Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38
  1. #21
    ¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 968
    Det är ju rätt märkligt att förra f-bolaget jag var helkund hos (ingen utnyttjad försäkring på de 10åren) dubblade premien på R1anoch när jag frågade varför avrådde mej att ha den försäkrad hos dem.

    De hade dock inga problem med att jag hade kvar sjuk och olycksfallsförsäkringen....
    De förlorade såklart mej som kund..

    Kan bara hålla med grävlingen, fakta o statistik går inte hand i hand hos vissa f-bolag...

  2. #22
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    4 538
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Det är ju rätt märkligt att förra f-bolaget jag var helkund hos (ingen utnyttjad försäkring på de 10åren) dubblade premien på R1anoch när jag frågade varför avrådde mej att ha den försäkrad hos dem.

    De hade dock inga problem med att jag hade kvar sjuk och olycksfallsförsäkringen....
    De förlorade såklart mej som kund..

    Kan bara hålla med grävlingen, fakta o statistik går inte hand i hand hos vissa f-bolag...
    Vilka försäkringsbolag använder statistik och fakta?
    Om jag blir nekad att försäkra en SportHoj men sedan försäkrar en annan icke SportHoj så skulle väl fakta betyda att det är samma klantarsle som kör?
    Risken borde inte skilja nämnvärt med samma förare men statistiken säger något annat.

    Kan det bero på att statistiken bara hanterar fordonet och inte föraren?
    Ganska troligt för om statistiken även skulle involvera föraren och andra försäkringsskador skulle det bli alltför komplicerat. Och det vill vi inte ha när det är så enkelt att med statistik visa att SportHojarna är det som är farligt!

    Jag brukade roa mig att besöka Bilsport utan MCs monter på MC-mässan. När vi diskuterat och kommit fram till att det var föraren och inte fordonet som var det farliga så fick de reg-numret på en SportHoj!

    Och nu lite reklam!

    9 av 10 klantarslen väljer SVEDEA!
    Är du medlem i SMC får du dessutom 10% rabatt
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  3. #23
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    3 268
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Fritt översatt står det ungefär DET ÄR UTE ATT BOMBA!
    Det är aldrig ute att bomba i Tyskland. Förvisso kan människor i Dresden få lite mörk blick om man pratar för mycket bombning och min engelske kollegas skämt om "my grandfather was here years ago, but he never landed" brukar inte gå hem. Men Der Bomber är evig legend i Tyskland.
    The Build Quality Police

  4. #24
    Medlem doolychecks avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Hägersten
    Hoj
    Kawasaki w800 2016
    Inlägg
    1 529
    Så det är slumpen som gör att sporthojar är överrepresenterade i statistiken?
    Eller ska man tolka det som att det är fler klantarslen som väljer den typen av hoj?

  5. #25
    ¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 968
    Citat Ursprungligen postat av doolycheck Visa inlägg
    Så det är slumpen som gör att sporthojar är överrepresenterade i statistiken?
    Eller ska man tolka det som att det är fler klantarslen som väljer den typen av hoj?
    Förstår vad du menar men tror du missade poängen.
    Det handlar om att f-bolagens trubbiga riskbedömning gör att de riskerar tappa trogna helkunder som egentligen inte utgör nämnvärt ökad risk för dem.

    På vilket sätt blir jag en bättre förarare när jag byter från R1an till busan?

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Inlägg
    1 706
    Ingen av er påverkar väl körstilen när ni byter mellan olika hojar? Det jag sitter på har klar inverkan på hur jag kör.

  7. #27
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    4 538
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Förstår vad du menar men tror du missade poängen.
    Det handlar om att f-bolagens trubbiga riskbedömning gör att de riskerar tappa trogna helkunder som egentligen inte utgör nämnvärt ökad risk för dem.

    På vilket sätt blir jag en bättre förarare när jag byter från R1an till busan?
    Helt rätt, det är föraren som är farlig oavsett fordon.

    Att SportHojar är farliga är lika statistiskt rätt som att Lycraklädda cyklister blir hänsynslösa när blodtillförseln till hjärnan stryps!

    Vi har alla sett det!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2020
    Ort
    Blekinge
    Hoj
    Honda CBR1000
    Inlägg
    46
    jag har kört sporthoj i 10år utan att utnyttja en försäkring trots det nekar dom flesta bolagen mig annat än trafikföräkring. vissa bolag vill inte ens trafikförsäka min hoj

    Men det stoppar mig inte från att fortsätta köra 1000cc Men kan tycka att det borde gå på personlig bedömning istället för statistik och fakta

  9. #29
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    4 538
    Citat Ursprungligen postat av ktmexc300 Visa inlägg
    jag har kört sporthoj i 10år utan att utnyttja en försäkring trots det nekar dom flesta bolagen mig annat än trafikföräkring. vissa bolag vill inte ens trafikförsäka min hoj

    Men det stoppar mig inte från att fortsätta köra 1000cc Men kan tycka att det borde gå på personlig bedömning istället för statistik och fakta
    Statistik och fakta visar att du inte är en krashkung!

