Diskussionstråden om olyckor 2020.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Finns det nånting man absolut inte ska krocka med så är det en häst. De har en orimlig särställning i lagstiftningen. Fina att titta på och goda att äta, men sen borde de ha samma status som katter eller kaniner.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Finns det nånting man absolut inte ska krocka med så är det en häst. De har en orimlig särställning i lagstiftningen. Fina att titta på och goda att äta, men sen borde de ha samma status som katter eller kaniner.

ja hästar är väl i princip falukorv på rot :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
MC-olycka utanför Hamrånge: https://www.gd.se/artikel/motorcykelforare-misstanks-for-fyra-brott-vid-trafikolycka

Efter en trafikolycka på en väg utanför Hamrånge misstänks föraren, en man i 20-årsåldern, för fyra olika brott.

Motorcykelföraren ska ha haft en passagerare med sig när olyckan inträffade.
Föraren blev senare lastad i ambulans och förd till sjukhus med okända skador. Passageraren uppges inte vara allvarligt skadad, men följde med i ambulansen som sällskap.
Föraren misstänks nu för fyra brott, rattfylleri, olovlig körning, vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafiken. Passageraren misstänks för medhjälp till rattfylleri.
Polisen kommer senare att hålla förhör med de två männen.
Nu har han blivit åtalad: https://www.gd.se/artikel/man-korde-omkull-med-motorcykel-orsakade-skador-pa-passagerare
Det var i mars i år som mannen ska ha kört lätt motorcykel vid Hamrångevägen i Hamrångefjärden där alkoholkoncentrationen i hans blod, under eller efter färden, uppgick till 1,49 promille. Gränsen för grovt rattfylleri är 1,0 promille. Mannen tappade kontrollen över motorcykeln och körde omkull. Passageraren han hade med sig ådrog sig fraktur på halskotpelaren och halsens ben.
Nu åtalas mannen misstänkt för grovt rattfylleri, grovt vållande till kroppsskada, vårdslöshet i trafik och olovlig körning.

Det var nog tur att passageraren följde med som sällskap i ambulansen :näsblod Sen kan man ju diskutera omdömet hos dom båda, att åka bakpå någon som har 1,49 promille känns ju måttligt listigt det också.
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Fråga:
Efter det jag läste med hästen tänkte jag på: Ovanliga läskiga situationer? Vad har ni varit med om nyligen? Nära olycka eller olycka.

Personligen höll jag på att köra i kull när bilen framför tappade ljuddämparen. De va ett par jäkla ungar 18-20år som körde runt i sliten bil framför mig. Lärdom håll ännu längre avstånd.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fråga:
Efter det jag läste med hästen tänkte jag på: Ovanliga läskiga situationer? Vad har ni varit med om nyligen? Nära olycka eller olycka.

Personligen höll jag på att köra i kull när bilen framför tappade ljuddämparen. De va ett par jäkla ungar 18-20år som körde runt i sliten bil framför mig. Lärdom håll ännu längre avstånd.

Jag har faktiskt inte varit med om några läskiga situationer på ett tag nu. MEn det beror nog mest på att ja knappt hojpendlade förra sommaren, och i år är det ingen pendling alls. Men det är väl bara att ge sig ut att köra hoj längs friskt trafikerade vägar innan/efter storhelg så blir man mörkrädd. :hihi
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Läste att det var 6 st dödsolyckor med en mc inblandad i april. Det är lite väl många.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har faktiskt tappat sugen att köra på allmän väg.
Det är så många idioter, förutom de vanliga med dåligt omdöme, omvärldskontroll osv så finns ju nu;
Mobilsurfare, kamelryttare med testosteron rinnande ur öronen och gamlingar som tagit fram bilen de inte kört på 10 år.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Någon här som vet hur det gick med han som klotade i Tyresö med sin HD iförd endast Hoodie, fick helikoptertransport i fredags?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag har faktiskt tappat sugen att köra på allmän väg.

Inte heller jag körde MC på allmän väg mellan 1985 - 1998 (för många close calls). Iom flytt till USA och närheten till Blue Ridge Parkway och back roads gick det bara inte längre att motstå. Mitt körsätt är numera väldigt passivt och försöker tänka åt alla andra, det är bara vilt man inte kan föreställa sig hur de kan tänkas reagera på i situationer - och that's life.
 

