Diskussionstråden om olyckor 2020.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ironi: ON
Nej, det finns bara ett sätt att komma till rätta med det här: Autonoma fordon!
Ironi: OFF

Jag skulle kunna betala någon att hacka alla fordons GPS-kartor så att "slutet" på E4'an blir som före 1992 då E4'an slutade i Lissabon - så blir vi av med alla som inte klarar av att köra bil på egen hand.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Finns en annan stoooor anledning:
Automatiska och adaptiva helljus!

"-Men vadådå, min bil har ju automatiskt helljus...eller förresten...det var visst inte på den här bilen..."


Med tanke på hur många enögda (ett trasigt halvljus) eller helblinda (inga fungerande lampor alls) man ser ute på vägarna är jag inte det minsta förvånad.

"-Men vadådå, min bil har ju inte varnat mig, det kan ju inte vara MITT ansvar att se till att belysningen fungerar..."
Jag har det på min bil, det suger så jävla hårt så att man får dra madrassen ur arslet efteråt :gnissla Normalt släcker man ju helljuset precis innan man bländar, biljäveln bländar av lagom när man hör mötande skrika svordomar :dummer

Jag hade också en kollega som avskydde enögda bilar, för då krockar man ju när man kör om, eftersom man tror att det är motorcyklar. Han tyckte alltså på fullaste allvar att det var ok att köra om med möte om det var en hoj man mötte, eftersom dom inte behöver så mycket plats.

Jag skulle kunna betala någon att hacka alla fordons GPS-kartor så att "slutet" på E4'an blir som före 1992 då E4'an slutade i Lissabon - så blir vi av med alla som inte klarar av att köra bil på egen hand.
Jag är sjukt sugen på att börja sätta upp 30-skyltar på motorvägar, så kan alla självbromsande bilar som läser av vägskyltar pallnita i höjd med dom.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har det på min bil, det suger så jävla hårt så att man får dra madrassen ur arslet efteråt :gnissla Normalt släcker man ju helljuset precis innan man bländar, biljäveln bländar av lagom när man hör mötande skrika svordomar :dummer

Jag hade också en kollega som avskydde enögda bilar, för då krockar man ju när man kör om, eftersom man tror att det är motorcyklar. Han tyckte alltså på fullaste allvar att det var ok att köra om med möte om det var en hoj man mötte, eftersom dom inte behöver så mycket plats.


Jag är sjukt sugen på att börja sätta upp 30-skyltar på motorvägar, så kan alla självbromsande bilar som läser av vägskyltar pallnita i höjd med dom.

Extra roligt om du sätter upp skyltar som ser blanka ut för köttsäckar, men som har 30 tryck på för kameror. :hihi
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Automatiskt hel/halvljus alltså. Fantastiskt.
Letar efter nåt ord, det som dök upp nu var digital idioti.
Kommer osökt att tänka på att jag är väl inte den ende som upplevt ett antal zoom-möten, eller liknande, på jobbet sista halvåret. Fantastiskt.
"Einar...du försvann lite där, kan du upprepa?....Einar, du hörs inte alls nu....Hallå?...Einar, om du hör oss, kan du göra tummen upp?... Vid det laget fryses även bilden på Einar så det gick inte att se om han gjorde en tumme upp.
De digitala ivrarna är alltid lite upphetsade, "tänk vad man kan göra nu för tiden, va!" Vi, lite tveksamma surgubbar tänker det funkar ju inte.
Automatisk hastighetshållare funkar ju inte. Bilen i högerfilen har ställt in exakt 83.5km/h. Jag som kommer på påfarten hamnar så att jag skulle behöva bara lite lite broms från digitala plåtskrället för att bekvämt komma in. Nix pix, exakt 83.5km/h ska vi fortsätta i. Vad folk runt omkring håller på med skiter väl jag i. Jag har det bra.
Automatisk hel/halvljus. Idag igen, på väg hem i mörker från långt ut på Värmdö. Tre av tio mötande dröjde ca 2-3 sekunder. På tok för länge. En utmärkte sig med hela 5-7 sekunder, och då efter ivrigt ljustutande från mig.
Jag behöver koncentrera mig på älgarna som springer ut, inte på att sitta och ljustuta på var tredje idiot som gör att jag inte ens ser var min egen vägkant är.
Digital idioti ska jag kalla det.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
efter ivrigt ljustutande från mig.