    Men de, försäkringsbolagen, använder sig av annan statistik och "fakta" som ingen logik kan förstå...

    Det brittiska systemet har mer logik och där kan man veta vilken försäkringsklass min hoj har, oavsett om det är en SportHoj eller inte. En äldre SportHoj kan ha lägre försäkringsklass än en nyare nakenhoj.
    Sedan får man högre premie om man fått en NIP. Men om man inte bombar är risken liten att få en fortkörningsbot...
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 043
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Helt rätt, det är föraren som är farlig oavsett fordon.

    Att SportHojar är farliga är lika statistiskt rätt som att Lycraklädda cyklister blir hänsynslösa när blodtillförseln till hjärnan stryps!

    Vi har alla sett det!
    Det där med lyckra klädda cyklister har slut på hjärnans vett o vätska när dom får en sadel mellan benen är ju helt sant.

    En arbets kollega som cyklar på en kolfiber downhill cykel klagar alltid att jag kommer krocka köra av vägen osv.

    I veckan blev han sjukskriven i 4 veckor efter att ha fejsplantat sig själv i en betong trappa.

    Sa jäkla sönderslagen i ansiktet o en rejält stukad handled så det är farligare att köra trampcykel än en 1000cc sportigare hoj uppenbart.

    Jag får höjd premie om jag hittar på något. Får cyklister detta med min kolegas kolfiber cykel är dyrare än min hoj men kostar bara några 100 lappar om året

  11. #31
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Nacka
    Hoj
    Kawasaki Z1000SX -2019
    Inlägg
    342
    Nu spårade ju tråden ur lite och blev en försäkringstråd (så klart, det är snarare regel än undantag att det spårar ur) men om jag ska försöka mig på att återgå till ämnet så tycker jag faktiskt det är vettigt att förbjuda de aktiviteter som sjukvården ser kommer in till akuten och som inte kan anses vara nödvändiga att utföra.
    I de flesta länder har politikerna valt en förbudsväg som vi ännu inte sett i Sverige, men det kanske kommer om vi inte tänker oss för.

    Corona är ingen rolig sak och att ta upp värdefulla sängplatser på akuten ska vi, om det är möjligt, så klart undvika.
    Om läkarna vet att en viss gruppering ofta kommer in till akuten är det vettigt att begränsa möjligheten att göra sig illa.
    Men det är många aktiviteter som i så fall skulle riskera att förbjudas; båtar, cyklar, elscootrar, skateboards, inlines mm mm. Fast jag vet ju inte hur stor mängd av de som faktiskt kommer till sjukhusen, det var mest en känsla av att det händer en del saker när de aktiviteterna nyttjas. För att inte tala om SPRIT!

  12. #32
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    4 538
    Jag gör mitt som omdömesfull SportHojare!

    Nicht Rasen natürlich men också undvika vägar med Tragikvärkets dödsräcken.
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  13. #33
    Medlem Sukkahas avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Falkenberg
    Hoj
    1976 Honda Z50a
    Inlägg
    954
    Kan man inte bara sitta och svära när man kör hoj. Typ jävla skithoj osv. Då kan det väl inte klassas som nöjesåkning?
    Den som sa att glädje inte kan köpas för pengar var impotent och hade endast b-kort.

  14. #34
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 291
    Citat Ursprungligen postat av Anca Visa inlägg
    Nu spårade ju tråden ur lite och blev en försäkringstråd (så klart, det är snarare regel än undantag att det spårar ur) men om jag ska försöka mig på att återgå till ämnet så tycker jag faktiskt det är vettigt att förbjuda de aktiviteter som sjukvården ser kommer in till akuten och som inte kan anses vara nödvändiga att utföra.
    I de flesta länder har politikerna valt en förbudsväg som vi ännu inte sett i Sverige, men det kanske kommer om vi inte tänker oss för.

    Corona är ingen rolig sak och att ta upp värdefulla sängplatser på akuten ska vi, om det är möjligt, så klart undvika.
    Om läkarna vet att en viss gruppering ofta kommer in till akuten är det vettigt att begränsa möjligheten att göra sig illa.
    Men det är många aktiviteter som i så fall skulle riskera att förbjudas; båtar, cyklar, elscootrar, skateboards, inlines mm mm. Fast jag vet ju inte hur stor mängd av de som faktiskt kommer till sjukhusen, det var mest en känsla av att det händer en del saker när de aktiviteterna nyttjas. För att inte tala om SPRIT!

    I stort sett dagligen läggas det upp filmer på facebookgruppen där deltagarna gör sitt bästa för att söka upp akutmottagningen (om de överlever). Är det konstigt om myndigheterna med försäkringsbolagens statistik i ryggen helt enkelt vill förbjuda motorcykelkörning?
    Buy quality, cry once.

