Diskussionstråden om olyckor 2020.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
..förutom det faktum att de ställt in alla avrostningar/knix/etc i år p.g.a Corona. :4skrika

I ÅR ja. Det är väldigt trist.

Åker man regelbundet så kan man ju övningarna och kan göra dem på egen hand tex detta år. Inte alls lika roligt men precis lika nödvändigt.


Buy quality, cry once
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
I ÅR ja. Det är väldigt trist.

Åker man regelbundet så kan man ju övningarna och kan göra dem på egen hand tex detta år. Inte alls lika roligt men precis lika nödvändigt.


Buy quality, cry once

Majoriteten har inte kört sedan i mars då det av naturliga skäl körs lite lugnare i mörker och kyla.
Gruset syns dåligt i mörkret och när sopningen börjat helt oförutsägbart var det ligger.
Vi vet att varje misstag kan vara ödesdigert om man har otur. Den som är duktig har mer tur, den som kör sitt fordon, inte åker, har också mer tur.

Enligt Tragikvärket tillåter Noll Vision misstag utan att det ska betyda död eller allvarlig skada. Men det gäller bara bilister annars skulle inte räcken som räddar bilisters liv på vår bekostnad vara tillåtna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu har en vårdslös motorcyklist varit i farten igen: https://www.dn.se/sthlm/fyraaring-pakord-av-vardslos-motorcykelforare/

I söndags blev en pojke påkörd av en vårdslös motorcykelförare i Bro norr om Stockholm. Pojken fick två stora blödande sår i huvudet och polisen konstaterar på sin hemsida att han ”lika gärna kunde ha dött”.

– Vi har haft väldiga problem med motorcrosskörning i Bro, där man beter sig nonchalant och inte tänker på konsekvenser, säger Gunnar Höjvall, polisens förundersökningsledare.

Och:
– Det är ett vittne som sett en röd motorcross med en gul skylt fram på styret och en röd stänkskärm bak. Föraren var maskerade från näsan och neråt och ska ha kört på gräsmattan fram och tillbaka. Man uppskattar att han körde i 60-70 kilometer i timmen på bakhjulen. Vittnet ska precis ringa polis om detta när man hör en smäll och sen ser två personer bära på ett barn, säger Gunnar Höjvall, polisens förundersökningsledare.

Jag tror inte att dom äger crossarna och dom har varken licens eller körkort. Blir jag en golfare om jag tar med en golfklubba och slår någon, eller tandläkare om jag misshandlar någon med en tandborste?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Många bilar inblandade. Man kan undra på vilket sätt?
60-årig dam frontar med bil??

Nu vet jag inte mer än vad som rapporterats och vet således inte vad som hänt men några teorier kan man ha...
Väg 910 mellan Merlänna och Åkers Styckebruk har några trevliga kurvor söder om Lännasjön där en ovan förare och/eller förare distraherad av telefon, GPS eller annat lätt skär kurvorna.
Motorcyklist ligger till vänster i vänsterkurva och möter en ouppmärksam bilist med släp. Inte bra...

Alla som kan köra känner till Blicken
Man ska titta dit man vill, om man tittar mot fronten på en bil hamnar man med stor säkerhet där. Jag vet en kamrat som frontade med en bil av den anledningen... :(

https://www.google.se/maps/dir/59.2...94,16.9885779,3063m/data=!3m1!1e3!4m2!4m1!3e0
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Igår körde jag förbi olycksplatsen och kan ganska säkert konstatera vad som hände.
Skyltat varning för halka och mitt i kurvan såg det ut som en snabellagning. Men det var oljesaneringsmedel som inte längre var halt vilket gör att jag inte behöver gissa var det skedde.

