Definitioner

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Detta är en Yamaha XS 1100. En superbike på sin tid. Hur länge var den en superbike och när blev den en vanlig standardhoj? När blev den en gammal standardhoj? Vad är det för typ av hoj när man sätter på stänklapp fram och vita däcksidor på en sådan?

Fotade den på Rosen i lördags. Den var i riktigt fint skick.

55f8c7f41b7c15b0e2a4af29f067bec4.jpg

b34072ee9e8fdbe7ab9e107bf3dac55a.jpg

93235cea2cbf1ce732a6a26c33b79935.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En sån XS1100 skulle kunna få flytta in i mitt garage.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi borde även täcka in definitionerna på Café racer, Brat, Bobber, Custom, Glidare, osv. :hihi

Ej att förglömma: Cafébobberscrambler!





Dvs kinainstrument och kinasadel, inga stänkor, felvända däck, kortad bakram, regskylten vid sidan av bakhjulet (här måste jag undertrycka en kväljning) och som lök på laxen: kinaLEDblinkers... :zpy:zpy:zpy
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ej att förglömma: Cafébobberscrambler!





Dvs kinainstrument och kinasadel, inga stänkor, felvända däck, kortad bakram, regskylten vid sidan av bakhjulet (här måste jag undertrycka en kväljning) och som lök på laxen: kinaLEDblinkers... :zpy:zpy:zpy

Försök att vara lite vidsynt! :7peta
Tänk om det bara var aktiva motorcyklister som körde SportHoj som fick posta här.:7peta
Då skulle SportHoj dö i takt som Corona dödar i Lombardiet... :D
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
1. En sporthoj behöver inte ha kåpor. Det var väl inte förrän mitten på 80-talet sporthojarna fick kåpor som standard?
En sporthoj ska ha en attraktiv kombination av effekt, chassi och vikt för att kunna framföras snabbt på asfalterade vägar. Det ska pirra så där härligt i hela kroppen när man kör med den på det sätt den är byggd för. :yoparty

2. Streetfighter är väl ett tyskt påfund av dom som inte kunde hantera en sporthoj utan att bygga om den till sämre

3. Caferacer blir det när man tar en landsvägsregisterad motorcykel och bygger om till sporthoj, alternativt att man förbättrar en befintlig sporthoj. Dvs. man plockar bort all onödig vikt genom att borra massa lätthål överallt, montera styre och fotpinnar för att få en bättre körställning för maximal prestanda vid kurvtagning, bättre fjädring m.m.
Detta görs så klart lättast på en gammal sporthoj, då det är dyrt att förbättra moderna hojar som är bra från början.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
1. En sporthoj behöver inte ha kåpor. Det var väl inte förrän mitten på 80-talet sporthojarna fick kåpor som standard?
En sporthoj ska ha en attraktiv kombination av effekt, chassi och vikt för att kunna framföras snabbt på asfalterade vägar. Det ska pirra så där härligt i hela kroppen när man kör med den på det sätt den är byggd för. :yoparty

2. Streetfighter är väl ett tyskt påfund av dom som inte kunde hantera en sporthoj utan att bygga om den till sämre

3. Caferacer blir det när man tar en landsvägsregisterad motorcykel och bygger om till sporthoj, alternativt att man förbättrar en befintlig sporthoj. Dvs. man plockar bort all onödig vikt genom att borra massa lätthål överallt, montera styre och fotpinnar för att få en bättre körställning för maximal prestanda vid kurvtagning, bättre fjädring m.m.
Detta görs så klart lättast på en gammal sporthoj, då det är dyrt att förbättra moderna hojar som är bra från början.
1. Så en motard är en sporthoj då..?
2. Brittisk uppfinning inte tysk. Sen finns det tyskfighters som ser lätt "annorlunda" ut. Min personliga gissning är att skälet till att de ser ut som de gör har någonting med äldre tiders enorma tyska regskyltar.
3. Så om jag tar en XT660R, sätter på motard däck och lättar den så blir det en sporthoj?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
1. Så en motard är en sporthoj då..?
2. Brittisk uppfinning inte tysk. Sen finns det tyskfighters som ser lätt "annorlunda" ut. Min personliga gissning är att skälet till att de ser ut som de gör har någonting med äldre tiders enorma tyska regskyltar.
3. Så om jag tar en XT660R, sätter på motard däck och lättar den så blir det en sporthoj?

