Sjukvårdsmateriel Covid-19

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Idag kl 18 vaknade nog Sverige till ordentligt. Löpsedlarna säger att "Nu är stormen här".

Jag har följt Kina NOGA sedan det började rapporteras om fallen där och förstod tidigt att det kommer hit också. Redan när viruset fick fäste i Europa och svenskar några veckor senare började vända hem från sportlov i Italien/Österrike så var jag helt övertygad om att det skulle bli total kaos, även i trygga Folkhemmet. Och då är jag långtifrån någon expert eller någon som sitter på annan info än den jag kunnat tillgodogöra mig från konstiga sajter runt om i världen.

SÅ. Nu är vi här och sjukvården står med brallorna nere. Det finns uppenbarligen inte tillräckligt med tränad personal och de kommer heller inte att ha tillgång till utrustning med erforderlig säkerhetsklass. Hur fan kunde det hända?


Förklän? Varför kan de inte använda plastsäckar? Finns säkert en bra förklaring, någon som vet får gärna upplysa mig.

Bra visir? Cyklop, funkar inte det? Såna där visir för motorsåg? MC-hjälm? Ombyggda hjälm-visir?

Nitrilhandskar finns det tonvis av på Clas Ohlson, Jula och Biltema. Funkar inte det?

Jag har flera gånger besökt industrier inom nonwoven (de gör typ våtservetter, dambindor/skydd osv). Är det oändligt svårt att ställa om produktionen till masker även om mycket måste göras manuellt? Finns garanterat folk nu som är villiga att hjälpa till.
De där industrierna har ju en ENORM kapacitet. Smiskar ju ut hundratusentals saker per dygn.

Inte vet jag, men visst måste de väl kunna trolla fram bra skydd?
Vet att det finns många uppfinnarjockar här som säkert kan sitta inne med en hel del ideer.

Sitter själv hemma med flera (milda) symptom för covid, och jag är bekymrad. (Jag mår bra, låg feber nu bara). Jag klarar mig säkert, men om shit hits the fan måste det ju fan finnas personal där som vågar jobba utan att riskera livet? (dvs de har rätt skydd)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Att tillverka ett visir, en andningsmask eller ett par nitrilhandskar är nog inte några problem. Med tanke på att de skall användas i vården i Sverige, behöver de dock vara klassade och godkända för dylik verksamhet för att inte äventyra arbetsmiljön för vårdpersonalen. Byråkratin är nog farthindret i detta fallet.

Se vara på försvarets skyddsmask-90. Fantastisk skyddsmask. Vi är nog många värnpliktiga som suttit i ett tält med tårgas i en sådan mask. Dock är den ej CE-klassad och får inte användas i den civila världen.

Byråkrati när den är som mest fulländad...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jo, men när det handlar om ett nödläge är det väl bättre att man har något skydd överhuvudtaget?
Såg att de tillverkade visir av OH-plast till nåt sjukhus i Sverige. Lär ju inte vara klassat direkt.

Att tillverka ett visir, en andningsmask eller ett par nitrilhandskar är nog inte några problem. Med tanke på att de skall användas i vården i Sverige, behöver de dock vara klassade och godkända för dylik verksamhet för att inte äventyra arbetsmiljön för vårdpersonalen. Byråkratin är nog farthindret i detta fallet.

Se vara på försvarets skyddsmask-90. Fantastisk skyddsmask. Vi är nog många värnpliktiga som suttit i ett tält med tårgas i en sådan mask. Dock är den ej CE-klassad och får inte användas i den civila världen.

Byråkrati när den är som mest fulländad...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det tog en stund men nu är det ok med icke-ce skydd. Småpåvarna på Arbetsmiljöverket har accepterat läget.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jo, men när det handlar om ett nödläge är det väl bättre att man har något skydd överhuvudtaget?
Såg att de tillverkade visir av OH-plast till nåt sjukhus i Sverige. Lär ju inte vara klassat direkt.

Det är väl regionen själv som gör visiren, då är det ok för egen personal internt. Men icke ok att som privat företag sälja något som inte är godkänt.
 
Last edited:

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Masker är ju närmast löjligt att man inte har idag, jag kan idag lägga order mot Kina på minimum 1 miljon masker. Komplett med klassning, varför klarar man inte av att göra detta, det är ju knappast raketforskning att flyga in det heller. Nu kan jag inte marknaden på masker, men prislappen för munskydden ligger runt 0,5 USD och maskerna 1,5 USD /st.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Precis, finns ju gott om flygplan som står stilla också. Man skulle kunna ha grejjer här på 1-2 dygn.....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu har dom ju löst problemet med dom icke CE märkta visiren, men där det inte krävs att man ska ha visir, men personalen gärna vill skydda sig ändå borde man ju kunna använda dom.

Jag såg något klipp på TV där en vårdpersonal höll upp ett OH papper framför ansiktet med ena handen och jobbade med den andra, där skulle ju en 3D printad hållare för OH arket vara minst lika bra, och frigöra en hand till att arbeta med...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har dom ju löst problemet med dom icke CE märkta visiren, men där det inte krävs att man ska ha visir, men personalen gärna vill skydda sig ändå borde man ju kunna använda dom.

Jag såg något klipp på TV där en vårdpersonal höll upp ett OH papper framför ansiktet med ena handen och jobbade med den andra, där skulle ju en 3D printad hållare för OH arket vara minst lika bra, och frigöra en hand till att arbeta med...

