Frågor om "bästa" A1 motorcykel!

Bakhjularen3000

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Aprilia sx50
Jag hade en aprilia rs 125 och kompisen hade en CBR 125. Min var väl "tuffare" men hans cbr var ju ljusår pålitligare och bara en bättre motorcykel. Jag tror på ditt val av wr 125, 4takt är inte så fartfyllt om du jämför med en 2taktare men drar ingen soppa och är pålitliga till tusen.

Pledians här på forumet körde som fan med sin CBR 125a och personligen är hans resor mina favoriter och visar hur lite effekt och storlek på hoj egentligen betyder.

http://www.vladde.nl/norrland/start.html

Tack för info, 4 takt är helt klart det "smartare valet" när det kommer till allting förutom själva körningen. Det är därför jag är så sugen på en 2takt och har bröjat kolla på de alternativ som finns (igen).

Jag har nu kollat runt och hittat husqvarna sms125, en version av sm125 bara lite mera anpassad till vanlig körning med en lite svagare motor 25-30hk. Undrar om detta skulle kunna vara något att ha. Men nu när jag kollade runt lite hittare jag ingen, bara vanliga sm verisionen.

Beror detta på att de är så eftertraktade eller är de bara ovanliga i Sverige ?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kollade lite på Blocket och hittade någon som skulle vara inställd till 11kw.



Jag kollade mycket på 4takt innan jag nu kom in på 2taktare. Jag är inte rädd för att lära mig mecka lite med hojen själv, men det jag har hört är att ktm exc 125 som exempel kostar väldigt mycket att ha i drift. Lösningen skulle vara isf att det skulle finnas något alternativ. Letade lite efter en husqvarna sms 125 men hittade ingen.

Att en EXC125 skulle kosta "väldigt mycket" att hålla i drift är väl överdrift.
Klart att den kräver mer service än en tråkig fyrtaktare med gräsklipparmotor, men vi pratar inte tusenlappar i månaden...
Husqvarna SMS125 är en ultimat kompromiss, något klenare motor än KTM vilket i sin tur ger längre intervall på service.
Jag köpte min helt nyservad med ny kolv och cylle, körde 5-600 mil innan jag sålde den och bytte bara olja i växellådan.
Sjukt rolig hoj men växer knappast på träd här..
Min gamla -07 var ute på blocket förra året, gick då för 25 papp.
Hade jag sett en på blocket igen så hade jag köpt den direkt, fan vad rolig den var.
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
125a har du i max 2 år innan du fått blodad tand och vill på större kubik och mer effekt. Då hade jag gått på något som är hållbart, lättsålt när det är dags och som du inte gråter floder över om du lägger den/ vurpar.

Tänker inte vara någon moralpolis till dig vad du ska eller inte ska göra men ett tips är att du tänker på hela kollektivet innan du tar ditt beslut för det som individen gör, påverkar oss alla. På gott och ont.

Hade själv en Nsr125 som jag körde med strypning i, den gjorde 130 och höll ihop utan problem. Den står fortfarande hemma. NSR är tvåtaktare med bra kvalité om du hittar en i bra bruksskick som inte är söndertrimmad.

Lycka till med kortet. :tummenupp
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
När en själv var 16 var ju drömhojen en cagiva mito, och har nu 20år senare fortfarande inte sett någon coolare A1 hoj, eller hoj som går fortare om någon råkar peta bort strypningen heller för den delen
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top