Hon kom från Åkers Styckebrukshållet och körde mot Merlänna. Fina svepande kurvor som kan tas utan större nerlägg. Den första skarpa kurvan är skymd med träd så man ser inte att den är skarp. Det behöver inte vara hög hastighet för att bli överraskad. Och om det samtidigt blir möte och hon inte tittar dit hon ska och lägger ner utan tittar på bilen så är olyckan ett faktum.

https://www.google.se/maps/place/64...9bd2267f7be29c5!8m2!3d59.2811539!4d16.9811485

https://www.google.se/maps/@59.2719...4!1szRLPJr-EfQPPFiXIG8ccpQ!2e0!7i13312!8i6656

Ingen varning för skarp kurva men från Merlännahållet varnas det...

https://www.google.se/maps/@59.2718...4!1svCiSKF4CfPZP2omTE4yEmA!2e0!7i13312!8i6656

Precis så här frontade en kamrat som överlevde. Hon körde inte fort utan tittade på bilens front och hamnade där. I den olyckan var hastigheten inte orsaken.

I det här fallet vet jag inte något om personerna som var inblandade men om både motorcyklisten och bilisten bara körde 50 - 60 så är det ändå samma som att köra in i en vägg i 100 - 120. De svepande kurvorna innan olycksplatsen kräver inga nerlägg i skyltad hastighet medans denna kurva gör det.

Jag skänkte den okända motorcyklisten en tanke medans jag stod där... :(
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag höll på att bli en i statistiken i torsdags. Essingeleden söderut, påfart och avfart Gröndal är det även vägarbetesbula. Hade väl lite för litet avstånd och det kom upp en bil som skulle ut framför mig. Skulle bara sänka farten lite, alltså måttlig inbromsning och framhjulet låste sig. De där bulorna är snorhala. Kommer inte ihåg om det var uppe på plåten eller i backen ner efter, tror det senare. Vänster ben flög ut automatiskt och på något sätt lyckades jag hålla mig uppe. Pulshöjare de luxe.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Usch, såg precis inläggen om olyckan i Linköping på Haningeleden. Ett stenkast från där jag bor och en väg jag ofta åker på. Det är en korsning med god sikt men är det fordon som ska svänga in på Söderleden kan de blockera sikten om någon kommer och ska rakt på, i övrigt är det bra sikt. Förstärker beteendet att kolla åt båda håll även om man har grön pil. Nu vet jag inte hur olyckan faktiskt gick till men misstänker att det var en sån situation.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag skänker en tanke till den man i 80-årsåldern som var med om en olycka idag.
Trafiktempot är hektiskt och icke förlåtande, hoppas han repar sig, respekt för att han fortfarande älskar att åka hoj.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tragisk olycka igår med dödlig utgång i Lilla Edet igår. Givetvis fruktansvärt för de anhöriga, men även vittnena till olyckan, en kvinna med sin tolvåring, som förgäves försökte få andra att stanna och hjälpa till.

https://www.gp.se/nyheter/västsverige/maria-och-sonen-oliwer-blev-vittnen-till-dödsolycka-1.29953641

En väg jag måste kört hundratals gånger. Verkar ha skett i denna kurvan i södergående riktning: https://goo.gl/maps/PQmV3fDPgbESowqD8

– Det låg en motorcykel bakom oss och vi kom fram till en sväng som inte är så rolig. Vi bromsar in och han bestämmer sig för att köra om oss och gasar ut… Sen försvann han bara rätt ut från vägen, berättar Maria Aras.

Brukar inte själv tänka på denna kurva som speciellt svår, men den är en aning feldoserad, nyper lite mot slutet och är delvis skymd, så jag brukar själv vara lite försiktig med att köra om där. Är man inte så bekant med kurvan sen tidigare är det lätt att läsa den fel, särskilt om man har bra fart, då det är en lång raksträcka innan och till en början ser ut att vara en flackare kurva.

kurva1.jpg
kurva2.jpg

Skulle kunna vara det som har skett här. Gissar att den förolyckade kommit i ganska bra fart, börjat köra om, men sen fått en överlevnadsreaktion och kört rakt fram när denne insåg att kurvan var brantare än denne räknat med.
 
