REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sundbyberg
    Hoj
    Tuono
    Inlägg
    343

    Blinkers relä/motstånd till custombygge

    Hej

    Håller på och bygger om en gammal BMW hoj(r75) och blir inte riktigt klok på vilket blinkersrelä eller motstånd jag ska ha. Ska byta både fram och bak nämligen ..
    Har kollar på dessa två, skule dom fungera?

    Ska jag använda 4st eller 2st av dessa motstånd?

    https://www.mcbutiken.com/varumarken...nkers-motstand

    eller är det smidigare att bara byta relä? skulle detta kunna fungera då?

    https://www.mcbutiken.com/mc-elektro...kers/kellerman

    uppskattar all hjälp jag kan få

  2. #2
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    11 302
    En blinkerslampa är på 21 watt. Ohms lag säger P=U2/R. Med 7.5 ohm i resistorn blir det 19 watt. Det skall vara ett motstånd per "lampa" dvs 4 stycken.

    Enklast blir det med det lastoberoende elektroniska reläet.

    <edit>Jag själv använder ett varningsblinkersrelä (lastoberoende) i min Firebird som blinkersrelä då broms och blinkers är samma lampor i bak.</edit>
    Senast redigerat av andersbrink den 2020-03-26 klockan 02:36.
    /anders -98gsf1371 -97gsf1157 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  3. #3
    Medlem baggen1970s avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Kawasaki ZRX1200s
    Inlägg
    350
    Kör på det lastberoende reläet så funkar det vilka lampor du än väljer , lättare att dölja än 4 klumpiga motstånd och mindre skarvande av kablar.
    Köpte mitt lastberoende relä ifrån kina för 4 år sedan för hela 26kr med frakt o allt , funkar finfint fortfarande.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    228
    Om du har 1 indikatorlampa för blinkers så kan det bli bekymmer med att alla fyra alltid blinkar när du slår på blinkers åt något håll..
    I så fall får du lägga in 2 dioder och göra en liten enkel omkoppling av sladdarna till indikeringen.

  5. #5
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    136
    Snabbtabell
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Blinkersfordummys (1).jpg
Visningar:	25
Storlek:	87,0 KB
Id:	453119
    -

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 732
    Några tidigare trådar i ämnet
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...4-f%C3%B6r-LED
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...Koppla-ledljus
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...el%C3%A4/page2

    Har man lika starka LED blinkers fram och bak skulle jag idag välja att byta den tjocka ståltråden (löd loss) i ett Biltema lastberoende 42140 till en tunnare ståltråd, tex en kardel från en vanlig cykelbromsvajer i lagom längd instoppad i krympslang.
    Så får man rätt blinkershastighet och upptäcker om någon blinkers fallit bort.
    Fixat och klart för Sprint RS, se foto. Originalståltråden i 42140 och den jag provat ut i krympslang.

    Anmärkning: Innan jag gjorde fixet med den tunna stråltråden gjorde jag en annan lösning, bytte ut ett ytmonterat motstånd på 100kOhm till 220kOhm, vanligt axiellt motstånd och fick då den snabba varningsblinken för fel ström vid LED-blinkers att bli normal blinkhastighet. Jag kan inte montera ytmotstånd så de två sladdarna till 220kOhmaren finns kvar. Motståndet numera 100kOhm axiellt för behålla den normala varningsfunktionen vid fel: Snabblink vid för låg eller för hög ström (kortis).
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	1-TryLEDFlasher.jpg
Visningar:	13
Storlek:	291,6 KB
Id:	453120  
    Senast redigerat av Comeback den 2020-03-27 klockan 08:02.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sundbyberg
    Hoj
    Tuono
    Inlägg
    343
    Tusen tack för hjälpen!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 007
    Jag har köpt lastoberoende blinkersrelän från diodhuset, här finns lite olika modeller att välja på https://www.diodhuset.se/diod-xenon-...r-for-blinkers

    Har det för Japansk bil på Hondan för då jag köpte fanns det bara bilreläer och MC-reläet FLL050 till Trajan och Kawan. Snabba leveranser och dom har då funka för mig. Reläet för Japansk bil är dock väldigt känsligt att trigga det räcker att man sätter fingrarna mellan stiften eller att det är lite fukt i blinkersomkopplaren, det är dock enkelt att lösa med ett motstånd mellan stiften för plusmatningen och utgången till blinkers men jag har inte kommit mig för att få dit det ännu.

  9. #9
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 846
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Jag har köpt lastoberoende blinkersrelän från diodhuset, här finns lite olika modeller att välja på https://www.diodhuset.se/diod-xenon-...r-for-blinkers

    Har det för Japansk bil på Hondan för då jag köpte fanns det bara bilreläer och MC-reläet FLL050 till Trajan och Kawan. Snabba leveranser och dom har då funka för mig. Reläet för Japansk bil är dock väldigt känsligt att trigga det räcker att man sätter fingrarna mellan stiften eller att det är lite fukt i blinkersomkopplaren, det är dock enkelt att lösa med ett motstånd mellan stiften för plusmatningen och utgången till blinkers men jag har inte kommit mig för att få dit det ännu.
    Man kan döva känsligheten på ett halvledarrelä med ett pullup eller pulldown motstånd.

    Man sätter 10k motstånd till minus om ingången är + styrd.
    Detta motstånd släcker ned lite krypström , man kan i visss lägen behöva sätta lägre värde om krypströmmarna är större.

    Tvärtom är att man har ledlampa för oljetryck , då jordar den vid
    kontakt - då drar man ned med pullupp på dioden
    Rattar hyllan

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 007
    Citat Ursprungligen postat av Klockringaren Visa inlägg
    Man kan döva känsligheten på ett halvledarrelä med ett pullup eller pulldown motstånd.

    Man sätter 10k motstånd till minus om ingången är + styrd.
    Detta motstånd släcker ned lite krypström , man kan i visss lägen behöva sätta lägre värde om krypströmmarna är större.

    Tvärtom är att man har ledlampa för oljetryck , då jordar den vid
    kontakt - då drar man ned med pullupp på dioden
    Enda sättet att få mitt relä mindre känsligt är att dra ett motstånd från plusmatningen till utgången på reläet, sätts det till jord händer inget om man har det på ingången och på utgången triggar det reläet. Motstånd mellan in och utgång på reläet gör väl att det krävs mer ström för att trigga då krypströmen kan "smita förbi" reläet via motståndet och tar den lättard vägen genom motståndet istället för genom reläet, kommer dock inte ihåg vilket värde på motståndet jag hade men nånstans mellan 5,6 till 10K är nog troligt.

    Kommer inte ihåg det teoretiska med detta men man lyfter väl spänningen på utgången eller nåt sånt?

  11. #11
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 846
    Nä man sänker ju ned den med pullupp eller pulldown , man släcker ned en krypström
    med motståndet för att döda krypströmmen som triggar halvledarreläet.
    Rattar hyllan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Nja dom var lite för fula Ska ha dom att hålla fast bakskärmen istället för pakethållaren så dom får gärna vara nya. Det verkar lösa sig via en annan forum [...]

bosse-l
Vill du annonsera ovan? Klicka här