Diskussionstråden om olyckor 2020.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Njae, det där är ett vanligt misstag - bilister som tror att 100-vägarna, ofta inramade av räcken på båda sidor är reserverade för dem, men det är ännu en glitch i Noll Vision.
En vanlig vajerväg är en... ...vanlig väg, öppen för alla trafikanter: cyklister, fotgängare, ryttare, rullskidåkare, jordbrukstraktorer, mopedbilar, travsulkys, mormödrar med barnvagnar, hundar med skrindor.

Skillnaden mot en vanlig väg är att den snabbare trafikanten inte kan lämna utrymme i sidled, och att den omkörda sällan kan kliva åt sidan för att lämna plats.

Lagligt att trafikera en vajerväg på alla sätt och vis, alltså.
Lämpligt? Självklart inte.

Ändå görs det. Helt enkelt för att alternativ saknas. Eller för att folk inte förstår bättre.

Noll vision tar av marginaler och säkerhet från de oskyddade trafikanterna och ger ytterligare säkerhet till de redan säkra.
Det är märkligt att vi låtit det ske. Det finns byar som blivit helt avskurna från annat än biltransport, eller uppdelade i två, där man måste ha bil för att kunna hälsa på hos grannen utan att riskera livet alldeles.
Vissa har blivit förbjudna för allt annat än motordrivna fordon, men generellt sett är det ju som du beskriver, och vem vid sina sinnens fulla bruk ger sig ut till fots eller med cykel på en vajerväg, som är precis så bred att man lagom får in en lastbil med lite luft på sidorna? Man ska ha rätt mycket bruk i sinnena om man tycker att det är en bra idé :gnissla

Den stora massan, som massa betraktat, är lättduperade idioter, så om debatten handlar om säkerhet, och man konsekvent väljer att fokusera på bilism, då tror ju alla att det är det som räknas, för alla vill ju kom fram bekvämt, smidigt och säkert. Sen att det är på alla andras bekostnad, det är det ju ingen som nämner. Tyvärr blir det ju också så att börjar man ifrågasätta bilsäkerheten på bekostnad av alla andra (lastbilar och bussar är möjligen undantagna), då är man plötsligt en person som vill bilister illa och då per definition är farlig :huvet

Del veien, som vår västra granne säger!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Njae, det där är ett vanligt misstag - bilister som tror att 100-vägarna, ofta inramade av räcken på båda sidor är reserverade för dem, men det är ännu en glitch i Noll Vision.
En vanlig vajerväg är en... ...vanlig väg, öppen för alla trafikanter: cyklister, fotgängare, ryttare, rullskidåkare, jordbrukstraktorer, mopedbilar, travsulkys, mormödrar med barnvagnar, hundar med skrindor.

Skillnaden mot en vanlig väg är att den snabbare trafikanten inte kan lämna utrymme i sidled, och att den omkörda sällan kan kliva åt sidan för att lämna plats.

Lagligt att trafikera en vajerväg på alla sätt och vis, alltså.
Lämpligt? Självklart inte.

Ändå görs det. Helt enkelt för att alternativ saknas. Eller för att folk inte förstår bättre.

Noll vision tar av marginaler och säkerhet från de oskyddade trafikanterna och ger ytterligare säkerhet till de redan säkra.
Det är märkligt att vi låtit det ske. Det finns byar som blivit helt avskurna från annat än biltransport, eller uppdelade i två, där man måste ha bil för att kunna hälsa på hos grannen utan att riskera livet alldeles.
Ja jävlar, det där fick vi uppleva för några år sen, km lång bilkö och när det äntligen blev dubbla körfält visade sej vara en A-traktor med två allanballan grabbar som demonstrativt körde mitt i körfältet med benen ut genom sidorutorna i ~15km/h :huvet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tycker, tyvärr, inte det är så märkligt att "vi" låter det ske. :(
De flesta motorcyklister gör fler mil som bilister.
De flesta motorcyklister kör inte tusentals mil motorcykel.
De flesta motorcyklister bryr sig inte om regelverket hårdnar.
De flesta motorcyklister kommer inte köra om 20 år.

