Försäkra hoj under tiden jag tar körkortet?

freakyfrick

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2020
Ort
STHLM
Hoj
Yamaha MT-09
Hej på er!

Jag sitter och funderar på hur jag skall gå tillväga med att försäkra min hoj nu under perioden då jag ska ta kortet.

Om jag förstått det rätt så ser försäkringsbolagen om jag har behörighet eller ej för MC - och således blir min premie skyhög nu när jag kollar runt.

Jag har en MT 09 2019 och tittat på bl.a. Svedea som erbjuder mig 16tkr halv/hel - medan en jämnårig vän till mig har samma hoj men en premie på 7tkr hel/hel.

Har ni några tips på hur jag ska gå tillväga för att det ska bli ekonomiskt hållbart under tiden jag inte har MC-körkort?
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Bra beslut att du vill ta kort:)

Den "riktiga" vägen.
- Bit i det sura äpplet och inse att det kostar med kortet. Tar det ett halvår för dig så får du alltså betala 4,500 kronor mer i försäkring än din vän.
Den "oriktiga" vägen.
- Låt nån som har kort stå på försäkringen.
Den tredje vägen du ej frågat om.
- Skaffa en enklare hoj som du bara trafikförsäkring som du har medan du övar.
Den fjärde vägen.
- Ha en avställningsbar försäkring som du bara ställer på då du kör. Du kanske spar pengar beroende på hur ofta du kör.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag köpte och försäkrade min hoj på Trygg-Hansa innan jag hade kort. Det var samma pris. Dock var det 2003. Kanske kolla med flera bolag, du är ju knappast den enda som gör såhär.

Är du säker på att premien inte blir exakt lika skyhög som om du hade kort?
 

freakyfrick

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2020
Ort
STHLM
Hoj
Yamaha MT-09
Jag köpte och försäkrade min hoj på Trygg-Hansa innan jag hade kort. Det var samma pris. Dock var det 2003. Kanske kolla med flera bolag, du är ju knappast den enda som gör såhär.

Är du säker på att premien inte blir exakt lika skyhög som om du hade kort?

Det är lite av ett antagande från min sida pga följande parametrar:
- Vi är i samma ålder.
- Vi bor i samma område.
- Det är samma modell på hoj det handlar om.
(Den enda parametern som skiljer sig är att han faktiskt har MC kortet)

För samma hoj hos Ica Försäkringar var det 41tkr för enbart trafikförsäkring... Får kolla med Trygg Hansa/IF m.fl och utvärdera...
 

freakyfrick

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2020
Ort
STHLM
Hoj
Yamaha MT-09
Bra beslut att du vill ta kort:)

Den "riktiga" vägen.
- Bit i det sura äpplet och inse att det kostar med kortet. Tar det ett halvår för dig så får du alltså betala 4,500 kronor mer i försäkring än din vän.
Den "oriktiga" vägen.
- Låt nån som har kort stå på försäkringen.
Den tredje vägen du ej frågat om.
- Skaffa en enklare hoj som du bara trafikförsäkring som du har medan du övar.
Den fjärde vägen.
- Ha en avställningsbar försäkring som du bara ställer på då du kör. Du kanske spar pengar beroende på hur ofta du kör.

Tack för input!!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat : Jag har en MT 09 2019 slut citat
Jag hoppas du har den avställd för annars kommer TFF höra av sig !
https://www.tff.se/
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är lite av ett antagande från min sida pga följande parametrar:
- Vi är i samma ålder.
- Vi bor i samma område.
- Det är samma modell på hoj det handlar om.
(Den enda parametern som skiljer sig är att han faktiskt har MC kortet)

För samma hoj hos Ica Försäkringar var det 41tkr för enbart trafikförsäkring... Får kolla med Trygg Hansa/IF m.fl och utvärdera...

Min fru, som haft mc kort sen hon var 16, bodde på samma adress. Tänkte ställa den på henne först, men det blev DYRARE!?

Så märkligt....
 

JeppeJC

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Kalmar
Hoj
Ingen förtillfället
@freakyfrick
Jag ska själv ta körkort till sommaren och är ute efter min första hoj.
Har sneglat lite smått på Kawazaki z900 eller Yamaha MT09 men försäkringen är alldelles för hög, som du också skriver i din tråd.
Är du säker på att försäkringsbolagen sänker premien när man fått sitt körkort?
Vilket bolag har din polare som har MT09? :)
MVH :banana
 

Boofer

Medlem
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Om din kompis köpte hojjen ny från handlare så har han nog en märkesförsäkring, de brukar vara betydligt billigare.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Registrera hojen på din handledare, rent juridiskt är det hen som kör.
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Jag hade en z750 -09 som jag reggade på mig själv innan körkort år 2015. Gav 6.6k i halvförsäkring hos bilsport mc med smc rabatt.

