Diskussionstråden om olyckor 2020.

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vad har bildtexten med saken att göra :va

Screenshot-20200628-212645-Chrome.jpg

Arkivbild, med arkivtext.
Slappt, slött, slarvigt.
Modern journalistik, alltså.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tråkigt och onödigt bara att hoppas det inte var killen som ville ha kommentarer tidigare här på sporthoj om sin vansinnesfärd på videon

Han snurrade runt i Helsingborg, min erfarenhet av denna typ av hojåkare är att de sällan lämnar närområdet. Vem ska se dina coooola bombrepor mellan Helsingborg och söder om Malmö?

Tror på en mer lokal person, det är en väg jag kör ganska ofta. Förstår inte riktigt vad som hänt, oftast lite trafik där, väldigt god sikt överallt. Tråkigt oavsett.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Arkivbild, med arkivtext.
Slappt, slött, slarvigt.
Modern journalistik, alltså.

Och det värsta är att jag inte kan välja bort SVT, som jag kan med alla andra produkter i princip. Rösta med fötterna går inte längre, vilket suger. Det är ju liksom det enda sättet att påverka.
 

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
det är en väg jag kör ganska ofta. Förstår inte riktigt vad som hänt, oftast lite trafik där, väldigt god sikt överallt. Tråkigt oavsett.

Samma här. Jag bor i Hyllie och brukar välja att köra via Oxie och Lockarp istället för att ta inre ringvägen hem från stan, och gjorde så även igår. Jag kom till platsen när räddningstjänsten anlänt och såg inte vad som hänt. Valde att vända och köra sista biten på yttre, trots att det just börjat regna och var väldigt halt. Halkan kanske kan ha spelat in i detta fallet, vem vet. Oavsett vad har olyckan skett precis där man svänger in till NSM:s upplag, och någon annan korsning finns inte där, bortsett från rondellen längre bort. https://goo.gl/maps/MGcSrKGAmXewSqZ49
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:


Vi brukar hålla oss till olyckor i Sverige här, men detta är en olycka i Harz att uppmärksamma:



https://www.expressen.se/nyheter/far-och-son-pa-mc-resa-sonen-dodad-i-krasch/

En omkommen, flera chockade.


De lokala tidningarna där nere har alla lagt denna spektakulära olyckan bakom betalspärrar, men genom att skumma så många ingresser som möjligt och kolla brandkårens samt den lokala polisens hem- och Facebooksidor så ser man att Expressens notis inte är korrekt.

B4 är på platsen 4-filig landsväg, ej mötesseparerad. Motorcykel(gruppen?) var på väg nerför berget i höger körfält när dom blir omkörda av en biltransportbil. I en kurva längs nedförsbacken välter hela ekipaget över en av motorcyklarna.

Fundera på den ett tag, och sänd pappan till den omkomne en tanke. Han låg framför olyckan och var så att säga först på plats.



Biltransporter på kontinenten är inte bil och släp som traditionellt i Sverige, även om utländska biltransportörer kör allt mer inrikestrafik i Sverige. Tack vare längdregler bygger man istället på konceptet bil och kärra - som med olika utskjut och brutala överhäng ändå lastar 9 personbilar, och ibland fler ändå. Men, till priset av mycket sämre stabilitet.

Fruktansvärd olycka. Fruktansvärt onödig.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Från rapporttråden:

De lokala tidningarna där nere har alla lagt denna spektakulära olyckan bakom betalspärrar, men genom att skumma så många ingresser som möjligt och kolla brandkårens samt den lokala polisens hem- och Facebooksidor så ser man att Expressens notis inte är korrekt.

B4 är på platsen 4-filig landsväg, ej mötesseparerad. Motorcykel(gruppen?) var på väg nerför berget i höger körfält när dom blir omkörda av en biltransportbil. I en kurva längs nedförsbacken välter hela ekipaget över en av motorcyklarna.

Fundera på den ett tag, och sänd pappan till den omkomne en tanke. Han låg framför olyckan och var så att säga först på plats.



Biltransporter på kontinenten är inte bil och släp som traditionellt i Sverige, även om utländska biltransportörer kör allt mer inrikestrafik i Sverige. Tack vare längdregler bygger man istället på konceptet bil och kärra - som med olika utskjut och brutala överhäng ändå lastar 9 personbilar, och ibland fler ändå. Men, till priset av mycket sämre stabilitet.