Noll Vision, av bilister för bilister, med propaganda som visar att det är hastigheten som är det viktigaste!
Och det stämmer, för bilister vill säga.
För på motorcykel är det slumpen, inte hastigheten, som avgör om olyckan blir allvarlig eller inte. :fakta

Mötesolyckorna har gått ned markant med räckesvägar för alternativet, att få trafikanter att låta bli att köra om med möte, finns inte i Noll Vision.
Ni som är lite äldre och kört någon gång på dessa tokbreda vägar med vägren har sett omkörning av bilist samtidigt som denne blir omkörd, med mötande bilister i bredd.
När människan tas bort måste passiv säkerhet till.
Alternativet, att använda trafikpoliser, är aktiv säkerhet och det är gammal trafiksäkerhet.
Det epokgörande med Noll Vision var ju att olyckor inte kan undvikas. :fakta
Därför ska konsekvenserna av en olycka inte bli död eller allvarlig skada.

Propagandan har också sett till att den som är emot Noll Vision vill dö eller låta andra dö. :huvet
De flesta motorcyklister förstår inte att det som händer med sporthojar kommer att gälla alla motorcyklar i framtiden.
De riskbenägna kommer inte att köra lugnt och städat bara för att en typ av motorcyklar försvinner...
Problemet är ju att dom har rätt, ju lägre hastighet man har när man krockar, desto mindre farligt är det ju. Ett annat problem är att hastighet är konkret, det går att mäta, det är lätt att hålla, det är lätt att kvantifiera, och det är lätt att lagföra, är det över skyltat så är det fel, enkelt. Man kan dessutom mäta det med kameraskåp för att bättra på stadskassan enkelt och smärtfritt. Ett beteende är mycket svårare att mäta, kvantifiera och ha strikta normer kring. Men likväl så är det beteendet som leder till olyckor, inte hastigheten i sig. Just att olyckor får hända, istället för att man i trafiken alltid ska undvika olyckor, är ju lite som att förbjuda preventivmedel och ha drive in på STD-mottagningar och abort-kliniker. Oavsett hur fort det går så gör man inte illa sig om det inte händer en olycka, och olycksrisken ökar trots allt med okunskap, fel beteende och bristande uppmärksamhet.

I bilden nedan har det så länge jag kan minnas alltid varit 70 kmh. Tills noll vision slog igenom, då sänkte man till 60, vilket inte är så dumt eftersom vägen, väg 56 mellan Gävle och Västerås med mycket tung trafik, faktiskt går tvärs över folks tomter. Men, härom året så höjde dom till 80 plötsligt. En halvmil längre norrut, där tomterna ligger långt från vägen, inte tvärs över, men vägen däremot svänger, där är det 60. Återigen, hastighetsgränserna är för BILISTERNA, inte dom som påverkas av trafikmiljön. Är det en rak väg, då kan man ju inte sänka hastigheten bara för att det är farligt för de boende, men svänger vägen, då kan man ju göra illa sig när man kör av, så då måste man sänka hastigheten :huvet

70-60-80.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Problemet är ju att dom har rätt, ju lägre hastighet man har när man krockar, desto mindre farligt är det ju.

View attachment 455930

Nollvisionspropagandan fungerar :(

Och det stämmer, för bilister vill säga.:7peta


What has become apparent from this study is that the mechanism of the crash – i.e. how the rider falls and what he/she hits, trumps the discourse of speed versus injuries.

Fritt översatt. Hur olyckan sker är viktigare än hastigheten. :fakta

http://www.fim-live.com/fileadmin/user_upload/Dynamics_of_Motorcycle_Crashes_final__1_.pdf

Gå in vid 1.53 :7peta
"motorcycle chrashes aren´t like car chrashes"
"mechanism matters, speed mostly doesn´t"

https://youtu.be/ocHeJG5o8N0?t=114 [url] [url]https://youtu.be/ocHeJG5o8N0?t=114

Obs, ovan stämmer inte för bilister. :fakta
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fler kurviga vägar utan räcken till folket!