1. Motard är ju från början en ombyggd cross/grussprätt, så den tycker jag svävar i ett luddigt gränsland

2. Där ser man, jag som var lite fördomsfull mot tysk design. Finns såklart snygga streetfighters, och förstår dom som bygger att dom vill ha något eget/unikt. Ungefär som folket som bygger långgaffel och aphäng, varför låta sunt förnuft styra när det är roligare att gå på känsla?

3. Landsvägshoj var kanske fel benämning att använda. Tänkte mig typ asfaltshoj/standardhoj.

Men nu är detta bara min egen definition på dessa kategorier, så även om jag tycker det är rätt så kommer nån annan alltid att tycka annorlunda. :3freak
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Efter att ha flyttat runt på min CBR i garaget funderar jag på om inte en sporthoj måste ha stor svängradie för att räknas på allvar. Då sorterar man bort motarderna.:D
Därmed inte sagt att alla mc med vändradie som en oljetanker är sportiga.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Efter att ha flyttat runt på min CBR i garaget funderar jag på om inte en sporthoj måste ha stor svängradie för att räknas på allvar. Då sorterar man bort motarderna.:D
Därmed inte sagt att alla mc med vändradie som en oljetanker är sportiga.

- Absolut! Och helst en jävligt obekväm körställning. Om man inte har kramp i benen och triceps när man kliver av så är det en hoj, inte en sporthoj.

Definitionen på en sporthoj är att man kör den, inte åker på den. Det kräver muskler man knappt visste att man hade.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Efter att ha flyttat runt på min CBR i garaget funderar jag på om inte en sporthoj måste ha stor svängradie för att räknas på allvar. Då sorterar man bort motarderna.:D
Därmed inte sagt att alla mc med vändradie som en oljetanker är sportiga.

KTM690 svänger ju tex som en oljetanker, alltså sporthoj!
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
1. För mig är en sporthoj en hoj som är byggd för att köras sportigt med. naken eller med kåpor. för mig är en gsx-s1000 en naken sporthoj tex. men en supersport har ju såklart clipons och kåpor

2. samma som ovan fast här är det bara naket. ex mt 09, valfri avklädd supersport med crosstyre. tycker både hem byggda hojar och fabriks byggda kan va streetfighters.

3. ex triumph thruxton, hemmabyggda bikes i engelsk stil med clipon eller clubman och planksadel


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
...Yada, som att kicka in redan vidöppna dörrar, men ändå - är det angeläget vilket som är vad? Blir någon lyckligare av att få kalla sin hoj SportHoj, så länge den inte har framflyttade fotpinnar och fler än två hjul, så är det ingen big deal för mig. Liten axelryckning, möjligen. Något som väl däremot inte såna här byggen framkallar i, på och för mig, vad nu det kan ha med saken att göra...?
 

Bifogat

  • Honda-CB1000-Café-Racer-8.jpg
    Honda-CB1000-Café-Racer-8.jpg
    175.6 KB · Visningar: 41

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Generellt sett brukar det vara smart att definiera saker, alternativet är att varje gång behöva förklara dess egenskaper.

T,ex:
-Hej, jag vill ha en sån där grej som sitter i saken jag transporterar mej med.
-Ok, vad är den gjord av?
-Sånt där hårt och gråblankt material..
-Ok, vad gör grejen?
-Den håller ihop den där avlånga saken uppe på grejen under locket där fram..
-Hur ser den ut?
-Den har sex kanter och nån slags spiraler..
-Är sexkanten in eller utvändig?
-Utvändig.
-Är den som en pinne eller har den hål i sej?
-Den har hål i sej.
-Hur stort är hålet och hur långt är det mellan varje spiral?
-Hålet är som mitt lillfinger och jag får i ungefär fyra tummnageltjocklekar mellan spiraltopparna.
-Bra, då kan du prova den här, funkar den inte får du komma och köpa en annan.
-Tack för bra service.

:rodnar
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Caferacer!:fakta
 

Bifogat

  • Honda CB 750.jpg
    Honda CB 750.jpg
    121.9 KB · Visningar: 35

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Om vi definierar supersporthoj som ett begrepp istället då?

På 90-talet såg de ut såhär t.ex.
liten ninja.JPG
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om vi definierar supersporthoj som ett begrepp istället då?

På 90-talet såg de ut såhär t.ex.
View attachment 453099
Att bryta ned sporthoj till underkategorier göres väl bäst genom att följa den sport som styrt utvecklingen av dessa?
Supersport & Superbike, men alla andra hojar som hamnar utanför dessa då?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top