Fruktansvärd olycka. Fruktansvärt onödig.

Oerhört tragisk olycka. Den där vägen har jag kört så många gånger att jag tappat räkningen. Slingrar sig upp och ner för berget i motorvägsfart och med brant lutning. Kan mycket väl tänka mig att ett instabilt lastbilsekipage inte är optimalt där.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hemsk olycka, känns olustigt eftersom jag ska dit om några veckor. Skänker pappan och resten av familjen en extra tanke.
 

underthewhip

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2020
Ort
Bollebygd
Hoj
Ingen
Jag åkte med dem hela förmiddagen. Vi hade bott på samma ställe i 3 nätter och var på väg till Bad Bodenteick för en sista övernattning innan vi tog Kiel-färjan. Efter lunch bestämde jag mig för att köra raka vägen norrut medan de skulle fortsätta köra i Harz-bergen någon timma. Sen kom de aldrig och jag fick sms av en annan svensk om vad som hänt vid 5-tiden. Så jäkla sjukt och jag rätt skärrad efteråt. Hoppas detta leder till högre krav på lastbilarna och hur de framförs.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag åkte med dem hela förmiddagen. Vi hade bott på samma ställe i 3 nätter och var på väg till Bad Bodenteick för en sista övernattning innan vi tog Kiel-färjan. Efter lunch bestämde jag mig för att köra raka vägen norrut medan de skulle fortsätta köra i Harz-bergen någon timma. Sen kom de aldrig och jag fick sms av en annan svensk om vad som hänt vid 5-tiden. Så jäkla sjukt och jag rätt skärrad efteråt. Hoppas detta leder till högre krav på lastbilarna och hur de framförs.


Obehagligt.
Man påminns om hur små beslut kan få stora konsekvenser.

Har du landat hemma nu och har ditt under kontroll?


Jag har försökt hitta något i tyska tidningar om själva orsaken till olyckan, och eventuell påföljd för föraren, men inget sett ännu.
Det fanns bilder på bromsspår från lastbilen som kan tyda på antingen undanmanöver eller allvarligt tekniskt fel/plötslig sjukdom, men föraren nämns ju som "oskadad", så jag vet inte.

Så mycket är klart att ligga jämsides med andra fordon innebär en risk för oss oskyddade trafikanter.
Vi är medvetna om det när vi kör om andra, men är vi lika mycket på tårna när vi blir omkörda...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:


https://mitti.se/nyheter/aldre-allvarligt-skadad-pakord/

Äldre man allvarligt skadad – påkörd av mc
Vasastan. Polis.
En äldre man är allvarligt skadad efter en trafikolycka i korsningen

En äldre man blev påkörd av en mc i centrala Stockholm under onsdagskvällen.
Mannen är förd till sjukhus och läget är kritiskt.

Efter 22-tiden på onsdagskvällen larmades både räddningstjänst, polis och ambulans till korsningen mellan Odengatan och Sveavägen i centrala Stockholm.

En äldre man hade då just blivit påkörd av en mc, skriver Aftonbladet.

– Han är allvarligt skadad och har förts till sjukhus med ambulans, säger John Östling, befäl på polisens regionledningscentral till Aftonbladet.

Även motorcyklisten fördes till sjukhus med skador efter olyckan.

Utredning pågår
Polisen beslagtagit motorcykeln och förhört vittnen.

Hur olyckan kommer att rubriceras är oklart i nuläget


Ingen snygg historia.


Polisen har inlett en förundersökning gällande grov vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada. Motorcykeln har tagits i beslag för teknisk undersökning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/fotgangare-allvarligt-skadad-pakord-av-mc


Körkortslös knarkare på stulen hoj?

Lantsortsbo på Sveavägen för första gången och skall leva upp till 80-tals myten?

Vanlig Svenson som inte vet var man kan gasa?

Eller - farbror med munskyddet över ögonen?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Från rapporttråden:





Ingen snygg historia.




https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/fotgangare-allvarligt-skadad-pakord-av-mc


Körkortslös knarkare på stulen hoj?

Lantsortsbo på Sveavägen för första gången och skall leva upp till 80-tals myten?

Vanlig Svenson som inte vet var man kan gasa?