Själv har jag resignerat. Slår på helljuset igen efter misslyckad avbländning/hint tills mötande tycker det blir obehagligt. Rätt ofta man då möts med helljuset på hela tiden. Det lär väl inte bekomma den mötande som förmodligen sitter med snoken i mobilen och messar.

För övriga tycker jag att Kartago och NI TestStand borde förstöras.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Automatisk hastighetshållare funkar ju inte. Bilen i högerfilen har ställt in exakt 83.5km/h. Jag som kommer på påfarten hamnar så att jag skulle behöva bara lite lite broms från digitala plåtskrället för att bekvämt komma in. Nix pix, exakt 83.5km/h ska vi fortsätta i. Vad folk runt omkring håller på med skiter väl jag i. Jag har det bra.
Automatisk hel/halvljus. Idag igen, på väg hem i mörker från långt ut på Värmdö. Tre av tio mötande dröjde ca 2-3 sekunder. På tok för länge. En utmärkte sig med hela 5-7 sekunder, och då efter ivrigt ljustutande från mig.
Jag behöver koncentrera mig på älgarna som springer ut, inte på att sitta och ljustuta på var tredje idiot som gör att jag inte ens ser var min egen vägkant är.
Digital idioti ska jag kalla det.
Automat och farthållare är ju skitbra, då kan du äta hamburgare/surfa/twittra/sminka dig/läsa tidningen/läsa mötesanteckningar (ja, det är sånt jag har sett folk göra i bilen). Fler och fler bilar har automat, och vips har alla en hand över, perfekt att hålla i mobilen med. Det i kombination med det snabba flödet på sociala medier, där saker måste trenda för att synas mer än 3s gör att folk alltid måste vara online. Och eftersom moderna bilar ju har autobroms och alla möjliga varningssystem så behöver man ju inte köra bil så mycket själv längre. Sen är dom för dumma/okunniga för att inte förstå att deras 10 år gamla bil inte har den funktionaliteten bara för att nya bilar har det, eller att det fråntar föraren allt ansvar. Det är ju fortfarande farligare att hålla skyltad hastighet, stirra på mobilen, och vänta på att bilen larmar om något, lista ut vad det innebär, och sen bromsa, än att momsa lite, ha järnkoll på trafiksituationen kring bilen och snabbt reagera på det som händer, och det kan ju vara så enkelt som att bara släppa på gasen, flytta sig lite eller kanske gasa på lite för att släppa fram en annan bil.

Det kanske är förändringen av gruppen, idag umgås alla på nätet, med hundratals "vänner" och följare, så för att synas måste man sticka ut, jaget har blivit det centrala, det är inte gruppen som är viktig längre, eftersom man inte längre gör saker tillsammans, inte interagerar som individer öga mot öga. Jag får många likes och följare, inte vi, jag behöver inte hjälpa er, om det inte är för att få likes då, jag behöver inte passa in, jag behöver inte bry mig. Det återspeglas också väldigt tydligt i trafiken.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Utvecklingen sker ju oavsett. Hur många härinne skulle fixa en Morgan Threewheeler i rusningstrafik runt Milano?

Alla förarstödssystem - nuvarande och framtida - finns ju för att de faktiskt MINSKAR både antalet olyckor och konsekvenserna av dem. Vi människor är helt enkelt skitkassa i trafiken, särskilt de av oss som anser att vi är bra, om man skall vara ärlig.

Sedan innebär detta en annan verklighet att förhålla sig till för oss motorcyklister, men hellre den där sminkande hemmafrun i en självstyrande Tesla än i en Morgan Threewheeler, eller för den delen en tio år gammal Volvo.

För tro inte för ett ögonblick på att fenomenet "göra annat bakom ratten" uppstod i och med moderna säkerhetssystem...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Utvecklingen sker ju oavsett. Hur många härinne skulle fixa en Morgan Threewheeler i rusningstrafik runt Milano?

