När skrattade du åt din klantiga polare senast?

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Många roliga minnen har man av kompisar som ger sig på att skruva med motorcykeln.

Ett av dom roligaste var när en kompis skulle kolla oljan i framgaffeln, ställde hojen på centralstödet, skruvade av båda locken, satte sig på hojen, lutade sig framåt och kikade ner i gaffelbenen samtidigt som han knuffade av hojen från stödet :rofl
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Minns när en fumlig polare lyckades med konststycket att sätta eld på sin egen hjälm när han skulle koka kaffe på spritkök. Hjälmen klarade sig oskadd.:tummenupp

En annan polare skulle ta isär kopplingen på sin 125a. Tryckplattan var inte skruvad utan satt med en stor låsring som kärvade lite och krävde några slag med hammare och dorn.
Den hade förmodligen kärvat mindre om han hade avlastat fjädertrycket med en tving eller liknande. Det hade också hindrat kopplingens alla delar från att fullkomligt explodera över hela rummet när ringen släppte. Det var tur att han inte hade ansiktet i vägen.
Det var mycket lärorikt att som 16-åring försöka klura ut hur en våtkoppling fungerar utan att ha någon sprängskiss eller aning om hur många delar som eventuellt saknades.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Kompisen fyllde på olja i sin Honda 125, ända upp till kanten på
påfyllningshålet:D
Att vevaxel i 125:a är en effektiv oljepump är härmed bevistat:Bugar
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Detta var bara en trampcykel. Det Senaste var en vän som tyckte bromskivorna var rostiga, så han smörjer in dom i 5-56. Det klantigaste jag gjort det senaste. Gällde en scooter, som jag fixat, men bara dog när jag var ute o körde. Kunde inte fatta bad som var problemet. Efter många om o men, plockade jag av all kåpor o började felsöka. Visade sig att det inte fanns nån bränsle. Lampan var sönder. O förut när jag tagit bort bensin locket o skakat om så hörde jag att det plaskade. Det visade sig vara kylarvätskan som lät. Ligger nära tanken
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
när vi var 16-17 år skulle jag o kompisen fixa frambromsen på hans kreidler moped, skivbroms.
ut med bromsklodserna o la dom sidan om moppen, dags för fika hej o iväg.
när vi kommer tillbaka så har min lillebror typ 6 år velat hjälpa o har bankat itu bromsklodserna med en hammare :crash
kan säga kompisen var inte så glad för hjälpen:hihi dagen efter fick han åka iväg o köpa nya
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Ett fantastiskt minne var när en kollega bad en kioskägare att kolla oljan på hans bil. Sagt och gjort så gick kioskägaren ut och kollade oljestickan samtidigt som kollegan startade bilen!

:lol :lol

Han handlade inte mer där.
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Min vän, med nytt körkort och nyköpt splittny zx6r skulle ner på stan och fika upp sig en sån där perfekt sommardag. Han slängde på sig hjälm, handskar, jacka och stövlar, men skippade skinnställsbyxorna till förmån för jeans. Han svängde in på mc-parkeringen i stan och blippade lite skönt på gasen för att verkligen synas. Han gled snyggt och smidigt in på en mc-parkeringsficka och skulle sätta ner foten när jeansen hakade fast i fotpinnen och han tippade hjälplöst åt sidan. Kromslädegubbarna på plats fick hjälpa honom loss.

Har själv hakat fast jeans i fotpinnen när man ska stanna, men lyckats komma loss igen. Alla som har gjort samma minns nog de där sekunderna av skräck
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag kan bara bjuda på när en bekant skulle åka vatten skidor med oss andra, han var nervös så vi tippade i honom några öl för att lugna ned honom.

Vi drog med 220hp mariner så starten blir lixom kvick, talar om att luta dej bakåt ordentligt för båten drar hårt upp till 25knop tar typ 1,5sek.

Kompisen lutar sig bakåt o en annan vän skriker släpp inte hantaget vad du än gör, vroomm iväg. Var fan tog han vägen? Man ser repet skära genom ytan och en bubbel strimma 10-12meter lång.

Skidorna guppar kvar vid bryggan o en bit ut i sjön kommer kompisen upp som en kork, han släppte inte taget så han drogs ned på botten o såg ut som en lerhög med lite sjögräs här o var.

Detta finns på video till polarens besvikelse:D:D:D:D
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Jag är min egen klantiga polare. Hade pillat på min tt600 och skulle bara dra en sväng på gården för att testa om den gick ordentligt. Stoppet framför garaget gick sådär. Kicken hade letat sig innanför mina semipösiga garagebrallor så att sätta ner foten gick ju liksom inte så bra. :banana
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Min far ringde mig för ett antal år sedan och sa att bilen (Mercedes 500E) inte startade, han hade varit på sjukhuset en kortis och skulle hem. Vi snackade på telefon och farsan som är gammal bilmek och inte har tummen mitt i handen kollade allt självklart, soppa, batteri osv osv. Så jag körde dit för att hjälpa honom hem på något sätt.

Sätter mig i bilen och lägger automaten i P istället för D. Då går det mycket lättare att starta. :D:D:D
 

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Den glada moppeåldern i början av 80-talet, jag och polaren sitter o meckar med våra moppar. Polaren frågar om jag har nån M6 mutter han kan få.
Vad ska du med den till?
Till topplocket...
Men har du inte alla fyra där?
Nä, den sista trilla ner i tändstifthålet och jag orkar fan inte ta bort alltihop igen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag fick ett gott skratt häromdagen åt något som inte alls är motorcykelrelaterat,

En polare inom snöskoterkretsar hade besök av frugans föräldrar från södra Sverige och av någon outgrundlig anledning skulle det spelas Bingolotto på lördagskvällen. Polaren har aldrig spelat Bingolotto och har inte heller konventionell TV, så det blev till att streama sändningen på TV4 Play.