  15. #35
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 291
    Citat Ursprungligen postat av Sukkaha Visa inlägg
    Kan man inte bara sitta och svära när man kör hoj. Typ jävla skithoj osv. Då kan det väl inte klassas som nöjesåkning?

    Det där var JÄVLIGT smart!
    Buy quality, cry once.

  16. #36
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 043
    Citat Ursprungligen postat av Sukkaha Visa inlägg
    Kan man inte bara sitta och svära när man kör hoj. Typ jävla skithoj osv. Då kan det väl inte klassas som nöjesåkning?
    Nej då klassas körningen som teraputisk behandling av lätta psykotiska hastighets beroende besvär, detta går bra att söka ersättning för hos försäkringskassan för bensin däck och förlorad arbetsinkomst.

  17. #37
    ¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 968
    Citat Ursprungligen postat av Anca Visa inlägg
    Nu spårade ju tråden ur lite och blev en försäkringstråd (så klart, det är snarare regel än undantag att det spårar ur) men om jag ska försöka mig på att återgå till ämnet så tycker jag faktiskt det är vettigt att förbjuda de aktiviteter som sjukvården ser kommer in till akuten och som inte kan anses vara nödvändiga att utföra.
    I de flesta länder har politikerna valt en förbudsväg som vi ännu inte sett i Sverige, men det kanske kommer om vi inte tänker oss för.

    Corona är ingen rolig sak och att ta upp värdefulla sängplatser på akuten ska vi, om det är möjligt, så klart undvika.
    Om läkarna vet att en viss gruppering ofta kommer in till akuten är det vettigt att begränsa möjligheten att göra sig illa.
    Men det är många aktiviteter som i så fall skulle riskera att förbjudas; båtar, cyklar, elscootrar, skateboards, inlines mm mm. Fast jag vet ju inte hur stor mängd av de som faktiskt kommer till sjukhusen, det var mest en känsla av att det händer en del saker när de aktiviteterna nyttjas. För att inte tala om SPRIT!
    Nu ska mckörningsförbudet i Bayern inte misstolkas.

    Det är inte i första hand för att avlösa sjukvården utan för att det råder utegångsbegränsning..
    ------------
    (Googleöversättning)
    Detta är vad polisen säger ang Motorcykelkörning under utgångsbegränsningen - tillåtet eller förbjudet?

    Uppdaterad: 24-03-20 - 14:51

    Bayern - Våren vaknar och motorcyklister dras till gatorna. Men vad är tillåtet i tider med koronakris och utgångsrestriktioner?rosenheim24.de frågade polisen.

    Många av våra läsare är entusiastiska motorcyklister. Våren börjar i regionen och efter en lång vinter vill många cyklister äntligen slå vägen igen med sin cykel. Men är detta helt enkelt möjligt i tider med koronakris och utgångsrestriktioner?

    Motorcykel under utgångsbegränsningen?

    Utgångsbegränsningen har varit i kraft sedan 20 mars och många motorcykelentusiaster är oroade. Kan jag bara cykla nu? När allt kommer omkring rör jag mig i frisk luft och jag är på egen hand, det går också att gå och jogga; så argumentet från motorcykelvännerna.

    Polisen ger ett tydligt svar

    rosenheim24.de frågade polisen och svaret var klart: Motorcykling för rent nöje är inte tillåtet , sa taleskvinna Caroline Hohensinn från polisens högkvarter i Upper Bavaria South.Liksom med en bil måste det finnas ett giltigt skäl för resan, till exempel resan till jobbet.

    Till många cyklisters besvikelse anser polisen inte att motorcykel är "sport" eller "motion i frisk luft". Polisen kontrollerar utgångsbegränsningen.Påföljder kan åläggas för överträdelser.

    bcs
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	rps20200329_213612.jpg
Visningar:	13
Storlek:	467,5 KB
Id:	453173
    Senast redigerat av Ozzian den 2020-03-29 klockan 20:42.

  18. #38
    Medlem Harmon Rabbs avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Hoj
    Ducati 748R -02, Ducati Monster S4RS -07
    Inlägg
    9 703
    Var och en får göra sin egen bedömning av den här uppmaningen från Aftonbladets chat:

    ” Thomas Widercrantz, överläkare på ortopeden vid Nyköpings lasarett, vädjar nu till föräldrar att inte låta barnen hoppa studsmatta. Han varnar att ”banala frakturer” inte kan prioriteras när vården blir överbelastad på grund av coronautbrottet.
    – Det finns en stor risk att vi inte kan operera frakturer på det sätt vi brukar. Våra operationsresurser kommer att behövas till de allra allvarligaste fallen, säger Thomas Widercrantz till SN.
    Förutom studsmatta varnar han utövare av motocross och ridning.
    – Där blir det också många skador så var försiktiga.”

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ute och rastade RDn ikväll, så jävla roligt att ligga och dra mellan 7000-10.000rpm, man känner sig 25år yngre direkt checkster

Vill du annonsera ovan? Klicka här