Last edited by a moderator:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Är det den olyckan som utreds som vårdslöshet i trafik nu? Kan inte läsa artikeln tyvärr då den är bakom betalvägg som allt annat nuförtiden nästan.

Tror också som du säger att en överlevnadsreaktion kickat in i samband med hög fart med olyckan som faktum.

Fruktansvärt att människor inte stannar. Vad fan är det för fel på folk. :död
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är det den olyckan som utreds som vårdslöshet i trafik nu? Kan inte läsa artikeln tyvärr då den är bakom betalvägg som allt annat nuförtiden nästan.

Tror också som du säger att en överlevnadsreaktion kickat in i samband med hög fart med olyckan som faktum.

Fruktansvärt att människor inte stannar. Vad fan är det för fel på folk. :död

Ja, enligt ursprungsartikeln om olyckan utreds det som vårdslöshet i trafik. https://www.gp.se/nyheter/västsverige/en-person-död-efter-motorcykelolycka-i-lilla-edet-1.29921229

Förlåt, tänkte inte på att det var betalvägg.

Strax före 13.00 på midsommarafton var Maria Aras och hennes 12-åriga son Oliwer på väg hem till Västerlanda efter att ha varit och handlat några sista saker till dagens firande. Potatisen stod hemma för kokning, solen sken och fredagen hade alla tecken på att bli lyckad.

Men dagen skulle snabbt förvandlas till något helt annat. Mamman och sonen blev istället vittnen till något oerhört tragiskt.

– Det låg en motorcykel bakom oss och vi kom fram till en sväng som inte är så rolig. Vi bromsar in och han bestämmer sig för att köra om oss och gasar ut… Sen försvann han bara rätt ut från vägen, berättar Maria Aras.

Utgången för motorcyklisten var tydlig från början, berättar Maria, som har arbetat inom vården i många år. Under fredagskvällen bekräftade även polisen att mannen avled till följd av sina skador. Förarens anhöriga är underrättade.

”Tolvåring i sitt livs chock”

I efterhand känner Maria både förtvivlan och ilska. För trots att hon inte tror att mannens liv kunde ha räddats är hon vansinnig på att knappt någon gjorde ett försök för att hjälpa till.

– Både jag och min son försökte få stopp på bil efter bil. Där står alltså en tolvåring i sitt livs chock, med tårar som rinner och han har ren panik. Men ingen stannar… Personer viftar ointresserat med sina händer och sicksackar mellan oss och kör vidare, säger hon.
Själv är hon nyopererad i ena armen och riskerar en inre blödning vid överansträngning. Motorcyklisten befann sig ute i vildvuxen terräng och hon vågade helt enkelt inte ta sig ut till honom i ett läge då hennes son samtidigt var i panik.

Hon berättar om en känsla av hjälplöshet när det både var lång väntetid till SOS och bilar som fortsatte att passera förbi. Först efter drygt tio minuter stannade en kvinna, som hjälpte till med att stoppa trafik. Därefter kom också tre personer som bor i området, som hade hört att något hade hänt. En av dessa gjorde livräddande insatser på den skadade mannen.
Då var även ambulans på väg till platsen.

Men mannens liv gick aldrig att rädda.

– Förbipasserande valde bort att satsa på ett mirakel. Att vuxna människor inte ens kan ta ett barn i panik på allvar. Tänk om jag hade varit hemsk människa och pojken behövde hjälp till att komma undan mig. Här förlorar vi ett liv och ingen stannar för att hjälpa någon annan, säger Maria Aras.

Mamman och sonen blev kvar en lång stund vid olycksplatsen. En av de utlarmade ambulanserna och räddningstjänsten gjorde sitt bästa för att lugna 12-årige Oliwer.