Alla förarstödssystem - nuvarande och framtida - finns ju för att de faktiskt MINSKAR både antalet olyckor och konsekvenserna av dem. Vi människor är helt enkelt skitkassa i trafiken, särskilt de av oss som anser att vi är bra, om man skall vara ärlig.

Sedan innebär detta en annan verklighet att förhålla sig till för oss motorcyklister, men hellre den där sminkande hemmafrun i en självstyrande Tesla än i en Morgan Threewheeler, eller för den delen en tio år gammal Volvo.

För tro inte för ett ögonblick på att fenomenet "göra annat bakom ratten" uppstod i och med moderna säkerhetssystem...

Jag såg folk sitta och läsa böcker, sminka sig, pyssla med dokument och sånt innan smartphones, men det är mycket fler nu.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Alla förarstödssystem - nuvarande och framtida - finns ju för att de faktiskt MINSKAR både antalet olyckor och konsekvenserna av dem. Vi människor är helt enkelt skitkassa i trafiken, särskilt de av oss som anser att vi är bra, om man skall vara ärlig.
Fyrhjulsdrift säljs ju in som ett säkerhetssystem, ihop med antisladd, antispinn och allt möjligt som gör att man distanseras från vad som händer med bilen. Men säkrare blir det inte: https://nyhetsrum.folksam.se/sv/201...julsdrivna-bilar-ger-fler-personskadeolyckor/

Men Folksams nya studie visar att fyrhjulsdrivna bilar är inblandade i polisrapporterade singel- och mötesolyckor på is eller snö mellan 15 och 41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift, medan olycksrisken är densamma för fyrhjulsdrift som för tvåhjulsdrift på torrt eller vått underlag.

Rapporten visar ju också att olyckorna med 4wd-bilar sker i 10% högre hastighet, dvs folk använder inte säkerhetssystemen till bättre marginaler, utan att kunna köra fortare.

Exakt samma sak är det med döda vinkeln-varningar, älgvarning mm, föraren behöver inte titta, bilen varnar ju... Personligen vill jag inte förklara, vare sig för polisen eller anhöriga, att det inte är mitt fel, för bilen varnade ju inte :fakta

Har jag en ratt eller ett styre framför mig så kör jag, jag åker inte :fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fyrhjulsdrift säljs ju in som ett säkerhetssystem, ihop med antisladd, antispinn och allt möjligt som gör att man distanseras från vad som händer med bilen. Men säkrare blir det inte: https://nyhetsrum.folksam.se/sv/201...julsdrivna-bilar-ger-fler-personskadeolyckor/



Rapporten visar ju också att olyckorna med 4wd-bilar sker i 10% högre hastighet, dvs folk använder inte säkerhetssystemen till bättre marginaler, utan att kunna köra fortare.

Exakt samma sak är det med döda vinkeln-varningar, älgvarning mm, föraren behöver inte titta, bilen varnar ju... Personligen vill jag inte förklara, vare sig för polisen eller anhöriga, att det inte är mitt fel, för bilen varnade ju inte :fakta

Har jag en ratt eller ett styre framför mig så kör jag, jag åker inte :fakta

Grejen är nog också att de flesta nya tjänstebilar är fyrhjulsdrivna (körs fortare) och familjens andrabil som frugan kör till jobbet med är tvåhjulsdriven.

Relativt fler fyrhjulsdrivna idag men totalt mycket färre. Är det dåligt?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
...
Det är ju fortfarande farligare att hålla skyltad hastighet, stirra på mobilen, och vänta på att bilen larmar om något, lista ut vad det innebär, och sen bromsa, än att momsa lite, ha järnkoll på trafiksituationen kring bilen och snabbt reagera på det som händer, och det kan ju vara så enkelt som att bara släppa på gasen, flytta sig lite eller kanske gasa på lite för att släppa fram en annan bil.
...

