Mäta hastighet med smartklocka

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Gokväll.

Har lite udda funderingar.

Behöver konfigurera en Speedohealer. Hade tänkt köra med en gammal hederlig GPS stripad på styrkronan, men man använder ju inte en dedikerad GPS-navigator mer, resultatet är ju att min gamla ärvda har fullkomligt hopplös batteritid, vi pratar max 100 sekunder och då hinner man inte sätta fast den, och ut på landsvägen och ta några stickprovshastigheter.

Orkar inte fixa el från hojen heller.

Så, behöver ny. Minns en tid då dessa var apbilliga, men det verkar stagnerat, och idag kostar en navigator en slant. Antagligen då mycket färre säljs, då maps finns i varje telefon, och navigator är sedvanlig utrustning i bilar yngre än 10år.
Tack vare detta känns det också som att jag inte kommer att använda denna mer än till detta, och då känns tusen kronor lite väl salt.

Har dock set att smartklockor med GPS finns från halva priset, men då verkar det vara väldans plastiga saker.
Nu verkar vissa, inte alla, ha en "fart" :)fart) funktion, dessutom skulle man ju slippa en hel del mickel med stripes om den är spännd runt armen. Kan även lyckas övertala mig själv om att något sådant kunde användas i framtiden, typ att styra Spotify i garaget när man rundar en mutter och Hendrix snabbt måste bytas till Pantera.
Sportar en del (inte nu, samhällspanik) , så de funktionerna som de huvudsakligen säljs för kunde jag prova, men kan knappast tro att jag är tillräckligt säker i min muppighet för att det skall vara något regelbundet.

Frågan är ju, denna funktionen är avsetdd för typ löpning och cykling, fungerar detta? Går den att använda i 100 blås, är den tillräckligt exakt?
Vilka modeller har vass "app" för ändamålen?

Tittar mest på Garmin Vivomove HR & Forerunner, mest pga design, och en principiell misstro till allting som säljs av huawei. Många andra som ser lite vettigare ut och inte är huawei blir sen onödigt dyra tycker jag.
Någon med erfarenhet av dessa, eller som har något annat att rekommendera?

:3freak
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Japp, inte jättesugen att dänga en dyr telefon i asfalten dock.

Och så måste man ju stimulera den inre prylbögen ibland också.

Du får väl låta bli att dänga hojen i backen den lilla stund du kalibrerar speedohealern, sen kan du ju köpa klockan ändå och åka omkring och vurpa bäst du vill.

Jag har en reservtelefon som kostar 200:- med GPS, jag har någon gammal telefon med sprucken skärm med GPS också, du borde nog kunna hitta en telefon du inte behöver vara rädd om också
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Du får väl låta bli att dänga hojen i backen den lilla stund du kalibrerar speedohealern, sen kan du ju köpa klockan ändå och åka omkring och vurpa bäst du vill.

Jag har en reservtelefon som kostar 200:- med GPS, jag har någon gammal telefon med sprucken skärm med GPS också, du borde nog kunna hitta en telefon du inte behöver vara rädd om också

Nej, vurpa tänkte jag låta bli, en hal mobil är inte jättelätt att montera synligt på hojen dock, så en studs i asfalten är inte helt oväntad. Även om ett rammount kanske också är något man kan tänka sig handla.
Har använt tejp på kawasakin, men vill inte skada lacken på suckan, den är för fräsch. Suzuki har också patetiskt klen lack så tom med sensitive-tejp så lär man ju sabba den totalt.

Men ja, förvisso finns det alternativa lösningar.
Men det svarar ju inte på frågan ställd, egentligen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
SJP skriver
Orkar inte fixa el från hojen heller.
Slut citat

Men har du pengar köp ett Powerpack,
Jag använde Powerpacks för att hålla liv in den Gamla Asus Garmin mobilen och två GPS HUD i det här testet.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?284574-Drevning-cbr600rr&p=6357780#post6357780
https://www.kjell.com/se/sok?q=powerpack
https://www.clasohlson.com/se/search?text=powerbank

Jo, äger powerbank(er), dock är min gamla ärvda garmin så pass antik att den inte använder usb-gränssnitt för att få ström. (ja, finns nog workarounds)
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Frågan är hur mycket du kommer se av hastigheten i klockan. Jag har en pulsklocka med gps som visar hastighet hyffsat stort, men jag skulle inte kika på armen i någon hastighet egentligen över 20.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Frågan är hur mycket du kommer se av hastigheten i klockan. Jag har en pulsklocka med gps som visar hastighet hyffsat stort, men jag skulle inte kika på armen i någon hastighet egentligen över 20.