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
Fråga:
Efter det jag läste med hästen tänkte jag på: Ovanliga läskiga situationer? Vad har ni varit med om nyligen? Nära olycka eller olycka.

Personligen höll jag på att köra i kull när bilen framför tappade ljuddämparen. De va ett par jäkla ungar 18-20år som körde runt i sliten bil framför mig. Lärdom håll ännu längre avstånd.

Ingenting nyligen, är väl 2 år sedan senast.
En Fasan eller någon annan "gigantisk" fågel lyfte från vägkanten precis framför mig och jag fick ducka för att inte få den rätt i planeten.
Jag hade precis kommit ur en kurva med skymd sikt så jag hade kanske bara 70 knyck men det hade garanterat gjort ont.
 

ktmexc300

Medlem
Gick med
12 Jan 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda CBR1000
Nån hade slängt ut en petflaska utan papper på. som låg mitt på motorvägen. upptäckte den precis när jag passerade.
Såg bara den röda korken. Vad som hänt om jag kört över den vet jag inte. nån som sugen att testa och se vad som händer?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Förvisso en dödsolycka, och det är inte helt utrett vems fel det var att det slutade som det gjorde, men vårdslös framfart av någon utan körkort som slutar med en dödsolycka är det ju bevisligen: https://polisen.se/aktuellt/handels...fattning-kvall-och-natt-vastra-gotalands-lan/

Och i folk och politikers ögon är det ju som vanligt en motorcyklist, och vi alla ska straffas :huvet


Du länkar till en rullande sida hos polisen som fylls på med nytt elände en gång i kvarten.
Jag filear ut det du tänkte på:

Kl 23.59 Göteborg, trafikolycka med dödlig utgång
Polis, räddningstjänst och ambulans larmas till E45 vid Marieholm efter en trafikolycka med mc. Olyckan ska ha inträffat i höjd med Alelyckan. På plats finner man en mc-förare som är allvarligt skadad. Omständigheterna på olycksplatsen samt vittnesmål pekar på att den aktuella mc:n framförts vårdslöst och i hög hastighet. Föraren körs till sjukhus där han senare förklaras avliden. Anhöriga underrättas.

Polisen beslagtar den aktuell mc:n och inleder samtidigt förundersökning om grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till annans död. Allt pekar på att ytterligare fordon varit involverade i olyckan. Föraren/den avlidne är en man i 25-årsåldern. Han saknade körkort för mc. Ytterligare en person hämtas till förhör vid tillfället för händelsen.

En ambulans på väg till ovan trafikolycka är involverad i en kollision på väg fram till olyckan. Ur den bil som kolliderat med ambulansen avfördes föraren till sjukhus med okända skador. Olyckan ska utredas, föraren som kördes till sjukhus kan ev. misstänkas för rattfylleri, detta är dock inte klarlagt. Denna kollision ska ha ägt rum på E45 vid Hjällbo.

Ja, en ”motorcykelolycka” i somligas ögon.
...eller, för den som läser hela notisen och kan visualisera det som pågår i postnummerområdet; samhällets kollaps, där brott mot trafikförsäkringslagen är i legio, och står i direkt motsatt förhållande till antalet behöriga körkort, sunt förnuft och respekt för livet.
Det blir en blixtbild över en situation sedan länge på väg ur greppet på rättsvårdande myndigheter, alternativ rättskipning och - fan, en annan värld, helt enkelt.

Marieholmsleden är matarled ut till eländet i Angered, Hjällbo, Gårdsten och allt vad ghettona där ute heter, och ingenstans i Göteborg ser man sådan huvudlös och hänsynslös körning som där.

Vore det inte dispensväg och enda(!) möjligheten för tunga transporter till och från Göteborgs Hamn kunde dom gärna få gräva av vägen för gott.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du länkar till en rullande sida hos polisen som fylls på med nytt elände en gång i kvarten.
Jag filear ut det du tänkte på:
Nähädå, det där var faktiskt en statisk sammanfattning över nattens händelser, annars hade det varit https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/?requestId=0&lpfm.loc=Göteborg ;)

Häromkring blir det fler och fler som kör runt med pendlarskotrar, typ Suzuki Burgman och liknande, utan hjälm, utan regplåt, utan någon som helst utbildning eller koll på hur man framför tvåhjulingar. Det enda dom kan är att köra fort rakt fram på våra villagator. Men polisen gör självklart inget, för att det är farligt att jaga dom. Ja vi som bor här och får slänga oss och våra barn ur vägen på daglig basis tycker ju självklart att hojtjuvarnas hälsa är viktigare än vår :huvet
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Lyssnar man på transportstyrelsen, TSV och media kan man få intrycket att sporthojsförarna är roten till allt ont.

