Hjälp med Suzuki RF 900r 96a

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
God kväll. Jag skulle behöva lite hjälp.
Jag har fått ett väldigt jobbigt oljud. När jag är ute och åker och ska gasa på så börjar det rassla.. hojen låter rätt högt för övrigt, men detta ljudet hör jag rätt så tydligt.. när hojen står på tomgång å jag sedan gasar lite så hör jag inget speciellt.. vad skulle det kunna vara? Det rasslar/slamrar även när jag växlar ner å den ska motorbromsa.
Är det kamkedjan som börjar bli dålig eller är det något annat? Hoppas ju inte att växellådan börjar ge sig ????????????
Och om det nu mot förmodan skulle vara kamkedjan(motorn har gått ca 5000mil) behöver jag riva toppen för att kunna byta då?

Behövs det bytas skenor efter 5000mil?
Annars tänker jag ny sträckare och kedja..
Kanske finns någon duktig mekaniker runtomkring alingsåsområdet som skulle kunna komma å lyssna på skiten...

Fan, ska ju åka på mc semester i juni. Det vågar man ju inte nu som det är..
Mvh Daniel
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
När du kör låter "apa" och inte på tomgång utan växel i? Ställ den på centralen och lägg i växel. Kanske då kan du härleda ljudet? Inte så enkelt som kedja/drev?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kolla ditt drivpaket. Kamkedjan låter ju även utan växel i eftersom den sitter i motorn som går hela tiden...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...om det inte bara är dina knän som skallrar av rädsla, kolla även hjullagren förrutom framdrev (plocka bort kopplingskåpan och verifiera visuellt att drevmuttern är åtdragen) och resten av drivlinan. Kedjeskyddet har du redan kollat.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Tack så jättemycket för alla svar :) jag ska kika på detta under dagen. Återkommer så fort jag vet mer.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Här hittar du verkstadsmanualen ifall du skulle behöva riva , ladda hem gratis i pdf format utan registrering https://www.manualslib.com/manual/1001262/Suzuki-Rf-900-R.html

Jag hade den till min hoj nu i vintras när jag bytte topp mm , grymt bra och enkelt om man bara läser lite innan.

När du bytte toppen.. gjorde du det på plats med motorn i ramen? Eller blev du tvungen att plocka ur motor? Gick det då att komma åt kamkedjan och skenor ?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
God kväll. Jag skulle behöva lite hjälp.
Jag har fått ett väldigt jobbigt oljud. När jag är ute och åker och ska gasa på så börjar det rassla.. hojen låter rätt högt för övrigt, men detta ljudet hör jag rätt så tydligt.. när hojen står på tomgång å jag sedan gasar lite så hör jag inget speciellt.. vad skulle det kunna vara? Det rasslar/slamrar även när jag växlar ner å den ska motorbromsa. l

Kolla ditt drivpaket. Kamkedjan låter ju även utan växel i eftersom den sitter i motorn som går hela tiden...

Skickat från min G8441 via Tapatalk


Precis! Din inledande beskrivning pekar på problem med drivpaketet mer än något annat.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Om nu det skulle Visa sig vara kedjan ex... går det att byta den me motorn kvar i ramen? Eller blir jag tvungen att plocka bort den? Tänker att det kan bli bökigt att lyfta toppen där den sitter..??
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Har nu varit hos en hojmekare som lyssnat och kikat på hojen.. han tyckte att den lät helt ok, inga missljud eller dylikt enligt han mening. Inte heller i fart.
Möjligtvis att kedjan var lite spänd i ett läge.
Glömde att fråga han lite om detta...

Jag vet att jag ska ha ett spel på mellan 25-35mm, har justerat kedjan så att den ligger på ca 30 nästan helt runtom.. men det är en liten bit på kedjan jag inte får ner till 30.. den ligger snarare på någon mm över 35.. frågan är då..
Är det okej så länge kedjan är inom tolerans? Eller måste/ska den vara 30 helt runtom?
Kanske är så att kedjan börjar bli lite lätt utsliten kanske?
Mvh
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Smörj. Ha minst 30 mm slack (avstånd mellan undre/övre läget) när du sitter på. Smörj. Kör tills den behöver spännas efter varje körning = nytt drivpaket. Hellre lös än spänd. Smörj.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Smörj. Ha minst 30 mm slack (avstånd mellan undre/övre läget) när du sitter på. Smörj. Kör tills den behöver spännas efter varje körning = nytt drivpaket. Hellre lös än spänd. Smörj.

Tack för snabbt svar Anders. :) just nu har jag ca 30mm slack när den står på stödet.. som det står i service manualen.. blir det inte för mycket slack då ifall den är 30mm slack när jag sitter på?
Mvh
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lite för mycket slack är inte skadligt. Du kommer att spänna kedjan när den skapar oväsen mot kedjeskydd eller sving du inte vill höra. Dvs, sluta noja! :näsblod
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top