Bytte till en värre hojj hoj året efter men fortsatte med bilsport mc, 13k hel.

Året därpå blev märkesförsäkringen hos svedea billigare och där stannade jag till förra året då jag skrotade hojjen.

Det lönar sig att kolla runt, nyttja smc rabatt 10% samt även nyttja handlarrabatt men för egen del så blir det svedea framöver.

En mt09 i ditt fall borde inte vara så värst dyr att försäkra. Gör rätt och regga på dig som förare.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
 

freakyfrick

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2020
Ort
STHLM
Hoj
Yamaha MT-09
@freakyfrick
Jag ska själv ta körkort till sommaren och är ute efter min första hoj.
Har sneglat lite smått på Kawazaki z900 eller Yamaha MT09 men försäkringen är alldelles för hög, som du också skriver i din tråd.
Är du säker på att försäkringsbolagen sänker premien när man fått sitt körkort?
Vilket bolag har din polare som har MT09? :)
MVH :banana

Ja håller med... han har IF som försäkringsbolag!
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ja håller med... han har IF som försäkringsbolag!

Du kan såklart inte jämföra premie på två olika försäkringsbolag och dra några som helst slutsatser av det. Ska jämförelsen vara korrekt måste du fråga hos samma bolag, annars kan det skilja hur mycket som helst oavsett om du har körkort eller ej.

Kolla alltså vad du får för premie på samma bolag som din kompis, men det kan även vara så att det skiljer om ni bor i olika delar av samma stad. Jag fick en premie höjd med 1000:-/år när jag flyttade 100 m runt hörnet, bara för att jag råkade hamna i ett annat postnummer.
 

freakyfrick

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2020
Ort
STHLM
Hoj
Yamaha MT-09
Du kan såklart inte jämföra premie på två olika försäkringsbolag och dra några som helst slutsatser av det. Ska jämförelsen vara korrekt måste du fråga hos samma bolag, annars kan det skilja hur mycket som helst oavsett om du har körkort eller ej.

Kolla alltså vad du får för premie på samma bolag som din kompis, men det kan även vara så att det skiljer om ni bor i olika delar av samma stad. Jag fick en premie höjd med 1000:-/år när jag flyttade 100 m runt hörnet, bara för att jag råkade hamna i ett annat postnummer.

Jag har fått prisuppgift från samma bolag som min vän. Priset spegler ungefär samma som det jag fick på Svedea - det märkliga i detta tycker jag är att vi bor i samma postnummer till och med. Jag vill hoppas och tro att det blir skillnad när jag väl har tagit lappen, men det återstår att se.

Annars är det bara att infinna sig i att det är en kostsam hobby :)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Din kompis jobbar inte på If...?
De har rätt rejäla rabatter för anställda.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har fått prisuppgift från samma bolag som min vän. Priset spegler ungefär samma som det jag fick på Svedea - det märkliga i detta tycker jag är att vi bor i samma postnummer till och med. Jag vill hoppas och tro att det blir skillnad när jag väl har tagit lappen, men det återstår att se.

Annars är det bara att infinna sig i att det är en kostsam hobby :)

Det är en kostsam hobby bo i Storstad.
Så det är bara att hoppas det lönar sig för dig.

(Jag vet, vågar inte bjuda hit vänner från andra delar av landet pga risken att de får bilarna skadade på parkeringen under natten. Räknat efter hur många nätter jag haft hyrbil eller firmabil parkerad hemma och hur många skador det blivit. Och jag är inte den ende, satt lapp på soprumsdörren med frågan om fler drabbats efter han som skrivit lappen fått vindrutan krossad under natten.
Utan när jag haft fest har jag valt att hyra en scoutstuga på landet.)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har fått prisuppgift från samma bolag som min vän. Priset spegler ungefär samma som det jag fick på Svedea - det märkliga i detta tycker jag är att vi bor i samma postnummer till och med. Jag vill hoppas och tro att det blir skillnad när jag väl har tagit lappen, men det återstår att se.

Annars är det bara att infinna sig i att det är en kostsam hobby :)

Ring försäkringsbolaget och fråga annars.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ska man försäkra hoj kollar man vartenda bolag som finns inför varje ny försäkringsperiod/år. Jag slutade tro på logiken hos försäkringsbolagen för många år sedan. Bästa dealen gjorde jag med bilsport & mc / Salus ansvar när jag köpte min Superduke 990. Flyttade alla försäkringar dit och trots att hojen tillkom med 2500kr/år blev totalsumman ändå billigare än jag hade innan utan hojen (bilen stod för största förtjänsten i bytet).
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Pungar ut ca 6k (Suzuki märkes hos Svedea) om året för GSX-S750Z 2018 nu som innan jag fick kortet, ingen skillnad alls. Bor rätt centralt i linköping.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top