Blinkers relä/motstånd till custombygge

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Hej

Håller på och bygger om en gammal BMW hoj(r75) och blir inte riktigt klok på vilket blinkersrelä eller motstånd jag ska ha. Ska byta både fram och bak nämligen ..
Har kollar på dessa två, skule dom fungera?

Ska jag använda 4st eller 2st av dessa motstånd?

https://www.mcbutiken.com/varumarken/kellermann/28-kellerman-blinkers-motstand

eller är det smidigare att bara byta relä? skulle detta kunna fungera då?

https://www.mcbutiken.com/mc-elektronik/mc-blinkers/kellerman

uppskattar all hjälp jag kan få :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En blinkerslampa är på 21 watt. Ohms lag säger P=U2/R. Med 7.5 ohm i resistorn blir det 19 watt. Det skall vara ett motstånd per "lampa" dvs 4 stycken.

Enklast blir det med det lastoberoende elektroniska reläet.

<edit>Jag själv använder ett varningsblinkersrelä (lastoberoende) i min Firebird som blinkersrelä då broms och blinkers är samma lampor i bak.</edit>
 
Last edited:

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Kör på det lastberoende reläet så funkar det vilka lampor du än väljer , lättare att dölja än 4 klumpiga motstånd och mindre skarvande av kablar.
Köpte mitt lastberoende relä ifrån kina för 4 år sedan för hela 26kr med frakt o allt , funkar finfint fortfarande.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Om du har 1 indikatorlampa för blinkers så kan det bli bekymmer med att alla fyra alltid blinkar när du slår på blinkers åt något håll..
I så fall får du lägga in 2 dioder och göra en liten enkel omkoppling av sladdarna till indikeringen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Några tidigare trådar i ämnet
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?281966-Felindikering-i-blinkersrelä-för-LED
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?243082-Koppla-ledljus
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?222254-Biltema-lastoberoende-relä/page2

Har man lika starka LED blinkers fram och bak skulle jag idag välja att byta den tjocka ståltråden (löd loss) i ett Biltema lastberoende 42140 till en tunnare ståltråd, tex en kardel från en vanlig cykelbromsvajer i lagom längd instoppad i krympslang.
Så får man rätt blinkershastighet och upptäcker om någon blinkers fallit bort.
Fixat och klart för Sprint RS, se foto. Originalståltråden i 42140 och den jag provat ut i krympslang.

Anmärkning: Innan jag gjorde fixet med den tunna stråltråden gjorde jag en annan lösning, bytte ut ett ytmonterat motstånd på 100kOhm till 220kOhm, vanligt axiellt motstånd och fick då den snabba varningsblinken för fel ström vid LED-blinkers att bli normal blinkhastighet. Jag kan inte montera ytmotstånd så de två sladdarna till 220kOhmaren finns kvar. Motståndet numera 100kOhm axiellt för behålla den normala varningsfunktionen vid fel: Snabblink vid för låg eller för hög ström (kortis).
 

Bifogat

  • 1-TryLEDFlasher.jpg
    1-TryLEDFlasher.jpg
    291.6 KB · Visningar: 19
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har köpt lastoberoende blinkersrelän från diodhuset, här finns lite olika modeller att välja på https://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-mc-moped/blinkers/tillbehor-for-blinkers

Har det för Japansk bil på Hondan för då jag köpte fanns det bara bilreläer och MC-reläet FLL050 till Trajan och Kawan. Snabba leveranser och dom har då funka för mig. Reläet för Japansk bil är dock väldigt känsligt att trigga det räcker att man sätter fingrarna mellan stiften eller att det är lite fukt i blinkersomkopplaren, det är dock enkelt att lösa med ett motstånd mellan stiften för plusmatningen och utgången till blinkers men jag har inte kommit mig för att få dit det ännu.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har köpt lastoberoende blinkersrelän från diodhuset, här finns lite olika modeller att välja på https://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-mc-moped/blinkers/tillbehor-for-blinkers

Har det för Japansk bil på Hondan för då jag köpte fanns det bara bilreläer och MC-reläet FLL050 till Trajan och Kawan. Snabba leveranser och dom har då funka för mig. Reläet för Japansk bil är dock väldigt känsligt att trigga det räcker att man sätter fingrarna mellan stiften eller att det är lite fukt i blinkersomkopplaren, det är dock enkelt att lösa med ett motstånd mellan stiften för plusmatningen och utgången till blinkers men jag har inte kommit mig för att få dit det ännu.

Man kan döva känsligheten på ett halvledarrelä med ett pullup eller pulldown motstånd.

Man sätter 10k motstånd till minus om ingången är + styrd.
Detta motstånd släcker ned lite krypström , man kan i visss lägen behöva sätta lägre värde om krypströmmarna är större.

Tvärtom är att man har ledlampa för oljetryck , då jordar den vid
kontakt - då drar man ned med pullupp på dioden
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Man kan döva känsligheten på ett halvledarrelä med ett pullup eller pulldown motstånd.

Man sätter 10k motstånd till minus om ingången är + styrd.
Detta motstånd släcker ned lite krypström , man kan i visss lägen behöva sätta lägre värde om krypströmmarna är större.

Tvärtom är att man har ledlampa för oljetryck , då jordar den vid
kontakt - då drar man ned med pullupp på dioden

Enda sättet att få mitt relä mindre känsligt är att dra ett motstånd från plusmatningen till utgången på reläet, sätts det till jord händer inget om man har det på ingången och på utgången triggar det reläet. Motstånd mellan in och utgång på reläet gör väl att det krävs mer ström för att trigga då krypströmen kan "smita förbi" reläet via motståndet och tar den lättard vägen genom motståndet istället för genom reläet, kommer dock inte ihåg vilket värde på motståndet jag hade men nånstans mellan 5,6 till 10K är nog troligt.

Kommer inte ihåg det teoretiska med detta men man lyfter väl spänningen på utgången eller nåt sånt?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nä man sänker ju ned den med pullupp eller pulldown , man släcker ned en krypström
med motståndet för att döda krypströmmen som triggar halvledarreläet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top