En positiv sak med "pandemi-åtgärder" är att det asfalteras så in i norden härikring på de roligare småvägarna.

Om du åker till Korsika så finns det fortfarande kurviga vägar utan räcken där det stupar rakt ut. Det håller nog en och annan förare ärlig. Där har man inte satsat på att modernisera vägarna. Det såg säkert ut på samma sätt på 60-talet. Såg bara två trafikljus på hela ön, men det finns säkert några till. Vägkvalitén var hög som låg dock. Fanns en del att önska i en sportbil. Ön är så vacker att det knappast har någon betydelse om man kör i ett lugnare tempo. Det är som en kuliss från från himmelriket. Tänk sagan om ringen miljöer.

Tycker vägarna här söderut har varit rätt fulla med oljegrus den här säsongen. Man har kört budget underhåll. Nästan så att man funderar på om det inte är bönderna som har rullat ut gruset för att hålla borta förare som är ute på en inspirerande tur. Det har knastrat smågrus lite varstans ganska långa sträckor.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Han som körde ihjäl mor och barn på Öland i somras hade ju bil och inte MC som mordvapen, men det är ändå intressant hur dom utreder det: https://www.dn.se/sverige/dodsolyckan-pa-oland-datorboxarna-i-bilen-for-gamla-for-analys/

För det första, hur mycket loggas egentligen i moderna fordon? :4skrika Och för det andra, han verkar ju ha kört på ett rätt osäkert sätt redan innan olyckan, han har bevisligen dödat 2 personer och skadat andra, och han ska göra en liten psykutredning, men, det viktiga är tydligen hur fort det gick. Det måste väl vara helt j***a irrelevant om man dödar någon? Blir det lägre straff om han körde i skyltad hastighet? Det känns som att ALL fokus ligger på hastigheten idag i Sverige, inte konsekvenserna av beteendet i trafiken.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Han som körde ihjäl mor och barn på Öland i somras hade ju bil och inte MC som mordvapen, men det är ändå intressant hur dom utreder det: https://www.dn.se/sverige/dodsolyckan-pa-oland-datorboxarna-i-bilen-for-gamla-for-analys/

För det första, hur mycket loggas egentligen i moderna fordon? :4skrika Och för det andra, han verkar ju ha kört på ett rätt osäkert sätt redan innan olyckan, han har bevisligen dödat 2 personer och skadat andra, och han ska göra en liten psykutredning, men, det viktiga är tydligen hur fort det gick. Det måste väl vara helt j***a irrelevant om man dödar någon? Blir det lägre straff om han körde i skyltad hastighet? Det känns som att ALL fokus ligger på hastigheten idag i Sverige, inte konsekvenserna av beteendet i trafiken.