Eller - farbror med munskyddet över ögonen?
Utan att veta något om vad som hänt just där så är ju trenden, åtminstone i Stockholmsregionen att folk bara går, ibland trycker dom på knappen vid övergångsstället när dom passerar, så att det slår om sen någon gång. Ibland tittar dom upp från mobilen, men det är kanske mer slumpmässigt att det råkar vara när dom går över vägen, det kan ju ha varit en pokémon där. Bilar ska ju stanna för fotgängare, det vet ju alla, JAG går ju alltid före dig så du ska ju alltid stanna när JAG ska gå över. Dessutom skaffar ju färre körkort, och lättja smittar, så fler och fler börjar bete sig sämre och sämre för att alla andra gör det, och ingen har koll på hur man ska göra. Men så länge alla håller hastighetsgränsen så är det väl inga problem, eller..?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Utan att veta något om vad som hänt just där så är ju trenden, åtminstone i Stockholmsregionen att folk bara går, ibland trycker dom på knappen vid övergångsstället när dom passerar, så att det slår om sen någon gång. Ibland tittar dom upp från mobilen, men det är kanske mer slumpmässigt att det råkar vara när dom går över vägen, det kan ju ha varit en pokémon där. Bilar ska ju stanna för fotgängare, det vet ju alla, JAG går ju alltid före dig så du ska ju alltid stanna när JAG ska gå över. Dessutom skaffar ju färre körkort, och lättja smittar, så fler och fler börjar bete sig sämre och sämre för att alla andra gör det, och ingen har koll på hur man ska göra. Men så länge alla håller hastighetsgränsen så är det väl inga problem, eller..?

Nu var ju gångtrafikanten 75 år gammal....
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Utan att veta något om vad som hänt just där så är ju trenden, åtminstone i Stockholmsregionen att folk bara går, ibland trycker dom på knappen vid övergångsstället när dom passerar, så att det slår om sen någon gång. Ibland tittar dom upp från mobilen, men det är kanske mer slumpmässigt att det råkar vara när dom går över vägen, det kan ju ha varit en pokémon där. Bilar ska ju stanna för fotgängare, det vet ju alla, JAG går ju alltid före dig så du ska ju alltid stanna när JAG ska gå över. Dessutom skaffar ju färre körkort, och lättja smittar, så fler och fler börjar bete sig sämre och sämre för att alla andra gör det, och ingen har koll på hur man ska göra. Men så länge alla håller hastighetsgränsen så är det väl inga problem, eller..?

Ja, du flyttar dig när jag kommer är normalsvenskens mantra men inte bara i Tokholma.:huvet

Anpassning är borta så bilister tvärnitar hellre än sakta ner för att visa att man släpper över. :huvet
Fotgängare, precis som alla normalsvenskar, undviker ögonkontakt så man inte vet om telefonen tar all aktivitet eller om de ska gå ut med böjd nacke ner mot telefonen. :huvet

Att gå in bakom vid en påfart är otänkbart. Gå in framför istället för att sedan vänta några hundra meter innan man kommer upp i samma hastighet som resten. :huvet

Noll Vision ska inte minska antalet olyckor utan konsekvenserna av en olycka, därför kan vi fortsätta så här när enda lösningen är sänkta hastigheter... :huvet

På Trafiksäkerhetsverkets tid fanns det en kampanj där man försökte få trafikanter till att...

Blinka först, bromsa sen

Jag skulle också vilja ha reklampelare fyllda med...

Använd blinkers INNAN sväng eller filbyte

Tyvärr otänkbart när säkerhet är borta...:(
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu är det här ingen MC-olycka, eller ens en egentlig olycka, men det hade lätt kunnat leda till en. Den här sängen hittade vi en kväll när vi var ute och cyklade med grabben:

Det framgår inte riktigt på bilden, men det är en raksträcka på 50-60m mellan en T-korsning till vänster och en skymd vänsterkurva (man svänger iofs åt höger när man kör mot sängen) åt höger, runt berget. Det är alltså inte gott om vare sig plats eller sikt, och det är ganska mycket trafik där med stora bostadsområden som ska ut via den här korsningen, det är 40-väg men det är få som är under 50, 70-80 är inte ovanligt. Det körs en hel del hojar och mopeder där dessutom, och det är ju trots allt värre att klippa en säng med en hoj än en XC60 :gnissla

Jag stannade med familjen, fotade, stoppade en bil som kom från vänster (tack för att du var stoppkloss åt oss :tummenupp ) och sen bar jag undan sängen, och fick hjälp att bort dom lösa bitarna av frugan och en kvinna med cykel som stannade med oss. Sängen la jag bredvid cykelbanan, och dagen efter var den sönderslagen och några delar saknades, vad är det för jävla fel på folk?

