Definitioner

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har funderat lite över vilka definitioner som egentligen är vedertagna för olika saker när det gäller motorcyklar.
1. Vad är en sporthoj?
Krävs det att förarens arsle är längre från asfalten än händerna?
Måste den höras på minst en mils avstånd nattetid?
Kan den vara enhetligt lackerad?

2. Vad är en streetfighter?
Duger en vanlig nakenhoj?
Måste det vara en sporthoj som vurpats där ägaren inte tagit sig råd att köpa nya plastbitar?

3. Vad är en caféracer?
Räcker det att man sågar av ramen i höjd med bakre hjulaxeln?
Måste den vara baserad på en 70-talshoj?
Kan den gå att köra mer än enstaka mil av en vuxen man utan att leda till besök hos kiropraktor?

Vi kan väl reda ut detta en gång för alla...

Jag håller ett öga på diskussionen.
IMG_20200322_120636.jpg
 

Raderad medlem 51742

Guest
1. En kåpförsedd motorcykel som är konstruerad för att tävla med på bana
2. En sporthoj ombyggd till nakenhoj (hembygge), alternativt en hoj där tillverkaren byggt den så från början, men där grundkonstruktionen kommer från en sporthoj
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
1: Allt som är kopior av Ducati 916
2: Allt som är kopior av Ducati Streetfighter, är ibland förvillande likt #3.
3: En hoj som säljs mer eller mindre i delar och isärsågad på Blocket.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
1. En mc som från början är avsedd till att framföras sportigt och som har helkåpor. Denna skall vara tänkt att kunna framföras aktivt på bana eller under liknande förhållanden.
Sen finns ju sporttouring och alla andra avarter.
En Honda Blackbird är inte en sporthoj. Det är en sporttourer eller hypersporttourer.
En CBR900RR Fireblade är en sporthoj.

2. En sporthoj som modifierats med annat styre, helst cross styre och som inte har helkåpor. Den skall vara modifierad för att köras med agressivitet/med engagemang ute i trafiken. Dvs. en Streetfighter.
Det är inte en fabriksbyggd nakenhoj.
Italienarna har lyckats bäst när det gäller fabriksbyggda streetfighter. De har nästan nått hela vägen med t.ex. Aprilia Tuono eller Ducati Streetfighter.
Ducati Monster är dock en nakenhoj.

3. Sporthoj med clip-on + enkelsits, där man av olika skäl skippat helkåpor men ändock behållit toppkåpan samt den skall anspela på gamla tiders rejshojar. Eller fabrikstillverkad hoj där man spelar på retrolooken från gamla tiders rejshojar.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
1. Länsförsäkringar tyckte min 1190 Adventure var en sporthoj, ville ha 136k om året för en helförsäkring. :död
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kvalar en sån här in som streetfighter tro?
4s4PQY5po8reqBPREhFpUlybw6piGslSr0s9LUvVQKGWQhUI-paXoveDrgd-xKLlKhj8bVnvFIuxldVyPr0jgLXrbZFqpATCH5x8dtX6aa0CMya5JfnlZHeizQXlH0OVFuMVULwx28TX3XtgVFk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ohh potential för att bli en bra SH-tråd! :)

I övrigt har jag inget att tillägga. :glömdet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men en gammal Monster är ju en 851/888 med crosstyre utan helkåpor
"Den skall vara modifierad för att köras med aggressivitet/med engagemang ute i trafiken. Dvs. en Streetfighter.
Det är inte en fabriksbyggd nakenhoj."


Nä, en Monster är en nakenhoj.
Det är för mycket som skiljer den från en sporthoj, även om nu flertal saker är liknande och går att skiftas mellan hojarna.
Monstern är förvisso en väldigt trevlig hoj, men ändå bara en nakenhoj. :tungan
Lite som att säga att en GSX-S1000 skulle vara en streetfighter bara för att den är byggd kring motorn från en GSX-R1000. Men nä, även den är är en nakenhoj.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Definitioner är lika viktigt som att vi måste särskilja alla sexuella varianter. :7peta

Du får, för min del, kalla din motorcykel eller dina sexuella preferenser precis vad du vill.:fakta

Helmut Dähne körde väldigt fort med en XS 1100 runt Ringen läste jag på 80-talet i en krönika av Janne Leek.
Det tävlades i SuperBike med XS 1100 men för de som är födda på 80-talet är en XS 1100 ett blysänke! :fakta Om de överhuvudtaget känner till den... :tungan

Skäms du för att vara HBT, Heterosexuell Bigott Tönt, så hitta på något annat istället då...