Visst delar av statistiken är mindre smikrande men då jag inte fått någon kläm på hur förhållandena varit med avseende på behörighet o tillstånd för förarna vid olyckstillfällena så är jag lätt skeptisk.

Nåja, eftersom Svedea inte försäkrar sporthojar men enl deras reklamspottar gärna betalar klantiga förare så var det rätt intressant att läsa följande gällande vanligaste typen av MC olycka:

StitchIt_20202705035847_972_resize_50.jpg
(Källa, MC folket)
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nähädå, det där var faktiskt en statisk sammanfattning över nattens händelser, annars hade det varit https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/?requestId=0&lpfm.loc=Göteborg ;)

Häromkring blir det fler och fler som kör runt med pendlarskotrar, typ Suzuki Burgman och liknande, utan hjälm, utan regplåt, utan någon som helst utbildning eller koll på hur man framför tvåhjulingar. Det enda dom kan är att köra fort rakt fram på våra villagator. Men polisen gör självklart inget, för att det är farligt att jaga dom. Ja vi som bor här och får slänga oss och våra barn ur vägen på daglig basis tycker ju självklart att hojtjuvarnas hälsa är viktigare än vår :huvet


Åkaaaay...


Här skall du få rykande aktuell real life insta-minute uppdateringsinformationsuppladdning:

eHqhyVM.jpg




E45an helt avstängd i västlig riktning. Trafikverket och polisen på plats, mäter och reder ut.


Körkortsbehörighet och fyllkörning - det går ändå inte att bli blunda för att detta är ännu en räckesolycka, på sätt och vis.
Vem som helst av oss som blivit trängd längs denna sträcka kunde slutat på samma vis- nykter, med alla skydd som finns och minst ett körkort i varje ficka.



Edit:

...å till folket på plats kan jag säga att det är ovärdigt och respektlöst att gå på en olycksplats och utreda någons död i kortbyxor och fritidskläder.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lyssnar man på transportstyrelsen, TSV och media kan man få intrycket att sporthojsförarna är roten till allt ont.

Visst delar av statistiken är mindre smikrande men då jag inte fått någon kläm på hur förhållandena varit med avseende på behörighet o tillstånd för förarna vid olyckstillfällena så är jag lätt skeptisk.

Nåja, eftersom Svedea inte försäkrar sporthojar men enl deras reklamspottar gärna betalar klantiga förare så var det rätt intressant att läsa följande gällande vanligaste typen av MC olycka:

View attachment 454287
(Källa, MC folket)

Vanligaste olyckan ja, men det är ytterst få som dör eller skadas svårt i farter 0-5km/h. Den vanligaste dödsolyckan/svårt skadade är fortfarande singelolycka i kurva på 70-väg. Den vanligaste mötesolyckan är samma kurva på 70 väg där hojen krockar med en bil i motsatt körfält, dvs samma olycka som i första exemplet men det kommer en bil.
7 av 10 hojförare är på fel sida av vägen...

Intressant statistik är annars att 2019 så är det första gången i historien (åtminstone sedan 80-talet) så har antalet dödsolyckor med customhoj passerat supersport...beror förmodligen mest på att suspersport håller på att dö ut... (förlåt, det var inte meningen att det skulle bli en ordvits här...):)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Förvisso en dödsolycka, och det är inte helt utrett vems fel det var att det slutade som det gjorde, men vårdslös framfart av någon utan körkort som slutar med en dödsolycka är det ju bevisligen: https://polisen.se/aktuellt/handels...fattning-kvall-och-natt-vastra-gotalands-lan/

Och i folk och politikers ögon är det ju som vanligt en motorcyklist, och vi alla ska straffas :huvet

40% har inte "behörighet" har jag hört som råkar riktigt illa ut. Sen av dom som har behörighet skulle det vara intressant att se hur många som kört olagligt av något slag (tex. för fort, påverkade). För oss som åker med körkort, skyddskläder, håller farten och nyktra är risken att hamna i en olycka ungefär som en bilförare gissar jag. Dock är ju skaderisken större.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top