Kravet på OBD-uttag på MC har ju redan införts. Exakt vad som måste kunna avläsas enligt lagen är jag osäker på (det talas mest om parametrar och felkoder relaterade till utsläpp), men på bilar har ju lagring av hastighet och andra parametrar som skvallrar om körprofil kunnat tas fram, vilket bl.a. kunnat användas av verkstäder vid garantiärenden, men också vid brottsutredningar och försäkringsärenden. Att kontinuerligt lagra historik så att det går att följa exakt hur hastigheten varierat före en olycka gissar jag finns enbart på vissa nyare fordon, men det är väl ingen lågoddsare att tänka sig att det kommer bli allt vanligare och att det då kommer användas av försäkringsbolagen för att bestämma vilken ersättning föraren har rätt till vid en olycka. Det är nog inte heller en lågoddsare att det kommer dyka upp någon form av reglering/lagkrav som gör denna datalagring obligatorisk. Steget efter det blir väl att möjliggöra att informationen används även i förebyggande syfte, genom att datan skickas upp direkt i molnet till berörd myndighet och/eller försäkringsbolag och att den kombineras med geografisk information för bl.a. geofencing.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kravet på OBD-uttag på MC har ju redan införts. Exakt vad som måste kunna avläsas enligt lagen är jag osäker på (det talas mest om parametrar och felkoder relaterade till utsläpp), men på bilar har ju lagring av hastighet och andra parametrar som skvallrar om körprofil kunnat tas fram, vilket bl.a. kunnat användas av verkstäder vid garantiärenden, men också vid brottsutredningar och försäkringsärenden. Att kontinuerligt lagra historik så att det går att följa exakt hur hastigheten varierat före en olycka gissar jag finns enbart på vissa nyare fordon, men det är väl ingen lågoddsare att tänka sig att det kommer bli allt vanligare och att det då kommer användas av försäkringsbolagen för att bestämma vilken ersättning föraren har rätt till vid en olycka. Det är nog inte heller en lågoddsare att det kommer dyka upp någon form av reglering/lagkrav som gör denna datalagring obligatorisk. Steget efter det blir väl att möjliggöra att informationen används även i förebyggande syfte, genom att datan skickas upp direkt i molnet till berörd myndighet och/eller försäkringsbolag och att den kombineras med geografisk information för bl.a. geofencing.
Realtidsövervakning finns ju redan, det finns ju ett antal försäkringar som bygger på att du har en app i mobilen som loggar hur du kör, hur fort du accelererar, hur hårt du bromsar osv, och sätter någon slags dynamisk premie efter det. Och helt plötsligt ska ett företag sätta upp reglerna för hur du ska få framföra ditt fordon, och dom har garanterat skrivit in i sina regler att dom får ändra som dom vill, och att det är deras ord som gäller. Så då blir det ju i praktiken billigare att inte bromsa om det dyker upp något, och bara väja runt det :dummer Dom kan ju också få för sig att alla ska köra miljövänligt, så att det blir dyrare att hålla skyltat än att ligga säg 10 under på landsväg och 20 på motorväg. Eller att det är farligt att köra nattetid, så det blir dubbla premien om du kör när det är mörkt, eller på vägar utan viltstängsel, eller om du stannar mitt i en kurva, trots att trafiken står still...

Om jag har det? Ja, det är ju lika troligt som att jag kommer att utföra könskorrektion på mig själv med motorsåg...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vad jag fattat lagras dom sista 100 milen i bil datorernaoch raderas fylls på kontinuerligt under körning.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Realtidsövervakning finns ju redan, det finns ju ett antal försäkringar som bygger på att du har en app i mobilen som loggar hur du kör, hur fort du accelererar, hur hårt du bromsar osv, och sätter någon slags dynamisk premie efter det. Och helt plötsligt ska ett företag sätta upp reglerna för hur du ska få framföra ditt fordon, och dom har garanterat skrivit in i sina regler att dom får ändra som dom vill, och att det är deras ord som gäller. Så då blir det ju i praktiken billigare att inte bromsa om det dyker upp något, och bara väja runt det :dummer Dom kan ju också få för sig att alla ska köra miljövänligt, så att det blir dyrare att hålla skyltat än att ligga säg 10 under på landsväg och 20 på motorväg. Eller att det är farligt att köra nattetid, så det blir dubbla premien om du kör när det är mörkt, eller på vägar utan viltstängsel, eller om du stannar mitt i en kurva, trots att trafiken står still...

Om jag har det? Ja, det är ju lika troligt som att jag kommer att utföra könskorrektion på mig själv med motorsåg...

Ja, precis. Tekniken och tillhörande försäkringar har ju funnits ett tag. Det jag tänkte på som nästa steg var att myndigheterna blandar sig i också, dels genom att göra tekniken obligatoriskt, dels genom att använda den för att själva övervaka befolkningen och införa omedelbar bestraffning för de som avviker från stipulerad norm.

