Frågor om "bästa" A1 motorcykel!

Bakhjularen3000

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Aprilia sx50
Tjenare,

jag förstår att denna sortens tråd har öppnats x antal gånger innan men har lite egna frågor om ämnet.

Jag hade nu tänkt skaffa mig A1 inom snar framtid, och då uppstår problemet vilken hoj ska man skaffa (hade tänkt mig en motard). Har gått mellan både 4takt och 2takt men det känns som att det bättre valet skulle vara en 2takt ( med tanke på körglädje).

Men då kommer vi till de problem som uppstår med 2takt:

-Hur ser service intervallerna ut?
-Är det mycket meck?
-Kostar det med kolvar osv? (tänker specielt på ktm exc)
-Är det verkligen ett bättre val över en 4takt.

Vilken hoj skulle ni välja om ni ville få så mycket körglädje som möjligt utan att behöva kosta för mycket?

Tack på förhand, Bakhjularen3000.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Eldrift ger överlägset mest effekt om du ska köra lagligt. Kolla Zeros utbud av hojar anpassade för A1.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eftersom samtliga A1 cyklar har samma effekt 11kW så blir det väl roligast med så lite service som möjligt och då misstänker jag en Honda eller Yamaha 4t kommer ge mycket körning och lite strul.
Den här som väger 8 kg våtvikt (dvs fulltankad och körklar) :D
Måste ju var något alldeles extra :D Eller är det Tryckfel :huvet
https://www.blocket.se/annons/varmland/honda_cb_125_r/75713993
när vädret blir bättre / säsongen börjar kommer fler annonser på 125or. Också begagnade 125or.
 
Last edited:

Bakhjularen3000

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Aprilia sx50
Det är ju inte 11kW heller... :fakta

Kollade lite på Blocket och hittade någon som skulle vara inställd till 11kw.

Eftersom samtliga A1 cyklar har samma effekt 11kW så blir det väl roligast med så lite service som möjligt och då misstänker jag en Honda eller Yamaha 4t kommer ge mycket körning och lite strul.
Den här som väger 8 kg våtvikt (dvs fulltankad och körklar) :D
Måste ju var något alldeles extra :D Eller är det Tryckfel :huvet
https://www.blocket.se/annons/varmland/honda_cb_125_r/75713993
när vädret blir bättre / säsongen börjar kommer fler annonser på 125or. Också begagnade 125or.

Jag kollade mycket på 4takt innan jag nu kom in på 2taktare. Jag är inte rädd för att lära mig mecka lite med hojen själv, men det jag har hört är att ktm exc 125 som exempel kostar väldigt mycket att ha i drift. Lösningen skulle vara isf att det skulle finnas något alternativ. Letade lite efter en husqvarna sms 125 men hittade ingen.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Kollade lite på Blocket och hittade någon som skulle vara inställd till 11kw.

Hojar med elmotor klassas inte efter toppeffekt utan max kontinuerlig effekt. Zero kan därför med hjälp av lite smart programmering komma undan med att regga hojar som 11kW trots att de levererar en maxeffekt på upp till 44kW.

Och med en elmotor på 44kW rör en hoj på sig sjukt bra.
 

Bakhjularen3000

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Aprilia sx50
Hojar med elmotor klassas inte efter toppeffekt utan max kontinuerlig effekt. Zero kan därför med hjälp av lite smart programmering komma undan med att regga hojar som 11kW trots att de levererar en maxeffekt på upp till 44kW.

Och med en elmotor på 44kW rör en hoj på sig sjukt bra.

Det förklarar den sjuka accelerationen, men sedan med priset på 150k så blir det en hoj för de som bor på Lidingö och inget för mig.

https://www.blocket.se/vi/82399908.htm
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det förklarar den sjuka accelerationen, men sedan med priset på 150k så blir det en hoj för de som bor på Lidingö och inget för mig.

https://www.blocket.se/vi/82399908.htm

Precis. Som för de flesta.
Och den begränsade räckvidden innan rast för laddning tycker jag också är en stor nackdel med el.
Och kommer så tycka till första Ironbutt på en smidig elhoj med normalt bensin MC-pris under 250kg.
Laddad och körklar.
Eller Isle of Man Seniorklassen vinns på en elhoj. I konkurrens med dagens bensin Seniorhojar.

Jag föreslår en begagnad 4t 125a som du kör dom 2 år det tar tills dags för en A2 hoj.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Suzukis GSX-R 125 verkar vara både prisvärd och trevlig. Som vanligt, när det gäller Suzukis hojar...
 

Bakhjularen3000

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Aprilia sx50
Tänker mig just nu en yamaha wr125x med tanke på att det är mindre underhåll med en 4takt och för att det är en hoj som man kan använda till det mesta.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Mest körglädje för ett hyfsat pris är en Ktm exc 125 me trimkrök.... Går som ett skållat troll...
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag hade tipsat en blivande lätt mc förare att gå för en allsidig hoj för både grus och asfalt och som även går att åka lite längre på. Mest för att man egentligen inte riktigt vet vad man tycker är skoj då man saknar erfarenhet.

Det utan att veta något om personen i förväg. Värre var det med tips på hoj då det var ett tag sen man var 16 :D
 

Bakhjularen3000

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2020
Ort
Strängnäs
Hoj
Aprilia sx50
Efter alla svar nu ser yamaha wr125 ut som det bästa valet. Både 4 takt och en hoj som man kan utsätta för det mesta. Men skriv gärna annars om ni tycker det finns något som skulle vara intressant! :tummenupp
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Efter alla svar nu ser yamaha wr125 ut som det bästa valet. Både 4 takt och en hoj som man kan utsätta för det mesta. Men skriv gärna annars om ni tycker det finns något som skulle vara intressant! :tummenupp

Jag hade en aprilia rs 125 och kompisen hade en CBR 125. Min var väl "tuffare" men hans cbr var ju ljusår pålitligare och bara en bättre motorcykel. Jag tror på ditt val av wr 125, 4takt är inte så fartfyllt om du jämför med en 2taktare men drar ingen soppa och är pålitliga till tusen.

Pledians här på forumet körde som fan med sin CBR 125a och personligen är hans resor mina favoriter och visar hur lite effekt och storlek på hoj egentligen betyder.

http://www.vladde.nl/norrland/start.html
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top