Diskussionstråden om olyckor 2020.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Igår kväll hände det som aldrig kommer att hända enligt en del personer.

En nära bekant vurpade i en rondell pga att en dam i bil tvärnitade när det kom en annan bil ca 1/3 av rondellen diameter som är dryga 60 meter i diameter.

Kompisen som är en person som alltid kör med marginaler o bra avstånd till framförvarande gjorde klassikern.

Raka armar tvärnit o hade redan börjat svänga lite lätt.

Pang i backen i ca 45km. Lite blinkers o en framlamps glas det var allt på hojen.

Kompisen kör öppen hjälm av bekvämlighet. Hjälmen klarade sig mycket bra då han drog ansiktet rakt i asfalten och skrapade upp kind näsa och läppar.

Nu till det kusliga han kör i godkänd mc jeans jacka och godkända jeans byxor. Armbåge och Axel samt ben och knä totalt upprivet skin under kläderna.

Sedan nummer 2 inte en bilist stannar o frågar kollar hur det är under 10-15 minuter innan vi fått stopp på näsblod o dyligt.. Totalt nedblodad bestämmer kompisen att sakta puttra sista milen hem under överinseende på cykelväg.

Ta det lugnt alla precis alla vurpar någon gång :fakta
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ett fenomen jag noterat är att det kan sitta små blå skyltar
vid vägarbete ex max 50km/h.
Samtidigt är de stora skyltarna med ex 100km/h inte övertäckta:dummer

Det är helt korrekt att göra så.
Enligt mig är det betydligt bättre i ganska många fall att göra så istället för att sänka hastighetsgränsen med nya rödgula skyltar.

Den rödgula är högsta tillåtna hastighet. Den blå är rekommenderad högsta hastighet.
Det betyder att du är rekommenderad att hålla max 50 i ditt exempel men om du bedömer att det funkar att köra fortare utan att äventyra säkerheten (exvis för att inga vägarbetare är där eller liknande) så får du köra fortare.

Skyltarna med rekommenderad hastighet ger ett visst ökat ansvar för föraren eftersom det därmed anses att du varnats om att det är lämpligt med en lägre hastighet. Kör du över den rekommenderade hastigheten och ställer till med något så kan du åtminstone teoretiskt sett dömas till vårdslöshet eller liknande eftersom du kört över den rekommenderade hastigheten och bevisligen gjort en felbedömning.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Igår kväll hände det som aldrig kommer att hända enligt en del personer.

En nära bekant vurpade i en rondell pga att en dam i bil tvärnitade när det kom en annan bil ca 1/3 av rondellen diameter som är dryga 60 meter i diameter.

Kompisen som är en person som alltid kör med marginaler o bra avstånd till framförvarande gjorde klassikern.

Raka armar tvärnit o hade redan börjat svänga lite lätt.

Pang i backen i ca 45km. Lite blinkers o en framlamps glas det var allt på hojen.

Kompisen kör öppen hjälm av bekvämlighet. Hjälmen klarade sig mycket bra då han drog ansiktet rakt i asfalten och skrapade upp kind näsa och läppar.

Nu till det kusliga han kör i godkänd mc jeans jacka och godkända jeans byxor. Armbåge och Axel samt ben och knä totalt upprivet skin under kläderna.

Sedan nummer 2 inte en bilist stannar o frågar kollar hur det är under 10-15 minuter innan vi fått stopp på näsblod o dyligt.. Totalt nedblodad bestämmer kompisen att sakta puttra sista milen hem under överinseende på cykelväg.