Har själv sedan ett antal år aktivt bojkottat försäkringsbolag som ens erbjuder skiten och låtit dem veta varför.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Hejsan alla förare, kände att jag behövde skriva av mig lite

Idag hände det som jag aldrig kunde tro skulle hända mig. För några timmar sen vurpade jag för första gången med hojen. Mottot "frågan är inte OM man går omkull för första gången, utan snarare NÄR" var något jag inte trodde gällde mig. Jag som kör så försiktigt och egentligen inte är ute efter att köra snabbt.

Det är en regnig dag i Göteborg, och jag var på väg ut ur kurvan mot E20/Stockholm efter att ha kommit upp ur Tingstadstunneln och passerat Svingeln. Helt plötsligt tappar bakdäcket fäste, och vips så sitter jag på rumpan och glider som rutschbana på asfalten. Jag ser hur min kära motorcykel fortsätter glida förbi mig och lägger sig fint vid vägrenen.
Jag reser mig utan problem upp och går av motorvägen. "Jaha, vad gör man nu?" Det kan väl inte vara mig detta händer? Min absolut första spontana tanke är att det är någon annan som har ramlat, och inte jag. Jag glor på min hoj som bara ligger där och förblöder, olja som rinner ut i en stor pöl.

Bara några sekunder efter kommer ett holländskt par på en R1200GS som ser olyckan och stannar och hjälper mig, de har tydligen precis åkt av färjan från Kiel och är ute på roadtrip utan något mål. De hjälper mig ställa upp cykeln och får mig att ringa 112.
Ringer och säger att jag har vurpat omkull på E20 men har inga skador, men att man kanske måste skicka vägassistans för oljan osv.
Jag tackar det holländska paret som åker vidare.

Vägassistans kommer förmodligen bara efter 5 minuter, men det känns som en evighet när man står där vid kanten och glor på sin förstörda hoj. Han var en trevlig herre, som ger skydd och trygghet. Jag har ringt bärgare som också kommer efter 5-10 minuter.
Vi lastar upp hojen och skjutsar hem den till mitt garage där den nu står.

Nu har jag suttit i några timmar och bara glott in i väggen. Mår lite illa med huvudvärk vilket kanske är rimligt efter chocken. Ena sekunden är jag arg och besviken på mig själv, men jag känner ändå att jag borde vara otroligt tacksam att det gick så bra ändå. Det gjorde inte ett dugg ont, och jag kunde ju bara ställa mig upp på en gång.
Olskroksmotet är ju väldigt trafikerat, så jag inbillar mig att jag haft VÄLDIGT tur att det inte låg någon bil eller buss precis bakom eller bredvid mig. Jag var i princip helt ensam när det hände.

Nu har jag slängt en blick på hojen, och även om det bara är materiella skador så kan jag ju inte låta bli att bli ledsen. Jag har ju bara halvförsäkring så det blir att laga den själv. Jag vågar inte tänka på hur mycket det kommer kosta att laga alla kåpor och plast. Dessutom har motorkåpan (heter det så?) spräckt där oljan runnit ut. https://imgur.com/a/QD9wo7l

Nu sitter jag här och vet inte riktigt vad jag ska tänka eller göra...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tråkigt, men det är bara prylar. Alla armar och ben sitter kvar. Det är huvudsaken. Skulle gissa att det är en del trafikkladd med diesel och annat som blir halkigt.
Skit händer!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Välkommen i de kraschades skara. Skönt att du inte slog dig, och hojen kan du ganska billigt få i körbart skick igen.
Just på/avfarter, korsningar vid bensinmack och rondeller kan vara lömskt snorhala vid regn pga massor av spill.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Gillar att du resonerar på så sätt att det aldrig skulle hända mej jag kör så försiktigt..

I princip alla kommer att någon gång vurpa, kana av vägen, krocka, o gud förbjude fastna i wireräcken av olika skäl.

Du har haft tur o bara fått småskråmor o stukat självförtroende.