App, app, app OM så vore skulle väl Tragikvärket informera oss om detta... :7peta

Det är juh JeTTefArlIGT att köra för fort. Allt över skyltad hastighet, och man TjÖr ihjÄL sEJ DiReCKt! :fakta

Alla vet juh att det är så, för Tragikvärket har lärt oss det... :7peta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
App, app, app OM så vore skulle väl Tragikvärket informera oss om detta... :7peta

Det är juh JeTTefArlIGT att köra för fort. Allt över skyltad hastighet, och man TjÖr ihjÄL sEJ DiReCKt! :fakta

Alla vet juh att det är så, för Tragikvärket har lärt oss det... :7peta

Japp! Så är det!
Och att jag brötade ryggen när jag låg under hastighetsbegränsning var nog bara påsamlad fortkörningskarma ändå. :hihi
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
För tro inte för ett ögonblick på att fenomenet "göra annat bakom ratten" uppstod i och med moderna säkerhetssystem...

Folk har nog i alla tider kört lite multitasking bakom ratten. Vissa mer än andra. För 20 år sedan såg man ett fåtal sitta med morgontidningen/anteckningar mot ratten på motorvägen påväg till jobbet. Numera sitter de med smartphones och sina sms/mail/sociala medier. Tyvärr är det nog så att antalet som gör annat bakom ratten har ökat markant desto mer moderna säkerhetssystem bilarna får. Trafiktempot här i Sverige är väldigt lugnt för det mesta om man inte bor i något av storstadsområdena i rusningstrafik.

Skulle tro att man inte lika gärna sitter ägnar sin smartphone lika mycket uppmärksamhet på tyska Autobahn eller Autostradorna i Italien. Trafiktempot är något helt annat. Av ren självbevarelsedrift lägger förarna telefonerna åt sidan och fokuserar på trafiken.

Personligen tror jag mer på en trafikmiljö som kräver fokus av förarna framför säkerhetssystem som passiviserar förarna. Det ska finnas lite risk inbyggt som tvingar en att vara på tårna.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Japp! Så är det!
Och att jag brötade ryggen när jag låg under hastighetsbegränsning var nog bara påsamlad fortkörningskarma ändå. :hihi

Det stora misstaget var dock att du inte var bilist, för då hade du kunnat åka i en "säker" hastighet...:7peta

På motorcykel riskerar man juh att TjÖra ihjÄl sEJ DirECkT... :fakta
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Personligen tror jag mer på en trafikmiljö som kräver fokus av förarna framför säkerhetssystem som passiviserar förarna. Det ska finnas lite risk inbyggt som tvingar en att vara på tårna.

Fler kurviga vägar utan räcken till folket!

En positiv sak med "pandemi-åtgärder" är att det asfalteras så in i norden härikring på de roligare småvägarna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det stora misstaget var dock att du inte var bilist, för då hade du kunnat åka i en "säker" hastighet...:7peta

På motorcykel riskerar man juh att TjÖra ihjÄl sEJ DirECkT... :fakta
Ja, vajervägar kan/får man inte gå eller cykla på, så redan där har man ju minskat olycksrisken, tar man bort alla andra trafikanter, vilket trots allt är en stor andel, så kommer ju olyckorna minska. Frågan är ju bara vad kostnaden på klimat och folkhälsa blir, om man alltid blir tvingad att ta bilen överallt? Eller just ja, man ska inte ta bilen heller, man ska ta kollektivtrafik, för tunnelbanan går ju var femte minut :tummenupp
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, vajervägar kan/får man inte gå eller cykla på, så redan där har man ju minskat olycksrisken, tar man bort alla andra trafikanter, vilket trots allt är en stor andel, så kommer ju olyckorna minska. Frågan är ju bara vad kostnaden på klimat och folkhälsa blir, om man alltid blir tvingad att ta bilen överallt? Eller just ja, man ska inte ta bilen heller, man ska ta kollektivtrafik, för tunnelbanan går ju var femte minut :tummenupp

Njae, det där är ett vanligt misstag - bilister som tror att 100-vägarna, ofta inramade av räcken på båda sidor är reserverade för dem, men det är ännu en glitch i Noll Vision.
En vanlig vajerväg är en... ...vanlig väg, öppen för alla trafikanter: cyklister, fotgängare, ryttare, rullskidåkare, jordbrukstraktorer, mopedbilar, travsulkys, mormödrar med barnvagnar, hundar med skrindor.