Vi såg bilar passera innan vi plockade bort sängen, och klantarslena som körde den borde ju dels ha sett till att den inte kunde ramla av släpet/ut ur bagageutrymmet, och dels ha stannat och plockat upp den. Som sagt, vad är det för jävla fel på folk?! :huvet ALLT är fanimig någon annans ansvar, även om man har klantat sig själv :huvet Men vem vet, dom som tappade den kanske höll hastigheten och därmed var lagliga :näsblod

säng.jpg
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Sånt där är jäkligt läskigt, bra ni stannade och röjde upp :tummenupp

Lyckades på något konstigt sätt missa en stålbalkkonstruktion som låg tvärs över en mindre väg för några år sen.

Slängde ner balken i diket och drog mej till minnes jag mött en bil med släp lite tidigare...

Vände och lyckades stoppa bilen och mycket riktigt låg liknande balkar och skramlade på flaket (hur fan han nu lyckades studsa balken över lämmen?)

Föraren lät bara förvånad och undrade var den fanns?
- I ett dike längs vägen du kört.... :rodnar

Kanske var "Gry Forssells" sängstomme du hittade? :näsblod
https://www.aftonbladet.se/nojesbla...ll-nara-otack-krasch-efter-sang-pa-motorvagen
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En kompis klippte en älg i söndags med sin R1250 GSA. Han filmar när han kör och fick händelsen fångad på film.

Det går så sjukt snabbt. Han kör kanske 70 km/h på en grusväg med gräs på sidorna. Plötsligt kommer en älgtjur upp ur diket och krocken är ett faktum.

Han klarar sig med brutet revben och punkterad lungsäck. Älgen avlivas. Hojen klarar sig bra, mest kosmetik och plast (tack Telelever).

Screenshot från filmen han lade ut på Facebook:

074c06fe09efc0bc94ce0d0a4619c163.jpg



Vad lär man? Jo, att man ibland inte har en chans och då är det hastigheten som räddar en, dvs tillräckligt låg för att överleva.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nu är det här ingen MC-olycka, eller ens en egentlig olycka, men det hade lätt kunnat leda till en. Den här sängen hittade vi en kväll när vi var ute och cyklade med grabben:

Det framgår inte riktigt på bilden, men det är en raksträcka på 50-60m mellan en T-korsning till vänster och en skymd vänsterkurva (man svänger iofs åt höger när man kör mot sängen) åt höger, runt berget. Det är alltså inte gott om vare sig plats eller sikt, och det är ganska mycket trafik där med stora bostadsområden som ska ut via den här korsningen, det är 40-väg men det är få som är under 50, 70-80 är inte ovanligt. Det körs en hel del hojar och mopeder där dessutom, och det är ju trots allt värre att klippa en säng med en hoj än en XC60 :gnissla

Jag stannade med familjen, fotade, stoppade en bil som kom från vänster (tack för att du var stoppkloss åt oss :tummenupp ) och sen bar jag undan sängen, och fick hjälp att bort dom lösa bitarna av frugan och en kvinna med cykel som stannade med oss. Sängen la jag bredvid cykelbanan, och dagen efter var den sönderslagen och några delar saknades, vad är det för jävla fel på folk?

Vi såg bilar passera innan vi plockade bort sängen, och klantarslena som körde den borde ju dels ha sett till att den inte kunde ramla av släpet/ut ur bagageutrymmet, och dels ha stannat och plockat upp den. Som sagt, vad är det för jävla fel på folk?! :huvet ALLT är fanimig någon annans ansvar, även om man har klantat sig själv :huvet Men vem vet, dom som tappade den kanske höll hastigheten och därmed var lagliga :näsblod

View attachment 455874

Ja, jag måste få skratta lite åt bedrövelsen.
Bra att ni städade bort på platsen.
Och det som får mig att reagera är ju, precis som du säger "Vad fan är det för fel på folk".
Två fel här:
-Någon bara skiter i att man "råkar tappa" en säng på vägen
-Sedan måste ju någon slå sönder den (det verkar gälla allting som lämnas över natten vid en vägkant eller parkering)

Jag trodde ju att mer surfmängd skulle göra att skitungar stannade vid bildskärmen....men ack så fel man kan ha :va

Nåväl - good job :tummenupp
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top