjligt snabbt...och förvånansvärt smidigt när det blir trängre.
Det går beroende på trafiken att hålla 200+ med BMW:n eller ngt liknande och relativt bekvämt med riktigt bra väderskydd.
Som det stod i Bike-katalogen: Den snabbaste hojen från A till B, nej förresten A till Ö.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"BMW Brick 1200 kunde varit ett alternativ - om dom inte vore så sköra"

Förklara det för mig? Vad är skört?


Växellåda, koppling, slutväxel och i viss mån ABS-komponenter.
Byggsättet med lådan i linje med motorn är genialiskt, men besvärligt när det krånglar.
Det förhållandevis enkla jobbet att byta koppling på en hoj med tvärställd motor blir här en tungjobbad och veritabel styckning av hela hojen bakifrån, där travers eller minst kättingblock i taket blir ett verktyg för att hänga upp liket i när man närmar sig det som skall bytas.

Olja kan nå kopplingen från två håll.

1. Utgående axel på motorn har en axeltätning som gärna ger upp och sprider motorolja bakom svänghjulet.

2. Kopplingsaktiveringen går via en tryckstång som löper inuti växellådsaxeln. Här följer det med växellådsolja rakt in i kopplingscentrum.


BMS slutväxlar har i omgångar ställt till med mycket problem, speciellt under perioden de ansågs vara "permanentsmorda" och inte ens hade avtappningshål, och kardaner/knutkors är inga problem att köra av.

Jag talar av egen erfarenhet - både från slutkörd snuthoj och hyfsat frisk K1200 RS med bara 7000 mil på mätaren - jag har upplevt samtliga problem ovan, och mer ändå på mina K-hojar.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
En BMW RxxxxGS hade jag kunnat tänka mig av andra skäl. Men tycker det är dyra. Men visst, en sån eller KTM 1200 ADV hade jag kunnat köpa för att även ha till semester. Men är inte riktigt rätt tid i livet för MC-äventyr. Bättre att hålla på det några år och köpa en billig pendlingshoj så länge.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ska förtydliga utan att använda citat.
Men jag ska köra från Nyköping till Stockholm city fram och tillbaka 3 dagar i veckan ungefär. Så visst, dörr till dörr blir det svårt med 160 i snitt. Men det är 6 mil i fri fart till Södertälje. Sen får jag se vad jag kan hålla från Södertälje.

Men t.ex. en 990 adv som jag kört lite autobahn med klarar inte mer än 160. Så blir det fritt på motorvägen kan man inte hålla 180. Så jag vill ha möjlighet att dreva för några mil i taget i 180.

Jag har pendlat lite den sträckan med en R1 i min ungdom. Men de är brutalt obekväma.

Så erfarenheten kommer delvis från autobahn, där jag och min 990 adv blev ifrånkörda när det flöt, för att ibland passera när det blev kö och jag kunde köra i vägrenen.

Det finns civilare på motorvägen så det där med "fri fart" innebär att du, i sinom tid, kommer att bli tågpendlare! :7peta

Fördelen med motorvägen är annars att bilisterna inte använder de alternativa vägar som finns. Här finns Studsviksvägen, gamla riksettan och vägen över Runtuna förbi Gnesta. Skanssundetfärjan kan man ta om man inte har bråttom och vädret är gott. Kombinationerna är många så man aldrig tröttnar.
Bakdäcket kommer heller inte att få sidvagnsprofil vilket ökar körglädjen! :tummenupp


Och jag är snart 40 (alltid trafikenprocentare dock), så jag tror jag vill sitta upprätt i textilkläder.

Och marscha 160?

Jag vilar min väska... :(
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Växellåda, koppling, slutväxel och i viss mån ABS-komponenter.

Jag tror att "skör" är fel ordval i sammanhanget.

"Man behöver faktiskt byta oljor" är nog mer korrekt.

Många tror att K100/1100/1200 är outslitliga och inte behöver service, vilket är fel. Men byter man oljor även i slutväxeln och i kopplingskretsen samt byter bromsvätskan regelbundet brukar de - för att vara europeiska maskiner - klara många mil utan större tecken på slitage. Åldern däremot, nu börjar de bli gamla och läcka vatten in i instrument, gummit blir hårt osv. Och det finns många lik ute på marknaden, tex fd polishojar med "kompletterat" elsystem, tioåriga stillestånd i historiken osv.

Vidhåller ändå att FJR1300 är precis vad TS söker. Billig, snabb, bra kåpa, anständig komfort, rätt skoj om man vill köra undan och hög grundkvalitet. Dock är ju kardan mumma om man kör i alla väder alla dagar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top