Ta det lugnt alla precis alla vurpar någon gång :fakta

Det var ju skönt att det gick förhållandevis bra. Klarar man sig undan med skrubbsår då får man vara rätt nöjd.
Just det där med att köra med öppen hjälm av bekvämlighet är något som jag personligen aldrig förstått. Går man omkull så är sannolikheten relativt hög att man går i med ansiktet. I synnerhet i lägre hastighet. Jag har själv gjort det när jag stod still vid en korsning och väntade på att en framförvarande bil skulle svänga och blev påkörd bakifrån. Det enda som var skadat på hjälmen var framtill på integralbågen samt ovanför visiret. Hade jag inte haft en integralhjälm är det osäkert om jag sluppit många besök hos en käkkirurg för det var en relativt hård smäll.
Hoppas att din kompis tar sitt förnuft tillfånga och skaffar en integralhjälm av bekvämlighet eftersom sönderslaget ansikte inte är så bekvämt.
Vad gäller kläder så är det ju tyvärr så att det varierar enormt mycket. Det finns inga direkta normer man måste uppfylla utan det är bara fabrikanten som sätter att det är godkänt eftersom det enda krav som egentligen finns är att dom skall vara "avsedda för MC bruk".
Dvs det kan vara mödan väl värt att kolla runt när man köper kläder och kolla upp om det finns tester på hur bra dom skyddar. Det finns i ganska många fall om man googlar lite och skillnaderna är milsvida. Från obetydligt bättre än vanliga jeans till dom som tål mer än 10 sekunders glidande på asfalt utan att det går hål igenom.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det var ju skönt att det gick förhållandevis bra. Klarar man sig undan med skrubbsår då får man vara rätt nöjd.
Just det där med att köra med öppen hjälm av bekvämlighet är något som jag personligen aldrig förstått. Går man omkull så är sannolikheten relativt hög att man går i med ansiktet. I synnerhet i lägre hastighet. Jag har själv gjort det när jag stod still vid en korsning och väntade på att en framförvarande bil skulle svänga och blev påkörd bakifrån. Det enda som var skadat på hjälmen var framtill på integralbågen samt ovanför visiret. Hade jag inte haft en integralhjälm är det osäkert om jag sluppit många besök hos en käkkirurg för det var en relativt hård smäll.
Hoppas att din kompis tar sitt förnuft tillfånga och skaffar en integralhjälm av bekvämlighet eftersom sönderslaget ansikte inte är så bekvämt.
Vad gäller kläder så är det ju tyvärr så att det varierar enormt mycket. Det finns inga direkta normer man måste uppfylla utan det är bara fabrikanten som sätter att det är godkänt eftersom det enda krav som egentligen finns är att dom skall vara "avsedda för MC bruk".
Dvs det kan vara mödan väl värt att kolla runt när man köper kläder och kolla upp om det finns tester på hur bra dom skyddar. Det finns i ganska många fall om man googlar lite och skillnaderna är milsvida. Från obetydligt bättre än vanliga jeans till dom som tål mer än 10 sekunders glidande på asfalt utan att det går hål igenom.

Det har hans fru redan löst.. Har har fått 2 val antingen sluta köra hoj omedeldirekt punktslut.

Eller köpa integralhjälm o skinnkläder så vi har kört Blocket idag o han ringer nog runt i kväll.

Men vacker är han inte o ont o öm i konstigt nog hela kroppen men på jobbet är han o lunkar runt..

Så allt verkar överkomligt reparationer för någon tusenlapp och mc kläder för ytterligare några 1000 lappar.

Värst är nog det stukade självförtroendet. Han muttrar om hur fasen kan man reagera så dumt och bete sig på detta viset.

Hans egen reflektion.

1 för kort avstånd till framförvarande.
2 reagerade med typ panik o blev stel.
3 stirrade på bagageluckan där han ansåg att han skulle landa.
4 nöp handbromsen i bott istället för att bara styra i den låga farten det var.

Men så fort dom beställda delarna kommit o är monterade kör vi igen
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Värst är nog det stukade självförtroendet. Han muttrar om hur fasen kan man reagera så dumt och bete sig på detta viset.
Hans egen reflektion.

1 för kort avstånd till framförvarande.
2 reagerade med typ panik o blev stel.
3 stirrade på bagageluckan där han ansåg att han skulle landa.
4 nöp handbromsen i bott istället för att bara styra i den låga farten det var.

Han gjorde de vanliga nybörjarfelen

- För kort avstånd. Det är att tumma på säkerheten och är alldeles för vanligt.
- Utan övning blir man panikslagen och stel. Därför krävs träning, träning, träning.
- Blicken! Titta dit du ska är lätt att säga så det krävs, just det, träning, träning, träning.
- Broms med undanmanöver är ovärderlig kunskap som man hoppas slippa annat än träna.

Men skönt att han ska upp i sadeln igen! :tummenupp

F.ö. kör jag ibland med öppen hjälm och har inga problem med det!:tungan
Men jag kör aldrig utan handskar! På sommaren är det ventilerade SportHandskar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
1 för kort avstånd till framförvarande.
2 reagerade med typ panik o blev stel.
3 stirrade på bagageluckan där han ansåg att han skulle landa.
4 nöp handbromsen i bott istället för att bara styra i den låga farten det var.