Känn efter o framför allt skriv här o prata med andra som har erfarenhet av att vurpa.. Vi reagerar väldigt olika som personer när det händer sådanthär.

Skönt det gick bra i vartfall.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vägarbetare ska vi vara snälla emot och naturligtvis ska vi köra lugnt och städat förbi när de arbetar.
Men när de inte är där och ändå varnar för arbete, som inte finns, blir det svårar att vara förstående... :mad:

Här har vi 30-skyltat förbi ett vägarbete utan vägarbetare och utan vägarbete.

Hastighetsnedsättningen är inte en blå skylt, rekommenderad hastighet, så 51 kph på 70-väg kan ge indraget körkort vid en hastighetsmätning.

Vägarbetet .jpg

Det står en bil och grävare parkerad till vänster och 70-skylten är placerad i kurvan flera hundra meter bort, låååångt efter kulverten som ska bytas.

OM man vill ha förståelse viker man bort dessa skyltar tills de börjar jobbet.

Nu är det skyltat som om hela vägen är uppgrävd och det ligger ett tjockt lager lösgrus istället för asfalt på arbetsplatsen.
är det lämpligt att skylta på det här viset...
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ett fenomen jag noterat är att det kan sitta små blå skyltar
vid vägarbete ex max 50km/h.
Samtidigt är de stora skyltarna med ex 100km/h inte övertäckta:dummer
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hejsan alla förare, kände att jag behövde skriva av mig lite

Idag hände det som jag aldrig kunde tro skulle hända mig. För några timmar sen vurpade jag för första gången med hojen. Mottot "frågan är inte OM man går omkull för första gången, utan snarare NÄR" var något jag inte trodde gällde mig. Jag som kör så försiktigt och egentligen inte är ute efter att köra snabbt.

Det är en regnig dag i Göteborg, och jag var på väg ut ur kurvan mot E20/Stockholm efter att ha kommit upp ur Tingstadstunneln och passerat Svingeln. Helt plötsligt tappar bakdäcket fäste, och vips så sitter jag på rumpan och glider som rutschbana på asfalten. Jag ser hur min kära motorcykel fortsätter glida förbi mig och lägger sig fint vid vägrenen.
Jag reser mig utan problem upp och går av motorvägen. "Jaha, vad gör man nu?" Det kan väl inte vara mig detta händer? Min absolut första spontana tanke är att det är någon annan som har ramlat, och inte jag. Jag glor på min hoj som bara ligger där och förblöder, olja som rinner ut i en stor pöl.

Bara några sekunder efter kommer ett holländskt par på en R1200GS som ser olyckan och stannar och hjälper mig, de har tydligen precis åkt av färjan från Kiel och är ute på roadtrip utan något mål. De hjälper mig ställa upp cykeln och får mig att ringa 112.
Ringer och säger att jag har vurpat omkull på E20 men har inga skador, men att man kanske måste skicka vägassistans för oljan osv.
Jag tackar det holländska paret som åker vidare.

Vägassistans kommer förmodligen bara efter 5 minuter, men det känns som en evighet när man står där vid kanten och glor på sin förstörda hoj. Han var en trevlig herre, som ger skydd och trygghet. Jag har ringt bärgare som också kommer efter 5-10 minuter.
Vi lastar upp hojen och skjutsar hem den till mitt garage där den nu står.

Nu har jag suttit i några timmar och bara glott in i väggen. Mår lite illa med huvudvärk vilket kanske är rimligt efter chocken. Ena sekunden är jag arg och besviken på mig själv, men jag känner ändå att jag borde vara otroligt tacksam att det gick så bra ändå. Det gjorde inte ett dugg ont, och jag kunde ju bara ställa mig upp på en gång.
Olskroksmotet är ju väldigt trafikerat, så jag inbillar mig att jag haft VÄLDIGT tur att det inte låg någon bil eller buss precis bakom eller bredvid mig. Jag var i princip helt ensam när det hände.