Skillnaden mot en vanlig väg är att den snabbare trafikanten inte kan lämna utrymme i sidled, och att den omkörda sällan kan kliva åt sidan för att lämna plats.

Lagligt att trafikera en vajerväg på alla sätt och vis, alltså.
Lämpligt? Självklart inte.

Ändå görs det. Helt enkelt för att alternativ saknas. Eller för att folk inte förstår bättre.

Noll vision tar av marginaler och säkerhet från de oskyddade trafikanterna och ger ytterligare säkerhet till de redan säkra.
Det är märkligt att vi låtit det ske. Det finns byar som blivit helt avskurna från annat än biltransport, eller uppdelade i två, där man måste ha bil för att kunna hälsa på hos grannen utan att riskera livet alldeles.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, vajervägar kan/får man inte gå eller cykla på, så redan där har man ju minskat olycksrisken, tar man bort alla andra trafikanter, vilket trots allt är en stor andel, så kommer ju olyckorna minska. Frågan är ju bara vad kostnaden på klimat och folkhälsa blir, om man alltid blir tvingad att ta bilen överallt? Eller just ja, man ska inte ta bilen heller, man ska ta kollektivtrafik, för tunnelbanan går ju var femte minut :tummenupp

Njae, det där är ett vanligt misstag - bilister som tror att 100-vägarna, ofta inramade av räcken på båda sidor är reserverade för dem, men det är ännu en glitch i Noll Vision.
En vanlig vajerväg är en... ...vanlig väg, öppen för alla trafikanter: cyklister, fotgängare, ryttare, rullskidåkare, jordbrukstraktorer, mopedbilar, travsulkys, mormödrar med barnvagnar, hundar med skrindor.

Skillnaden mot en vanlig väg är att den snabbare trafikanten inte kan lämna utrymme i sidled, och att den omkörda sällan kan kliva åt sidan för att lämna plats.

Lagligt att trafikera en vajerväg på alla sätt och vis, alltså.
Lämpligt? Självklart inte.

Ändå görs det. Helt enkelt för att alternativ saknas. Eller för att folk inte förstår bättre.

Noll vision tar av marginaler och säkerhet från de oskyddade trafikanterna och ger ytterligare säkerhet till de redan säkra.
Det är märkligt att vi låtit det ske. Det finns byar som blivit helt avskurna från annat än biltransport, eller uppdelade i två, där man måste ha bil för att kunna hälsa på hos grannen utan att riskera livet alldeles.

Jag tycker, tyvärr, inte det är så märkligt att "vi" låter det ske. :(
De flesta motorcyklister gör fler mil som bilister.
De flesta motorcyklister kör inte tusentals mil motorcykel.
De flesta motorcyklister bryr sig inte om regelverket hårdnar.
De flesta motorcyklister kommer inte köra om 20 år.

Noll Vision, av bilister för bilister, med propaganda som visar att det är hastigheten som är det viktigaste!
Och det stämmer, för bilister vill säga.
För på motorcykel är det slumpen, inte hastigheten, som avgör om olyckan blir allvarlig eller inte. :fakta

Mötesolyckorna har gått ned markant med räckesvägar för alternativet, att få trafikanter att låta bli att köra om med möte, finns inte i Noll Vision.
Ni som är lite äldre och kört någon gång på dessa tokbreda vägar med vägren har sett omkörning av bilist samtidigt som denne blir omkörd, med mötande bilister i bredd.
När människan tas bort måste passiv säkerhet till.
Alternativet, att använda trafikpoliser, är aktiv säkerhet och det är gammal trafiksäkerhet.
Det epokgörande med Noll Vision var ju att olyckor inte kan undvikas. :fakta
Därför ska konsekvenserna av en olycka inte bli död eller allvarlig skada.

Propagandan har också sett till att den som är emot Noll Vision vill dö eller låta andra dö. :huvet
De flesta motorcyklister förstår inte att det som händer med sporthojar kommer att gälla alla motorcyklar i framtiden.
De riskbenägna kommer inte att köra lugnt och städat bara för att en typ av motorcyklar försvinner...
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top