Verktyg för justering av ekrar mc fälgar

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Tjohej!

Är det någon av er kunniga som vet om det går att få tag i liknande verktyg som de visar på det här filmklippet? Eller kanske är det någon i Borås som har erfarenhet av att justera in ekrar på fälgar eller kanske vet om något bra företag för sådant?? :)

https://www.youtube.com/watch?v=kL9oaeC4AmQ&t=36s
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Men??

En vanlig liten 00 skiftnycket går utmärkt att dra ekrar med. Moment?? Man lyssnar så alla ekrar har samma ton när man knackar på dom. Som en stäm gaffel.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Det verkar vara ett smart verktyg men jag förstår inte hur man ska veta vad som är korrekt mått på "utsticket" på ekern?

Det måste väl vara olika för varje kombination av fälg och ekrar?

Mvh,
Ingvar
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Har bara pillat med cykel hjul. Om du inte är skitsugen att lära dig själv. Hade jag kollat med nån. Som är DUKTIG på det
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Men??

En vanlig liten 00 skiftnycket går utmärkt att dra ekrar med. Moment?? Man lyssnar så alla ekrar har samma ton när man knackar på dom. Som en stäm gaffel.

Varför inte använda ett vanligt skjutmått?

Poängen med detta verktyget är väl att den mäter insticket medan man skruvar, inte momentet. Sen hjälper det ju inte en att veta hur mycket instick som är korrekt för just ditt hjul innan man börjar. Det är bara ett sätt att få samma avstånd på alla ekrar (vilket säkerligen kan bli både för löst och för hårt med detta verktyget).
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Tjohej.

Tack för alla bra svar :tummenupp

Har inte hunnit sitta speciellt länge med detta men ska ge det några timmar ikväll så får man se vad det blir av det. Har ett digitalt skjutmått som jag ska slipa ner änden på så den blir lite smalare så kommer den passa i nippeln. Har hört mig för lite under dagen och efter att hört med några mc firmor så ser det mörkt ut att få hjälp med detta så det är upp till en själv :glömdet

Den sista mc firman har jag mycket goda erfarenheter av och de servar och reparerar enbart BMW vad jag vet och där blev jag nästan idiotförklarad och kommenderad att "GE UPP" "Jag har gjort mängder av fälgar men BMW bla bla bla...." Kanske har han drabbats av Coronavirus?? Dock fick jag namnet på ett företag i Tyskland av honom som kan lösa det så det var väl schysst. :3freak

Det är lätt att vara efterklok men just nu känns det mörkt även hos mig...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad är prislappen på en sån där? Självklart för mycket men det är alltid kul att veta!

Tyvärr, har ingen susning vad prylen kostar - och den är tämligen värdelös utan överliggande systemmjukvara. Det är mest fordonsindustrin som är brukare då systemen kan programmeras för position, sekvens, verktyg, moment och vinkeldragning etc samt skapa spårbarhet i produktion. :cool:
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Är väll annars ett företag i Habo el i dess närhet som är riktigt bra på att ekra hjul om du tröttnar. Är ju inte så långt ifrån Borås
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top