Nu har jag slängt en blick på hojen, och även om det bara är materiella skador så kan jag ju inte låta bli att bli ledsen. Jag har ju bara halvförsäkring så det blir att laga den själv. Jag vågar inte tänka på hur mycket det kommer kosta att laga alla kåpor och plast. Dessutom har motorkåpan (heter det så?) spräckt där oljan runnit ut. https://imgur.com/a/QD9wo7l

Nu sitter jag här och vet inte riktigt vad jag ska tänka eller göra...

Jo, jag gjorde samma sak för någon månad sen också med halvförsäkring. Enda fördelen vad jag upptäckte var att det går bra mycket fortare fixa hojen när inte försäkringsbolag blir involverade. Själv hamnade jag på omkring 30K fixa till hojen med plast, kylare och lite annat smått och gott men det var "hon" värd. Ger gärna tips om du undrar något. Och visst, man blir ledsen se eländet rent ut sagt och svårt fatta. Min tog väl en månad få till men hade gått på under två veckor om jag sparkat igång direkt fixa delar etc. Jag köpte istället en ny hoj dan efter klotningen och den får nu säljas.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ett fenomen jag noterat är att det kan sitta små blå skyltar
vid vägarbete ex max 50km/h.
Samtidigt är de stora skyltarna med ex 100km/h inte övertäckta:dummer

Det tycker jag är bättre då vi som trafikanter får anpassa hastigheten inte bara hålla den.:tummenupp

För oss som kör motorcykel och inte bara färdas med ett fordon i trafiken är det inga problem men tänk på de stackare som måste släppa ögonen från telefon, GPS, fordonsdator och annat som är intressantare än körningen! :tungan

Vilken hastighet gäller för den som inte själv kan köra utan bara åker längs på vägen, den blåa, rekommenderade, eller den högsta tillåtna? :va
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag ser hur min kära motorcykel fortsätter glida förbi mig och lägger sig fint vid vägrenen.
Jag reser mig utan problem upp och går av motorvägen. "Jaha, vad gör man nu?" .

- Liknande känsla jag hade när jag drog omkull i Södertälje i våras.
När jag kanat färdigt och rest mig upp var det första jag tänkte: "vad hände o vad gör jag nu?".
Fick hjälp av en schysst bilist att stoppa trafiken medan jag vinglade upp på en grässlänt o satte mig.
Där satt jag och gjorde ingenting förrän Polis och ambulanspersonal kom och tog kontakt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag ser hur min kära motorcykel fortsätter glida förbi mig och lägger sig fint vid vägrenen.
Jag reser mig utan problem upp och går av motorvägen. "Jaha, vad gör man nu?" Det kan väl inte vara mig detta händer? Min absolut första spontana tanke är att det är någon annan som har ramlat, och inte jag. Jag glor på min hoj som bara ligger där och förblöder, olja som rinner ut i en stor pöl.
.

Vi är många här som suttit där och glott på en trasig hoj och undrat vad jag ska göra nu. Precis som alla andra skriver så är det bara att njuta av det faktum att du är oskadd. Även små skador kan bli väldigt jobbiga och ta tid att rehabilitera.

Vad jag gjorde när jag kraschade min Gixxer på ungefär samma sätt som dig var att sätta igång direkt.

1. Plocka fram lämplig dryck, öl, vin, cola whatever.
2. Sätt igång en liten ljudanläggning med lämplig musik
3. Tvätta av hojen all skit och olja.
4. Skruva av kåpor och delar och lägg alting som är trasigt i en hög.
5. Sätt dig ner med just nämnda hög och börjar skärskåda skadorna. Dela upp det i "fixa på en gång" och fixa om ett tag" högar.
6. Sätt dig vid en dator och börja leta efter delarna som hör till högen "Fixa på en gång" som t ex motorkåpan.
7. Beställ dessa delar och montera dem

Efter det kommer allting att kännas mycket bättre! Jag lovar! :):tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top