Dags för återgång till fri parkering i Sthm??

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
kanske dags att kontakta herr Helldén i Stadshuset? Varje mc-åkare som undviker kollektivresa och tar hojen in bidrar ju till glesare med folk på buss och T-bana, och därmed mindre smittrisk. Och då borde ju mc-användandet stimuleras genom avskaffande av dom dj-a avgifterna.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Rätt tänkt! Men är det NÅGOT Helldén är känd för så är det inte att han är mottaglig för rationella argument. Lagt kort ligger. Dogmatism före förnuft. Och historien har lärt oss: Har man väl infört en avgift så släpper man den aldrig sedan...
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Jag tar och skickar en länk till denna tråd, till SMCs Stockholmsdistrikt. När jag var inne på deras sida så såg jag att dom 13 mars haft ett möte med Stadshusets Trafikkontor - alltså tjänstemmannivån.
förra året tillkomdock 300 meter bussfil i Hökarängen som vi nu fått ynnesten att köra i. Kanske tillkom det några meter på andra håll också (?)smc sthm.JPG
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hellden och alla andra MP'are har ju alltid utmärkt sig med att symbolhandling är viktigare än handling som har effekt. I så fall är ju det här förslaget helt fel. Symboliken i att trängas på pendeltåget går förlorad och dessutom minskar ju smittspridningen.

NÄÄJJ säger Hellden med MER-mannens röst.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Bra förslag så klart!

Men nu tror jag knappast att parkeringsavgiften avskräcker någon från att ta hojen i rådande situation.
 

morrow

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norrort
Hoj
KTM 990SMT
Ta bort vägtullar vore ju en idé, om man nu vill minska på trycket på kommunala färdmedel. Borde ju bara vara att trycka på en knapp. Ser man att det blir kö igen så trycket man på knappen igen. Men det står säkert i någon grundlag att man inte kan göra så. Och ska man ändra den tar det 2-3 år.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Ta bort vägtullar vore ju en idé, om man nu vill minska på trycket på kommunala färdmedel. Borde ju bara vara att trycka på en knapp. Ser man att det blir kö igen så trycket man på knappen igen. Men det står säkert i någon grundlag att man inte kan göra så. Och ska man ändra den tar det 2-3 år.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vägtullarna kommer aldrig försvinna oavsett politiskt parti.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ta bort vägtullar vore ju en idé, om man nu vill minska på trycket på kommunala färdmedel. Borde ju bara vara att trycka på en knapp. Ser man att det blir kö igen så trycket man på knappen igen. Men det står säkert i någon grundlag att man inte kan göra så. Och ska man ändra den tar det 2-3 år.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ser man att det blir köer igen???
Stockholmstrafiken är ju en enda lång kö redan..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hellden och alla andra MP'are har ju alltid utmärkt sig med att symbolhandling är viktigare än handling som har effekt. I så fall är ju det här förslaget helt fel. Symboliken i att trängas på pendeltåget går förlorad och dessutom minskar ju smittspridningen.

NÄÄJJ säger Hellden med MER-mannens röst.

Alla är faktiskt inte som Hr Hell och det vet jag eftersom jag skrev till MP och förklarade varför jag inte skulle att rösta på det partiet i förra valet.
Hr Hell var även med på listan men svarade naturligtvis inte! :D
Men en del av hans partikamrater som svarade hade faktiskt hyfsade åsikter. :)

Om fler kunde förklara att Hr Hell är väldigt negativ för oss som bryr oss om miljön kunde det kanske bli en förändring. :)
Tyvärr är han nog inte ensam om att inte vara mottaglig för argument... :(

Men om vi är tillräckligt många som med bra argument förklarar varför motorcyklar inte är så mycket sämre för miljön. Och ett bättre alternativ till bilen för oss som inte kan cykla hela vägen...

Fast jag tror tyvärr att Hr Hell är så dj-la trångsynt så han förstår inte att han förstör mer än han försöker förbättra för miljön... :(
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
IPalma de Mallorca har de infört fri parkering under medans utegångsförbudet gäller, annars var man tvungen att gå ut och parkera om bilen varannan timma. Rationell och enkel åtgärd, dvs inget man kan förvänta sig av miljöpartister...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Helldén har ju infört elsparkcyklar i Stockholm och propagerar flitigt för hur dom löser alla problem, så att underlätta för bilister och hojåkare kommer aldrig att ske. Däremot ser ju SL (som är landstinget/regionen och inte Stockholm stad som Helldén företräder) stora möjligheter att minska utgifterna nu genom att dra in på avgångarna, så att det är precis lika trångt som vanligt, 75% färre resande på 75% färre tåg :huvet Men dom löser ju det genom att be folk hålla avstånden och gå in i mittdörrarna på bussarna :huvet

Helldén cyklar däremot inte till jobbet, det har han gått ut och sagt, så frågan är ju hur han löser transporten nu, elsparkcykel, buss eller bil, har han stora stenar att släpa på eller inte liksom?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Märkligt det där med elsparkcyklar och till viss del även elcyklar. Det måste ju vara en enorm miljöbov med alla dessa batterier. Hur länge varar en hyrsparkis i stan? Några månader? Sen är det dags för en ny. Vad är det för fel på en vanlig cykel? Mer prylar än innan = större miljöpåverkan. Hur svårt är det att förstå. Eller har bilinnehavet och trafiken i Stockholm minskat drastiskt efter elkickisarnas intåg? Jag har noll fakta i ärendet, men jag vågar påstå nej.

Sämre för hälsan är det också, då det innebär noll motion. Jag har hela tiden retat mig på att elcyklar delvis betalas med skattemedel. Ska vi ha en subvention på miljövänliga fordon, ha det på vanliga trampcyklar.

Nä till nästa val får alla ta sitt kollektiva ansvar och undvika att rösta på MP. Det är fan aldrig jag hör någon uttrycka något gott om den där Hellden. Men tydligen har tillräckligt många röstat på MP i Stockholm (och i Malmö för här är de också med och leker). Den man ligger med får bädda!
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Elcyklar har nog en viss inverkan, jag känner förvånansvärt många som börjat cykla till jobbet eller delar av resan till jobbet och ta pendeln istället för bil efter de skaffat elcyklar. Kortresor med bil är rejält obra för de är inte direkt effektiva i början av resor och om resan är kort blir det bara börjor.
Finns ett par rapporter på hur miljöpåverkan är med elcykel om de ersätter bil. Om de ersätter kollektivtrafik är möjligen miljöeffekten mindre om man inte ser att någon annan kan få plats i kollektivtrafiken istället för att köra bil.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top