– All eloge till dem. Min son går nu och ältar och han vet inte hur han ska ta det. Inatt har han drömt flera mardrömmar. En av hans första reaktioner på väg hem var att han aldrig vill köra motorcykel och han ville att vi skulle sälja våra fyrhjulingar. Men jag sa till honom att det handlar om att vara försiktig. Vi pratar, pratar och pratar om det, säger hon.
 
Last edited by a moderator:

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
Tragisk olycka igår med dödlig utgång i Lilla Edet igår. Givetvis fruktansvärt för de anhöriga, men även vittnena till olyckan, en kvinna med sin tolvåring, som förgäves försökte få andra att stanna och hjälpa till.

https://www.gp.se/nyheter/västsverige/maria-och-sonen-oliwer-blev-vittnen-till-dödsolycka-1.29953641

En väg jag måste kört hundratals gånger. Verkar ha skett i denna kurvan i södergående riktning: https://goo.gl/maps/PQmV3fDPgbESowqD8



Brukar inte själv tänka på denna kurva som speciellt svår, men den är en aning feldoserad, nyper lite mot slutet och är delvis skymd, så jag brukar själv vara lite försiktig med att köra om där. Är man inte så bekant med kurvan sen tidigare är det lätt att läsa den fel, särskilt om man har bra fart, då det är en lång raksträcka innan och till en början ser ut att vara en flackare kurva.

View attachment 454746
View attachment 454747

Skulle kunna vara det som har skett här. Gissar att den förolyckade kommit i ganska bra fart, börjat köra om, men sen fått en överlevnadsreaktion och kört rakt fram när denne insåg att kurvan var brantare än denne räknat med.

Jag kör den vägen mycket ofta och har alltid uppfattat den kurvan som "konstig", feldoserad, vinkel, lutning, något gör den lite oskön i vart fall.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tragisk olycka igår med dödlig utgång i Lilla Edet igår. Givetvis fruktansvärt för de anhöriga, men även vittnena till olyckan, en kvinna med sin tolvåring, som förgäves försökte få andra att stanna och hjälpa till.

https://www.gp.se/nyheter/västsverige/maria-och-sonen-oliwer-blev-vittnen-till-dödsolycka-1.29953641

En väg jag måste kört hundratals gånger. Verkar ha skett i denna kurvan i södergående riktning: https://goo.gl/maps/PQmV3fDPgbESowqD8



Brukar inte själv tänka på denna kurva som speciellt svår, men den är en aning feldoserad, nyper lite mot slutet och är delvis skymd, så jag brukar själv vara lite försiktig med att köra om där. Är man inte så bekant med kurvan sen tidigare är det lätt att läsa den fel, särskilt om man har bra fart, då det är en lång raksträcka innan och till en början ser ut att vara en flackare kurva.

View attachment 454746
View attachment 454747

Skulle kunna vara det som har skett här. Gissar att den förolyckade kommit i ganska bra fart, börjat köra om, men sen fått en överlevnadsreaktion och kört rakt fram när denne insåg att kurvan var brantare än denne räknat med.

Låt säga att han körde av rakt ner i åkern till vänster i bild. Förlåt att jag kanske låter dum, men vad är det man dör av? Det ser ju att ha kunnat vara en ganska mjuk landning bland odlingarna? Inget som man frontalkrockar in i.
Är det man får hojen över sig eller att man typ bryter ryggen eller liknande?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Låt säga att han körde av rakt ner i åkern till vänster i bild. Förlåt att jag kanske låter dum, men vad är det man dör av? Det ser ju att ha kunnat vara en ganska mjuk landning bland odlingarna? Inget som man frontalkrockar in i.
Är det man får hojen över sig eller att man typ bryter ryggen eller liknande?

Nog för att en åker är ett betydligt bättre ställe att köra av på än exempelvis in i ett träd, men även där kan man ju ha otur. Det finns ett dike som kan ställa till det, man kan få hojen över sig som du är inne på osv. Det är inte direkt som att hamna i gräset på en racingbana, trots allt.