Don't vet, tycker inte det är någon stor sak att kolla klockan på armbandsur på en transportsträcka direkt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Frågan är hur mycket du kommer se av hastigheten i klockan. Jag har en pulsklocka med gps som visar hastighet hyffsat stort, men jag skulle inte kika på armen i någon hastighet egentligen över 20.

Dags att börja förankra dig i hojen med fötter, ben, knän och lår och prova när förhållandena så tillåter att köra med en hand på styret.

Var ute och i lördags med två kompisar och han med störst polisonger tyckte
att i det tempo jag hängde med i på småvägarna
var lämpligt just för att öva förankring i, dvs köra med en hand på styret.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Sådana där hållare för mobilen man fäster på styret är ju billiga
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nu vill du ju inte ha andra lösningar utan du vill veta om det funkar med en smartwatch. Jag vet inte.

Men om du har en tankväska så kan du lägga in telefon och powerbank i kartfickan. Det finns gott om tid att läsa av hastigheten. Jag körde med min mobil så i våras. Tusen mil med Google Maps.
Fast då var det bara det där med den ömtåliga lacken.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu vill du ju inte ha andra lösningar utan du vill veta om det funkar med en smartwatch. Jag vet inte.

Men om du har en tankväska så kan du lägga in telefon och powerbank i kartfickan. Det finns gott om tid att läsa av hastigheten. Jag körde med min mobil så i våras. Tusen mil med Google Maps.
Fast då var det bara det där med den ömtåliga lacken.

Det var det jag sökte information om här, ja.

Tankväska skulle också fungera.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu vill du ju inte ha andra lösningar utan du vill veta om det funkar med en smartwatch. Jag vet inte.

Men om du har en tankväska så kan du lägga in telefon och powerbank i kartfickan. Det finns gott om tid att läsa av hastigheten. Jag körde med min mobil så i våras. Tusen mil med Google Maps.
Fast då var det bara det där med den ömtåliga lacken.
Någon billig tankväska med genomskinlig ficka för mobilen är sånt som skulle kunna dyka upp på Lidl för kaffepengar när de har mc-vecka.

Jag har appen GPS Test för när jag behöver en enkel hastighetsmätare, få reda på min position eller se när solen ska gå upp/ner.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag satte fast telefonen på styret med buntband när jag kalibrerade hastighetsmätaren. Lätt billigt och är man inte helt bakom kommer den aldrig lossna.

Klart du skall köpa en smartklocka. Var inte snål mot dig själv:)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag tycker ju att det finns långt bättre lösningar, men en billigare pulsklocka med GPS visar hastighet i realtid och hade fungerat. Där finns också funktionen för att visa hastighet enkelt med. Om du inte vill köpa nytt så titta på en Polar M400, de hittar du för 500:- på blocket.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det handlar inte om det, det är sedan länge konstaterat att det handlar om att han vill köpa en smartklocka och behöver ett skäl till det.

Kalibrera hastighetsmätare har gjorts utan smartklockor hur länge som helst, ett populärt sätt förut var tidtagarur och ett antal stolpar på landsvägen, stolparna står med bestämt avstånd, så räknar man ett antal stolpar och tar tid emellan dom.

Bilprovningen brukar än idag ha en uppmätt vägsträcka där dom provkör/tar tid/räknar ut hastigheten, fast jag gissar att den som provkör bilen istället slår igång GPS'en på sin mobiltelefon och tittar på den.

Det är liksom enklast, och alla äger den utrustningen idag.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top