Jag är så trött på att allt ska klassificeras... :7peta

En BSA Gold Star kunde vara allt från en Trailmaskin till en vinnare på Isle of Man, hur ska den klassificeras? :va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
"Den skall vara modifierad för att köras med aggressivitet/med engagemang ute i trafiken. Dvs. en Streetfighter.
Det är inte en fabriksbyggd nakenhoj."


Nä, en Monster är en nakenhoj.
Det är för mycket som skiljer den från en sporthoj, även om nu flertal saker är liknande och går att skiftas mellan hojarna.
Monstern är förvisso en väldigt trevlig hoj, men ändå bara en nakenhoj. :tungan
Lite som att säga att en GSX-S1000 skulle vara en streetfighter bara för att den är byggd kring motorn från en GSX-R1000. Men nä, även den är är en nakenhoj.

GSX-S 1000 finns ju med kåpa. Kan det vara nakenhoj då?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Definitioner är lika viktigt som att vi måste särskilja alla sexuella varianter. :7peta

Du får, för min del, kalla din motorcykel eller dina sexuella preferenser precis vad du vill.:fakta

Helmut Dähne körde väldigt fort med en XS 1100 runt Ringen läste jag på 80-talet i en krönika av Janne Leek.
Det tävlades i SuperBike med XS 1100 men för de som är födda på 80-talet är en XS 1100 ett blysänke! :fakta Om de överhuvudtaget känner till den... :tungan

Skäms du för att vara HBT, Heterosexuell Bigott Tönt, så hitta på något annat istället då...

Jag är så trött på att allt ska klassificeras... :7peta

En BSA Gold Star kunde vara allt från en Trailmaskin till en vinnare på Isle of Man, hur ska den klassificeras? :va

Det finns ju folk som påstår att de minsann kör sporthoj till skillnad från en del andra och då blir man lätt nyfiken. Min Husaberg är byggd för enduro och det är en sport.

Vem folk väljer att ha sex med, var och hur de gör det är jag mindre intresserad av så länge jag inte förväntas delta.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det finns ju folk som påstår att de minsann kör sporthoj till skillnad från en del andra och då blir man lätt nyfiken. Min Husaberg är byggd för enduro och det är en sport.

Vem folk väljer att ha sex med, var och hur de gör det är jag mindre intresserad av så länge jag inte förväntas delta.

Och då kan du väl låta människor definiera sina motorcyklar också... :tungan
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
"Den skall vara modifierad för att köras med aggressivitet/med engagemang ute i trafiken. Dvs. en Streetfighter.
Det är inte en fabriksbyggd nakenhoj."


Nä, en Monster är en nakenhoj.
Det är för mycket som skiljer den från en sporthoj, även om nu flertal saker är liknande och går att skiftas mellan hojarna.
Monstern är förvisso en väldigt trevlig hoj, men ändå bara en nakenhoj. :tungan
Lite som att säga att en GSX-S1000 skulle vara en streetfighter bara för att den är byggd kring motorn från en GSX-R1000. Men nä, även den är är en nakenhoj.

Hör du inte vad jag skriver? En gammal monster är ju en äkta sporthoj, eller kallar du inte 851 för sporthoj? Som i detta fall fabriksbyggd till, förvisso nakenhoj men är ju en streetfighter iom sitt arv! Typ
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hör du inte vad jag skriver? En gammal monster är ju en äkta sporthoj, eller kallar du inte 851 för sporthoj? Som i detta fall fabriksbyggd till, förvisso nakenhoj men är ju en streetfighter iom sitt arv! Typ
Är bakramen på en Monster det samma som på en 851?
Är tanken samma som på en 851?
Är fjädringen samma som på en 851?
Nähe, inte det...
Så man valde sämre fjärding från en Supersport 750, man tog rovan från en Supersport 900 (som förvisso har en 851 motor) och man rotade runt i reservdelslådan för andra delar från hojar man tillverkat.

Så nej, det är ingen streetfighter.
Ducati Monster är en nakenhoj :mattias
:tungan

851.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top