Men så fort dom beställda delarna kommit o är monterade kör vi igen

Det där är rätt typiska misstag. Både av användare men också relativt rutinerade förare.
Det är förhållandevis lätt att greja bromsning och undanmanöver i en kontrollerad situation där man är beredd och en helt annan att hantera samma sak i en paniksituation.
Jag har själv gjort ungefär den där missen. Låg lite för nära och i lite för hög hastighet när bilen framför plötsligt bromsade rätt hårt. Jag nöp bromsen och låste framhjulet eftersom det var grus på asfalten. Jag klarade mig med en hårsmån genom att jag kände att det låste och hade sinnesnärvaro att släppa av på bromsen innan hojen lagt sig ned och klarade inbromsningen med en hårsmån. Det var bra nära att den lade sig också för jag hade en skaplig lowside innan jag hade släppt av på bromsen.
Jag klarade mig troligen för att jag vid tillfället hade 6 år och 6000-7000 mil bakom mig och således inte var total nybörjare.

Den incidenten gjorde att jag bestämde mig för att aldrig mer köpa en hoj som inte har ABS. Du kan vara hur säker som helst på att du grejar en panikbromsning men i praktiken så kommer en väldigt stor andel att göra fel när situationen uppkommer. Har du inte hjälp av ABS i det läget så är man lätt ganska illa ute. ABS gör att risken att du ska bromsa omkull dig enormt mycket mindre även om den inte kan ta bort det helt. Fysikens lagar går ju trots allt inte att upphäva.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det där är rätt typiska misstag. Både av användare men också relativt rutinerade förare.
...
Den incidenten gjorde att jag bestämde mig för att aldrig mer köpa en hoj som inte har ABS. Du kan vara hur säker som helst på att du grejar en panikbromsning men i praktiken så kommer en väldigt stor andel att göra fel när situationen uppkommer. Har du inte hjälp av ABS i det läget så är man lätt ganska illa ute. ABS gör att risken att du ska bromsa omkull dig enormt mycket mindre även om den inte kan ta bort det helt. Fysikens lagar går ju trots allt inte att upphäva.

Jag upplevde samma sak. :tummenupp

Men jag bestämde mig för att lära mig planera min körning bättre, ha betydligt bättre säkerhetsavstånd, titta dit jag ska och, framför allt, lära mig bromsa. :)

Fysikens lagar går inte att upphäva så då måste man lära sig att leva med dem! :tummenupp

Och lära sig köra inte bara vara passagerare och åka med...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag upplevde samma sak. :tummenupp

Men jag bestämde mig för att lära mig planera min körning bättre, ha betydligt bättre säkerhetsavstånd, titta dit jag ska och, framför allt, lära mig bromsa. :)

Fysikens lagar går inte att upphäva så då måste man lära sig att leva med dem! :tummenupp

Och lära sig köra inte bara vara passagerare och åka med...

Nej. det är ju helt korrekt att sådana situationer uppstår nästan uteslutande för att du haft för dålig framförhållning och planerat körningen dåligt.
Det är ju det första man ska ändra på för att överhuvudtaget slippa att situationen uppstår alls.

Men om man utgår ifrån att man kommer att göra något enstaka misstag under resten av sitt liv så känns det rätt bra att om jag trots allt skulle klanta mig och hamna i en situation där jag faktiskt måste panikbromsa så har jag lite extra säkerhet i form av ABS även om jag är väl medveten om att den inte löser allt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nej. det är ju helt korrekt att sådana situationer uppstår nästan uteslutande för att du haft för dålig framförhållning och planerat körningen dåligt.
Det är ju det första man ska ändra på för att överhuvudtaget slippa att situationen uppstår alls.

Men om man utgår ifrån att man kommer att göra något enstaka misstag under resten av sitt liv så känns det rätt bra att om jag trots allt skulle klanta mig och hamna i en situation där jag faktiskt måste panikbromsa så har jag lite extra säkerhet i form av ABS även om jag är väl medveten om att den inte löser allt.

Då fanns inga elektroniska hjälpmedel så det valet fanns inte...
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
28 st motorcyklister döda år 2020:(
Totalt 190 dödade i trafiken 2020
28st är en hög andel med tanke å att så lite trafikarbete görs med mc:fakta
Nu framgår inte hur många fyllskallar, saknade körkort som ingår i dödade hojåkare.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
28 st motorcyklister döda år 2020:(
Totalt 190 dödade i trafiken 2020
28st är en hög andel med tanke å att så lite trafikarbete görs med mc:fakta
Nu framgår inte hur många fyllskallar, saknade körkort som ingår i dödade hojåkare.

Brukar väl vara runt 70% som inte har "behörighet" som det heter som samlingsnamn. Sen de som kör för fort etc. tror jag inte innefattas av det.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
28 st motorcyklister döda år 2020:(
Totalt 190 dödade i trafiken 2020
28st är en hög andel med tanke å att så lite trafikarbete görs med mc:fakta
Nu framgår inte hur många fyllskallar, saknade körkort som ingår i dödade hojåkare.

Hur många är det som dör i trafiken är det som jobbar i trafiken då?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top