Gassvetsning

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Hallå, egentligen inget hoj-relaterat men tänker att någon vet ändå.
Jag har gassvetsat endel senaste. Jag är utbildad svetsare men det var längesen jag höll på med det och jag svetsade inte jättemycket gas då.
Nu upplever jag att jag får mycket porer i svetsen. Jag minns inte att jag fick det förr. Har det med blandningen att göra? Mina regulatorer har sett bättre dagar men jag tycker lågan ser väldigt fin ut. Jag försöker svetsa med en relativt mjuk låga, dels för att jag kan ta lite längre tid på mig men också för att det inte väsas så jäkla mycket.
Materialet jag svetsar på är rent nog etc etc.
Har ni någon aning?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om lågan ser fin ut borde det inte va nåt problem med regulatorerna. Du har väl tillräcklig erfarenhet för att ha valt rätt storlek på munstycke. Har hänt mig att jag fått skitsvetsar när jag inte orkat byta till lagom stort. Kanske lite väl mycket acetylenöverskott, bara en aning skägg brukar funka bäst. Du nämnde inget om tillsatsmaterialet. Kan problemet ligga där? Annars är det väl tyvärr så att flytet kommer efter ett tag. Om man kört mycket TIG har man inte rätta flytet i att hela tiden ändra vinkel på lågan för att få rätt balans mellan arbetsstycket och tillsatsmaterialet.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Nja jag tycker det blir risigt även utan tillsatsamaterialet. Storleken på munstycket kanske skulle skulle kunna va grejen. Jagvttcker nästan det verkar bli bättre med lite mer acetylen i lågan. Jag får väl åka hem o se om jag har ett mindre munstycke:va
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det kan uppstå blåsor i svetsen om du har för litet munstycke och så att säga maxar vad du kan få ur munstycket i värme.. man har då en tendens att komma för nära metallen och då blåser det in gaser i smältan som blir blåsor. Börja med att öka ditt avstånd till smältan.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Det låter lite som att det skulle kunna vara det, för det känns liksom som att det är för mycket syre in i metallen om du fattar vad jag menar. Jag borde inte vara så jäkla dålig på att svetsa nämligen som jag har känt mig:hihi
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kör med en svagt kolande låga, precis så du inte har en helt klar låga. Man ser i smältan att den blir lite lite trögare lite åt sirap hållet om det är kolande låga.
 

Göran Ols

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2017
Ort
Vitaby
Hoj
2007 Yamaha fjr 1300 + cbr600rr 2008
Utgår från att det är vanligt järn, är det tex. gjutjärn får du problem. Har du rätt tillsatsmaterial? Du kan öka storleken på munstycket för det är viktigt att inget syre utifrån kommer innanför sk.svetsen. Träning ger färdighet,lycka till
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Okej jag har ett problem. Min oxygentub är tom o behöver fyllas. Tyvärr är det äldre 20l tuber från aga som dom inte fyller längre. Vet någon ifall man kan fylla sånna någon annanstans eller har jag blivit lurad av gubbjäveln som sålde dom till mig?:arsele:huvet
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är väll 10-11liters som e max att äga större än dessa hyr man för typ 4-5:- dygn plus gas. Dina är nog förbrukade om dom e så gammla.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Det stämmer mycket riktigt. Men frågar är om någon annan än Linde fyller tuber?:va
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag har svaret på frågan genom lite rundringning. Det går att fylla, men krånglet och det som kommer till fyllning gör att det blir dyrt och ovärt.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Ja absolut, jag kommer ändå behöva köpa nya från Linde. En 500-hundring för den tomma syretuben o en tusing för den halvfulla acetylentuben? Det är som nämnt 20 Liters.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Vad vill du ge då? Jag kommer förmodligen köpa en tig istället så är lite tvek på ifall jag vill pröjsa För nya tuber på
Linde
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad vill du ge då? Jag kommer förmodligen köpa en tig istället så är lite tvek på ifall jag vill pröjsa För nya tuber på
Linde

Kan väl inte klaga på priset, jag tänkte bara att du räknade 500 kr per tomflaska och ytterligare 500 kr för acetylengasen, och därmed tyckte jag det är bättre för oss båda att du eldar upp gasen själv och när du gjort det får du din tusing för de två tomflaskorna.
För du behöver ju ändå acetylen till din svets och jag ska använda dom till att fylla över helium så jag slipper betala så mycket flaskhyra åt AGA.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad vill du ge då? Jag kommer förmodligen köpa en tig istället så är lite tvek på ifall jag vill pröjsa För nya tuber på
Linde

Kan väl inte klaga på priset, jag tänkte bara att du räknade 500 kr per tomflaska och ytterligare 500 kr för acetylengasen, och därmed tyckte jag det är bättre för oss båda att du eldar upp gasen själv och när du gjort det får du din tusing för de två tomflaskorna.
För du behöver ju ändå acetylen till din svets och jag ska använda dom till att fylla över helium så jag slipper betala så mycket flaskhyra åt AGA.

Men visst, jag har gassvets så jag kan ta gasen också.

Jag skickar PM istället.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top