Diskussionstråden om olyckor 2020.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
40% har inte "behörighet" har jag hört som råkar riktigt illa ut. Sen av dom som har behörighet skulle det vara intressant att se hur många som kört olagligt av något slag (tex. för fort, påverkade). För oss som åker med körkort, skyddskläder, håller farten och nyktra är risken att hamna i en olycka ungefär som en bilförare gissar jag. Dock är ju skaderisken större.

Det finns massor av statistik på SMC-s hemsida kring detta. https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Det är en mycket stor del av dödsolyckorna som handlar om rattfylla, droger, obesiktad/oförsäkrad/stulen hoj, extrema beteenden osv.

Tar man och tittar på "lagliga" motorcyklister är det faktiskt en relativt säker verksamhet. Ingalunda riskfri, men därmed inte farlig.:tummenupp
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vanligaste olyckan ja, men det är ytterst få som dör eller skadas svårt i farter 0-5km/h. Den vanligaste dödsolyckan/svårt skadade är fortfarande singelolycka i kurva på 70-väg. Den vanligaste mötesolyckan är samma kurva på 70 väg där hojen krockar med en bil i motsatt körfält, dvs samma olycka som i första exemplet men det kommer en bil.
7 av 10 hojförare är på fel sida av vägen...

Intressant statistik är annars att 2019 så är det första gången i historien (åtminstone sedan 80-talet) så har antalet dödsolyckor med customhoj passerat supersport...beror förmodligen mest på att suspersport håller på att dö ut... (förlåt, det var inte meningen att det skulle bli en ordvits här...):)
Det är lugnt, känner mej inte särskillt träffad då jag kört över 25000mil på tre olika R1or i säkert 7olika länder ett flertal ggr de senaste 20åren utan några vägolyckor och då räknar jag inte det jag kört på mina andra hojar.

Utgår man från den gängse, slarvigt samanställda, statistiken borde jag kanske varit död 25ggr vilket jag iaf inte är medveten om att jag varit än.

Alltså, borde jag verkligen tycka det är dumt och farligt att köra sporthoj?? :D
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är lugnt, känner mej inte särskillt träffad då jag kört över 25000mil på tre olika R1or i säkert 7olika länder ett flertal ggr de senaste 20åren utan några vägolyckor och då räknar jag inte det jag kört på mina andra hojar.

Utgår man från den gängse, slarvigt samanställda, statistiken borde jag kanske varit död 25ggr vilket jag iaf inte är medveten om att jag varit än.

Alltså, borde jag verkligen tycka det är dumt och farligt att köra sporthoj??

Jag vill ju med en dåres envishet hävda att det är personen bakom styret som antingen är mogen och ansvarsfull eller omogen och dumdristig som avgör om det går åt h-vete, inte hojtypen man tycker är rolig att köra. Visst finns det en viss sanning i att jag får ett lite annorlunda beteende beroende på om jag sitter på en sporthoj eller custom men jag tar inga större medvetna risker iallafall...tror jag...:)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag vill ju med en dåres envishet hävda att det är personen bakom styret som antingen är mogen och ansvarsfull eller omogen och dumdristig som avgör om det går åt h-vete, inte hojtypen man tycker är rolig att köra. Visst finns det en viss sanning i att jag får ett lite annorlunda beteende beroende på om jag sitter på en sporthoj eller custom men jag tar inga större medvetna risker iallafall...tror jag...:)
Sant och jag förstår vad du menar, man kan aldrig bortse från konsekvenserna...

Finns nog knappast någon mer oreligiös person än jag men ibland måste man ändå undra...

Vill ju tro att tur har bara den skicklige men så har det ju hänt saker som fullständigt kullkastar det för slumpen är högst verklig och att tro att man har full kontroll är bara en illusion.

Har sett det för många gånger när det dyker upp saker, inte minst vilt, som JAG hittills inte träffat bokstavligt men där min e,v "skicklighet" inte skulle haft någon som helst betydelse och där en garanterat bra utgång skulle inneburit att jag helst inte kört fortare än 5km/h.. och enl Svedeas statistik kanske inte ens det.. :D

Har fortfarande en buckla i dörren på saaben där ett rådjur sprang in.. Det klarade sej..

-Farsan, kör inte så fort (typ 60 på 70väg).
Pang!!
-Jag, det var en jävla tur jag inte körde en km/h långsammare för då hade vi frontat bambi och då hade hon vart död...:rodnar

Får säga som Dirty Harry: Do you feel lucky punk, well do you?
:tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag överlevde ännu en dag i sadeln på en SportHoj. men så håller jag inte fullt så ofta heller.
Det går att köra fort på landsväg...
https://www.youtube.com/watch?v=pFqJ3p3L0rI&t
Vad förarna gör på IOM TT tycks ibland trotsa naturlagarna men visar samtidigt vad man kan göra med en sporthoj.

