Högre sadel

ebernt

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2020
Ort
Nykvarn
Hoj
KTM 990 adventure
Hej,

har en KTM 990 Adventure -09. Är väldigt lång och skulle vilja köpa en sadel som är betydligt högre.

Är det någon som har något tips för detta eller vet någon som bygger om sadlar?

Tack på förhand.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ta bort sadeln, bänd bort alla klammer. Köp ljuddämparmatta på biltema som du klipper till och spraylimmar fast. Finsåga till önskad form med brödkniv. Köp dyr o fint knottrigt sadelöverdrag universal ( det är du värd nu ) som du spänner och drar i samtidigt som du med en lånad tryckluftsdriven häftpicka häftar ihop det igen. Roligt, givande och du kan helt välja utseende själv.

Annars har väl just KTM olika sadlar att skaffa
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ta bort sadeln, bänd bort alla klammer. Köp ljuddämparmatta på biltema som du klipper till och spraylimmar fast. Finsåga till önskad form med brödkniv. Köp dyr o fint knottrigt sadelöverdrag universal ( det är du värd nu ) som du spänner och drar i samtidigt som du med en lånad tryckluftsdriven häftpicka häftar ihop det igen. Roligt, givande och du kan helt välja utseende själv.

Annars har väl just KTM olika sadlar att skaffa

:tummenupp

Klä om sadel är förvånande terapeutiskt. Har klätt en del sadlar och kört med vanlig bonn-häftare fast den måste ha fjång i fjädern annars går de inte i.

Jag har även format skumplasten med stor jevla rasp (tillgång till dammsugare är rekommenderat).

Ett tips är att hitta mittlinjen på överdraget och sedan häfta fast det i center bakkant samt center framkant så pass spänt att man får dra ner det lite för att sedan kunna häfta en i mitten på varje sida. Sedan fortsätter man med en klamma mitt mellan de klammor som finns tills det är fullhäftat. då är det lättare att slippa skrynkel.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har två olika kraftiga häftpickor men de funkar inte på mina gamla åttiotalssadlar med hårdnad(?) plast haha

Klädde om en nyare ( jaja -08 iaf ) crossadel och då gick det.

Lånade en tryckluftsdriven som jag gjort 2 st sadlar med senaste veckorna, och som du säger, rätt mysigt att hålla på med och man blir SJUKT stolt när man fått ihop det.

Det där med att spänna framkant-bakkant har jag läst på flera ställen.

Jag kör med rätt tunn konstläder och med sån fluffig vit matta under så jämnar det ut bucklor i skumgummit rätt bra.

Jag slipar till formen med lamellskivor på vinkelkapen, men önskade jag hade något raspliknande ist
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top