Allt frid och fröjd så långt och svärföräldrarna mycket nöjda.

Men när han själv vinner femhundra spänn redan i programmets början och när flickvännen kort därefter vinner en bil, då börjar han ana oråd. Mycket riktigt - han tittade på förra lördagens program...
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Skrattar mer åt mig själv här.
För många år sen hade jag en bil som mer mekades med än rullade. Hade hört en skrapande ljud från ena framhjulet och stannat till på Huddingevägen en sen kväll. Ner med rutan och lyssnade medan jag rullade sakta, t o m en taxiförare stannade till och lyssnade. Jodå, hjullagret tyckte vi båda, skrapande ljud som lät en hel del, helt klart hjullagret.

Nästa dag stod jag hos en verkstad och köpte två nya hjullager, byter jag på ena sidan bara så lär det andra gå snart så lika bra att byta båda två fram.

Av med hjulet hemma och det första som sker är att en sten faller ner från rummet mellan bromsskiva och sköld…
Så jag hade nu två helt nya hjullager som jag inte ens behövde.





(Skickade med dom senare när jag gladeligen sålde bilen)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
En annan incident: kompis hade gjort iordning sin hoj under vintern i sina föräldrars redskapsbod på villatomten.
Det var mycket putsande och fejande och så äntligen skulle den få komma ut i friska luften.
Dörren till boden var ganska smal så man kunde inte passera utan att tråckla med styret, dessutom var det ett par decimeters nivåskillnad från grusplanen, så en planka att köra upp den på behövdes.

Nåväl, han ställde sig framför hojen, rätade upp den och började backa ut den på plankan, det gick bra ända tills sidostödet som han glömt fälla upp, tog i tröskeln och han slängde hojen på backen :hihi
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Dels så fick jag mig ett gott skratt när en bekant som har en Royal Einfield står och sprutar startgas och kickar tills han är helt genom svettigt, han hade försökt få igång den i fem-sex timmar, plockat ner förknasare två ggr, pillat med brytare etc. men glömt att öppna soppakranen...

För några år sedan ringer en bekant som då hade färskt kort och en Virago 535 och ber mig komma med släp, hojen hade startat som den skulle men dog så fort han la i växel, och nu var batteriet dött av alla starter, problemet var att han hade stödet nere...

En klassiker som jag har sett några ggr är när oljan skall bytas och den nya dunken inte räckte på långa vägar! Det kan vara bra att skruva tillbaks oljepluggen INNAN man börjar fylla på ny olja:fakta
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Härom veckan gjorde jag ett nytt elsystem till en gammal BSA. När jag skulle starta den gick inte fanskapet. Efter en god stund kom jag på att den hade ju fått en icke original finess, ett tändningslås. När jag vred om nyckeln startade den på första kicken.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag fick ett gott skratt häromdagen åt något som inte alls är motorcykelrelaterat,

En polare inom snöskoterkretsar hade besök av frugans föräldrar från södra Sverige och av någon outgrundlig anledning skulle det spelas Bingolotto på lördagskvällen. Polaren har aldrig spelat Bingolotto och har inte heller konventionell TV, så det blev till att streama sändningen på TV4 Play.

Allt frid och fröjd så långt och svärföräldrarna mycket nöjda.

Men när han själv vinner femhundra spänn redan i programmets början och när flickvännen kort därefter vinner en bil, då börjar han ana oråd. Mycket riktigt - han tittade på förra lördagens program...

Nu fattar jag troligtvis inte riktigt hur det fungerar, men är det lättare att vinna på förra veckans program?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Dels så fick jag mig ett gott skratt när en bekant som har en Royal Einfield står och sprutar startgas och kickar tills han är helt genom svettigt, han hade försökt få igång den i fem-sex timmar, plockat ner förknasare två ggr, pillat med brytare etc. men glömt att öppna soppakranen...

För några år sedan ringer en bekant som då hade färskt kort och en Virago 535 och ber mig komma med släp, hojen hade startat som den skulle men dog så fort han la i växel, och nu var batteriet dött av alla starter, problemet var att han hade stödet nere...

En klassiker som jag har sett några ggr är när oljan skall bytas och den nya dunken inte räckte på långa vägar! Det kan vara bra att skruva tillbaks oljepluggen INNAN man börjar fylla på ny olja:fakta

En variant på den sistnämnda har jag gjort, skulle byta automatlådeolja på hobbybilen. Ställde vackert en hink under den upphissade bilen, visste att det var åtta liter i automaten och hinken var på tolv liter. Inget kan gå fel nu!
Men hinkjäveln tålde inte ATF. :D Den började segna ihop ungefär efter den var halvfull... :D:D:D Åtta liter ATF på golvet... :crash
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag böt olja på frugans Tiger 800 härom vintern, på med nya filtret, hällde på olja och startade hojen för att fylla filtret och kunna hälla i rätt mängd olja. Problemet var bara att det sprutade olja i hela garaget, som från en vattenspridare modell lantbruk :huvet Det visade sig att packningen på det gamla filtret hade fastnat på blocket, och dubbla packningar var inte bra alls, kort sagt så läckte det som fan :gnissla
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top