Gassvetsning

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Hallå, egentligen inget hoj-relaterat men tänker att någon vet ändå.
Jag har gassvetsat endel senaste. Jag är utbildad svetsare men det var längesen jag höll på med det och jag svetsade inte jättemycket gas då.
Nu upplever jag att jag får mycket porer i svetsen. Jag minns inte att jag fick det förr. Har det med blandningen att göra? Mina regulatorer har sett bättre dagar men jag tycker lågan ser väldigt fin ut. Jag försöker svetsa med en relativt mjuk låga, dels för att jag kan ta lite längre tid på mig men också för att det inte väsas så jäkla mycket.
Materialet jag svetsar på är rent nog etc etc.
Har ni någon aning?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om lågan ser fin ut borde det inte va nåt problem med regulatorerna. Du har väl tillräcklig erfarenhet för att ha valt rätt storlek på munstycke. Har hänt mig att jag fått skitsvetsar när jag inte orkat byta till lagom stort. Kanske lite väl mycket acetylenöverskott, bara en aning skägg brukar funka bäst. Du nämnde inget om tillsatsmaterialet. Kan problemet ligga där? Annars är det väl tyvärr så att flytet kommer efter ett tag. Om man kört mycket TIG har man inte rätta flytet i att hela tiden ändra vinkel på lågan för att få rätt balans mellan arbetsstycket och tillsatsmaterialet.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Nja jag tycker det blir risigt även utan tillsatsamaterialet. Storleken på munstycket kanske skulle skulle kunna va grejen. Jagvttcker nästan det verkar bli bättre med lite mer acetylen i lågan. Jag får väl åka hem o se om jag har ett mindre munstycke:va
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R