De flesta i bekantskapskretsen har eller har bytt till lite mer bekväma och framför allt försäkringsbilliga hojar.
Sist jag var ute o körde funderade jag på om jag borde göra samma men blev arg på mej själv, varför försöker jag skapa problem som inte finns?

Sitter inte obekvämt, har råd, har fantastiskt bra materiel som mitt 10åriga jag aldrig skulle drömt om att kunna ha men framför allt, det är denna hoj som är definitionen av MC körning för mej..
Varför inte bara fortsätta? Har inte tänkt på att byta hoj sen dess :)
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad förarna gör på IOM TT tycks ibland trotsa naturlagarna men visar samtidigt vad man kan göra med en sporthoj.

De flesta i bekantskapskretsen har eller har bytt till lite mer bekväma och framför allt försäkringsbilliga hojar.
Sist jag var ute o körde funderade jag på om jag borde göra samma men blev arg på mej själv, varför försöker jag skapa problem som inte finns?

Sitter inte obekvämt, har råd, har fantastiskt bra materiel som mitt 10åriga jag aldrig skulle drömt om att kunna ha men framför allt, det är denna hoj som är definitionen av MC körning för mej..
Varför inte bara fortsätta? Har inte tänkt på att byta hoj sen dess :)

Håller med, varför byta hoj till något man inte gillar men är "billigare" för att siffror i statistik och försäkringsbolags godtycke säger så? :va
Varför byta hoj till något som andra tycker är en lämplig hoj? :va

Att jag har bra markfrigång betyder inte att jag måste använda den hela tiden! :fakta
Att topphastigheten är 265 kph betyder inte att jag måste använda den! :fakta



Landsvägsbilderna är visserligen med förare som tävlat på IoM men är inte därifrån. Jag har kört där med 60-tals SportHoj men då var det inte tävling. Det är inte Storbritannien men väl Förenade Kungadömet! ;)

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland! :tungan
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det är inte Storbritannien men väl Förenade Kungadömet! ;)

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland! :tungan

Dom där fishandchipsätarna har inte så bra kläm på det där själva.
Deras oficiella webplats heter gov.uk men på deras motorcyklar står det GB.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Sant och jag förstår vad du menar, man kan aldrig bortse från konsekvenserna...

Finns nog knappast någon mer oreligiös person än jag men ibland måste man ändå undra...

Vill ju tro att tur har bara den skicklige men så har det ju hänt saker som fullständigt kullkastar det för slumpen är högst verklig och att tro att man har full kontroll är bara en illusion.

Vi kan vara hur skickliga som helst, och vi kan ju faktiskt ha koll på situationen. Problemet är vårat uppmärksamhets-spann. Vi tappar fokus så lätt, speciell om vi kör hoj och är "in the zone" och nånting plötsligt dyker upp. Då blir vi rädda och när vi blir rädda inträder överlevnadsreaktioer såsom att vi släpper gasen, stelnar, målfokuserar, styr mot målfokuset...ja, och så vidare.
Det är inte bra om man befinner sig på en hoj, i fart, i en kurva och man är max en sekund från diket... :)

Dessutom så minskar vårat uppmärksamhets-spann tack vare den digitala revolutionen... ;)

https://www.hovberg.se/blogg/2015/05/17/manniskan-har-kortare-uppmarksamhets-spann-an-en-guldfisk/
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Dom där fishandchipsätarna har inte så bra kläm på det där själva.
Deras oficiella webplats heter gov.uk men på deras motorcyklar står det GB.

Nu är det lite utanför ämnet men innan påskupproret var det GB. Så det som fanns innan 1922 ungefär heter det fortfarande. Bilar och motorcyklar fanns innan 1922 därav GB. Så det officiella har koll. Men 85% av britterna är engelsmän och många av dem varken kan eller vill bry sig... :(
Men enkelt är det inte, Britain är samma som UK medans UK Mainland bara är Storbritannien. :crash

Om vi ska tillbaks till ämnet så har de fyra länderna liknande trafiksäkerhet som innebär att undvika olyckor. Alltså inte Noll Vision där man tillåter olyckor ske bara de inte innebär död eller mer än 10% besående invaliditet. :död

60 mph om inte annat anges. Kan normalt överskridas med 10% innan man riskerar böter men inget man ska räkna med. Ni som kört där vet att det ibland är vårdslöst att försöka "hålla" 60 mph på vissa sträckor, därför veta alla att det är anpassning som gäller.
Passar mig bra att köra på vägar som i Nollvisionens land skulle vara 70-skyltat i hastigheter som riskerar körkortsindragning! :tummenupp

Ju fler nya motorcyklister som är uppvuxna med Noll Vision, och som litar på att alla elektroniska system räddar, desto fler oförklarliga olyckor kommer vi att få tror jag.
Med hastighetsbegränsningar så lågt satta att bilister ska kunna krocka utan att dö kan det kännas ofarligt att använda GPS, telefon och annat under körning. Det den kunnige och erfarne motorcyklister enkelt klarar av blir en jobbig situation med panik för den som bara åker motorcykel.