En möjlighet, särskilt om vi tänker scenariet med överlevnadsreaktion som jag tog upp tidigare, är att föraren fortsatt i tangentens riktning och hamnat i skogspartiet före det röda huset (syns på bild 2). Enligt Google Maps verkar det vara en bäckravin där, plus en massa träd och sly. Ganska oskön plats att krascha på. Passar ju även bra med ögonvittnets beskrivning av platsen i artikeln, där det talas om vildvuxen terräng:

Själv är hon nyopererad i ena armen och riskerar en inre blödning vid överansträngning. Motorcyklisten befann sig ute i vildvuxen terräng och hon vågade helt enkelt inte ta sig ut till honom i ett läge då hennes son samtidigt var i panik.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Eller en brunn med hög krage som ibland finns längs vägen. När jag tumlade ner i ett krondike för några år sedan fanns det en sådan ett tiotal meter bort. Det hade nog blivit annat utfall om jag landat på den...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
https://www.norrteljetidning.se/logga-in/motorcykel-i-trafikolycka-norr-almsta

Ortalavägen? Riktigt fin väg, tyvärr var det random grus i 2 kurvor när jag körde där i onsdags.


Motorcykel i trafikolycka norr Älmsta
Vid lunchtid inkom ett larm om en trafikolycka mellan Ortala och Semmersby.
En motorcyklist hade kört av vägen, men vad som orsakat olyckan är okänt. Det är också skadeläget, men mc-föraren är förd med ambulans till sjukhus.
Räddningstjänsten var klara på platsen vid 12.40.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från olyckstråden:


Göteborg 27/6


En man i 40-årsåldern skadades svårt i en mc-olycka i Lundbytunneln i Göteborg på lördagen.
Senare under kvällen avled han på sjukhus av sina skador.

– Han var ute med flera kompisar som körde på var sin mc genom tunneln, säger Christer Fuxborg, polisens presstalesman i region väst.

Anhöriga har underrättats.


https://www.expressen.se/gt/man-i-40-arsaldern-dod-i-mc-olycka/

Mer info, från GP:


Vid 19.40 på lördagskvällen fick polis och räddningstjänst larm om en trafikolycka i Lundbytunneln. En person på motorcykel ska ha kört in i räcket och krockat med en bil. Personen fördes till sjukhus med allvarliga skador. Under söndagseftermiddagen meddelar polisen att hans liv inte gick att rädda.

Det finns uppgifter om att det ska ha varit halt på platsen efter någon form av utsläpp, men vi vet inte mer i nuläget, säger han

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/man-i-40-årsåldern-död-i-mc-olycka-i-lundbytunneln-1.30439273



Mina fetningar: Förmodat söl på vägen + räcke.
Noll vision, Trafikverket, verkligen noll vision.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från olyckstråden:

Två allvarligt skadade i mc-olycka
En mc-olycka inträffade vid 14-tiden på söndagen i Kungsbacka kommun.

Två personer, en man och en kvinna, är allvarligt skadade, uppger polisen.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5ed3a349549506001821fea1


Mannen/föraren förklarades död på sjukhuset.
Enligt närboende flög hjälmen av i ett tidigt skede av kraschen, andra påstår att den aldrig var knäppt.


Vad skall man säga...?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vad har bildtexten med saken att göra :va

Screenshot-20200628-212645-Chrome.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
I ÅR ja. Det är väldigt trist.

Åker man regelbundet så kan man ju övningarna och kan göra dem på egen hand tex detta år. Inte alls lika roligt men precis lika nödvändigt.


Buy quality, cry once

Vad har bildtexten med saken att göra :va

Screenshot-20200628-212645-Chrome.jpg

Tråkigt och onödigt bara att hoppas det inte var killen som ville ha kommentarer tidigare här på sporthoj om sin vansinnesfärd på videon
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top