Det var ju något av sjukhusen i stockholm där de kombinerade OH-papper med ett diadem och på så vis fick ett dugligt visir som höll sig självt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det var ju något av sjukhusen i stockholm där de kombinerade OH-papper med ett diadem och på så vis fick ett dugligt visir som höll sig självt.

Det är ju precis det det 3D printade visiret är, ett "diadem" med tappar som passar in i ett hålslaget OH papper.

Dock var det några som började skriva ut USA modellen, dom har annan standard på hålslagen där så klart...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hörde på radion i morse att företaget Onemed som skulle leverera till Regionen / kommunen i Norrköping höjt priset rejält och hotade att sälja till andra som ville betala. De hänvisade till att staten ändå sköt till pengar.
Jävla idioter.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7438181
Utbud och efterfrågan.
Marknadsekonomi, första kursen, första timmen.

Man ska vara jävligt naiv för att vilja ha ett kapitalistiskt samhälle och sedan bli arg när priserna stiger då efterfrågan ökar.

En liknelse: Om ett paraply kostar 5 kr en solig dag och 500 kr en regnig dag så är det fanimej MITT EGET ansvar att inte ha köpt ett paraply en solig dag, för att ha när det regnar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Utbud och efterfrågan.
Marknadsekonomi, första kursen, första timmen.

Man ska vara jävligt naiv för att vilja ha ett kapitalistiskt samhälle och sedan bli arg när priserna stiger då efterfrågan ökar.

En liknelse: Om ett paraply kostar 5 kr en solig dag och 500 kr en regnig dag så är det fanimej MITT EGET ansvar att inte ha köpt ett paraply en solig dag, för att ha när det regnar.
Men du har ju valfrihet... att antigen välja betala 500 eller att bli blöt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Utbud och efterfrågan.
Marknadsekonomi, första kursen, första timmen.

Man ska vara jävligt naiv för att vilja ha ett kapitalistiskt samhälle och sedan bli arg när priserna stiger då efterfrågan ökar.

En liknelse: Om ett paraply kostar 5 kr en solig dag och 500 kr en regnig dag så är det fanimej MITT EGET ansvar att inte ha köpt ett paraply en solig dag, för att ha när det regnar.
Det du missade i mitt inlägg var nog att företaget hänvisade till att staten ändå betalade ut bidrag, det var alltså ett osmakligt sätt att dra nytta av våra skattemedel.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Utbud och efterfrågan.
Marknadsekonomi, första kursen, första timmen.

Man ska vara jävligt naiv för att vilja ha ett kapitalistiskt samhälle och sedan bli arg när priserna stiger då efterfrågan ökar.

En liknelse: Om ett paraply kostar 5 kr en solig dag och 500 kr en regnig dag så är det fanimej MITT EGET ansvar att inte ha köpt ett paraply en solig dag, för att ha när det regnar.

Men du har ju valfrihet... att antigen välja betala 500 eller att bli blöt.

En "liten" skillnad på dagens verklighet och den teoretiska liknelsen:

All sjukvårdspersonal har dock inte samma enkla valfrihet, för antingen har de skyddsutrustning, eller så har de en stor risk att smittas och rent av dö...

Bara senaste två veckor har 24 av Italiens sjukvårdspersonal dött av viruset (sedan 12 mars till idag)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tester borde väl räknas in i kategorin materiel..?
Således denna tråd.

Uttrycket kina-tester kanske blir ett begrepp framöver.

"beställde det spanska hälsovårdsdepartementet minst 50.000, kanske fler, snabbtester för misstänkta coronasmittade från en fabrik i Shenzhen i Kina. När utrustningen började anlända i tidigare i veckan vållade den mer skada än nytta: Testet gav positivt utslag på endast 30 procent av de smittade, fast tillverkaren lovat 80-procentig precision."
https://www.dn.se/nyheter/varlden/over-1000-doda-pa-aldreboenden-i-madrid/
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
T
... från en fabrik i Shenzhen i Kina. När utrustningen började anlända i tidigare i veckan vållade den mer skada än nytta: Testet gav positivt utslag på endast 30 procent av de smittade, fast tillverkaren lovat 80-procentig precision."[/I]

Best China quality som vanligt...

Från Kina ska man bara köpa T-shirts med felstavade tryck....
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att tillverka ett visir, en andningsmask eller ett par nitrilhandskar är nog inte några problem. Med tanke på att de skall användas i vården i Sverige, behöver de dock vara klassade och godkända för dylik verksamhet för att inte äventyra arbetsmiljön för vårdpersonalen. Byråkratin är nog farthindret i detta fallet.

Se vara på försvarets skyddsmask-90. Fantastisk skyddsmask. Vi är nog många värnpliktiga som suttit i ett tält med tårgas i en sådan mask. Dock är den ej CE-klassad och får inte användas i den civila världen.

Byråkrati när den är som mest fulländad...
Skyddsmasken är väl numera godkänd/undantagen från krav om godkännande?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Utbud och efterfrågan.
Marknadsekonomi, första kursen, första timmen.

Man ska vara jävligt naiv för att vilja ha ett kapitalistiskt samhälle och sedan bli arg när priserna stiger då efterfrågan ökar.

En liknelse: Om ett paraply kostar 5 kr en solig dag och 500 kr en regnig dag så är det fanimej MITT EGET ansvar att inte ha köpt ett paraply en solig dag, för att ha när det regnar.
Om du hade kunnat sitta stilla fram till timme#2 hade du lärt dig att utbud och efterfrågan samt marknadsprissättning generellt inte gäller i en imperfekt marknad.



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top