Det värsta är att Tragikvärket inte vill ha aktiva och kunniga trafikanter utan passiva som "håller hastigheten" utan att ifrågasätta.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Mer än hälften av bilisterna kör för fort:

https://www.vibilagare.se/nyheter/mer-halften-kor-fort-pa-40-strackor-1

Innebär det att den dåliga efterlevnaden beror på att "svensson" inte accepterar fartgränserna?

Fartöverträdelserna ökar, samtidigt så har dödsolyckorna minskat... Kan det då vara så att olyckorna inte bara beror på hastighet, vilket trafikverket vill få oss att tro?

Jag bara undrar...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mer än hälften av bilisterna kör för fort:

https://www.vibilagare.se/nyheter/mer-halften-kor-fort-pa-40-strackor-1

Innebär det att den dåliga efterlevnaden beror på att "svensson" inte accepterar fartgränserna?

Fartöverträdelserna ökar, samtidigt så har dödsolyckorna minskat... Kan det då vara så att olyckorna inte bara beror på hastighet, vilket trafikverket vill få oss att tro?

Jag bara undrar...

Det beror självklart på vajerräcken! :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mer än hälften av bilisterna kör för fort:

https://www.vibilagare.se/nyheter/mer-halften-kor-fort-pa-40-strackor-1

Innebär det att den dåliga efterlevnaden beror på att "svensson" inte accepterar fartgränserna?

Fartöverträdelserna ökar, samtidigt så har dödsolyckorna minskat... Kan det då vara så att olyckorna inte bara beror på hastighet, vilket trafikverket vill få oss att tro?

Jag bara undrar...

De kör inte "för fort" de kör över skyltad hastighet! :7peta

Olyckorna är ointressanta det är konsekvenserna av en olycka som Tragikvärket bryr sig om. :fakta
Om antalet döda och allvarligt skadade är noll trots det sker massor med olyckor så är Nollvisionen uppfylld!:fakta

Noll Vision i min värld. :(
Där den aktiva säkerheten, att undvika en olycka, är minst lika mycket värd som den passiva säkerheten, att minska konsekvenserna av en olycka.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vad säger man efter den gångna helgen? Att det var första riktigt varma helgen och man får räkna med att folk går åt?
Varje olycka är förstås unik på något sätt, men det jag uppfattat om offren i mc-olyckorna är att det verkar ha varit motorcyklister och inte idioter som råkat hamna på en mc.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Många bilar inblandade. Man kan undra på vilket sätt?
60-årig dam frontar med bil??
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De första turerna på säsongen är de flesta MC-förares körtrim inte i toppform. Lätt gjort att exempelvis komma över på fel sida av vägen i en kurva.

Därav "avrostningar" och KNIX-kurser som SMC anordnar. Åk på dem!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
De första turerna på säsongen är de flesta MC-förares körtrim inte i toppform. Lätt gjort att exempelvis komma över på fel sida av vägen i en kurva.

Därav "avrostningar" och KNIX-kurser som SMC anordnar. Åk på dem!
..förutom det faktum att de ställt in alla avrostningar/knix/etc i år p.g.a Corona. :4skrika
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Många bilar inblandade. Man kan undra på vilket sätt?
60-årig dam frontar med bil??

Nu vet jag inte mer än vad som rapporterats och vet således inte vad som hänt men några teorier kan man ha...
Väg 910 mellan Merlänna och Åkers Styckebruk har några trevliga kurvor söder om Lännasjön där en ovan förare och/eller förare distraherad av telefon, GPS eller annat lätt skär kurvorna.
Motorcyklist ligger till vänster i vänsterkurva och möter en ouppmärksam bilist med släp. Inte bra...

Alla som kan köra känner till Blicken
Man ska titta dit man vill, om man tittar mot fronten på en bil hamnar man med stor säkerhet där. Jag vet en kamrat som frontade med en bil av den anledningen... :(

https://www.google.se/maps/dir/59.2...94,16.9885779,3063m/data=!3m1!1e3!4m2!4m1!3e0
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top